2020-05-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Recept p snabbpalt:

Det r busenkelt om man har en matberedare. Skala fyra rediga ra potatisar och skr dessa i tjocka skivor. Montera matberedare med kniven. Kr med kniven tills potatisarna blir till mos. Salta och tillstt lmplig mngd vete/kornmjl blanda till en deg med kniven (inte fr lnge, kr av och p tills det gtt ihop).

Nu har du en frdig paltdeg (eller heter det smet?). Sedan har du tv val. Antingen traditionell palt eller fljande.

Forma paltar stora som fiskbullar slpp ner i kokande vatten. Paltarna brukar flyta upp efter ett par minuter, koka d fem minuter till. Fiska upp med hlslev. Servera med stekt flsk, lingonsylt och skirat smr. Tidstgng cirka tjugo minuter.
Jag gillar kroppkakor bttre med flsk ntfrs o lk i. Mycket lingon o skirat smr. Gillar palt me. Potatisbullar med flsk o lingon r me grymt gott.
Citera
2020-05-25, 20:58
Medlem
Bertil85s avatar
Till Pytt och Biff Rydberg behvs det sm trningar av potatis. Funkar inte med ris eller pasta.
Citera
2020-05-25, 21:00
Medlem
Kanarisk potatis!

Koka i kastrull med vatten och ngra dl salt. Hll av nstan allt vatten och ngkoka till de blir rejlt skrynkliga.
Citera
2020-05-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Till Pytt och Biff Rydberg behvs det sm trningar av potatis. Funkar inte med ris eller pasta.
Grddstuvad pytt e ju gott. Eller sknsk stuvad potatis.
Citera
2020-05-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Kanarisk potatis!

Koka i kastrull med vatten och ngra dl salt. Hll av nstan allt vatten och ngkoka till de blir rejlt skrynkliga.
Ngra dl salt. D blir man vl skrynklig sjlv nr man ter?
Citera
2020-05-25, 21:11
Medlem
ArgusOnes avatar
Visst kan pommes lta lite trkigt, men vill pminna om att Animal Fries r ngot att njuta av.

https://www.eitanbernath.com/wp-cont...es-LOW-RES.jpg
Citera
2020-05-25, 21:25
Medlem
kall-tingsryds avatar
Har inte orkar lsa igenom hela fantastiska trden, men jag sger CHIPS
Citera
2020-05-25, 21:33
Medlem
Koka nypotatis, skala, lt svalna, stek frsiktigt i massa smr och vitlk och ev salt.
Citera
2020-05-25, 21:51
Medlem
Ett litet djurs avatar
Vet inte vad de heter men detta r svrslaget som tillbehr p knytkalas eller varfr inte till ngot grillat:
Sm potatisar, frskpotatis en klar favorit. Sklj.
Stormkoka utan lock i ca 15 minuter i 1/3 salt, 2/3 vatten.
Hll upp i durkslag.
Lgg ut dem glest p kkshandduk eller liknande och lt de svalna. Borsta bort saltavlagring p skalet.

Kan serveras bde kalla som rumstemperatur. Kan med frdel tillagas en eller ett par dagar innan frtring.
Citera
2020-05-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Ngra dl salt. D blir man vl skrynklig sjlv nr man ter?

Sltan knns men inte s att det blir besvrande. Riktigt gott. Det mesta av saltet hlls bort med vattnet.
Citera
2020-05-25, 22:35
Medlem
Grittys avatar
Jag lskar potatisgratng. nskar bara jag vore bttre p att laga mat. Janssons frestelse istllet fr gratng p hgtider. Skona mig

Men gr bara klyftpotatis fr det mesta. Mos kan vara gott men knns som barnmat och passar inte till allt.
Citera
2020-05-26, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Vet inte vad de heter men detta r svrslaget som tillbehr p knytkalas eller varfr inte till ngot grillat:
Sm potatisar, frskpotatis en klar favorit. Sklj.
Stormkoka utan lock i ca 15 minuter i 1/3 salt, 2/3 vatten.
Hll upp i durkslag.
Lgg ut dem glest p kkshandduk eller liknande och lt de svalna. Borsta bort saltavlagring p skalet.

Kan serveras bde kalla som rumstemperatur. Kan med frdel tillagas en eller ett par dagar innan frtring.

Patas arrugadas!
Vldigt gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in