2007-08-26, 20:46
Medlem
dePauls avatar
För inte så länge sedan hade vi en svamptråd. Tyvärr så blev resultatet av mitt letande ynkligt. Därför tar jag upp en annan kär "vän" i köket - potatisen.

Skriv gärna vilken/vilka sorter du gillar och varför, samt gärna något gott personligt recept som du ruvar på. Berätta också gärna vilka potatisrätter borde ingå i KS.

Jag bidrar gärna med en något annorlunda potatissoppa:

Potatissoppa (4 portioner)

Ingredienser:
4 medelstora skalade och tärnade potatisar
1 oxbuljongtärning
750 ml vatten
1 morot i grövre bitar
1/4 purjo i julienne
1 msk torkad mejram
1 msk färsk grovhackad persilja
2 msk Maggi flytande soppkrydda
1 msk Beurre manié
salt
peppar
ev. torkad blandsvamp eller färsk KJ

Arbetsgång:
Koka upp vattnet och tillsätt buljongtärningen, svampen (den torkade, annars först mot slutet), moroten och Maggin. Efter ca 10 minuter lägger man i potatisen och purjon. Koka tills allt är nästan genommjukt. Lägg i Beurre manié och sjud tills soppan tjocknat. Addera mejramen, rör om och smaka av.

Gott med grovt bröd med ost till.

~Paul~
Citera
2007-08-26, 21:12
Medlem
Brukar gå till den här sidan när potatisinspirationen tryter

http://www-kocken.gomat.se/potatis.htm
Citera
2007-08-26, 22:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quintos
Brukar gå till den här sidan när potatisinspirationen tryter

http://www-kocken.gomat.se/potatis.htm
OK, ganska elementärt. Jag tänkte mer på era egna recept som ni pulat ihop där hemma .

~Paul~
Citera
2007-08-26, 23:31
Medlem
w84funs avatar
Okej, en god och måttande soppa börjar jag med.

Potatis så det motsvarar antalet som ska äta
lök 1 eller 2 grovt hackad
Morötter i slantar
Köttbuljong
Falukorv i tärningar

Några drag med svartpepparkvarnen sen är det klart.

Koka ihop och njut med gott nybakat bröd. Inga konstigheter, utan full fart framåt!
Citera
2007-08-26, 23:57
Medlem
knoxahs avatar
Någon som har ett bra recept på bakpotatis?
Citera
2007-08-27, 00:11
Medlem
Tjohildas avatar
Ja, man kan baka den som vanligt, sedan ta ut och öppna den. Smula över obscena mängder chevre-ost, kanse ringla några slingor honung uppepå. Ställ in potatisen i ugnen igen och låt osten smälta en aning.
Citera
2007-08-27, 01:07
Bannlyst
Kommer inte med recept denna gången utan bara med mina favvosorter;

Sava, fast, gul i "köttet", inte så rötangripen som många andra potatissorter, en allroundpotatis .

Eigenheimer, mycket smakrik, lättskalad, riktigt gul i köttet, bra stolek. Tyvärr svår att få tag i i Sverige, går under namnet "Lapuan Niku" i Finland.

Mandel, perfekt till mos!

Balmoral, perfekt på sensommaren.

Kulta, väldigt smakrik, knallgul, lättskalad, tyvärr lite svår att få tag i.

Finns så många fler goda sorter, detta var bara ett axplock.
Citera
2007-08-27, 08:23
Medlem
dePauls avatar
Tack för recepten och åsikterna. På min lokala ICA finns det tyvärr endast två sorter och det är Asterix och King Edward. Fattigt, tycker jag.

Jag återkommer senare idag med ett kanonrecept på en röstivariant.

~Paul~
Citera
2007-08-27, 13:33
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
För inte så länge sedan hade vi en svamptråd. Tyvärr så blev resultatet av mitt letande ynkligt. Därför tar jag upp en annan kär "vän" i köket - potatisen.

Skriv gärna vilken/vilka sorter du gillar och varför, samt gärna något gott personligt recept som du ruvar på. Berätta också gärna vilka potatisrätter borde ingå i KS.

Jag bidrar gärna med en något annorlunda potatissoppa:

Potatissoppa (4 portioner)

Ingredienser:
4 medelstora skalade och tärnade potatisar
1 oxbuljongtärning
750 ml vatten
1 morot i grövre bitar
1/4 purjo i julienne
1 msk torkad mejram
1 msk färsk grovhackad persilja
2 msk Maggi flytande soppkrydda
1 msk Beurre manié
salt
peppar
ev. torkad blandsvamp eller färsk KJ

Arbetsgång:
Koka upp vattnet och tillsätt buljongtärningen, svampen (den torkade, annars först mot slutet), moroten och Maggin. Efter ca 10 minuter lägger man i potatisen och purjon. Koka tills allt är nästan genommjukt. Lägg i Beurre manié och sjud tills soppan tjocknat. Addera mejramen, rör om och smaka av.

Gott med grovt bröd med ost till.

~Paul~
Låter gott. Jag älskar potatissoppor och just denna variant har jag inte provat, men den ska testlagas. Personligen har jag en favorit (som jag för övrigt tror att jag har postat vid ett tidigare tillfälle):

http://img165.imageshack.us/img165/5995/soppage5.jpg

Jag brukar mixa den helt slät och blanda i det som hör säsongen till, till exempel hackad dill och räkor, kräftstjärtar, svamp eller bara krutonger. En mycket matig soppa som passar bra till lunch.
Citera
2007-08-27, 19:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Låter gott. Jag älskar potatissoppor och just denna variant har jag inte provat, men den ska testlagas. Personligen har jag en favorit (som jag för övrigt tror att jag har postat vid ett tidigare tillfälle):

http://img165.imageshack.us/img165/5995/soppage5.jpg

Jag brukar mixa den helt slät och blanda i det som hör säsongen till, till exempel hackad dill och räkor, kräftstjärtar, svamp eller bara krutonger. En mycket matig soppa som passar bra till lunch.
Ser också väldigt smarrigt ut!

Jag kommer här med den utlovade röstivarianten.

Örtkryddad rösti (4 portioner)

Ingredienser:
  • 6 stora, grovrivna potatisar
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 2 ägg
  • 5 msk vetemjöl
  • salt
  • peppar
  • 2 msk mejram
  • en nypa strösocker
  • ev. bacon
  • lingonsylt som tillbehör
  • olja till stekning (neutral, inte olivolja!)

Arbetsgång:
Vispa äggen lätt och blanda dem med potatisen, vitlöksklytorna, mjölet, saltet och pepparn. Tillsätt en nypa socker, rör om och blada i mejrammen. Lå stå i rumstemperatur i ca 5 minuter och tillsätt mjölet. Rör om och låt vila i kylskåp i ca 20 minuter.

Hetta upp olja på medelvärme i en stekpanna (helst i gjutjärn - 180 mm), ta en mindre slev med smet och sprid ut den med roterande rörelse i pannan till en jämntjock kaka. Stek gyllenbruna på båda sidorna. Upprepa proceduren.

Servera gärna med stekt bacon och lingonsylt. Mjölk eller öl passar bra till den här röstivarianten

~Paul~
Citera
2007-08-28, 07:34
Medlem
jugges avatar
Baconlindad färskpotatis
4 port
15 små färskpotatisar
1 paket bacon
15 små kvistar färsk rosmarin
5 grillspett

Skrubba och koka färskpotatisen. Häll av vattnet och låt svalna. Dela baconpaketet i två delar. Lägg en kvist rosmarin på varje baconskiva, lägg på en färskpotatis och linda om baconen. Trä upp den baconlindade potatisen på spett - 3 på varje är lagom. Grilla tills baconet är knaprigt.

Grillade potatishalvor med chili
4 port
3/4 kg stora färskpotatisarv
1 msk smör
1 tsk salt, gärna gourmetsalt
2 dl créme fraiche paprika & chili

Borsta och dela potatisen i halvor. Koka den knappt mjuk i lättsaltat vatten. Låt den ånga av. Pensla snittytan med smör och krydda med salt. Grilla potatisen över glöden tills den fått färg. Servera med créme fraiche paprika & chili. Gott till kött t.ex. entrecote, men passar också till kyckling.
Citera
2007-08-28, 10:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugge
Baconlindad färskpotatis
4 port
15 små färskpotatisar
1 paket bacon
15 små kvistar färsk rosmarin
5 grillspett

Skrubba och koka färskpotatisen. Häll av vattnet och låt svalna. Dela baconpaketet i två delar. Lägg en kvist rosmarin på varje baconskiva, lägg på en färskpotatis och linda om baconen. Trä upp den baconlindade potatisen på spett - 3 på varje är lagom. Grilla tills baconet är knaprigt.

Grillade potatishalvor med chili
4 port
3/4 kg stora färskpotatisarv
1 msk smör
1 tsk salt, gärna gourmetsalt
2 dl créme fraiche paprika & chili

Borsta och dela potatisen i halvor. Koka den knappt mjuk i lättsaltat vatten. Låt den ånga av. Pensla snittytan med smör och krydda med salt. Grilla potatisen över glöden tills den fått färg. Servera med créme fraiche paprika & chili. Gott till kött t.ex. entrecote, men passar också till kyckling.
Tack för dessa två recept! Brukar göra en variant på nr 2. Skall snarast testas.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in