2020-05-25, 17:23
Medlem
Skulle sga hasselback eller gratng, bda till en schysst kttbit. Oslagbart
Citera
2020-05-25, 17:24
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Varan, fyra fulla sidor och sen ska det till en skning fr att lyfta fram palt som favoritformen av potatis. Fr meckigt fr att jag ska sno ihop det sjlv, men jvlars vad gott det r.

Pratar vi den bermda Pitepalten nu?
Citera
2020-05-25, 17:33
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Varan, fyra fulla sidor och sen ska det till en skning fr att lyfta fram palt som favoritformen av potatis. Fr meckigt fr att jag ska sno ihop det sjlv, men jvlars vad gott det r.

Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Pratar vi den bermda Pitepalten nu?

Jag tnkte inte ens p palt d det inte r en ren form av potatis, men visst, det r fantastiskt gott.

Man fr god lust att g ut och handdika en myr eller bruschla timmer efter att ha tit palt.
Citera
2020-05-25, 17:59
Medlem
Potatis r gott p alla stt. Potatis r bst. Det FINNS fan ingen cklig potatis.
Citera
2020-05-25, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Hasselbacks potatis helt klart, fyfan vad gott det r med en rejl kttbit och ngon krmig svampss till..

Annars s r ungsbakad stpotatis inte heller ngon fy skam! Helt underbart direkt efter trning.

Stpotatis r inte potatis.
Den r, trots sitt namn en helt annan typ av knl.

Stpotatis br inte nmnas i denna trd.
Citera
2020-05-25, 19:10
Medlem
Jag hatar personligen potatis, men det finns vissa tolererbara former. Riktigt krispiga tjocka pommes, det minsta mosiga och det gr fetbort. Frkokt, marinerad och sedan stekt frskpotatis, inget av det smuliga/torra/mosiga. Rstekt fast potatis. Sdana dr potatisbakelser av pressad potatisgratng. I Jansson.
Citera
2020-05-25, 19:20
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Pommes Anna r frbannat gott.
Rraka r inte helt fel det heller.

Potatis <3
Citera
2020-05-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Jag lska alla former av potatis! Bland det bsta som finns i matvg.
Med ett undantag: frskpotatis! Det r fan en styggelse. En masspsykos som sker varje sommar att detta skulle vara ngot extra. Frskpotatis r en broiler-grnsak. En smakls vattnig knl som inte gr att gra ngot med frutom att ta den "naturell", dvs kokt rakt upp och ner och d r den totalt intetsgande. Bde i konsistens och smak.
I brjan av juni brukar jag kpa p mig ett rejlt lager med god vinrerpotatis, s man har ver sommaren.

Om du odlar den sjlv och kokar den direkt nr den kommer ur jorden r det ngot helt annat. Det ska vara samma dag, annars r den ju inte just precis frsk. Det fr man sllan i butiken.
Citera
2020-05-25, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuli Kupferberg
Pommes Anna r frbannat gott.
Rraka r inte helt fel det heller.

Potatis <3

Nu jvlar hnder det nt i trden.
Raggmunk, pommes anna, pommes fondant och raggmunk r ju fantastiska frdlingar av potatisen.
Pommes alsace r ocks en favorit, och gnocchi.

Rena potatisrtter som sjmansbiff, spansk omelett och jansson, fr att inte ta upp danskarnas fbless fr potatis p smrgsen.

Det finns s mycket...
Citera
2020-05-25, 20:01
Moderator
Maviels avatar
Frsk potatis - som man kr med vitlk salt peppar och olivolja i en slkokare 6 timmar - och p slutet slr p lite riven parmesan ost Ttt fljt av hasselbackspotatis. Potatis r gott. I alla former.
Citera
2020-05-25, 20:09
Medlem
Citat:

Recept p snabbpalt:

Det r busenkelt om man har en matberedare. Skala fyra rediga ra potatisar och skr dessa i tjocka skivor. Montera matberedare med kniven. Kr med kniven tills potatisarna blir till mos. Salta och tillstt lmplig mngd vete/kornmjl blanda till en deg med kniven (inte fr lnge, kr av och p tills det gtt ihop).

Nu har du en frdig paltdeg (eller heter det smet?). Sedan har du tv val. Antingen traditionell palt eller fljande.

Forma paltar stora som fiskbullar slpp ner i kokande vatten. Paltarna brukar flyta upp efter ett par minuter, koka d fem minuter till. Fiska upp med hlslev. Servera med stekt flsk, lingonsylt och skirat smr. Tidstgng cirka tjugo minuter.
Citera
2020-05-25, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillyboys
Potatis r gott p alla stt. Potatis r bst. Det FINNS fan ingen cklig potatis.

Jod, den jag fick i skolbespisningen var inte rolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in