2008-05-19, 21:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungsmek
Inga problem, rekommenderar det starkt.

Provade potatisgratngen med bacon nyss, blev riktigt bra. Mekade om lite dock eftersom jag inte hade ngra stora bakpotatisar, s jag mosade helt enkelt potatisarna rakt i en liten ugnsfastform och hade i alla ingredienser dr samt bytte ut citronen mot lite lime.
Serverades med flskkotlettbit p 800 gram stekt i ugn och s lite sky gjord i stekpannan dr jag stekte flskkotlett/bacon/lk. Enda klagomlet kom frn mamma som tyckte det var ondigt att jag lagat ktt till, det hade rckt med den goda potatisgratngen som egen rtt tyckte hon. Bra betyg allts.
Den historien vrmde. Kul! Mste testa ditt recept ocks. Fr bli i veckan, har nmligen inte en potter hemma f t .

~Paul~
Citera
2008-11-06, 22:42
Medlem
Hur gr man fr att inte potatis ska fastna i stekpannan nr man frsker sig p en pyttipanna?
Jag har provat med bde kokt och r, och r fastnar jtteltt verkar det som!
Citera
2008-11-06, 22:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Hur gr man fr att inte potatis ska fastna i stekpannan nr man frsker sig p en pyttipanna?
Jag har provat med bde kokt och r, och r fastnar jtteltt verkar det som!
Jag frmodar att du steker lk, ktt och potatis samtidigt?

~Paul~
Citera
2008-11-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag frmodar att du steker lk, ktt och potatis samtidigt?

~Paul~
Npp JAg brjar med potatisen.
Citera
2008-11-06, 22:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Npp JAg brjar med potatisen.
Bra! Hemligheten r att steka alla ingredienser fr sig och att gifta ihop dem p slutet. Kr med hg vrme, neutral olja och teflonpanna.

S hr gr jag:
Jag skr potatisen i sm trningar, lgger dem i vatten i ca h. Skljer ngra ggr och steker dem hastigt i olja i en teflonpanna s de fr fin frg runt om. Drefter hller jag av oljan men sparar lite.

I den steker jag nu lken s den blir gyllene. Tar undan och steker kttet. Nr kttet r lagom genomvarmt (gr p minuter!) s lgger jag tillbaks lken och drefter potatisen, vrmer igenom och serverar. Obs, det hr r inte hela ingredienslistan. Jag visar hr bara sjlva huvudproceduren.

~Paul~
Citera
2008-11-06, 22:54
Medlem
Citat:
Bra! Hemligheten r att steka alla ingredienser fr sig och att gifta ihop dem p slutet. Kr med hg vrme, neutral olja och teflonpanna.

S hr gr jag:
Jag skr potatisen i sm trningar, lgger dem i vatten i ca h. Skljer ngra ggr och steker dem hastigt i olja i en teflonpanna s de fr fin frg runt om. Drefter hller jag av oljan men sparar lite.

I den steker jag nu lken s den blir gyllene. Tar undan och steker kttet. Nr kttet r lagom genomvarmt (gr p minuter!) s lgger jag tillbaks lken och drefter potatisen, vrmer igenom och serverar. Obs, det hr r inte hela ingredienslistan. Jag visar hr bara sjlva huvudproceduren.

~Paul~

Ah, kan det vara skljningen dr kanske? Fastnar det av all strkelse?
Citera
2008-11-06, 22:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ah, kan det vara skljningen dr kanske? Fastnar det av all strkelse?
Det fastnar pga en kombination av en eller flera saker. I dessa ingr: Fr dlig skljning, fr lg temperatur i pannan, fr stor mngd potatis i pannan, fr mnga ingredienser samtidigt i pannan (kombination av lk, ktt och potatis), fr lite olja i pannan.

Det absolut avgrande fr en lyckad pytt r som sagt att kra alla ingredienser var fr sig och gifta ihop dem p slutet.

~Paul~
Citera
2010-05-20, 18:31
Medlem
CureMes avatar
Dags att bumpa en trd om ett av de mest underbara livsmedlen! Potatis!

Idag gjorde jag Papas arrugadas. Hittade verbliven relativt tjockskalig vinterpotatis. Blandade lika delar grovsalt och vatten och kokade potatisen oskalad. Potatisen fr nga av rejlt nr den r klar. De blir rynkiga och alldeles glittriga av salt. Och det r underbart gott till stekt ktt, en god sallad och en kall ljus lager!

Stulen bild: http://www.reporteroiberostar.com/re...rrugadas-2.jpg
Citera
2010-05-23, 02:07
Medlem
Gregsons avatar
Citat:
Potatiskaka i ugn (4 portioner)

Ingredienser:
3 stora potatisar eller tre mindre bakpotatisar
4 lttvispade gg
0,6 dl grdde
salt
peppar
2 dl riven lagrad ost (t ex Vsterbotten)
2 dl riven neutral ost (t ex Mozzarella)
1 gul lk, finhackad
3 tsk bakpulver
1 dl smlt smr
1 dl grddfil eller syrlig kvarg
1 dl finhackad purjolk

Arbetsgng:
Koka potatisen tills de r mjuka, hll av vattnet, pressa dem och stll undan.

Vrm ugnen till 225 grader.

Blanda ihop i en skl lttvispade gg, grdde, salt, peppar och den mosade potatisen. Tillstt vidare bda ostsorterna, samt lk och blanda ihop ordentligt. Addera sedan bakpulvret och rr in det ordentligt.

Frbered en eldfast form (ca 25 cm i diameter) genom att smra den samt hll i potatissmeten.

Baka nu i ugn p i ca 35 minuter eller tills kakan fr en fin gyllenbrun yta. Ta sedan ut formen och lt svalna i ca 5 minuter. Under tiden smlter man smr p svag vrme.

Skr nu upp kakan i portionsbitar, lgg p tallrikar, strila ver det smlta smret och toppa med grddfil samt finhackad purjolk.

~Paul~

Tillagade och t den hr tillsammans med rdvinsss (p fond tyvrr) och lamminnerfil igr (lrdag), mycket uppskattad av samtliga gster. Tack!
Citera
2010-05-23, 03:07
Medlem
Jag har inget recept just nu men ngra favoritpotatisar har jag allt.

Amandine r en potatis som finns i de flesta ica-butikerna. Jag tycker den r vldigt god fr att vara kpe och en r nnu godare om man odlar sorten sjlv.
Folva det r en gul och fast senpotatis som r vansinnigt god, tyvrr vet jag inte var man kan hitta sdan sttpotatis nu fr tiden.
Andra goda r Gammaldags svensk rd potatis, den r ocks fast liksom r Asterix. Dessa r vldigt goda att laga till i ugnen som klyftor eller skivor, de r ocks goda att koka och ta till grytor av olika slag. Sedan om man vill ha lite roligt med barn kan man servera bl potatis - Bl kongo heter den.

Potatis r en underbar knl
Senast redigerad av sunkist 2010-05-23 kl. 03:15.
Citera
2010-05-23, 15:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregson
Tillagade och t den hr tillsammans med rdvinsss (p fond tyvrr) och lamminnerfil igr (lrdag), mycket uppskattad av samtliga gster. Tack!
Va kul, grattis! Ingen orsak att tacka!

~Paul~
Citera
2010-09-29, 16:06
Medlem
Ligger en pse Amandine-potatis hr hemma i kylen. Vad passar den bst till? Funkar det att gra mos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in