2020-05-25, 16:03
Medlem
svartenQQQs avatar
Glm inte IDAHO potatis, panerad mos som friteras .. Svrt men uuuber gott...
Citera
2020-05-25, 16:05
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Frsk kokt Norrlandsodlad Mandel med skal p med en klick av kta extrasaltat smr.
Krlek!

S norrbottning jag r har jag aldrig riktigt frsttt tjusningen med mandel.

Frr i tiden t man tydligen bara mandel i norra Sverige, andra potatissorter anvndes som grisfoder. Nu finns det dock sorter som vxer hr uppe som duger till mnniskofda.

Jag har en annan favorit som med tanke p smaken mste vara nrbeslktad: Sparrispotatis, den pminner en del om mandeln bde i smak och konsistens, men r inte fullt lika mjlig.

Ger en hrlig mttnadsknsla i magen ocks.
Citera
2020-05-25, 16:20
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Rsti - fantastiskt gott.
Citera
2020-05-25, 16:26
Medlem
Stark-Senaps avatar
Jag lska alla former av potatis! Bland det bsta som finns i matvg.
Med ett undantag: frskpotatis! Det r fan en styggelse. En masspsykos som sker varje sommar att detta skulle vara ngot extra. Frskpotatis r en broiler-grnsak. En smakls vattnig knl som inte gr att gra ngot med frutom att ta den "naturell", dvs kokt rakt upp och ner och d r den totalt intetsgande. Bde i konsistens och smak.
I brjan av juni brukar jag kpa p mig ett rejlt lager med god vinrerpotatis, s man har ver sommaren.
Citera
2020-05-25, 16:35
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
S norrbottning jag r har jag aldrig riktigt frsttt tjusningen med mandel.

Frr i tiden t man tydligen bara mandel i norra Sverige, andra potatissorter anvndes som grisfoder. Nu finns det dock sorter som vxer hr uppe som duger till mnniskofda.

Jag har en annan favorit som med tanke p smaken mste vara nrbeslktad: Sparrispotatis, den pminner en del om mandeln bde i smak och konsistens, men r inte fullt lika mjlig.

Ger en hrlig mttnadsknsla i magen ocks.

Kanske skiljer p smaken beroende p var den vxer?
Nere i Hlsingland r den fantastiskt god

Har ven testat en liten potatis som liknar mandel: Amadine har jag fr mig att den heter.
Citera
2020-05-25, 16:35
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Hur gr du din hasselback?
Jag skr 3-4mm tunna skivor och ca 70% djupt(gillar djupskr, men skr man djupare riskerar man att potatisen gr av)

Tar ut och penslar med olja tv ggr, samt strr strbrd och krossad flingsalt ver.

Hur gillar du dina?

Gr som du om jag orkar. Anvnder en trslev under potatisen nr jag skr, s blir det bra utan att skra av potatisen. r jag lat s penslar jag enbart med olja. Lyxar jag till det s river jag ven p parmesan och lite torkad timjan. Vill man verkligen gra det mer festligt, s blir det ost mellan skivorna samt lufttorkad skinka eller bacon.

https://i.pinimg.com/736x/f7/98/ef/f...5a8200dcb6.jpg
https://www.dinneratthezoo.com/wp-co...potatoes-4.jpg

Ska testa gra med stpotatis ngon dag, men inte orkat nnu.
Citera
2020-05-25, 16:36
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Jag lska alla former av potatis! Bland det bsta som finns i matvg.
Med ett undantag: frskpotatis! Det r fan en styggelse. En masspsykos som sker varje sommar att detta skulle vara ngot extra. Frskpotatis r en broiler-grnsak. En smakls vattnig knl som inte gr att gra ngot med frutom att ta den "naturell", dvs kokt rakt upp och ner och d r den totalt intetsgande. Bde i konsistens och smak.
I brjan av juni brukar jag kpa p mig ett rejlt lager med god vinrerpotatis, s man har ver sommaren.
Hller med om att frskpotatis r verskattat men det finns en svrslagen rtt: ltt verkokt frskpotatis, mosad med en klump bregott till och till det kall burkskinka, ngon rd saft att dricka till. Det r sommarmat fr mig, knner mig som liten vid sommarstugan dr vi hade gasolkk.
Citera
2020-05-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Gr som du om jag orkar. Anvnder en trslev under potatisen nr jag skr, s blir det bra utan att skra av potatisen. r jag lat s penslar jag enbart med olja. Lyxar jag till det s river jag ven p parmesan och lite torkad timjan. Vill man verkligen gra det mer festligt, s blir det ost mellan skivorna samt lufttorkad skinka eller bacon.

https://i.pinimg.com/736x/f7/98/ef/f...5a8200dcb6.jpg
https://www.dinneratthezoo.com/wp-co...potatoes-4.jpg

Ska testa gra med stpotatis ngon dag, men inte orkat nnu.
Jag skr som dej i en slev men jag har lrt mej att anvnda djup ugnsform och ha i ngra klickar smr o sa hasselbackaren d o d. Aldrig anvnt olja.
Citera
2020-05-25, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Hller med om att frskpotatis r verskattat men det finns en svrslagen rtt: ltt verkokt frskpotatis, mosad med en klump bregott till och till det kall burkskinka, ngon rd saft att dricka till. Det r sommarmat fr mig, knner mig som liten vid sommarstugan dr vi hade gasolkk.
Frskpotatis o bregott r ju jvligt gott som det r bara.
Citera
2020-05-25, 16:43
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Jag skr som dej i en slev men jag har lrt mej att anvnda djup ugnsform och ha i ngra klickar smr o sa hasselbackaren d o d. Aldrig anvnt olja.

Ibland smlter jag ven viltkssmr p den nr den kommer ut rykande het. Beror p hur lat man r.
Citera
2020-05-25, 17:18
Medlem
tastass avatar
Varan, fyra fulla sidor och sen ska det till en skning fr att lyfta fram palt som favoritformen av potatis. Fr meckigt fr att jag ska sno ihop det sjlv, men jvlars vad gott det r.
Citera
2020-05-25, 17:22
Bannlyst
Hasselbacks potatis helt klart, fyfan vad gott det r med en rejl kttbit och ngon krmig svampss till..

Annars s r ungsbakad stpotatis inte heller ngon fy skam! Helt underbart direkt efter trning.
Senast redigerad av EricssonS700 2020-05-25 kl. 17:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in