Citat:
Ursprungligen postat av fittdykarn
Ska dela med mig av en anekdot jag fick höra av en gammal vän från tiden i FM.
Han blev stationerad på SjöC Malmö (nerlagt numera) och sysslande mest med slöbevakning av sundet mellan Kph-Malmö. Mest handlade det om att kartlägga tjuvfiskare och dirigera yra ryska sjömän, men en dag hände något intressant.
Vid fyra-tiden på morgonen fick de ett samtal från KBV om att de ska inleda en "akut operation" tillsammans. Min vän fick i uppgift att kartlägga ett eko från radarn som såg suspekt ut. Normalt sett hade det sett ut som en större våg vid kraftigt yrväder, men havet var lugnt och stilla.
Min vän på SjöC började logga detta ekos färdväg och snart insåg man att det handlade om en liten båt, kanske en mindre motorbåt. Hans partner på KBV skickade ut en båt som skulle kolla upp båten då det var en extraordinär händelse att en fiskebåt eller liknande färdades raka vägen från Vedbaek till Lomma strand.
KBV mötte upp båten och mycket riktigt var det tre amatörfiskare (svenska) som berättade att de fiskat utmed Danmarks kust med danska vänner. KBV bordade båten och inget suspekt hittades. Då var det en tjänstman som föreslog till sin ledare att dra ett rep utmed båtens köl, alltså checka under båten.
De halade ett rep och det fastnade av någon anledning. De märkte då att männen började bli nervösa och fattade att de gömde något under båten. De halade upp repet till slut och fann ett plastpaket med en tyngd som fästs i en lina nedanför båten. De öppnade paketet och fann över tio kilo rent horse. Då får man ändå ge en eloge till smugglarna som tänkt till ordentligt i mitt tycke, men KBV var steget före.
Vet inte om man kan hitta en artikel kring detta, men detta var tidigt 2000-tal nånstans.
Jag vill gärna framföra att jag tvivlar på denna berättelse och jag tror inte att kustbevakningen eller tullen arbetar på det sättet.
Varför skulle man överhuvudtaget borda och visitera en fiskebåt ute på öppet vatten?
Tullen håller naturligtvis ögonen på en misstänkt båt men väntar med visitationen till båten går
till en hamn, och då står tullen redan där och väntar på dem.
Det är inte helt enkelt att borda en båt ute på öppen vatten och blåser det bara lite är det riskfyllt att lägga två båtar intill varandra. Det finns ingen anledning att göra det om man kan visitera båten istället när den ligger förtöjd i en hamn.
Det enda syftet med att fabricera en sådan anekdot som jag kan se är att skrämma fiskare och ägare till fritidsbåtar så att de avstår från att smuggla.
Men under normala omständigheter kontrolleras inte fritidsbåtar om inte misstankar finns.
Om man nu skall smuggla någonting sjövägen med en fritidsbåt finns det ett litet trick man kan göra om båten inte har för stort djupgående. Man går inte in i någon hamn utan söker sig upp i t ex Kävlingeån, som är segelbar flera kilometer in i landet och är omöjlig att överblicka. På Kävlingeån har man land på båda sidor inom några meters håll och sen får din fantasi fylla i resten.
EDIT: Kävlingeån är tillräckligt djup och det är inte där man behöver ett litet djupgående. Under årmiljonernas lopp har Kävlingeån fört med sig matjord och annat som har avlagrats vid dess utlopp och gjort det mycket grunt. Men det finns en speciell inseglingsränna som är utmärkt med några bojar och det gäller att hitta den först om man skall upp i Kävlingån.
EDIT: Båtar med stort djupgående kan inte följa efter.