2009-01-06, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daum
Så vad händer om man gömmer saker i mat? Vet inte om knarkhundar reagerar på mat eller inte. Om de gör det så kanske man kan gömma påsar i resemat så som baguetter, ogenomskinliga godispåsar eller annan mat man får ha med sig på planet?
Det är däremot en bättre idé för att om hunden markerar t.ex. på ett paket baguetter så är chansen att tullaren tror att hunden markerar på maten, inte på knarket.
Citera
2009-01-07, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Member-X
Vet inte hur det är nu men när jag jobba på Arlanda för några år sedan så hade dom 1 hund som kolla "all" utrikes post. Tror inte han hinner kolla all post

Det va innan dom börja skicka all mjältbrand.

-=EDIT=-
Menar med det att jag tror inte det är vanligt med hundar på vanliga postkontor.
Min hund nyser av spolarvätska, så vore det inte kul att sckicka ett brbev med spolarvätska:P
Citera
2009-01-07, 00:10
Bannlyst
Citat:
Så vad händer om man gömmer saker i mat? Vet inte om knarkhundar reagerar på mat eller inte. Om de gör det så kanske man kan gömma påsar i resemat så som baguetter, ogenomskinliga godispåsar eller annan mat man får ha med sig på planet?

Grejen är att hundar känner dofter på ett väldigt annorlunda sätt än oss.
Dem känner varje doft för sig, det kvittar om man har en påse med gräs i en flaska med ammoniak så känner fortfarande hunden att "här är det gräs och ammoniak".

Så att försöka dölja lukten med en annan lukt är fullständigt meningslöst tyvärr.
Enastående djur
Citera
2009-01-07, 01:04
Medlem
Daums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiffutz
Dem känner varje doft för sig, det kvittar om man har en påse med gräs i en flaska med ammoniak så känner fortfarande hunden att "här är det gräs och ammoniak".

Så att försöka dölja lukten med en annan lukt är fullständigt meningslöst tyvärr.
Enastående djur

Jag menar mer att hunden kanske markerar på ett liknande sett eller att hundföraren tror att hunden vill ha mat bara. Jag menar, vad de än ger dem som belöning för att hitta knark måste gå att "bjuda över". Alla kan köpas, även hundar(?)
Citera
2009-01-07, 02:32
Bannlyst
Citat:
Jag menar mer att hunden kanske markerar på ett liknande sett eller att hundföraren tror att hunden vill ha mat bara. Jag menar, vad de än ger dem som belöning för att hitta knark måste gå att "bjuda över". Alla kan köpas, även hundar(?)

Okej, joo det måste stämma, fast det går väl träna hundar att stänga av den "funktionen" också alltså träna dem att inte bry sig om mat när husse säger så.

Men jag har alltid sagt att ifall jag någon gång åker till Chriss och ska köpa med mig grejer hem så tänker jag ju ta med mig min hund i bilen, det måste ju vara ett bra sätt att "lura" hunden lr hundföraren.
Citera
2009-01-07, 02:39
Medlem
Citat:
Okej, joo det måste stämma, fast det går väl träna hundar att stänga av den "funktionen" också alltså träna dem att inte bry sig om mat när husse säger så.

Men jag har alltid sagt att ifall jag någon gång åker till Chriss och ska köpa med mig grejer hem så tänker jag ju ta med mig min hund i bilen, det måste ju vara ett bra sätt att "lura" hunden lr hundföraren.
Antingen det eller så låter du bara hunden gå omkring i bilen lite så att lukt från den fastnar där, om du sen blir stannad så kommer knarkhunden få lite problem att söka då den riktar in sig på att hitta källan till hundlukten, alltså din hund.
Citera
2009-01-07, 04:41
Medlem
un_Hanness avatar
Det här med en annan hund låter intressant, skulle man kunna köra liknande med katt i bilen? Blir lite jobbigt att man får uppmärksamhet då, vem tar med en katt till danmark?
Citera
2009-01-07, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av un_Hannes
Det här med en annan hund låter intressant, skulle man kunna köra liknande med katt i bilen? Blir lite jobbigt att man får uppmärksamhet då, vem tar med en katt till danmark?
Ja, katt funkar också. Du kan t.o.m. stänka pyttelite piss i bilen runt stashet så blir hundarna förvirrade också.

Samma sak som jag skrev tidigare: Du behöver inte ta med katten/hunden, låt den bara gå runt lite i bilen innan du åker för att släppa lite hår och dofter.
Citera
2009-01-07, 09:24
Medlem
qetuRs avatar
Citat:

Enastående djur

Om det inte är dofter som kan störa deras naturliga instinkter, såsom kåthet och hunger.
Citera
2009-01-07, 20:39
Medlem
Smuggla ifrån danmark

tjeenare nu är det så att jag har varit i köpenhamn hela veckan har även köpt 10g ifrån chris men nu till problemet är att pappa kommer och hämtar mej och nu till frågorna 1.kollar dom mycket om man åker bill på bron alltså tullen
2.förklara något sätt man kan packa det bra så det inte luktar i bilen tack i förhand på snabba svar då jag åker imorgon bitti
Citera
2009-01-07, 21:50
Medlem
qetuRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasolmannen
tjeenare nu är det så att jag har varit i köpenhamn hela veckan har även köpt 10g ifrån chris men nu till problemet är att pappa kommer och hämtar mej och nu till frågorna 1.kollar dom mycket om man åker bill på bron alltså tullen
2.förklara något sätt man kan packa det bra så det inte luktar i bilen tack i förhand på snabba svar då jag åker imorgon bitti

Hahahaha, klart dom kan komma att checka bilen. Är du någorlunda funtad skiter du i att ha det med dej, annars kan nog farsan bli lagom förskräckt när en labrador nosar på dej som om du vore en brunstig hona...

1. Ja.
2. Packeterar du vacuum packat, typ, två gånger har du ca 12-24h på dej att ta dej förbi en hund.
Citera
2009-01-07, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
Hahahaha, klart dom kan komma att checka bilen. Är du någorlunda funtad skiter du i att ha det med dej, annars kan nog farsan bli lagom förskräckt när en labrador nosar på dej som om du vore en brunstig hona...

1. Ja.
2. Packeterar du vacuum packat, typ, två gånger har du ca 12-24h på dej att ta dej förbi en hund.

ok hur menar du då vaccum packat alltså lite råd om hur jag packar det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in