2007-08-31, 00:40
Medlem
Viqqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Jag ställer bara en relevant motfråga och självklart håller jag inte med dig. Det är inte särskilt roligt för oss vars nära och kära drabbats av kommunistiskt förtryck att ständigt höra svenska kommunister förringa det. Har ni ingen medkänsla?

Tycker du att det är statens ansvar att skriva om historien så att den passar dem i nutiden?
Citera
2007-08-31, 00:55
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viqqe
Tycker du att det är statens ansvar att skriva om historien så att den passar dem i nutiden?

Nej, absolut inte. Men kommunismens brott mot mänskligheten är en realitet lika mycket som Förintelsen - och det skall informeras om båda folkmorden, inte bara det ena.
Citera
2007-08-31, 03:02
Medlem
Citat:

När du skriver staten menar du regeringen antar jag? Sammanblandningen antyder kanske att du föredrar enpartisystem? Annars förstår jag inte varför du tycker det skulle vara fel.

Givetvis är det statens ansvar att skriva om historien, det är ju det som de statliga universiteten sysslar med. Där sysslar man ju hela tiden med att spegla historien i nutiden och lyfta fram och skriva om delar som inte uppmärksammats tidigare. T ex kvinnors plats i historien, eller kommunismens brott.

Om tendensen i samhället är att en massa förvirrade ungdomar är anhängare av system som kommunism och nazism så ligger det i samhällets intresse att nyansera bilden av dessa ideologier för att visa på bristerna i dem. Eftersom läroplanen för skolan är en politisk skapelse så ankommer det ju på stat och regering att besluta om skolans inriktning.

Åsa Linderborgs artikel som du länkade till tycker jag var rätt så skrattretande i sin argumentation. Bland annat påstår Linderborg att det är vänstern som lanserat principen om alla människors lika värde. Historierevisionism om något. Vidare befriade Röda Armén tydligen "hela" västeuropa under andra världskriget enligt Linderborg. Och dessutom tillåts friskolorna tydligen att bedriva "vilken undervisning som helst". Klassisk Linderborg med andra ord. Hon hittar på lite sköna "borgargrejer" som hon tycker passar hennes framställning.
Citera
2007-08-31, 11:44
Medlem
Linderborgs debut i mitt liv var när hon framträdde som "forskare" i TV för några år sedan, och kommenterade en dokumentär i SVT om hur våra svenska kommunister i årtioenden frotterade sig med de sovjetiska marionetterna i DDR (eller SBZ som det borde kallas). Hon gjorde allt för att skydda VPKarna.

Så värst oberoende var hon inte, bara några dar efter programmet avslöjades att hon ju satt för (v) i nån nämnd i Uppsala. Taskig research av SVT, när vpk:s historia ska granskas, kommenteras detta av en forskare som "råkar" sitta för (v).

Samtidigt som hon lojalt skyddar sina partikamrater i TV så väjer hon inte för att hänga ut sin far med hull och hår i bokform. Partiet framför familjen- í sanning en kommunistisk linje.

Hennes utseende har jag inga åsikter om, utan nöjer mig med med Dexters åttiotalslåt "Aldrig skulle jag gå i säng med en tjej som är kommunist".
Citera
2007-09-01, 01:35
Medlem
charlieparkers avatar
Givetvis är det statens ansvar att skriva om historien, det är ju det som de statliga universiteten sysslar med. Där sysslar man ju hela tiden med att spegla historien i nutiden och lyfta fram och skriva om delar som inte uppmärksammats tidigare. T ex kvinnors plats i historien, eller kommunismens brott.

...Och då är det ju bra om man tillsätter en grupp av forskare ifrån alla politiska läger som får utreda alla olika systems för- och nackdelar.
så att vi gräsrötter slipper misstänka att forskningen är politiskt styrd, och har till huvudsyfte att misskreditera, samt upphöja vissa politiska ideologier?

Personligen har jag inget som helst förtroende för ex. Per Ahlmark, en person som hela tiden hänvisar till MI5 (vill jag minnas, rätta mig om jag har fel) expert på historieförfalskning, Robert Conquest.

[I]Om tendensen i samhället är att en massa förvirrade ungdomar är anhängare av system som kommunism och nazism så ligger det i samhällets intresse att nyansera bilden av dessa ideologier för att visa på bristerna i dem. Eftersom läroplanen för skolan är en politisk skapelse så ankommer det ju på stat och regering att besluta om skolans inriktning.[/i]

Högern påstår att Sovjetstaten inte alls befriade Europa, utan förslavade östländerna.
Ganska onyanserat om man läser Hitlers syn på det framtida Europa ("hans" Europa), där den tjänande klassen skulle födas, och leva som tjänstefolk, åt den ariska "övermänniskan".
och ja, västvärlden VAR tacksam över röda armens seger över nazityskland!

Och murens fall...
Känner personligen massor av människor ifrån alla delar av världen, och de som kommer ifrån öststaterna är INTE motståndare till fri sjukvård, fri skola, billiga bostäder. Dvs. det som togs ifrån allmänheten efter murens fall.
Däremot var de motståndare till överheten som skodde sig och som levde som dagens svenska överklass (fast på en lägre nivå!).
Men tyvärr...det var dessa som som gjorde karriär efter murens fall...

Åsa Linderborgs artikel som du länkade till tycker jag var rätt så skrattretande i sin argumentation. Bland annat påstår Linderborg att det är vänstern som lanserat principen om alla människors lika värde. Historierevisionism om något.

Det vore ju kul om du vidareutvecklade detta...

Vidare befriade Röda Armén tydligen "hela" västeuropa under andra världskriget enligt Linderborg.

Tom gamle kungen Gustav V Adolf (Nazisympatisören) skickade en personlig hälsning (precis som Per Albin och regering) till Stalin, för segern över nazityskland...

Och dessutom tillåts friskolorna tydligen att bedriva "vilken undervisning som helst". Klassisk Linderborg med andra ord. Hon hittar på lite sköna "borgargrejer" som hon tycker passar hennes framställning.[/quote]
[/i]

Ja där har hon ju alldeles rätt! Många friskolor skiter fullständigt i läroplanen. Musik...=böner, Gymnastik....=böner mm.

Vad har DU för erfarenhet av friskolor?
Jag blir beklämd över unghögern! Uppfödda i materiellt överflöd, tycks ni tro att ni vet allt!
Klipp er och skaffa ett (hederligt!) arbete!
Citera
2007-09-07, 23:53
Medlem
charlieparkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Helst av allt hade jag sett att man tog bort det offentliga stödet till biblioteken helt och hållet.

I näst bästa fall vill jag att mina skattepengar går till ett någorlunda balanserat utbud av politiska skrifter. Även om det sårar rödvinsvänstern.

Nej fördelen med att ta bort det offentliga stödet till biblioteken, är ju att det blir lättare att styra vad folk ska läsa...

Utan offentliga medel kan man väl ana att Timbro och andra avgrundshögerförlag, skulle visa sin "givmildhet" och fylla biblioteken med litteratur av Staffan Stolpskott och Per "pot" Ahlmark och dyl "forskare".

Och det övriga...ja det blev väl "Det bästa", tantsnusk, deckare och affärstidningar...

Nej skärp dig! Våra offentliga bibliotek som bekostas med offentliga medel är absoluta i världsklass!!!
Citera
2007-09-18, 01:44
Medlem
Viqqes avatar
http://www.aftonbladet.se/kultur/article791427.ab

Åsa Levererar åter igen en klockren känga.

Hur kommer det sig att "liberaler" bara gillar yttrandefrihet som hetsar mot muslimer eller "upplyser" om "kommunismens brott"?
Citera
2007-09-18, 02:20
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
http://www.aftonbladet.se/kultur/article791427.ab

Åsa Levererar åter igen en klockren känga.

Hur kommer det sig att "liberaler" bara gillar yttrandefrihet som hetsar mot muslimer eller "upplyser" om "kommunismens brott"?

Du och Åsa verkar ha svårt att hålla isär de olika rättigheterna, och betydelsen av yttrandefrihet:

Citat:
Ursprungligen postat av Åsa
För tre år sedan fick Björn Eklund på Ordfront sparken för en artikel om Balkankrigen. Det skedde efter ett drev av framför allt Expressen och Dagens Nyheter. Vi som då försvarade yttrandefriheten sades utgöra ett hot mot demokratin. Nyligen sparkade Connex Sekobasen Per Johansson eftersom denne påtalat bristen på säkerhet i Stockholms tunnelbana. Det upprörde ingen liberal ledarskribent. Yttrandefriheten på arbetsplatserna är tydligen ingenting värd. Är det ett problem?

Inget av detta handlar om begränsningar av yttrandefrihet, och dessutom ljuger hon om skälen till avsked (alla får påtala säkerhetsrisker, och det är ingen mänsklig rättighet att ha kvar sitt jobb trots tjänstefel). Fallen handlar om rätten för den som köper något, att sluta med det om de inte får vad det betalar för. Varför skulle man inte få byta ut folk som inte kan samarbeta eller som missköter sitt jobb?

Yttrandefrihet betyder att man får säga vad man tycker - inte att man får tvinga andra att sprida det man tycker.

Det är just liberaler som försvarar yttrandefriheten generellt och som princip, oavsett för vem den gäller (även om åsikterna som sprids är otrevliga, osmakliga, upprörande, etc). Vänstern brukar tvärt om vilja inskränka vår yttrandefrihet, eller tvinga alla att finansiera vänsterns egna "åsiktsyttringar" (tvångsfinansierade medier som domineras av vänsterjournalister, skattefinansierade teateruppsättningar med pjäser av Pinter, marxistiska studiecirklar, etc.).
Citera
2007-09-18, 12:56
Medlem
padrons avatar
Åsa, Åsa, Åsa... Tydligen hatar den gauce kaviar-smaskande kultuuuur-vänstern västerländsk demokrati så till den milda grad att man hoppar i säng med militanta islamister.

Vad kommer härnäst? En hyllningsartikel till det saudiska förbudet för kvinnor att köra bil? Eller ett upprop till stöd för att stena fler otrogna kvinnor till döds? Eller krav för att avrätta fler iranska bögar?

Vänstern 2007 - fy fan.
Citera
2007-09-18, 19:24
Medlem
charlieparkers avatar
Försökte själv att göra ett inlägg här men möttes av en ruta som sa att mitt inlägg "saknade relevans"...?

Till skillnad mot de otaliga inlägg där man spyr sitt förakt för olika folkgrupper, mediamänniskor mm då...?
Citera
2007-09-18, 19:33
Medlem
Viqqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Du och Åsa verkar ha svårt att hålla isär de olika rättigheterna, och betydelsen av yttrandefrihet:

Inget av detta handlar om begränsningar av yttrandefrihet

Det är just liberaler som försvarar yttrandefriheten generellt och som princip, oavsett för vem den gäller

Aha... om det är liberalerna som har ensamrätt på att definiera vad yttrandefrihet är är det naturligtvis väldigt viktigt för er att "försvara" den.

Här satt jag och trodde att man fick påtala säkerhetsbrister eller publicera annorlunda vinklade artiklar på vilket sätt som hellst. Naivt av mig... naturligtvis måste yttrandefriheten hetsa mot muslimer för att vara yttrandefrihet.
Citera
2007-09-18, 19:51
Medlem
padrons avatar
Citat:
Aha... om det är liberalerna som har ensamrätt på att definiera vad yttrandefrihet är är det naturligtvis väldigt viktigt för er att "försvara" den.

Här satt jag och trodde att man fick påtala säkerhetsbrister eller publicera annorlunda vinklade artiklar på vilket sätt som hellst. Naivt av mig... naturligtvis måste yttrandefriheten hetsa mot muslimer för att vara yttrandefrihet.

Nu var det ju inte riktigt därför t-baneföraren fick sparken.

Finns väl redan andra trådar om detta psykfall men att hänvisa till yttrandefriheten när man förolämpar och hotar medarbetare, kunder och samarbetspartners bevisar bara att man har huvudet långt upp i arslet.

Har du någonsin haft ett arbete, Viqqe?

Vet du inte vad yttrandefrihet är behöver du inte fråga här, du kan få så konstiga svar. Varför inte googla? http://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in