2012-12-22, 20:48
Medlem
Författaren och skribenten Maja Lundgren skriver bra om Linderborg och hennes retorik, som hon betecknar som hemmahörande i en "auktoritär vänstertradition", på sin blogg:

Citat:
/ - - - /

Men jag måste säga att jag tycker att det är ett utslag av en auktoritär vänstertradition (med betoningen på auktoritär) när man som Åsa Linderborg hävdar att Karin Olsson på Expressen "placerar sig bland järnrör och nynazister" i den här artikeln. Det är ju en väldigt föga nazistisk artikel.

Inte heller särskilt övertygad om att Aftonbladets nu kavlar vi upp skjortärmarna och granskar skiten och röker ut dom jävlarna är en fungerande attityd. Jag tog avstånd från nazistuthängningen en gång i tiden. Har inte intrycket att den typen av metoder, som i viss mån härmar högerextremisternas egna tongångar och svartlistningar, är en framkomlig väg.

/ - - -/

Jag har svårt för linderborgsk retorik. Det brukar vara nåt som goofar, en känslosam ton som skorrar, en gnisslande agenda och inkonsekvens eller tvärsäkerhet vars eko studsar mot väggarna. Det skrivna kan ge ett för flyhänt och skickligt intryck: det kan verka vara ett knäck helt enkelt, ett jobb. Ibland handlar det om att väsentlig info utelämnas eller stuvas undan. Ibland rör det sig om en tradition som vi kan kalla antiliberal, den som slår näven i bordet och säger håll käft, punkt så här är det.

Ju mer hennes artiklar präglas av movere , det retoriska modus som syftar till att röra sina läsare, få dem att känna och handla därefter, desto mindre övertygad blir jag. När hon är mer saklig kan artiklarna vara helt ok.

Men det är väl ändå hårresande kyligt att skriva detta nu, när inte bara hon utan även hennes barn har blivit hotade. Hade jag varit polis, eller säkerhetsexpert på Aftonbladet, hade jag avrått henne från att skriva om sitt barn alls i det här sammanhanget.

Det är lika synd om Åsa Linderborg som om alla andra som blir utsatta för hotelser och det är självklart att ingen borde behöva ha det så här: Förföljd av hatet.

Men hur oempatiskt det än kan låta att påpeka det just nu: megafonjournalistik är inte bra.

http://lundgrenmaja.blogspot.se/

Intressant diskussion i kommentarsfältet också, bland annat angående det etiskt tveksamma i att hänga ut människor som nazister och i spelandet på snyft- och känslosträngar genom att dra in sitt eget barn i en mediekampanj. (Lundgren sticker inte under stol med att hon anser att det handlar om en massmedialt regisserad kampanj.)
Senast redigerad av Nebeltag 2012-12-22 kl. 21:29.
Citera
2012-12-22, 20:51
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
För fan, det finns 10 000 liknande inlägg på Flashback. Nu skall det helt enkelt vara
så att alla grova rasistiska inlägg på Flashback är utförda av "vänstern". Den sjukaste fräckaste damage-controllen någonsin förmodligen.
Nej. Nej. Nej. Läs vad jag skriver

Många inlägg skrivs av högerextrema kretiner, drägg och puckon. Dom tycker vi inte om. Det ger dock inte Åsapåsa, Ojsan och deras kompisar rätt att bunta ihop alla med åsikter om invandringspolitiken till en stor brun dödsnazistklump och dessutom skuldbelägga oss för pervo-sms hon sannolikt fått av en arbetskamrat.

Sluta missförstå och börja förstå
Citera
2012-12-22, 20:56
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Åsa L har ju varit i fokus pga sin bok om sin barndom, och känd som skribent på ABs kultursida. Henne vänsteråsikter kan man tycka va man vill om, men vad jag retar mig på är att hon kallas "kulturskribent, kulturjournalist" mm.

En kulturskribent tycker jag nog ska ha ett mer mångtydigt sätt att skriva om saker, inte vara torped för en ideologi, även om det kan få finnas i bakgrunden. Man behöver ju inte vara helt neutral.

Hon är politisk skribent, vänsterdebattör eller nåt.

Ingen kallar väl Johan Norberg för kulturskribent?

Göran Greider skulle kanske kunna vara det om han skrev mer om poesi och mindre om dagspolitik...

Ja, det är fruktansvärt. Först atombomben, vietnamkriget, svälten i afrika och nu detta... jag förstår att du retar dig... väldigt vidrigt sätt att hoppa på folk.
Citera
2012-12-22, 20:58
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Jag hatar Åsa och hennes vidriga vänstervridna åsikter men jag har inte attackerad henne bara för det.

vad är det som är så vidrigt med hennes åsikter? Alltså rent konkret förutom floskeln "lågpanneföreningens SDs" medlemmar kör med. "vänsterpack" osv...

Vad är det exakt och konkret du ogillar.
Citera
2012-12-22, 20:58
Medlem
felias avatar
Citat:
Varför kallar ni era kvinnliga motståndare hora jämt?

Personen i det här fallet är en betald desinformatör som hänger sig åt smutskastning av nationens hopp och framtid genom att publicera promiskuösa sex-sms av intim karaktär, som sannolikt härrör från hennes eget perverterade könsumgänge. I enkom syfte att falskeligen försöka förvränga ursprunget och stämpla oskyldiga.

Jag ser inget fel i att kalla en sån person för hora men jag tycker luder är mer passande.
Citera
2012-12-22, 21:05
Medlem
Citat:
Fulnick: Jag har fått en svag indikation på att ett av sex-sms:en (vet inte om hon fått fler än ett heller...) kommer från en person på aftonbladets redaktion. Det kanske bara är ett rykte, men jag ska försöka luska lite mer i det.

Citat:
Fulnick: Ok... det här kan bli kul. Den information jag fått hittills (Nej, jag har inga bevis) är väldigt trovärdig - i mina ögon - säger att ett par av dessa sms är en del av en flirt på arbetsplatsen som har gått snett. Jag hoppas få ta del av de sms hon skickat själv (inte helt rumsrena vad jag förstår) i morgon. Men jag är rätt övertygad om att det funnits en sexuell konversation mellan två arbetskamrater. Att Å.L nu väljer att lämna ut (använda) den ena partens sms för egen vinning skull gör att jag inte kommer att ha några etiska grubblerier över att lämna ut hennes. She draw first blood.

Citat:
Fulnick: Om allt går som jag tror och hoppas så kommer jag att få läsa sms:en med egna ögon i morgon. Det finns - enligt uppgift - en rätt bitter person som vill ge igen... typ.
Däremot vet jag inte hur jag ska kunna bevisa det? Fota? Njae... maila Åsa själv och fråga? Ge ut namn? Näe, lite komplicerat.

Låter mycket intressant och jag skulle inte alls bli förvånad om det din kontakt påstår visar sig stämma. Är inte just kulturredaktionen på Aftonbladet ökänd för sin sexistiska jargong? Vore fantastiskt om du kunde få fram bevis på något sätt.
Citera
2012-12-22, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Personen i det här fallet är en betald desinformatör som hänger sig åt smutskastning av nationens hopp och framtid.

Det går inte alls att koppla till granskningen av rasistiska hemsidor?
Herregud, är det helt NYTT även för rasister som dig att dina "kolleger" ägnar sig åt
att anonymt sitta och posta grova rasistiska och sexistiska inlägg i stort sett
varenda kommentarsfält på internet?
Citera
2012-12-22, 21:36
Medlem
FritzDaCats avatar
Nej, man ska inte kalla Åsa för hora.
Men vad tycker SD:s motståndare här om att kalla sverigedemokrater för löss?? Är det OK?

http://avpixlat.info/2012/12/22/tidningen-amelia-sprider-hat/
Citera
2012-12-22, 21:43
Medlem
felias avatar
Citat:
Det går inte alls att koppla till granskningen av rasistiska hemsidor?
Herregud, är det helt NYTT även för rasister som dig att dina "kolleger" ägnar sig åt
att anonymt sitta och posta grova rasistiska och sexistiska inlägg i stort sett
varenda kommentarsfält på internet?

Nu har jag redan RP:at krimreporter för 0.09. Du ska nog vara försiktig med att gruppera individer som har en legitim orsak att ifrågasätta Åsa utan en gemensam politisk åskådning. Hur blev jag rasist genom att debattera Åsa?
Citera
2012-12-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Nej, man ska inte kalla Åsa för hora.
Men vad tycker SD:s motståndare här om att kalla sverigedemokrater för löss?? Är det OK?

http://avpixlat.info/2012/12/22/tidningen-amelia-sprider-hat/

Den här tråden handlar inte om din och andra SD:ares patologiska offermentalitet och falska underdog-roll. Då är det betydligt viktigare att granska de rasistiska SD-politikerna och deras planer på rasistiskt förtryck! Håll dig till ämnet, det finns andra trådar där din offerkofta passar bättre, snyft snyft.
Citera
2012-12-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Problemet är att du och sådana som Åsa, genom att definiera just rasism, därmed också drar gränsen för vilka åsikter som skall respekteras, Var drar du gränsen för rasism i följande lista?
  1. Ifrågasätta Sveriges invandringspolitik
  2. Konstatera att det finns genetiska skillnader, baserad på framtagen statistik. Observera "konstatera" att skillnader finns, inte att lägga värderingar i detta faktum.
  3. Behandla människor av viss härkomst sämre, just pga deras härkomst.

De flesta skulle nog dra den just före sista punkten, men jag misstänker att du drar den redan före första punkten?

Jag förstår inte frågan. Var drar jag gränsen.
Det är okej att ifrågasätta invadrignspolitk. Rasisterna klarar dock inte att skilja på flyktingpolitik, integrationspolitik och invandringspolitik. De flesta fackföreningar ifrågasätter invandringspolitiken i den delen där det gäller arbetsmarknad. De som kommer hit ska ha anständiga villkor. Rasisterna säger att de inte ska komma hit.
2. Det finns genetiska skillnader. En av de tydligaste är den genetiska skillnaden mellan man och kvinna. Rasisterna tycker att vissa genetiska skillnader är väsentliga att fokusera på och vissa genetiska skillnader är ointressanta.
Det finns hur många genetiska skillnader som helst, kroppslängd, bukfett, ögonfärg, anlag för parkinsson m.m.
Redan här gör rasisten sig märkbar genom att bara fokusera på vissa genetiska skillnader.
Jag antar att du är rasist eftersom du inte preciserar vad du menar och eftersom du kommer att tycka att jag är dum som svarar som jag gör.
3. Ja man är rasist om man fokuserar på härkomsten .Ja man är rasist om man inte respekterar alla människors lika värde och det bygger på rastänkande. Man är sexist om man inte accepterar alla människors lika värde och baserar det på kön.

De som inte begriper att hatmejlen till Åsa Lindeborg i huvudsak kommer från högerextremister är korkad.
Det är intressant att rasisterna och de som vid sidan av rasisterna ägnar sig åt hets mot follkgrupp. känner sig så provocerade av att Åsa undrar om inte lagen borde gälla lika för alla. Varför kräver rasisterna att de ska vara undantagna.
Citera
2012-12-22, 21:55
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinoRojo
Den här tråden handlar inte om din och andra SD:ares patologiska offermentalitet och falska underdog-roll. Då är det betydligt viktigare att granska de rasistiska SD-politikerna och deras planer på rasistiskt förtryck! Håll dig till ämnet, det finns andra trådar där din offerkofta passar bättre, snyft snyft.
Du vill alltså inte säga att det inte är OK att kalla SD:are för löss. Då ligger det närmast till hands att tro att du tycker att detta är OK.

Jämförelsen är ytterst relevant i denna tråd, då den visar att de på Åsas sida inte är bättre än de som kalla henne för hora.

Trist med folk som inte kan argumentera sakfrågan, utan måste använda invektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in