2012-12-22, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Precis som jag trodde så har den etniskt helt rena redaktionen på aftonhoran en plan med Åsas utspel om näthat och idag kommer uppföljaren i form av surprise surprise Osian.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article15970321.ab

Polisen måste prioritera hoten

Något har hänt under hösten.

Hoten mot journalister och opinionsbildare tycks ha blivit grövre, eller i varje fall synligare.

Varför bekämpar inte polisen detta angrepp på ett öppet, demokratiskt Sverige?

Åsa Linderborg, denna tidnings kulturchef, skrev i går en oerhört viktig text om den mobb som har varit ute efter henne sedan hon initierade en granskning av rasistiska och högerextrema sajter.

Polisen som då har en uppklaringsprocent på under 5% på de flest brott ska alltså prioritera dessa ytterst priviligierade människors upplevda hot.

Dom är så dåliga att det blir komiskt. Dom sitter som 2 barn och smyger med något och tror att man inte fattar... Helt djälva intelligensbefriade, dom verkar tro att dom är grundstenar till demokrati, Utan Flåsa och Cuntwell så skulle demokratin stanna. Så alla som inte tycker som dom bör gripas att föras till Gulag, nej som sagt var Åsa behöver vad hon har blivit hotad, en neger som våldtar henne och kastar hennes i ån, tkac Sverige blev precis bättre.
Citera
2012-12-22, 09:19
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djingis.Khan
Känner inte Åsa Lindeborg och hennes åsikter speciellt bra. Hon kanske för fram sina åsikter, får hon inte göra det? Vad fan är erat problem?
Här skulle jag kunna köra lite härskartekniker, skriva något jävligt kränkande, komma med anspelningar din utbildningsnivå och, baserat på den språkliga nivån i dina inlägg, drämma till med lite lyteskomik bara för att riktigt kötta in dödskängan på dig, men det gör jag inte. Istället ber jag dig stillsamt att läsa igenom tråden och inte bara vräka dig in som en jävla Socker-Conny och bara "ÖÖÖÖÖÖÖÖÖHHHRRK! JÄVLA NASSERASSE! SD ska dööööööö, jävla dumma-i-huvudet idiotsvin!! FATTA DET, ÖÖÖÖÖÖÖÖÖHHH!".
Citera
2012-12-22, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Läs på lite så skall du se att debatten blir intressantare.
Orkar inte läsa. Jag är väl uppväxt i en naiv tro på yttrandefrihet.
Citera
2012-12-22, 09:34
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adambek
Jag tycker nog du blandar bort korten lite.

Första stycket:
Medierna applåderade så lagom under Göteborgskravallerna. Kanske en och annan men det tog rätt lång tid innan riktigt kritiska artiklar eller reportage om polisens agerande dök upp i media. Men visst, så småningom ändrades bilden. Men något automatiskt stöd får inte våldsvänstern heller. Dessutom, att skicka perversa meddelanden och hot passar rätt dåligt som exempel på civil olydnad. Den dag Åsas mission leder till polisrazzior mot rasiststernas serverhallar och de kedjar fast sig i fiberkabeln som protest, DÅ är det civil olydnad och jag kommer att stödja den kampen även om jag själv inte delar deras syn på invandring. Detta eftersom jag tycker yttrandefrihet är extremt viktigt. Kom igen med exempel där högerextrema verkligen producerar civil olydnad.

Andra stycket:
HMF-lagen är adekvat om den tillämpas på rätt sätt. Har du hört talas om pogromer? Hur tror du att de startar? Måhända med att rasister hetsar-mot-en-folkgrupp? Lyckligtvis ovanligt i Sverige. Men det i sig är ju ingen anledning till att avskaffa lagen. Erik Almqvists rasistiska språkbruk ledde inte ens till åtal vilket jag tycker är rätt. Han hetsade inte mot folkgrupp han snackade bara lite rasistiskt pladder med en invandrare och blev filmad. Lagen funkar rätt bra tycker jag. Har du exempel på orimliga fällningar med hjälp av lagen om hets mot folkgrupp?
Ingen har väl någonsin menat att göteborgskravallerna var vad vänstern brukar kalla civil olydnad så den löjligt billiga poängen får du inte.

Våldsvänstern får i allra högsta grad stöd när man saboterar/stoppar beviljade demonstrationer, parti- och/eller valmöten. Har någon hört en kritisk röst i medierna alla de gånger som vänsterfolk och miljötokar i skön harmoni med "utomparlamentariska aktioner" stoppat utvisningar av människor som bedömts inte ens uppfyller de kriterier som vår extremt tänjbara och generösa asyl- och flyktingkrav ställer? Hur många gånger har vi inte sett reportage om alla de tomma stolar som SD-ledamöter i kommunerna lämnat efter sig då man inte orkat med utfrysningen, trakasserierna och det våld flera fått erfara? Detta anses av statsmedierna vara en svaghet hos SDs politiker och inte det allra minsta ett demokratisk problem. Inte sällan avslutas reportagen med en snett leende nyhetsuppläsare.

HMF är en lag som inte behöver efterlevas för att vara hyfsat effektiv. Det räcker med att den finns för att man kan hota och trakassera utvalda medborgare med den. Allt som denna lag innehåller täcks in av den övriga lagstiftningen. Det enda den gör är att ge makten ett lagom trubbigt verktyg att summariskt och godtyckligt brännmärka oliktänkande. Bara det faktum att en folkgrupp i praktiken måste vara i minoritet är ju ett skämt.

Men detta är OT.
En sak till bara: Är det bara jag som redan är förbannat trött på missbruket av det löjliga uttrycket "offerkofta"? Man är inte en, man tar på sig en sådan.
Citera
2012-12-22, 09:34
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Polisen som då har en uppklaringsprocent på under 5% på de flest brott ska alltså prioritera dessa ytterst priviligierade människors upplevda hot.

Då har du inte räknat med de resurser som just nu sätts in i polisens senaste kampanj. På Radio1 så kan du mer höra en reklam där en kvinna blir kränkt av sin make, ā la Persbrandt. I slutet av reklamen förklaras det att 10 000-tals människor, ja kanske tom 100 000-tals männikors kränks varje år i Sverige. Nu uppmanas dessa att vända sig till polisen och göra anmälan.

Sorry Lindeborg, men du får nog vänta ett tag!
Citera
2012-12-22, 09:35
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinoRojo
Fint vinklat som vanligt. Jag tror nog att min poäng framgick. Aftonbladet vill inte ta ansvar för exempelvis hets mot folkgrupp bland kommentarerna, detta behöver inte Avpixlat tänka på då man saknar ansvarig utgivare. Som sagt, inget annat riksdagsparti skulle komma undan med dessa svinerier i partiorganet.

Verkar inte vara sant för Vänsterpartiet. Deras representant Simon Fors angriper både regeringen och andra politiska motståndare och önskar livet ur dem, utan att partiet så mycket som lyfter fingret mot honom och än mindre avsätter honom.

http://www.expressen.se/nyheter/v-politikerns-angrepp-mot-regeringen/

Här finns en liten sammanfattning av hätska uttalanden av Simon Fors.

http://nyheter24.se/blogg/6mannen/2012/12/21/vanstern-och-valdet/

Det är ur precis de här kretsarna som Åsa Linderborg kommer. Det är med dessa som hon sympatiserar och samarbetar. Den yttersta vänstern. Inklusive AFA och andra våldsförhärligande vänsterorgan.
Citera
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:

Nej du är curlad och bortskämd och dessutom ignorant ( slå upp om du inte kan ) mot oss andra genom att inte ta till dig information om vad tråden handlar om. Åsa Linderborg är om du inte vet det redan en vänstermänniska vilket är helt ok. Problemet är att hon är extrem i sin åsikter och har flera gånger önskat livet ur sina politiska motståndare på redaktionell plats i en papperstidning. Samma människa gråter nu ut för att bumerangen gått hela varvet runt och slår in i nacken.
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Synd, för om du gjorde det så hade du kanske upptäckt att Åsa Linderborg inte hyser särskilt stor respekt för vare sig yttrandefrihet eller demokrati rent allmänt. Därmed inte sagt att det är rätt att mordhota henne.
Citera
2012-12-22, 09:50
Bannlyst
Citat:
Nej du är curlad och bortskämd och dessutom ignorant ( slå upp om du inte kan ) mot oss andra genom att inte ta till dig information om vad tråden handlar om. Åsa Linderborg är om du inte vet det redan en vänstermänniska vilket är helt ok. Problemet är att hon är extrem i sin åsikter och har flera gånger önskat livet ur sina politiska motståndare på redaktionell plats i en papperstidning. Samma människa gråter nu ut för att bumerangen gått hela varvet runt och slår in i nacken.
Så problemet är att hon är vänsterextremist? Ser inte problemet direkt, alla får väl komma till tals, hon har väl förtjänat sin position av en anledning.

Är inte curlad, invandrare och jobbat hårt fysiskt.
Citera
2012-12-22, 09:51
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Du får väl starta en egen tidning om du är så sne på Aftonbladet. Då kan du föra fram dina åsikter, fast risken är förståss att läsekretsen blir minimal.
Inte för inte har Aftonbladet en stor läsekrets, fundera på det.

Aftonbladet må vara stora nu, men om det fortsätter sprida samma skruvade pk-dynga går de snart i graven. Här har du en utmärkt artikel från göteborgsupploppen så är långt ifrån aftonbladets förskjutningar av problemen du kan komma. Fundera på det.

http://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/sluta-att-forsvara-upploppsmakare/

Citat:
Jag bläddrar i morgontidningen och läser: "Vi är här för att vi vill se bråk. Bråk är kul, man får en adrenalinkick av det, säger en kille, som kallar sig Abdullah."

Ett rakt citat som säger det mesta. Men lyssnar veckans alla analysmakare? Teorierna om bråken i Göteborg har haglat i veckan.

Emanuel Karlsten, presenterad som expert på sociala medier, krävde snabbt att Facebook ska ta sitt ansvar. Och det kan förstås vara befogat; sprids förtal och hat bör Facebook eller Instagram rycka in och städa. Lagstiftningen måste följas.

Men att sociala medieföretag agerar bättre är ingen mirakelkur mot bristande omdöme och idioti. Det är således inte "internets fel" denna gången heller.

En annan utbredd teori är att det råder ekonomisk kris och utanförskap, och att det förklarar bråken.

Tonåringar som springer runt och "instagrammar" från smartphones kan visserligen ha det ekonomiskt knapert.

Men ni som ännu tror att "ungdomarna har ingen lokal" förklarar alla världens problem har en övertro på fritidsgårdens magiska krafter (och det säger jag som tidigare fritidsledare).

Vad man däremot kan konstatera är att ungdomar testar gränser, och behöver gränser.

Vad de däremot inte behöver, när de gör fel, är att vuxenvärlden låtsas att felet är samhällets, sociala mediers eller någon annans.
Citera
2012-12-22, 10:01
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Aftonbladet må vara stora nu,

Nja, Åsas lilla sida är inte direkt nått som varenda svensk läser. Aftonbladet är som en portal, typ MSN. Massa folk på förstasidan, eftersom det är enklaste vägen in till en massa olika saker. Sport, väder, bilar, mode whatever.

Åsa är visserligen en gaphals, men hon är faktiskt att räkna som en liten aktör. Visst. hon får en massa hjälp av Aftonbladet med att hitta på olika stunts och hamna på förstasidan ibland, men hennes åsikter är faktiskt väldigt marginella och hennes inflytande litet.

Sanna mina ord, den här människans utspel nu kommer snart att vara glömda.

Jag tror att även om det här är en av de mest fientliga platserna gentemot gammelmedia, är det också en av de platser som övervärderar dem mest. För fan, Foki har mer läsare och mer krut än Åsa, och hon har dessutom gjort allt själv.

Nej, Åsa kommer att gny lite mer i olika soffor, men förstår inte att offerkoftan börjar bli omodern.
Citera
2012-12-22, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Synd, för om du gjorde det så hade du kanske upptäckt att Åsa Linderborg inte hyser särskilt stor respekt för vare sig yttrandefrihet eller demokrati rent allmänt. Därmed inte sagt att det är rätt att mordhota henne.
På vilket sätt har hon strypt yttrandefriheten? Var lite med konkret annars passar jag dej till slaskhinken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in