2013-04-25, 21:07
Medlem
Lothlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arslen
Jag kapar denna tråden lite. Jag har sökt till Lund som första- och andrahandsval, och kommer med största säkerhet komma in där.
Nu har jag anmält mig till Chalmers sommarmatte och tänkte bara kolla om någon vet om det blir några problem när jag till hösten börjar studera nere i Lund? Vilka problem som helst, stora som små.
Jag tror inte själv att det kommer vara någon fara men jag tycker det kan vara skönt att ha det svart på vitt.

Nej, det blir inga som helst problem. Snarare blir det positiva konsekvenser eftersom du kommer ha matten färskt i huvudet då du börjar på ditt program.

Lycka till!
Citera
2013-05-20, 10:55
Medlem
Jag tänkte läsa kurstyp A, den på 5hp, spelar det någon roll vilket lärosäte jag väljer? Skiljer sig kursen beroende på vilket lärosäte, eller är det exakt samma? Får jag studiestöd för dessa 5hp?

Jag behöver pengar och jag behöver repetera litegrann, två flugor i en smäll.

Hur svår är den egentligen, eller snarare hur långt och djupt sträcker den sig? Är det a till e, på ytan eller djupgående, eller sträcker den sig kanske bara till c eller d? Jag klarade matte a till e galant, men det var ju ett par år sen nu.
Senast redigerad av kundvagnen 2013-05-20 kl. 11:00.
Citera
2013-05-20, 11:33
Medlem
Maxteds avatar
Jag är lite sugen på att läsa sommarmatten också, har märkt att jag är ringrostig på en del grunder, vilket leder till onödiga misstag. Frågan blir då hur mycket tid man behöver lägga ner på studierna. Ska jobba heltid nästan hela sommaren, så jag har begränsat med tid till förfogande, och lite ledig vill man vara iallafall.

Har förstått att man själv kan sprida ut lästiden och säg att man tar A-kursen på två månader, hur mycket tid lägger man i veckan? Också, för er som har läst den tidigare, hur givande är kursen?

Jag vet att det är individuella frågor som är svåra att svara på, men en fingervisning skulle uppskattas.

MVH
Citera
2013-05-20, 12:08
Medlem
Kursen läses helt på egen hand. Man tittar på någon video, läser i ett häfte, gör lite övningar för att sedan avsluta varje moment med ett prov online. Hur lång tid det tar är självklart individuellt. Jag gjorde den som en förberedelse inför matematik I på su och gjorde ca ett avsnitt per dag, men sen fastnade jag på en del och de tog ibland flera veckor att ta sig förbi (mest för att jag sket i det istället för att fråga om hjälp). Man får poäng efter varje avslutat delmoment så kör på bara. Har du inte tid så kan du avsluta kursen någon annan gång, men något kommer ju lära dig!
Citera
2013-05-20, 13:05
Medlem
KonradMorgans avatar
Är det följande sida som innehåller grundbalken av sommarmatte-innehållet?

http://wiki.math.se/wikis/sommarmatt....php/Huvudsida

Eller finns det något ställe där man kan se resten av själva litteraturen?
Citera
2013-05-22, 20:06
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Är det följande sida som innehåller grundbalken av sommarmatte-innehållet?

http://wiki.math.se/wikis/sommarmatt....php/Huvudsida

Eller finns det något ställe där man kan se resten av själva litteraturen?
http://people.su.se/~salun/fb2013.pdf
Citera
2013-05-25, 13:07
Medlem
Sommarmatte (Göteborgs Universitet) Struken?

Hej!

Jag fick för några veckor sedan ett brev hemskickat om sommarmatte inför högskolan på Göteborgs Universitet eller Chalmers och bestämde mig för att anmäla mig. Det står klart och tydligt i brevet att "du kan börja med den redan innan du är klar med gymnasiet"

Igår fick jag ett mail där det står att jag har blivit struken.
Motiveringen var "OB Du saknar förkunskaperna som krävs."

Självklart saknar jag högskolebehörighet eftersom slutbetygen skrivs in nästa vecka...
När betygen är inskrivna får jag den behörighet som krävs.

Är det någon annan som har fått samma mail? Dubbelkollar de senare när betygen är satta eller ska jag skriva ett brev och överklaga beslutet?
Om jag måste överklaga, betyder inte det då att alla som går gymnasiet måste överklaga?
Ska jag överklaga måste jag skicka ett brev till dem tydligen...
Citera
2013-05-25, 13:40
Medlem
vanderays avatar
Konstigt. Mejla dem och fråga dem vad som hänt.

Har du förövrigt sökt till någon utbildning på GU eller Chalmers?
Citera
2013-05-25, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den-tjocke
Hej!

Jag fick för några veckor sedan ett brev hemskickat om sommarmatte inför högskolan på Göteborgs Universitet eller Chalmers och bestämde mig för att anmäla mig. Det står klart och tydligt i brevet att "du kan börja med den redan innan du är klar med gymnasiet"

Igår fick jag ett mail där det står att jag har blivit struken.
Motiveringen var "OB Du saknar förkunskaperna som krävs."

Självklart saknar jag högskolebehörighet eftersom slutbetygen skrivs in nästa vecka...
När betygen är inskrivna får jag den behörighet som krävs.

Är det någon annan som har fått samma mail? Dubbelkollar de senare när betygen är satta eller ska jag skriva ett brev och överklaga beslutet?
Om jag måste överklaga, betyder inte det då att alla som går gymnasiet måste överklaga?
Ska jag överklaga måste jag skicka ett brev till dem tydligen...
Det här är något som händer som vill börja på högskolan direkt efter gymnasiet och vill läsa sommarmatte. Du kan anmäla dig via sommarmatte.se om du vill börja direkt med matten direkt och sedan skicka en "sen ansökan" när du gått ut gymnasiet via antagning.se (du kommer bli antagen) om du vill ha CSN.
Citera
2013-05-25, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanderay
Konstigt. Mejla dem och fråga dem vad som hänt.

Har du förövrigt sökt till någon utbildning på GU eller Chalmers?

Mailet är ivägskickat, så jag får hoppas på ett vettigt svar, annars får jag väl överklaga..

Mina åtta första val är antingen GU eller Chalmers, och sannolikheten att jag kommer in är näst intill 100%
Citera
2013-05-26, 00:16
Medlem
KonradMorgans avatar
Är det ens meningen att man ska söka direkt efter gymnasiet?
Citera
2013-05-26, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Är det ens meningen att man ska söka direkt efter gymnasiet?
Ja det är meningen att det ska vara möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in