2007-08-09, 12:55
Bannlyst
Nu är det bara 1.5 vecka kvar tills skolstarten. Hur som hellst har jag inte gjort några riktiga amsträngningar utan tar det som det kommer. Men jag har åtminstone kollat igenom alla papper och scheman man fick om nollningsveckorna och kollar igenom dom lite noggrannare när tiden närmar sig.

Däremot har jag inte kollat i mattehäftet. En gammal chamlerist tipsade mig att verkligen repetera matten så att man kunde ta den av nollningen så mycket som möjligt. Hur mycket tid behöver man egentligen lägga ner?

Och vad bör jag tänkte på mer innan skolstart?

--------------------------------------------------------------------
Nedan är ett tillägg på den befintliga trådstarten:

Moderatormeddelande/FAQ:

Det här är nu den officiella samlingstråden för frågor och diskussioner om sommarmatte. Inför matematiktunga högskole- och universitetsutbildningar kan många studenter ha nytta av att förbereda sig/friska upp sina matematikkunskaper (antingen genom att repetera gymnasiekunskaper eller genom att öva på högskolematematiken), vilket kan göras genom matematikstudier under sommaren i förberedelse för höstterminens kurser. För det här ändamålet finns flera tillvägagångssätt.
Man kan själv plocka fram sina gamla matematikböcker från gymnasiet eller så kan man använda sig av de här länkarna:

http://www.math.se/
http://wiki.math.se/wikis/sommarmatt....php/Huvudsida
http://www.matematiskavetenskaper.se/
https://www.sommarmatte.se/
https://www.matteboken.se/lektioner/hogskolematte
https://www.khanacademy.org/math

De sommarmattekurser, som erbjuds av universitet och högskolor, finner du förslagsvis via http://www.studera.nu/ -----> Jämför utbildning ------> Matematik-------> Alla utbildningar inom matematik (eller precisera vilken inriktning i fälten under). Du får sedan upp samtliga sökresultat för kurser inom matematik på högskola/universitet i Sverige. Under rubriken ''Filtrera sökresultat'' och fliken ''Fler filter'' kryssar du i att det endast handlar om sommarterminen och trycker på ''Filtrera'', så visas samtliga matematikkurser som ges under sommaren. Du kan även göra andra inställningar i filtreringen (på plats/distans, vilket lärosäte, vilken studietakt, etc.) av sökresultat.

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-17 kl. 14:41.
Citera
2007-08-09, 13:05
Bannlyst
vi sitter i samma båt... självdisciplinen är katastrofalt dålig.
Citera
2007-08-09, 13:52
Medlem
zyxzs avatar
Beror väl lite på vilken sektion på Chalmers du tänkt bedriva dina studier. Men visst att repetera matten är alltid ett bra tips, speciellt om du inte är nybakad student. Under nollningen kommer du läsa en intro-matte kurs, och den är inte jättesvår. Saken är väl den att det kan vara svårt att finna tid till studier mitt under nollningen.
Citera
2007-08-09, 14:01
Medlem
Sartres avatar
du har inte gjort några riktiga ansträngningar för att du är lat?

Du tror att studier till civ ing är en dans på rosor, men det är väl som de säger, första året är sink or swim för de lata, andra året är sink or swim för motivationen.

Hur mycket tid man behöver lägga ned? tja varje timme nu är en timme mindre ångest inför tentan kan jag ju tipsa om.

För att dels klara sig under nollningen och dels klara matten så gå inte på de grejerna som du tycker verkar katastrofalt värdelöst. Det kommer finnas sådana saker, skit i det bara och plugga den kvällen istället, SOV några kvällar också.
Citera
2007-08-09, 14:15
Bannlyst
Det lät fan värre än jag hade tänkt mig... Jag har bara haft 3 veckors semester så tänkte uttnyttja dem till att ladda upp mig inför chalmers och läsa så mycket matte jag orkar. Hur som hellst fattar jag att jag måste gå in 110% sen när det väl gäller. Men då flyttar jag till en lägenhet och har inte så mycket bättre för mig att göra än att plugga.

Tack för motivationen, ska ut och sätta mig i solen och läsa lite så jag inte känner mig så dålig.

Jag ska gå maskinteknik...
Citera
2007-08-09, 16:14
Bannlyst
Så nu har jag gjort klart det diagnosiska provet. Det gick faktiskt riktigt bra, klarade i stort sett alla uppgifter. Var någon ny avancerad metod jag inte hade riktigt koll på, men ska återuppta pluggandet imorron och kolla närmare på dem.

Räta linjer med formeln ax + by + c = 0 kändes som en ny grej för mig. Är van vid y= kx + m.
Citera
2007-08-09, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag
Så nu har jag gjort klart det diagnosiska provet. Det gick faktiskt riktigt bra, klarade i stort sett alla uppgifter. Var någon ny avancerad metod jag inte hade riktigt koll på, men ska återuppta pluggandet imorron och kolla närmare på dem.

Räta linjer med formeln ax + by + c = 0 kändes som en ny grej för mig. Är van vid y= kx + m.

Lycka till med ingenjörsstudierna. Du kan tolka det här som du vill, jag vare säger att det kommer att gå bra eller dåligt. Nej, nu ljuger jag.
Citera
2007-08-09, 18:01
Medlem
meshgrid(x,y)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag
Det lät fan värre än jag hade tänkt mig... Jag har bara haft 3 veckors semester så tänkte uttnyttja dem till att ladda upp mig inför chalmers och läsa så mycket matte jag orkar. Hur som hellst fattar jag att jag måste gå in 110% sen när det väl gäller. Men då flyttar jag till en lägenhet och har inte så mycket bättre för mig att göra än att plugga.

Tack för motivationen, ska ut och sätta mig i solen och läsa lite så jag inte känner mig så dålig.

Jag ska gå maskinteknik...

Ta tag i matten så mycket du bara kan. Som tidigare nämnts så är varje timme värdefull. Själv hade jag MVG i de flesta mattekurser på gymnasiet, gjorde sedan lumpen och efter det missade jag i princip alla mattetentorna på Chalmers. Tempot kan inte jämföras med gymnasiet helt enkelt. Jag läser Z och som maskinare kommer du ha det ganska likt oss.

Det verkar som att de som har det lättast på Chalmers är de som fått anstränga sig för att fixa bra betyg på gymnasiet. Det handlar säkert om att man är van att lägga ner mycket tid.
Citera
2007-08-09, 19:52
Medlem
Jag sitter definitivt i samma båt... En båt som även är full med frustration över CSN.

Hur är det för I, något lugnare än hos maskin och Z?
Blir att ta tag i detta nu, samt läsa en bok om studieteknik jag har haft liggandes i ett halvår nu.
Citera
2007-08-09, 20:00
Medlem
Sartres avatar
Frankelius: Jag förstår vad du menar, men jag hade inte superkoll på den allmäna formeln för linjära funktioner innan jag började heller. tveksamt ifall vi använt den speciellt många gånger.
Citera
2007-08-09, 20:05
Medlem
Nisse76s avatar
Själv har jag ganska lätt för matte och kollade igenom repetitionen nån dag innan (Maskin på LTH förövrigt). Har inte haft några problem med matten senare. Ska börja tredje året nu.

Men flera av mina kompisar hade det tungt i början. Vi hade en repetitionskurs de första veckorna och klarade man provet efteråt fick man bonuspoäng på första tentan (Analys 1), många som inte klarade den och därför också kuggade Analysen... I vårt repetitionshäfte fanns ett test i slutet, jag gjorde det direkt för att se hur mycket jag kunde. Du kanske kan börja där? Går det dåligt får du repetera mer, går det bra kanske du inte måste lägga lika mycket tid...
Citera
2007-08-09, 21:11
Medlem
Vi använde nästan uteslutande den allmäna formlen under de senare mattekurserna på Gymnasiet, konstigt att det är inte lika - när proven är lika.

Själv börjar jag på Matematikprogrammet nu, och jag har pluggat sommarmatten på Chalmers, det har gett mig ett enormt matematisk självförtroende. Man har koll som aldrig förr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in