Någon mer som tycker denna kursen, förberedande matematik 5hp, är mycket svårare än matte a-e i gymnasiet? Visst är det samma saker man räknar på, det viktigaste, men jag tycker det är mycket mer djupgående och svårare. Vissa tal är ju sjukt svåra. För att få godkänt i kursen krävs dessutom alla rätt, på alla prov. Känns som man ska kunna allt perfekt, mer eller mindre. Detta utan miniräknare. Inte för att jag varit flitig på miniräknaren förut, körde utan grafritare i gymnasiet, men man känner sig smått handikappad att vara utan den helt.
Behöver man verkligen kunna allt detta såpass bra, vara såpass bra förberedd, för att ta sig igenom en civilingenjörsutbildning? Jag förstår att det är en fördel ju bättre förberedd man är, men behöver man verkligen vara såpass förberedd? Fick vg i alla mattekurser på gymnasienivå, hade inga svårigheter för att få det, men hade detta varit mattekurserna på gymnasiet så hade jag lätt spikat mvg i allt så som man måste kunna för att klara dessa prov.
Är på rötter och logaritmer, längtar tills jag kommer till trigonometrin så det blir lite lättare.
Edit:
Dom två första avsnitten tror jag är väldigt bra att plugga om man vill få ett bra resultat högskoleprovets mattedelar.