2013-05-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Är det ens meningen att man ska söka direkt efter gymnasiet?

Det står på både hemsidan och brevet jag fick hemskickat att man kan börja redan innan man är klar med gymnasiet
Citera
2013-05-26, 14:48
Medlem
VonFanderblads avatar
Du får göra skillnad mellan antagning via antagning.se och att bli registrerad på kursen. Vem som helst kan registrera sig på kursen men för att bli antagen (så högskolepoängen rapporteras osv) dvs registrerad på antagning.se krävs behörighet.
Citera
2013-07-02, 01:14
Medlem
Någon mer som tycker denna kursen, förberedande matematik 5hp, är mycket svårare än matte a-e i gymnasiet? Visst är det samma saker man räknar på, det viktigaste, men jag tycker det är mycket mer djupgående och svårare. Vissa tal är ju sjukt svåra. För att få godkänt i kursen krävs dessutom alla rätt, på alla prov. Känns som man ska kunna allt perfekt, mer eller mindre. Detta utan miniräknare. Inte för att jag varit flitig på miniräknaren förut, körde utan grafritare i gymnasiet, men man känner sig smått handikappad att vara utan den helt.

Behöver man verkligen kunna allt detta såpass bra, vara såpass bra förberedd, för att ta sig igenom en civilingenjörsutbildning? Jag förstår att det är en fördel ju bättre förberedd man är, men behöver man verkligen vara såpass förberedd? Fick vg i alla mattekurser på gymnasienivå, hade inga svårigheter för att få det, men hade detta varit mattekurserna på gymnasiet så hade jag lätt spikat mvg i allt så som man måste kunna för att klara dessa prov.

Är på rötter och logaritmer, längtar tills jag kommer till trigonometrin så det blir lite lättare.

Edit:
Dom två första avsnitten tror jag är väldigt bra att plugga om man vill få ett bra resultat högskoleprovets mattedelar.
Senast redigerad av kundvagnen 2013-07-02 kl. 01:37.
Citera
2013-07-02, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen

Behöver man verkligen kunna allt detta såpass bra, vara såpass bra förberedd, för att ta sig igenom en civilingenjörsutbildning?

Ja. Jag läste som sagt bara matte på su, men jo. Grunden behöver sitta. Och det blir 1000 ggr svårare sen. Civ ing läser väl mer än 30 hp matte...
Citera
2013-07-02, 20:29
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Någon mer som tycker denna kursen, förberedande matematik 5hp, är mycket svårare än matte a-e i gymnasiet? Visst är det samma saker man räknar på, det viktigaste, men jag tycker det är mycket mer djupgående och svårare. Vissa tal är ju sjukt svåra.
Det kan bero på att kursen är utformad av högskolorna/universiteten och alltså ska spegla de "reella" kraven som framtida studenter ställs inför. Inte svenska gymnasieskolans trams med andra ord.
Citat:
För att få godkänt i kursen krävs dessutom alla rätt, på alla prov. Känns som man ska kunna allt perfekt, mer eller mindre. Detta utan miniräknare. Inte för att jag varit flitig på miniräknaren förut, körde utan grafritare i gymnasiet, men man känner sig smått handikappad att vara utan den helt.
Mig veterligen kan man göra om proven så många gånger man vill, om än att provfrågorna skiljer sig från gång till gång. Den bakomliggande metoden för varje fråga förändras dock inte, varför det borde vara en småsak att få alla rätt så länge man har förstått vad man gör. Total avsaknad av miniräknare är väl lite extremt men på de flesta universitetskurser får man bara ha en enkel miniräknare (icke-grafritande) och då är det lika bra att man avvänjer sig redan nu.

Citat:
Behöver man verkligen kunna allt detta såpass bra, vara såpass bra förberedd, för att ta sig igenom en civilingenjörsutbildning? Jag förstår att det är en fördel ju bättre förberedd man är, men behöver man verkligen vara såpass förberedd?
Kursen går igenom grunderna för de inledande matematikkurserna. Kan man grunderna till 100% så blir det mycket lättare efteråt, när de tunga kurserna kommer. Så svaret på din fråga är ja, man behöver kunna allt detta så pass bra.
Citera
2013-07-16, 18:34
Medlem
Kom precis hem från en skön semester och knappade in mig på antagning.se. Insåg att jag kom in på det jag ville (civilingenjörsprogram) och funderar på att utföra denna kurs. Skulle tycka att det skulle vara bekvämt att bli klar med kursen innan man påbörjar de verkliga studierna. Hur långt tar det, 7,5 hp ska ju ta ca 5 veckor, men om man som jag har enkelt för matte, kan man göra det på ca 2 veckor? Någon som testat? Är det överhuvudtaget värt att göra kursen?
Citera
2013-07-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManuelPedro
Kom precis hem från en skön semester och knappade in mig på antagning.se. Insåg att jag kom in på det jag ville (civilingenjörsprogram) och funderar på att utföra denna kurs. Skulle tycka att det skulle vara bekvämt att bli klar med kursen innan man påbörjar de verkliga studierna. Hur långt tar det, 7,5 hp ska ju ta ca 5 veckor, men om man som jag har enkelt för matte, kan man göra det på ca 2 veckor? Någon som testat? Är det överhuvudtaget värt att göra kursen?
Jag gjorde kursen på en eftermiddag, det är bara repetition av grunderna från gymnasiet. Ovärt om du frågar mig.
Citera
2013-07-16, 19:30
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManuelPedro
Kan vara värt om du inte har räknat på ett längre tag, men det är väldigt simpel repetition egentligen.
Citera
2013-07-16, 20:46
Medlem
Jag förstår inte alla som säger att det BARA är repetition från gymnasiet. Visst, det är typ gymnasiet om igen, men de går ju igenom grejer som iaf inte jag gick igenom på gymnasiet i nästan varje kapitel. Vad är grejen, var mitt gymnasium helt värdelöst eller överdriver ni extremt mycket om hur pass mycket ren repetition sommarmatten är?

Nu läser jag sommarmatten på matematiskavetenskaper.se och inte sommarmatte.se, men jag antar att de är likvärdiga.
Citera
2013-07-16, 20:58
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fsgdjv
Vad är grejen, var mitt gymnasium helt värdelöst eller överdriver ni extremt mycket om hur pass mycket ren repetition sommarmatten är?
Nej då, du har rätt.
Citera
2013-07-17, 15:25
Medlem
Like--A--Bosss avatar
Är det för sent att få cash för sommarmatten? (av csn)
Citera
2013-07-19, 15:53
Medlem
Watashis avatar
Vad är det för skillnad på att bokföra sina resultat eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in