2012-03-16, 02:03
Medlem
Martin-Daniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Stämmer in med att envariabelanalysen definitivt inte är "ungefär som på gymnasiet". På LTH gick man igenom all gymnasiematte på en föreläsning, och sedan är det mycket högre nivå, även om det allra mest grundläggande snuddas vid på gymnasiet. Med det vill jag inte skrämma bort folk, det är inte värre än att det kräver lite uppmärksamhet och att man pluggar efter föreläsningarna och gör sina övningsuppgifter.

Det finns gott om sommarmattekurser! Tycker absolut att du ska ta dig en kik på någon av dem! Dessutom ger de ju akademiska poäng! Aldrig fel!

OT: Ditt påstående om LTH stämmer ju inte alls, har själv gått kursen endimensionell analys där och det tar månader innan man gått igenom allt som man gått igenom på gymnasiet. Dock gör man det noggrannare.

ONT: Gick själv sommarkursen på Chalmers, är mycket nöjd med den. Man lär sig en del som man kanske inte lärt sig tidigare men som behövs på högskolan då man inte har miniräknaren i högsta hugg hela tiden. Till exempel kvadratkomplettering, inverser, funktionsbegreppet samt kurvritning (särskilt parabler och hyperbler).
Citera
2013-04-10, 09:41
Medlem
Sommarmatte 2013

Det är så att jag har tänkt läsa sommarmatte för att bli mer förberedd inför matten i höst, dock vet jag inte vilken kurs jag ska söka. Utbildningarna jag har sökt i höst är på LIU, dock hittar jag ingen sommarmatte kurs från LIU. De utbildningarna jag har hittat är vid Stockholms universitet, de är distansutbildningar dock som görs via internet.

Har det någon betydelse att jag söker sommarmatte via Stockholms universitet när jag ska plugga på LIU?

Link till sommarkursen jag tänkt söka

Mvh
Citera
2013-04-10, 10:02
Medlem
HerrVs avatar
Nej, det ska inte spela någon roll. Om du börjat på LiTH till hösten kommer du börja med att läsa en matematisk grundkurs sk grunken, då kan det vara gött att ha lite koll på matten så det är en bra idé att ta den där kursen.
Citera
2013-04-10, 11:01
Medlem
adequates avatar
Nej då, det spelar ingen som helst roll. 2+2=4 oavsett var du är, så att säga.
Citera
2013-04-10, 11:28
Medlem
Det gör ingen skillnad om du läser sommarmatte på Universitet X för att sedan studera andra kurser/program på Universitet Y. Ska själv göra som du i sommar. Kör hårt!

http://www.matematiskavetenskaper.se/
http://www.sommarmatte.se/
Citera
2013-04-10, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thirtyseven
Det gör ingen skillnad om du läser sommarmatte på Universitet X för att sedan studera andra kurser/program på Universitet Y. Ska själv göra som du i sommar. Kör hårt!

http://www.matematiskavetenskaper.se/
http://www.sommarmatte.se/

Okey tack för alla snabba svar! Jo, det verkar klokt att uppfriska de gamla matematik kunskaperna inför höstens plugg. Tack för länkarna

Mvh
Citera
2013-04-10, 12:52
Medlem
Studera matematik på egen hand istället. Khanacademy till din hjälp.
Citera
2013-04-10, 12:57
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derekstudio
Studera matematik på egen hand istället. Khanacademy till din hjälp.

håller med, mycket bra tips
Citera
2013-04-10, 17:44
Medlem
Lånar tråden lite och tänkte fråga om sommarmatten.

Går bastermin just nu så allt jag lär mig från D och E så matematik kunskaperna borde vara ganska fresh så undrar om jag ska ta kurstyp B som är på 7,5 hp istället för repetition?

Får man ut mycket av de om man inte behöver repetera så mycket?
Citera
2013-04-10, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzion42
Lånar tråden lite och tänkte fråga om sommarmatten.

Går bastermin just nu så allt jag lär mig från D och E så matematik kunskaperna borde vara ganska fresh så undrar om jag ska ta kurstyp B som är på 7,5 hp istället för repetition?

Får man ut mycket av de om man inte behöver repetera så mycket?

Som sagt lille vän, sommarmatte är onödigt, då man måste göra sig upptagen med det under sitt lov. Studera matematik ensam. Sen går du ju basår/bastermin (förhoppningsvis på ett redigt universitet), och då är ju oftast många av föreläsarna kanske professorer eller universitetsadjunkter som jobbar på universiteten, därmed kan du och dina klasskompisar förvänta er ett något högre tempo, och kanske en mer utförlig och detaljerad kurs. Dessa professorer och universitetsadjunkter och andra lärare jobbar på universiteten och är inte inhyrda av något fjantigt gymnasie som inte vet hur man ska lära ut matematik.

Jag själv gick på ett sådant gymnasie, för att jag inte bodde i en universitetsstad bla.
Jag vet inte vad du ska söka efter ditt basår, men jag förstår inte varför folk är så rädda för matte. JA det är ett komplext ämne, JA det är krävande. GE tid och KÄMPA så klarar du dig.
Citera
2013-04-15, 17:28
Medlem
r4ll3s avatar
http://www.sommarmatte.se/kurser/

Det finns alltså två olika kurstyper att välja mellan, den ena är repetition av gymnasiematten och den andra ger en inblick i universitetsmatten. Vilken har ni valt om jag får fråga av ren nyfikenhet?
Senast redigerad av r4ll3 2013-04-15 kl. 17:48.
Citera
2013-04-25, 17:51
Medlem
Arslens avatar
Jag kapar denna tråden lite. Jag har sökt till Lund som första- och andrahandsval, och kommer med största säkerhet komma in där.
Nu har jag anmält mig till Chalmers sommarmatte och tänkte bara kolla om någon vet om det blir några problem när jag till hösten börjar studera nere i Lund? Vilka problem som helst, stora som små.
Jag tror inte själv att det kommer vara någon fara men jag tycker det kan vara skönt att ha det svart på vitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in