2009-05-07, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Ni som fått detta brev, vad har ni gemensamt?

Har ni alla sökt någonting till H09 som har med Matematik att göra?

Jo, jag har också fått detta brev. Jag sökte några olika civilingenjörsutbildningar. Antar att alla som sökt liknande utbildningar kommer att bli erbjudna att gå denna kurs.

Tror ni att denna kurs är nyttig eller överflödig? Om man blir antagen till exempelvis en civilingenjörsutbildning skickar väl ändå lärosätet ut ett slags repetitionshäfte för matematiken, borde det inte räcka att repetera med detta då?
Citera
2009-05-07, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Ni som fått detta brev, vad har ni gemensamt?

Har ni alla sökt någonting till H09 som har med Matematik att göra?
Och så tycker de som ligger bakom sajten att nu ska förbereda er lite på sommaren...
"Till dig som har sökt en högskoleutbildning som kräver kunskaper i Matematik"

Jag har iaf sökt Tekniska utbildningar på Chalmers, så jag antar det är därför jag fick det.

Sedan till er som påstår att det kostar en slant.
Det står ju helt klart och tydligt "Kurserna och kursmaterialet är kostadnadsfria och ges helt via Internet".
Citera
2009-05-07, 15:21
Medlem
Det står ju för fan i pappret "Du får det här eftersom att du har sökt en utbildning med mycket mattematik.." eller dyl.
Citera
2009-05-07, 15:42
Medlem
Tobbzillas avatar
jaja, men som sagt, är de någon som prövat som kan svara på om det kan va vettigt å läsa nån av dessa kurser?
Citera
2009-05-07, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbzilla
jaja, men som sagt, är de någon som prövat som kan svara på om det kan va vettigt å läsa nån av dessa kurser?
Min tjej tog sommarkurser förra sommaren och det har hjälpt henne med hennes studier på högre nivå. Hon tyckte åtminstone att sommarkursen var värd att läsa.
Citera
2009-05-07, 15:50
Medlem
Tobbzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Min tjej tog sommarkurser förra sommaren och det har hjälpt henne med hennes studier på högre nivå. Hon tyckte åtminstone att sommarkursen var värd att läsa.

Okej, även jag funderar starkt på att läsa någon av dessa kurser då det inte känns som om jag minns ett skvatt av de jag läste under gymnasietiden
Citera
2009-05-07, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
"Till dig som har sökt en högskoleutbildning som kräver kunskaper i Matematik"

Jag har iaf sökt Tekniska utbildningar på Chalmers, så jag antar det är därför jag fick det.

Sedan till er som påstår att det kostar en slant.
Det står ju helt klart och tydligt "Kurserna och kursmaterialet är kostadnadsfria och ges helt via Internet".
Ja de är kostnadsfria men du måste ändå betala kåravgiften.

Till er övriga som funderar på om det är värt att läsa kursen/kurserna så beror det på hur era mattekunskaper ser ut.
Citera
2009-05-07, 17:39
Medlem
Skulle nästan hellre föredra att göra math.se kurserna som vi fick göra i början av KTH. Kostar inte en krona.
Citera
2009-05-07, 18:06
Medlem
tj.s avatar
Låter tämligen intressant. Har själv sökt en dataingenjörs-utbildning och funderar på att ta en förberedande kurs i antingen matematik eller programmering. Lite extra förberedelse skadar ingen.

Lite information om kåravgiften för deras sommarkurser:

Citat:
Ursprungligen postat av math.se
Kåravgift

Du kan sätta igång och arbeta med våra nätkurser direkt och sedan ordna med betalning av eventuell kåravgift separat.

Högskolan i Gävle: Om du under sommaren endast läser Sommarmatte behöver du inte betala kåravgift. Annars gäller för distansstudenter en reducerad kåravgift på 150 kr per termin. Gå till studentkårens hemsida »

KTH: Ingen kåravgift om man endast läser 7,5 hp/termin. Reducerad kåravgift 8-15 hp. Läs mer här »

Linköpings universitet: Kåravgiften som betalas för sommaren gäller även som kåravgift för kommande hösttermin. Gå till studentkårens hemsida »

Mälardalens högskola: Gå till studentkårens hemsida »

Stockholms universitet: Vi skickar ut en folder från Studentkåren med information om kåravgift till alla antagna. Kontakuppgifter till kårexpeditionen: tel 08-15 41 00, e-post kx@sus.su.se.

Uppsala universitet: Sommarkurser vid Uppsala Universitet hör till vårtermin. De som läser Sommarmatte 2009 ska därför betala kåravgift för vårtermin 2009. Studenter som endast läser distanskurs(er) betalar reducerad kåravgift (97:-/termin + inskrivningsavgift 30:-) och behöver inte tillhöra någon studentnation i Uppsala. Skicka/faxa/maila en kopia på antagningsbesked/registreringsintyg till studentkåren för att få en terminsräkning hemskickad. Gå till studentkårens hemsida »

Örebro universitet: Gå till studentkårens hemsida »
Citera
2009-05-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikoz89
Skulle nästan hellre föredra att göra math.se kurserna som vi fick göra i början av KTH. Kostar inte en krona.
Det är samma kurser
Gör man klart de två första kurserna på hemsidan får man fördjupningar istället under terminstarten.

Om du inte har läst matte på länge är detta ett utmärkt sätt att fräscha upp kunskaperna!
Citera
2009-05-07, 18:18
Medlem
Här har ni kurs materialet(tror jag )
http://wiki.math.se/wikis/forberedan...andematte1.pdf

http://wiki.math.se/wikis/forberedan....php/Huvudsida
Citera
2009-05-07, 18:25
Medlem
Jag gjorde den mattekurs som de erbjuder och tyckte inte att den gav någonting alls faktiskt. Riktigt kass faktiskt och de flesta jag känner fullförde aldrig kursen.

Det som är värt är att ha hyffsad koll på Ma C/D/E, vilket man kan få genom att bläddra lite i deras material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in