2011-08-06, 13:13
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mika123
Kapitel 5 i kurslitteraturen finns det en guide på hur man ska skriva LaTeX-koden.

Dock så är det buggat för tillfället så de godtar lösningar som inte använder LaTeX-kod också.

Mitt femte kapitel innehåller bara facit till övningarna och sakregister. Å andra sidan fick jag kurslitteraturen utskickad ganska sent, så till dess kanske de redan hunnit upptäcka att LaTeX inte funkade och därför tagit bort den delen?
Citera
2011-08-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemonDuck
Mitt femte kapitel innehåller bara facit till övningarna och sakregister. Å andra sidan fick jag kurslitteraturen utskickad ganska sent, så till dess kanske de redan hunnit upptäcka att LaTeX inte funkade och därför tagit bort den delen?
Kollade nyss och det är kvar

http://i54.tinypic.com/2q8vndi.png
Citera
2012-03-12, 11:55
Medlem
eradicos avatar
Sommarmatte inför ingenjörsstudier

Tänkte roa mig med att försöka läsa in lite matte inför höstens ingenjörsstudier, snittade omkring vg i gymnasiekurserna men var inte direkt jätteseriös heller. Således hade det känts lite bättre med att ha gått igenom matematik a-e innan, särskilt matematik d är något jag är rätt osäker på (matematik c var ju nästan enbart derivator och matematik e var en liten kurs) och jag har nu tre olika alternativ:
http://www.matematiskavetenskaper.se/index.php?p=c1 som är en sommarkurs på CTH/GU. Kan tänka mig att den är bra för att repetera men frågan är hur mycket den introducerar matematik i högskoleformat?
http://www.sommarmatte.se/kurser/kurs-a/ känns väldigt likt den på GU.
http://www.sommarmatte.se/kurser/kurs-b/ Känns mer högskoleförberedande.

En tanke jag har är att gå den GU/CTH först, för att få tillbaka matematiska grunder. Därefter tar jag kurstyp B för att få en överblick av universitetsmatten. Vad hade ni gjort? Har någon erfarenheter från dessa kurser? Kan även tillägga att jag kommer vara bortrest tills på torsdag kväll, så om jag inte svarar så är det inte av oartighet.
Citera
2012-03-12, 12:08
Medlem
Jag har läst kursen som ges av sommarmatte och enligt mig var det slöseri med tid. Hade jag varit du hade tagit det lugnt och varit utvilad och taggad till max när skolan börjar istället. Envariabelanalys är i stort sett repetition av all matematik från gymnasiet och några enstaka nya grejer.
Citera
2012-03-12, 12:24
Medlem
Kör på! En stor chock många får när de börjar högskolematte är att man ska börja räkna utan miniräknare. Plötsligt måste man börja förstå saker när man inte har en miniräknare och bara slå in siffror i.

Jag antar att sommarkursen är till för att mildra denna omställning.
Citera
2012-03-12, 12:31
Medlem
Självklart ska du köra matterepetition.
Citera
2012-03-12, 17:36
Medlem
Legolasses avatar
Du får ju studiebidrag också.
Citera
2012-03-12, 17:52
Medlem
Repetera på egen hand (finns förberedande pdf-filer som du kan ladda ner bl a från KTH och CTH). Det är ju som sagt trots allt bara D som är av intresse att repetera. A-B borde du ju fixa lätt med tanke på plugget inför HP, C är som du säger bara derivata och logaritmer och E endast roterande volymer, diff. ekvationer och komplexa tal.

E: Som någon sa, har du inte redan gjort det så gör dig av med miniräknaren.
Citera
2012-03-12, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckelikuk
Jag har läst kursen som ges av sommarmatte och enligt mig var det slöseri med tid. Hade jag varit du hade tagit det lugnt och varit utvilad och taggad till max när skolan börjar istället. Envariabelanalys är i stort sett repetition av all matematik från gymnasiet och några enstaka nya grejer.

Nja, det vet jag väl inte om jag kan hålla med om riktigt. Momenten är väl i stort de samma, men metoderna och uppgifterna är inte i närheten av gymnasienivå. Iaf inte på CTH.

Inledande matematiken dock, får ju ses som rätt mycket repetition.

Jag skulle skippa sommarmatten om du har ett sommarjobb och vill slappa lite. Man kommer in i det rätt fort ändå om man ligger i.

En annan poäng med att skita i det är att man kan läsa den när man vill. Alltså kan du ta den mellan 1:an och 2:an om du är arbetslös och vill casha in lite csn.
Senast redigerad av Makramundi 2012-03-12 kl. 19:35.
Citera
2012-03-13, 12:52
Medlem
Simsonites avatar
Jag läste en förberedande mattekurs pa internet innan jag började läsa I och jag tyckte det var helt klart värt det. Jag hade MVG i matte A-C och VG i matte D pa gymnasiet, och hade ett glapp pa nagra ar innan jag sökte till universitetet sa för mig var det oerhört bra att fa fräscha upp själva "mattetänket". Sedan är det ju, som nagon annan nämnde, bra träning att kunna räkna utan miniräknare, och jag lärde mig ocksa metoden kvadratkomplettering för att lösa andragradsekvationer, nagot som dök upp nästan direkt i första mattekursen pa I. De som inte hade läst sommarmatten fick kämpa ganska mycket med det, men för mig var det ganska lungt tack vare sommarmatten.

De första mattekurserna i envariabelanalys tar förvisso upp samma saker som man lär sig pa gymnasiet (derivata, gränsvärden, trigonometri, integraler), men det är pa en helt annan niva och manga som var riktigt bra pa matte i gymnasiet far kämpa oerhört hart för att klara kurserna. Förbered dig pa att jobba hart sa kan du ju bara bli positivt överraskad
Citera
2012-03-13, 12:55
Medlem
d01shs avatar
Stämmer in med att envariabelanalysen definitivt inte är "ungefär som på gymnasiet". På LTH gick man igenom all gymnasiematte på en föreläsning, och sedan är det mycket högre nivå, även om det allra mest grundläggande snuddas vid på gymnasiet. Med det vill jag inte skrämma bort folk, det är inte värre än att det kräver lite uppmärksamhet och att man pluggar efter föreläsningarna och gör sina övningsuppgifter.

Det finns gott om sommarmattekurser! Tycker absolut att du ska ta dig en kik på någon av dem! Dessutom ger de ju akademiska poäng! Aldrig fel!
Citera
2012-03-15, 22:01
Medlem
eradicos avatar
Tack så mycket!
Till slut bestämde jag mig för följande:
Kommer läsa sommarmatten på chalmers och försöka blir klar snabbt. Om jag har tid tar jag sedan den inledande kursen i matematik på SU. Detta är ganska bra eftersom att jag sedan kan använda den här matten plus envariabeln på LTH för att ta ut en kandidat i historia (vilket jag redan har 60 poäng i) med matematik som bi-ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in