2007-08-10, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frankelius
Lycka till med ingenjörsstudierna. Du kan tolka det här som du vill, jag vare säger att det kommer att gå bra eller dåligt. Nej, nu ljuger jag.

Höhö, men min lärare har varit väldigt noggrann med att det ska gå bra för oss vidare på högskolan. Får la lägga ner tid då på den allmänna formen och troligen har jag det någonstans nedgrävt i huvudet bara ja kollar igenom grunderna.

Edit: Innehåller chalmers sommarmatte något mer än själva häftet man får utskickat? Har för mig att det var något man kunde anmäla sig för på internet?

Edit2: Fick lite smått panik över att jag förberett mig lite för dåligt... Denna kursen sommarmatte på math.se, är den verkligen nödvändig om man känner sig säker på matten? Allt gick bra genom hela gymnasiet, alltså MVG och mycket sitter kvar och det känns som att det krävs att få reda på grunderna(knappt det, kanske använda metoden en gång) för att man ska känna igen det?
Citera
2007-08-10, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag
Edit: Innehåller chalmers sommarmatte något mer än själva häftet man får utskickat? Har för mig att det var något man kunde anmäla sig för på internet?

Ja, det är för sent att änmäla sig nu, kursen slutar den 24 augusti (för mig i alla fall). Den är på 7.5 hp och är mycket omfattande. Den går igenom all gymnasiematte på en lite högre nivå och lite annan fomulering av problem. Den är helt internetbaserad så du gör alla proven på internet. Och sen finns det gruppuppgifter och individuella inlämningsuppgifter som man måste göra.

Citat:
Edit2: Fick lite smått panik över att jag förberett mig lite för dåligt... Denna kursen sommarmatte på math.se, är den verkligen nödvändig om man känner sig säker på matten?

Det är just den kursen jag pratar om.
Citera
2007-08-10, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baratemp
Ja, det är för sent att änmäla sig nu, kursen slutar den 24 augusti (för mig i alla fall). Den är på 7.5 hp och är mycket omfattande. Den går igenom all gymnasiematte på en lite högre nivå och lite annan fomulering av problem. Den är helt internetbaserad så du gör alla proven på internet. Och sen finns det gruppuppgifter och individuella inlämningsuppgifter som man måste göra.

Det är just den kursen jag pratar om.

Äh, det låter som ett jävla jobb med tanke på att jag har jobbat ihop mina studiepengar över sommaren istället. Det ska nog gå bra även om det kräver lite mer jobb sen.
Citera
2007-08-10, 10:47
Medlem
zyxzs avatar
Citat:
Äh, det låter som ett jävla jobb med tanke på att jag har jobbat ihop mina studiepengar över sommaren istället. Det ska nog gå bra även om det kräver lite mer jobb sen.

Du behöver inte vara orolig, innehar du bara motivationen så kommer du klara ingenjörsstudierna galant. Det är inte så svårt som många vill påstå, utan är man normalbegåvad och lägger rätt mycket tid på studierna så är det inga problem.
Citera
2007-08-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyxz
Du behöver inte vara orolig, innehar du bara motivationen så kommer du klara ingenjörsstudierna galant. Det är inte så svårt som många vill påstå, utan är man normalbegåvad och lägger rätt mycket tid på studierna så är det inga problem.

Håller med, var inte så orolig. Vet inte hur det är på Chalmers, men på KTH hade vi en grundläggande kurs i matte först (på 1p). Sedan var tempot i början ngt långsammare.

Om du märker att du börjar fastna, så är det bara att lägga mer tid på pluggandet och lite mindre på alla fester som man har i början

Ett tips är också att försöka hänga med i rätt takt, så att man inte hamnar efter. Detta är väldigt lätt hänt, och då kan man få plugga som en galning inför tentorna.
Citera
2009-05-07, 13:56
Medlem
Sommarmatte.se

Tjenare.

Fick ett brev i posten igår, med lite info om att man kan läsa förberedande kurser i matematik under sommaren före man startar sina högskolestudier.

http://www.math.se/main.php?tab=5&c=150&r=150

Någon som har något erfarenhet av det där? Vad tyckte ni som provat?
Citera
2009-05-07, 14:05
Medlem
Fick också det där. Är det så att kursen kostar en slant?
Citera
2009-05-07, 14:11
Medlem
det står att ni behöver betala kåravgift.
Citera
2009-05-07, 14:14
Medlem
Vilken kår ska man betala till då? Har ju inte ens kommit in på någon utbildning.
Citera
2009-05-07, 14:27
Medlem
Socratess avatar
Ni som fått detta brev, vad har ni gemensamt?

Har ni alla sökt någonting till H09 som har med Matematik att göra?
Och så tycker de som ligger bakom sajten att nu ska förbereda er lite på sommaren...
Citera
2009-05-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av risbyn
Vilken kår ska man betala till då? Har ju inte ens kommit in på någon utbildning.
maila hit och fråga. studievagledning@math.se
Citera
2009-05-07, 15:09
Medlem
volkovs avatar
Det är ett par i min klass som ska läsa det där, mest för att lyfta bidrag iofs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in