2010-04-13, 18:03
Medlem
Blackwells avatar
Några tips på hur man börjar med Magic?
Jag lirade för flera år sedan, mycket, så jag vet hur det går till. Dock har jag bara en lek, en rätt dålig en, och jag tänker skaffa en ny. Då jag inte har några andra kort ser jag tre sätt jag kan börja bygga en ny på...
Köpa till kort till den jag har och bygga om den,
Köpa en sån där färdig kortlek från wizards och bygga om med boosters och löskort eller
Bygga en från scratch, köpa boosters och de kort jag vill ha...

Några tips? Hur mycket kostar det ungefär att göra en lek som är bra nog för att utmana nördarna på det lokala magicstället?

Nån som har nåt förslag på ett roligt tema på en lek? Jag har tänkt på mycket på reanimate och sånt, disca feta djur och spela ut dem från graveyarden med billiga spells eller enhancements. Gillar blå lekar annars, med alla counters och såna finurligheter
Citera
2010-04-13, 21:46
Medlem
QOTSAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwell
Jag lirade för flera år sedan, mycket, så jag vet hur det går till. Dock har jag bara en lek, en rätt dålig en, och jag tänker skaffa en ny. Då jag inte har några andra kort ser jag tre sätt jag kan börja bygga en ny på...
Köpa en sån där färdig kortlek från wizards och bygga om med boosters och löskort eller

Några tips? Hur mycket kostar det ungefär att göra en lek som är bra nog för att utmana nördarna på det lokala magicstället?

Nån som har nåt förslag på ett roligt tema på en lek? Jag har tänkt på mycket på reanimate och sånt, disca feta djur och spela ut dem från graveyarden med billiga spells eller enhancements. Gillar blå lekar annars, med alla counters och såna finurligheter

Bli medlem på SvenskaMagic.com, kolla runt på olika lekar och bestäm dig för vad för slags lek du vill ha. Sen är det bara att köpa korten på auktion/butik eller chansa och köpa en massa boosters. Kinderägg känslan när man drar ett riktigt värdefullt kort ur en booster är inte helt fel
Citera
2010-04-13, 23:25
Medlem
Taluss avatar
Jag är typ mobbad Magicspelare, för jag lirar 9th Ed Tycker den är bäst av alla jag provat. Spelar man med typ Shards of Alara och vad de nu heter så blir det så mojsigt. Multifärg och blandfärger i all ära, men 9th (och de övriga raka huvudserierna med siffra) är mer renrasiga. Där swamp känns svart, där forest känns grön, där mountain känns eldig och röd... För mig är de skönare och färgerna känns då något mer unikt inriktade.

Men alla hardcore Magicspelare tycks anse 9th är den töntigaste som finns Får väl stå mitt kast där, och vara nördarnas nörd.
Citera
2010-04-14, 19:46
Medlem
QOTSAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talus
Jag är typ mobbad Magicspelare, för jag lirar 9th Ed Tycker den är bäst av alla jag provat. Spelar man med typ Shards of Alara och vad de nu heter så blir det så mojsigt. Multifärg och blandfärger i all ära, men 9th (och de övriga raka huvudserierna med siffra) är mer renrasiga. Där swamp känns svart, där forest känns grön, där mountain känns eldig och röd... För mig är de skönare och färgerna känns då något mer unikt inriktade.

Men alla hardcore Magicspelare tycks anse 9th är den töntigaste som finns Får väl stå mitt kast där, och vara nördarnas nörd.

Jag tycker inte 9th är töntig men korten är fula som as med den vita kanten och nya designen. Tur för Wizards att dom gick tillbaka till svarta ramar

Edit: Min favorit är Urza trilogin, massa fina kort
Citera
2010-04-15, 21:17
Medlem
Blackwells avatar
Urza var fint, men jag gillar blocket efter, Masques-blocket Körde merfolks och grejer på den tiden..
Citera
2010-04-15, 21:41
Medlem
gorgonzolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwell

Det beror helt på vad du vill göra, om du bara vill spela lite på skoj i tex. någon lokal butik så skulle jag säga att det är bäst att köpa begagnade kort på tex. tradera eller blocket. Du kan ju bygga lekar utan att äga korten så att säga och sen skaffa leken du fastnar för.

Om du däremot är intresserad av att börja spela mer tävlingsinriktat så är det en bra metod att följa "säsongen" tycker jag. Som du kanske vet så släpps nya expansioner till magic varje år (inte säker på om det är exakt årligen).
Du kanske även känner till de olika tävlingsformaten men här är annars en länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Momir_BASIC

För att som jag nämnde följa säsongen så börjar man med att läsa på lite om de nya korten så fort de dyker upp på nätet, man går sedan förberedd till pre-release och tävlar på en sådan i Sealed Draft. Du har då börjat bygga upp din kortpol. Sen åker du på så många events du kan/vill och tävlar i booster-drafting, detta ger dig ytterligare kort. Vid pre-release av nästa del av expansionen är du där och fortsätter likadant, vid denna tid börjar tävlingar i block och du får användning av alla kort du fått medan du tävlat i limited. Detta kan upprepas till du har tillräckligt med kort för att spela typ2 och på längre sikt såklart extended.

Är du intresserad av Vintage/Legacy är det en rätt annorlunda grej och då krävs en helt annan ekonomi
Citera
2010-04-16, 02:23
Medlem
Skogswalds avatar
Shit, galet att det här kortspelet fortfarande lever. Jag var inte långt gången i åldern när jag lirade. 94-95 nånting kan det ha varit. Hade nog inte gått särskilt många 'editions' back then. En grön-röd lek kommer jag ihåg som allra mest. Giant Growth, tror jag ett kort hette. Jössus. Om man skulle våga hoppa in i matchen igen. Vet faktiskt med mig att jag har kvar alla kort, de ligger väl nerpackade nånstans.
Citera
2010-04-16, 09:10
Medlem
gorgonzolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Shit, galet att det här kortspelet fortfarande lever. Jag var inte långt gången i åldern när jag lirade. 94-95 nånting kan det ha varit. Hade nog inte gått särskilt många 'editions' back then. En grön-röd lek kommer jag ihåg som allra mest. Giant Growth, tror jag ett kort hette. Jössus. Om man skulle våga hoppa in i matchen igen. Vet faktiskt med mig att jag har kvar alla kort, de ligger väl nerpackade nånstans.

Beroende på exakt när du spelade så kan vissa kort vara värda ganska betydande summor. De kanske troligaste korten du har som är värda en del är såkallade dubbel-länder, dvs länder som ger 2 mana av olika färg. Exempelvis Taiga, Plateau etc.
Om du ska plocka fram korten var försiktig så du inte blir blåst. Skulle du ha någon Mox så kan de vara värda tusenlappar. Sök tex på Mox Jet på svenskamagic, som du ser så är det väldigt dyrt att köpa, själv skulle du få mindre summor men ändå rätt mycket. http://www.svenskamagic.com/
Citera
2010-04-16, 10:19
Medlem
Taluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QOTSA
Jag tycker inte 9th är töntig men korten är fula som as med den vita kanten och nya designen. Tur för Wizards att dom gick tillbaka till svarta ramar

Edit: Min favorit är Urza trilogin, massa fina kort
Just fasen. Urza! Jag minns att jag hade en grön 80-kortslek i Urzas Destiny för många år sedan. Ancient Silverback var brutalt mycket snyggare, jo jag medhåller. Och svart ram ÄR snyggare än vit ram, defenitivt. Särskilt när man blandar dem, då kan man bli rent utsagt åksjuk av vad man har på hand, om några kort har vit ram och några har svart. Men sett till mekanismen i 9th tycker jag att den är mer "renrasig" Blå är blå och kufisk, Grön är grön och alla starka creatures enchantas med Blanchwood. Tittar man utanför denna stegen så brukar man alltid hitta typ svarta kort som egentligen borde vara vita, eller gröna kort som precis lika gärna - bara med annan färg på ramen - hade kunnat vara svart. Men Urza alltså, du har rätt. Plötsligt känns det som att något fattas mig. Måste komma över en grön Urzalek.
Citera
2010-05-20, 12:05
Medlem
GrimFausts avatar
Jag och en polare har nyligen plockat fram våra gamla Magic-kort och börjat sätta oss in i det. Korten köpte vi båda för cirka 4 år sedan men ingen av oss två började spela på riktigt vid den tiden. Vi hade i princip bara korten för att de var coola, hehe. Nu när vi är lite äldre har vi dock tänkt börja satsa och börja spela ordentligt och vi har börjat spela några matcher mot varandra, kollat upp massa regler osv.

Vi har börjat bygga våra decks, såklart på amatör-nivå fortfarande, och tycker det är skitroligt att komma på nya strategier. Jag kör för tillfället ett röd/vitt deck men har börjat dra lite mer åt grön/vitt nu senast. Har lite frågor som jag hoppas att någon här kan svara på.

Vad är en bra kombo ifall man vill ha ett lag som tar tillbaka liv men samtidigt har saftiga monster?
Ska man, nu i början, satsa på att köpa pre-constructed decks eller är det bäst att börja från scratch och köpa massa booster och utöka sitt deck? (Vet inte om jag någonsin kommer bli så satsig så jag köper singlar, spelar mest för att det är kul och inte för att bli "bäst i världen")
Finns det något klockrent grön/vitt pre-constructed deck?
Citera
2010-05-20, 13:12
Medlem
DasFahrrads avatar
Ja jäklar vad man spelade. Började strax innan Ice Age/5th ed och spelade på rätt friskt i något år. Slutade men började om lite senare när Mirage kom och brorsan började. Har nog kvar de flesta kort i källaren, men tyvärr gav man väl bort alla häftiga landkort till nån kille som jag knappt kommer ihåg hur han ser ut idag.

Men en fråga till er som spelar idag: Hur funkar det med att hålla koll på alla tusentals kort som måste finnas i omlopp just nu? Spelar ni bara med senaste editions eller? Eller är det fortfarande de där super-korten från Alpha som gäller?
Citera
2010-05-31, 10:14
Medlem
mongovolvos avatar
Nu har dom släppt spoilers på M11

http://www.gatheringmagic.com/magic-...ler-page-0248/

Plummet = Bye bye Baneslayer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto