2010-05-31, 17:27
Medlem
gorgonzolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasFahrrad
Ja jäklar vad man spelade. Började strax innan Ice Age/5th ed och spelade på rätt friskt i något år. Slutade men började om lite senare när Mirage kom och brorsan började. Har nog kvar de flesta kort i källaren, men tyvärr gav man väl bort alla häftiga landkort till nån kille som jag knappt kommer ihåg hur han ser ut idag.

Men en fråga till er som spelar idag: Hur funkar det med att hålla koll på alla tusentals kort som måste finnas i omlopp just nu? Spelar ni bara med senaste editions eller? Eller är det fortfarande de där super-korten från Alpha som gäller?

Jag skrev en post om det på förra sidan i tråden, men sammanfattningsvis så används korten från Alpha i vissa format, i det största formatet använder man dock kort ifrån de senaste 3 expansionerna + bas-set.
Citera
2010-06-02, 23:12
Medlem
spelade också för några år sedan min favoritkombo var att använda mycket "mana varelser" såsom "lanowar elf" & "bop" och använda kortet "armageddon" samtidigt som man hade kortet "tradewind" ute på spelplanen, även att kontrollera motspelarens mana på samma sätt med "oposition" var en ljuvlig maktkänsla, på slutet innan jag slutade spela kom det även ett roligt kort vid namn "mystic snake" som passade bra in i min grön, blå, vita lek med betoning på grön-blå. Krävdes rätt mkt "rare länder" för att spela 3-färgad-lek och hela leken var väldigt dyr att införskaffa vid den tiden minns jag, säkert upp emot 2-3 tusen kronor för alla kort. Sålde mina kort sedan har endast kvar lite basic kort.

Är det någon som har ett datorspel där man kan tänkas bygga liknande typer av lekar tror detta var ca 8-9 år sedan.
Senast redigerad av pyrrusseger 2010-06-02 kl. 23:38.
Citera
2010-06-03, 00:00
Medlem
GrimFausts avatar
Fick fan Sarkhan the Mad i ett Eldrazi-booster idag, riktigt najs. Men jag undrar lite om hur han och andra kort som ser ut som honom fungerar.

http://www.svenskamagic.com/showcard.php?popup_id=24386

De där svarta rutorna där det står 0, -2, -4 och 7 - vad betyder de egentligen?
Jag vet att det brukar stå skada/styrka nere i högra hörnet, men när det bara står ett nummer så blev jag lite förvirrad.
Citera
2010-06-03, 00:20
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrimFaust
Fick fan Sarkhan the Mad i ett Eldrazi-booster idag, riktigt najs. Men jag undrar lite om hur han och andra kort som ser ut som honom fungerar.

http://www.svenskamagic.com/showcard.php?popup_id=24386

De där svarta rutorna där det står 0, -2, -4 och 7 - vad betyder de egentligen?
Jag vet att det brukar stå skada/styrka nere i högra hörnet, men när det bara står ett nummer så blev jag lite förvirrad.

(Källa: http://www.svenskamagic.com/rulebook/ordlistan.php)
Planeswalker

Planeswalker är en korttyp. Planeswalkers kan bara spelas av den aktive spelaren under hans/hennes main phase när stacken är tom. Planeswalker är permanenter och stannar alltså i spel precis som länder, enchantments, artifacts och creatures.

Varje planeswalker har ett loyalty-värde, som står längst ner till höger på kortet. Den kommer i spel med så många counters på sig. När den får skada förlorar den så många counters. När den har noll counters går den till graveyard.

Planeswalkers har activated abilities, vars kostnad är att antingen lägga på eller ta bort counters. Man kan bara spela en av dessa abilities per runda, och bara när man normalt kan spela en sorcery.

Motståndaren kan välja att anfalla antingen spelaren eller hans planeswalker. Man blockar som vanligt.

Om man kontrollerar en spell eller ability som skulle ge skada till en motståndare kan man välja att den ska ge skada till hans planeswalker i stället.

Om två planeswalkers med samma subtyp (till exempel två med subtypen Ajani) är i spel samtidigt så går båda till graveyard.
Citera
2010-06-03, 15:01
Medlem
GrimFausts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
text

Tack så väldigt mycket! Då blir det att köpa counters dådå.
Citera
2010-06-03, 20:25
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Tack så väldigt mycket! Då blir det att köpa counters dådå.

Visserligen duger tärning(ar), 50-öringar eller små papptussar som du river till på plats, men visst
Citera
2010-06-03, 22:07
Medlem
GrimFausts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Visserligen duger tärning(ar), 50-öringar eller små papptussar som du river till på plats, men visst

Jo, det har du ju fan rätt i. Ska se om jag har några tärningar liggandes här hemma.
Citera
2010-06-05, 11:18
Medlem
GrimFausts avatar
Någon av er som kan rekommendera bra och pålitliga ställen på nätet att köpa Magic?

Jag är redan medveten om SvenskaMagic och www.sfbok.se

Ursäkta för dubbelpost.
Citera
2010-06-05, 18:35
Medlem
Tupelo80s avatar
Citat:
Någon av er som kan rekommendera bra och pålitliga ställen på nätet att köpa Magic?

Jag är redan medveten om SvenskaMagic och www.sfbok.se

Ursäkta för dubbelpost.

Jag brukar köpa allt från http://www.trollandtoad-europe.com/.

Snabb leverans, betalar via paypal (utan paypal-konto) och killen som äger stället är väldigt trevlig. Får man fel kort (har hänt mig en gång då jag fick ett franskt kort istället för engelskt, dock var det rätt kort) så mailade jag och han ringde upp och bad om ursäkt och skickade nytt + 2 boosterpacks.

Han ger en även 1 boosterpack per typ 100-150kr man beställer för.. kommer inte ihåg den exakta summan.
Citera
2010-06-06, 15:17
Medlem
GrimFausts avatar
Tackartackar. Någon som köpt av www.moppskort.se eller www.cardgamehousesweden.com och kan uttala sig om hur pålitliga de är? Tror inte det ska vara några problem att beställa från dem, men man vet ju aldrig.
Citera
2010-06-07, 18:59
Medlem
Citat:
Tackartackar. Någon som köpt av www.moppskort.se eller www.cardgamehousesweden.com och kan uttala sig om hur pålitliga de är? Tror inte det ska vara några problem att beställa från dem, men man vet ju aldrig.

Har beställt från dem en hel del och har aldrig vart några problem, Men om du ska köpa löskort är det ju billigast att köpa från torget på svenskamagic av privat personer. http://www.magiccardmarket.eu/
är annars en bra sida där man kan hitta väldigt bra och billiga priser på kort. Sen nej ingen kommer försöka lura dig på dina pengar på dessa sidor dock kan det finnas perssoner som är lite slarviga, men läser man runt lite på sidorna ser man vilka det är och vilka som är dem seriösa.
Citera
2010-06-07, 22:14
Medlem
mongovolvos avatar
Citat:

Cardgamehousesweden drivs av gammle gunnar, han äger. Ganska go kille, om du beställer kan du också hämta upp korten i göteborg, annars finns det 3 andra butiker som säljer kort i göteborgsområdet, om du nu bor i närheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in