Jenifer (2005)
https://www.imdb.com/title/tt0643108/
Jag är lite kluven till huruvida detta ska klassas som en film eller en del av en TV-serie. IMDB säger att det är en TV-episode, men det är inte så att jag ser IMDB som något övermänskligt facit vad gäller allting. Detta är mer en film för mig, om än en kortare sådan.
Detta är en av favoritfilmerna i Masters Of Horror-serien som gjordes förut.
Jag gillar Steven Weber, han är bra på att spela den medelklassman som många nog kan känna igen sig i. Han känns otroligt naturlig i sina roller, och likaså här. Han tar alltså här hand om en tjej som han räddade från att bli mördad, men det blir inte så lätt.
Det är en mycket skön känsla i filmen, och musiken är också väldigt bra.
Tjejens ansikte kunde de kanske ha gjort lite bättre ändå, men det är ändå inget som direkt stör. Poängen framgår ändå.
Det är Dario Argento som regisserat denna film, och jag har mest sett hanns filmer från 70- och 80-talen, så det är väl iknte den där typiska Argento-känslan jag är van vid i denna film. Men det är inget negativt menat från mig, det är mer bara en reflektion.
Jag gillar som ni förstår filmen mycket, och det är ett effektivt berättande, som hela tiden för filmen framåt.