2025-03-04, 00:16
Medlem
Nosferatu (2024)

https://www.imdb.com/title/tt5040012/

Det är som alla vet en vampyrfilm.
En man reser till Transsylvanien för att hjälpa greve Orlok skriva under ett kontrakt som rör en fastighet som Orlok ska ta över och där leva sin sista tid i livet.

Filmen var ganska bra, snyggt gjord och nog ganska påkostad. Det var häftigt att höra greve Orlok prata med mörk och respektingivande röst så det hade gjorts riktigt bra.
Filmen var kanske ibland lite seg men det bars upp av att scenerna var hänförande och att greve Orlok hade gestaltas på ett mycket kusligt sätt.
Ljussättningen och speciellt färgtonerna bidrog till att skapa en mörk och atmosfärisk miljö i filmen.

Jag hade nog gett filmen betyget 7,0 av 10.
Citera
2025-03-04, 06:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Double confession (1950) Främlingen i natten

En synnerligen rörig film, där jag inte har en aning om hur allt hängde ihop.

Obegriplig film.
Dessutom var det ett märkligt avbrott i filmen, där man bad om ursäkt för att man bytte filmrulle.
Det är nästan så att man undrar om den rullen var från samma film.

Jättedålig

IMDB 6,4 = 3,40/5
455 röster
Citera
2025-03-04, 11:58
Medlem
Bartman777s avatar
Jenifer (2005)
https://www.imdb.com/title/tt0643108/

Jag är lite kluven till huruvida detta ska klassas som en film eller en del av en TV-serie. IMDB säger att det är en TV-episode, men det är inte så att jag ser IMDB som något övermänskligt facit vad gäller allting. Detta är mer en film för mig, om än en kortare sådan.

Detta är en av favoritfilmerna i Masters Of Horror-serien som gjordes förut.

Jag gillar Steven Weber, han är bra på att spela den medelklassman som många nog kan känna igen sig i. Han känns otroligt naturlig i sina roller, och likaså här. Han tar alltså här hand om en tjej som han räddade från att bli mördad, men det blir inte så lätt.

Det är en mycket skön känsla i filmen, och musiken är också väldigt bra.

Tjejens ansikte kunde de kanske ha gjort lite bättre ändå, men det är ändå inget som direkt stör. Poängen framgår ändå.

Det är Dario Argento som regisserat denna film, och jag har mest sett hanns filmer från 70- och 80-talen, så det är väl iknte den där typiska Argento-känslan jag är van vid i denna film. Men det är inget negativt menat från mig, det är mer bara en reflektion.

Jag gillar som ni förstår filmen mycket, och det är ett effektivt berättande, som hela tiden för filmen framåt.
Citera
2025-03-04, 15:36
Medlem
Bartman777s avatar
Uncle Buck (1989)
https://www.imdb.com/title/tt0098554/

John Candy är svår att inte tycka om. Den här filmen är alltså regisserad av samma person som gjorde Home Alone-filmerna, John Hughes. Det är med andra ord feelgood deluxe.

Candy är väldigt bra i denna film och den roll han har. Culkin är ju också helt underbar. Humorn i filmen är så lagom på något sätt, även om det ibland kan bli lite cheezy, att man sett skämten några gånger förut. Men det gör inget egentligen, för hela filmen är så skön ändå.

Sen hade jag kanske tonat ner musiken på vissa ställen. Jag tror en del scener blivit effektfullare om man antingen sänkt volymen på musiken just där, eller tagit bort den helt.

Jag läste någon review om att denna film är lite förbisedd, och att John Candy nog var en ganska underskattad skådespelare, han tycks i varje fall inte fått den uppskattning han förtjänade. Och det är jag beredd att hålla med om.

Om ni gillar John Hughesi övrigt och inte sett denna än, gör det.
Citera
2025-03-04, 15:59
Medlem
Malawi-Golds avatar
Conclave igår, den var väl helt okej men levde inte riktigt upp till hypen.

Betyg 6 av 10.
Citera
2025-03-05, 23:13
Medlem
Bartman777s avatar
Attack of the Killer Tomatoes! (1978)
https://www.imdb.com/title/tt0080391/

Den här filmen är ju skitrolig

Jag har faktiskt aldrig sett denna film förut, men det var verkligen humor i min smak. Och att det är som en B-filmsvariant av B-filmer gör mig absolut ingenting, jag uppskattar genuint sådant här.

Sen kan jag kanske tycka det blev lite rörigt emellanåt, och det var ett par karaktärer jag aldrig fick grepp om vad deras roll faktiskt var. Men det gör inte så mycket, jag kan se filmen igen och kanske fatta mer då.

Jag hade väldigt roligt när jag såg den här filmen. Vilket grymt koncept, tomater som attackerar människor! Det är som en parodi på Fåglarna

Det här var ju rolig trivia också

Citat:
The helicopter crash in the early scenes was unintentional. The tail rotor blades accidentally hit the ground, causing the helicopter to spin out of control. Debris and the top rotor blades narrowly missed the police officers in the scene and the crew off camera. The pilot received minor injuries. After being pulled from the wreck, Jack Riley and George Wilson quickly ad-libbed the rest of the scene as the wreck was set on fire. The crash of the $60,000 rented helicopter used up more of the budget than all other aspects of the film combined.

De hyr alltså en helikopter för inspelningen och råkar krascha den, så kostnaden för det åt upp mer av budgeten än allt annat tillsammans

Jag minns just den scenen... jag tyckte det var lite udda att man helt plötsligt ser en helikopter börja rotera väldigt snabbt i luften och krascha. Jag förstod inte riktigt kontexten. Och ännu mer började jag undra hur de fick till den scenen så realistisk, det måste ju vara farligt att flyga sådär tänkte jag.

Nu har jag svaret

Helt underbar film!
Citera
2025-03-06, 00:28
Medlem
Penguin Bloom (2020)

https://www.imdb.com/title/tt6317656/

En trebarnsmamma bryter ryggen i en olycka och blir invalidiserad. Familjen adopterar en skadad skatunge som hittats på marken.
Filmen handla mest om mammans kamp som måste acceptera och anpassa sig till att hon är handikappad.

Det var en fin film som handlade om en kärleksfull familj där man såg vilket omfattande stöd mamman fick av sina nära och kära. Skådespelet var bra med Naomi Watts i huvudrollen. Tagningarna och klippningen var det inget fel på.

Detta är inte min typ av film helt enkelt och jag tyckte att filmen var mycket fin men ganska tråkig.

Jag förstår att många tycker att det är ett fint drama som rör en familj och den är nog värd betyget 6,8 av 10 som den fått på imdb.
Citera
2025-03-06, 00:34
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777

Jag har faktiskt aldrig sett denna film förut, men det var verkligen humor i min smak. Och att det är som en B-filmsvariant av B-filmer gör mig absolut ingenting, jag uppskattar genuint sådant här.

Sen kan jag kanske tycka det blev lite rörigt emellanåt, och det var ett par karaktärer jag aldrig fick grepp om vad deras roll faktiskt var. Men det gör inte så mycket, jag kan se filmen igen och kanske fatta mer då.

Jag hade väldigt roligt när jag såg den här filmen. Vilket grymt koncept, tomater som attackerar människor! Det är som en parodi på Fåglarna

De hyr alltså en helikopter för inspelningen och råkar krascha den, så kostnaden för det åt upp mer av budgeten än allt annat tillsammans

Jag minns just den scenen... jag tyckte det var lite udda att man helt plötsligt ser en helikopter börja rotera väldigt snabbt i luften och krascha. Jag förstod inte riktigt kontexten. Och ännu mer började jag undra hur de fick till den scenen så realistisk, det måste ju vara farligt att flyga sådär tänkte jag.

Nu har jag svaret

Helt underbar film!

Såg denna som barn! Visst finns det en scen med en snubbe utklädd till tomat som ber om ketchup när de sitter och grillar människor?
Citera
2025-03-06, 00:41
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777

Nu har jag svaret

Helt underbar film!

Älskar scenen i biblioteket där en snubbe med en lurig blick nämner ordet "tomatoe" varpå alla flyr i panik och en gubbe blir så förskräckt att han får en hjärtattack och dör.

Kan tipsa om att det har gjorts 3 st uppföljare också där John Astin som spelar Gomez Addams spelar antagonisten. I dem så pratar till och med tomaterna.
Citera
2025-03-06, 11:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The navy vs. the night monsters (1966)

Operation Deep Freeze, en vetenskaplig expedition till Antarktis, upptäcker ovanliga trädarter. När provexemplar tas därifrån hamnar träden av misstag på en marinbas i sydhavet, där de om natten avslöjar sitt rätta jag - syrautsöndrande mördarmonster!

Jag hade onda aningar redan innan jag såg filmen, och kanske borde jag ha lyssnat på min manliga intuition. Att Jon Hall var inblandad förvånar inte.
Däremot förvånas man över att den är gjord så sent som 1966.
Kanske gav den här filmen inspiration för Alien och liknande filmer.
2/5 får den av mig

IMDB 3,7 = 2,2/5
854 röster
Citera
2025-03-06, 13:35
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Såg denna som barn! Visst finns det en scen med en snubbe utklädd till tomat som ber om ketchup när de sitter och grillar människor?
Ja det stämmer! Helt underbart!
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Älskar scenen i biblioteket där en snubbe med en lurig blick nämner ordet "tomatoe" varpå alla flyr i panik och en gubbe blir så förskräckt att han får en hjärtattack och dör.

Kan tipsa om att det har gjorts 3 st uppföljare också där John Astin som spelar Gomez Addams spelar antagonisten. I dem så pratar till och med tomaterna.
Ja det är verkligen många roliga scener i den filmen. Jag trodde på förhand inte att filmen skulle besitta sådan medveten humor. Det blev en positiv överraskning för mig.
Ja tack, jag känner till att det gjorts uppföljare. Vet inte huruvida jag känner ett behov av att se uppföljare på denna film dock. Tycker du dom är lika bra som första?

Jag såg förövrigt Ā l'intérieur (Inside) (2007) https://www.imdb.com/title/tt0856288/ igår kväll.

Den här filmen är hemsk, och den är brutal. Den är otroligt snyggt filmad, vad gäller vinklar, ljus, färg, sccenografi etc. Allt är otroligt snyggt gjort. Ljudeffekterna och musiken är också väldigt bra och passande för filmen.

Jag kan kanske tycka ett par saker i filmen blir lite fåniga, men jag låter det vara osagt exakt vad, då jag inte vill påverka någon annan eventuell tittare.

Den här filmen är rätt jobbig att se, men samtidigt väldigt fängslande. Jag sitter verkligen klistrad och vill bara fortsätta titta.
Citera
2025-03-06, 16:01
Medlem
Bartman777s avatar
Eaten Alive! (1980)
https://www.imdb.com/title/tt0081112/

Nej, det här var inte en bra kannibalfilm. Någon "Jonas" har en sekt av något slag ute i djungeln, där de är kannibaler. Ett par personer drar sig dit för att frigöra en person.

Nej, jag har sett mycket bättre filmer i genren än denna. Inget att rekommendera alls, och jag känner att jag inte har något mer att tillägga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in