2025-03-07, 21:55
Medlem
Führer und Verführer (2024)

Eller på svenska: Führer och förförare.

Välgjord tysk-slovakisk produktion om den slemmige propagandaministern Joseph Goebbels liv och bidrag från 1938 till 1945, om hur han styrde propagandan för att manipulera Nazitysklands medborgare för att styra opinionen i den riktning som Hitler ville. Det blir allt från hans relation till tyska skådespelare och regissörer, hans otrohetsaffärer med Lída Baarová och många andra, hans självsäkra uttalanden inför underordnade, hans distanserade förhållande till sina barn, hans kommentarer om andra nazitoppar, övande inför spegeln, betänkligheter inför vidriga order och hans underdåniga lydnad inför Hitler. Det poängteras också att alla de som valde att delta var skyldiga.

För att påminna om att Förintelsen faktiskt hände, och att något liknande skulle kunna hända igen, så innehåller filmen inslag av journalfilmer från tiden ifråga, och slutar med...

Citera
2025-03-07, 21:59
Medlem
Hot tube time machne - 2010
https://www.imdb.com/title/tt1231587/

På the Mike Guy:s förslag.
Citera
2025-03-07, 23:47
Medlem
The Ministry of Ungentlemanly Warfare (2024)

https://www.imdb.com/title/tt5177120/

En grupp med mycket skickliga brittiska soldater får i uppdrag att sabotera en tysk bas för ubåtar som ligger vid Afrikas kust. Filmen utspelas under andra världskriget.

Jag tyckte inte att filmen var särskilt bra och jag uppskattade inte de komiska inslagen som förekom i filmen.
Filmen hade likheter med filmen "Inglourious Basterds" där de förhärligar och skämtar om att döda tyskar och så kallade nazister.
Filmen var mycket oseriös och de dödar tyskar på mycket spektakulära sätt och möter inte något kompetent motstånd alls. Exempelvis så går huvudpersonerna med lätthet bara in i en tysk bas och lyckas döda alla fiender utan några som helst svårigheter eller egna förluster.

Filmen är baserad på verkliga händelser och jag hade uppskattat filmen mer om den varit seriös typ som filmen "Hjältarna från Telemarken" men istället verkar filmskaparen ha velat göra en oseriös komedi om det betydande och avgörande sabotaget.
Jag gillar inte liksom i "Inglourious Basterds" hur de på ett oseriöst sätt skämtar om och glorifierar att döda unga tyska soldater. Jag tycker det är osmakligt och det hade inte varit tillåtet att utmåla dödandet av någon annan grupp människor på ett sådant skämtsamt sätt. Exempelvis hade det inte gått att visa vita som hyllar dödandet av svarta då Hollywood aldrig hade accepterat något sådant.

Jag tyckte inte alls filmen var bra men jag hade som sagt uppskattat en seriös och realistisk film med detta tema, exempelvis som "Hjältarna från Telemarken".

Filmen var dock ganska snyggt gjord så jag hade gett filmen betyget 5,0 vilket är ett lågt betyg.
Citera
2025-03-08, 10:27
Medlem
Bartman777s avatar
Planet Terror (2007)
https://www.imdb.com/title/tt1077258/

Jag har bara sett ett fåtal filmer av Rodriguez. Jag tenderar att gilla hans stil, även om den dock kan bli lite macho-töntig ibland. Han påminner ju en del om Tarantino som jag uppskattar väldigt mycket. Det brukar kunna vara snygga färger och härlig bild i hans filmer, vilket jag uppskattar.

Snygga färger var det även här, i viss mån. De har dock ett filter som ligger genom hela filmen här. Det ser ut som någon slags interference/static. Jag tyckte det var ett läckert filter... i ungefär 5 minuter. Sen blev skiten bara otroligt jobbig. Ibland zoomar bilden in snabbt på ett konstigt sätt, den blir mer blurrig, och färger etc. ändras/förstärks. Jag vet inte hur jag bäst ska beskriva det faktiskt.

Men det känns som den som haft ansvar för bildeffekter och filter har haft fullständig lekstuga och fullständigt spårat ur. Det blir alldeles för mycket, och det blir riktigt jobbigt att titta på, jag blir faktiskt stressad. Dessutom har de klippt på ett ganska stressigt sätt, jag tror det kan kallas "jumpcuts".

Med andra ord var denna film rent av skitjobbigt redigerad vad gäller filter, klippning, färger etc. Jag blev smått utmattad av att se den.

Dessutom var handlingen riktigt sunkig. Det här med virus eller vad det var (jag greppade faktiskt aldrig riktigt vad det var) är inte riktigt min grej. Det kan ha varit något experiment och någon sörja som läckt ut också, jag vet faktiskt inte.

Det var svårt att hänga med i svängarna i denna film, den kändes rörigt värre. Lite som att regissören mest velat göra en "cool" film. Men det bara händer massa random saker, och man får ingen vidare presentation till vilka karaktärerna är heller, eller vad de faktiskt har för roll. Vem var Bruce Willis i filmen tex? Jag har fan inte en aning.

Dock ska jag säga att jag fnittrade till vid ett par få tillfällen. Filmen har viss humor.

Men nej, det här var mest bara fånigt, stressande och rörigt.
Citera
2025-03-08, 11:53
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Chinatown (1974) regiserad av Roman Polanski med Jack Nicholson i huvudrollen.

Filmen gick på SVT2 igår kväll (7 mars). Klart bra film... bättre än vad många 50 år nyare filmer är. Definitivt en av Nicholsons bästa filmer paralellt med gamla klassiska The Shining som är ett mästerverk.
Citera
2025-03-08, 13:57
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Chinatown (1974) regiserad av Roman Polanski med Jack Nicholson i huvudrollen.

Filmen gick på SVT2 igår kväll (7 mars). Klart bra film... bättre än vad många 50 år nyare filmer är. Definitivt en av Nicholsons bästa filmer paralellt med gamla klassiska The Shining som är ett mästerverk.
Jag gillar den också, men skulle behöva se den igen. Jag kan tycka att handlingen blir lite rörig, så jag får svårt att hänga med i svängarna ibland. Jag gillar den dock ändå, som sagt.

OnT:

Slakta Dem Alla! (2003)
https://www.imdb.com/title/tt0377543/

Det här är Norges svar på Bad Taste!

Kvalitén, effekterna och storyn går i samma linje och är på samma nivå som den gamla kultklassikern.
Ibland känns filmen nästan lite för random, men det gör ändå inget, jag är underhållen i vilket fall.

Det här är inget du ska se om välgjorda och realistiska effekter är viktigt för dig för att uppskatta en film. Inte heller om du har svårt för B-filmer. Den här filmen är dum, riktigt dum. Men också rolig. Det är lite min typ av film.

Dock behöver jag välja mina tillfällen att se den. Nu var det kanske inte riktigt rätt. Jag skulle njuta och skratta mer av den om jag var på rätt humör. Men det förändrar inte filmen i sig, utan mest min upplevelse precis just nu.

Jag har inte sett den här på minst 12 år, då jag blev av med min dåvarande kopia av filmen. Men nu har jag som sagt äntligen fixat en ny sådan. Det har verkligen legat och gnagt i mig genom alla år att jag blev av med mitt exemplar.

Gillar du Peter Jacksons tidiga filmer och B-filmer i allmänhet med överdriven gore och sådant, så rekommenderar jag dig att se den!
Senast redigerad av Bartman777 2025-03-08 kl. 14:54.
Citera
2025-03-08, 19:40
Medlem
RocketLawnChairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag gillar den också, men skulle behöva se den igen. Jag kan tycka att handlingen blir lite rörig, så jag får svårt att hänga med i svängarna ibland. Jag gillar den dock ändå, som sagt.

OnT:

Slakta Dem Alla! (2003)
https://www.imdb.com/title/tt0377543/

Det här är Norges svar på Bad Taste!

Kvalitén, effekterna och storyn går i samma linje och är på samma nivå som den gamla kultklassikern.
Ibland känns filmen nästan lite för random, men det gör ändå inget, jag är underhållen i vilket fall.

Det här är inget du ska se om välgjorda och realistiska effekter är viktigt för dig för att uppskatta en film. Inte heller om du har svårt för B-filmer. Den här filmen är dum, riktigt dum. Men också rolig. Det är lite min typ av film.

Dock behöver jag välja mina tillfällen att se den. Nu var det kanske inte riktigt rätt. Jag skulle njuta och skratta mer av den om jag var på rätt humör. Men det förändrar inte filmen i sig, utan mest min upplevelse precis just nu.

Jag har inte sett den här på minst 12 år, då jag blev av med min dåvarande kopia av filmen. Men nu har jag som sagt äntligen fixat en ny sådan. Det har verkligen legat och gnagt i mig genom alla år att jag blev av med mitt exemplar.

Gillar du Peter Jacksons tidiga filmer och B-filmer i allmänhet med överdriven gore och sådant, så rekommenderar jag dig att se den!
Vad är det som gör den till ”en norsk Bad Taste?” Den topprankade recensionen på imdb kallar den som du gör.

Jag gillar jag P Jacksons gamla splatterfilmer, föredrar väl Braindead framför Bad Taste förvisso, men vore intressant att höra hur du anser att denna är en norsk Bad Taste.
Citera
2025-03-08, 19:52
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RocketLawnChair
Vad är det som gör den till ”en norsk Bad Taste?” Den topprankade recensionen på imdb kallar den som du gör.

Jag gillar jag P Jacksons gamla splatterfilmer, föredrar väl Braindead framför Bad Taste förvisso, men vore intressant att höra hur du anser att denna är en norsk Bad Taste.
Stilen och känslan på filmen, de blodiga effekterna, det fula skådespelet (en person springer till och med på samma muppiga sätt i denna film som en av utomjordingarna i Bad Taste), effekterna i allmänhet, temat (något slags lokalt minikrig), är väl det jag kan sätta ord på så här på rak arm.

Jag får iaf starka Bad Taste-vibbar av denna. Det är inte säkert att andra håller med mig.
Citera
2025-03-08, 20:57
Medlem
Geomeisters avatar
En kollega rekommenderade för länge sedan en gammal film från 1958 med skådespelaren Spencer Tracy. Jag har fått tag på en TV-films version med Anthony Quinn i huvudrollen. Filmen heter ..

The Old Man and the Sea, 1990.
https://www.imdb.com/title/tt0100288...520the%2520sea

Handlingen: En äldre man bor i liten ort för fiske. Åldern börjar ta ut sin rätt, men han kan inte bryta sin vanor.

Film baserad på verk av Ernest Hemingway och jag tycker det märks då filmen är välskriven. En film som är simpel, men ändå inte. Anthony Quinn var 75 år gammal och att det var en TV-film drog ner budgeten en del. Det visuella lämnar att önska. Ändå uppskattade jag filmen. En mysig och jordnära historia.

Kul att Anthony Quinn fick med sina barn i biroller och filmen lämnar en med en positiv känsla. Jag kan tänka mig att Spencer Tracy-versionen är bättre, men denna var som sagt bra ändå. Trist att Hollywood ska ha så svårt att ha äldre personer i sponsrade filmer (satsa mer pengar). Anthony Quinn 75 år är bra mycket mer intressant än många av dagens trettio till femtioåriga skådespelare.

Godkänd!
Citera
2025-03-08, 21:49
Medlem
RocketLawnChairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Stilen och känslan på filmen, de blodiga effekterna, det fula skådespelet (en person springer till och med på samma muppiga sätt i denna film som en av utomjordingarna i Bad Taste), effekterna i allmänhet, temat (något slags lokalt minikrig), är väl det jag kan sätta ord på så här på rak arm.

Jag får iaf starka Bad Taste-vibbar av denna. Det är inte säkert att andra håller med mig.
Gotcha. 👍🏻
Citera
2025-03-08, 21:50
Medlem
RocketLawnChairs avatar
Citera
2025-03-09, 00:08
Medlem
Jag blev tipsad för ett tag sen
om att jag borde se filmen Mig Äger Ingen (2013)
och för ett tag sen köpte jag DVDn.
Min "att titta på-hög" av Blurays och DVDs
är redan rätt så stor här.
Jag undrar om någon här sett filmen
och om den är värd att se?

Jag tittar väldigt sällan på Svenska filmer
men jag gillar ju iaf Mikael Persbrandt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in