Planet Terror (2007)
https://www.imdb.com/title/tt1077258/
Jag har bara sett ett fåtal filmer av Rodriguez. Jag tenderar att gilla hans stil, även om den dock kan bli lite macho-töntig ibland. Han påminner ju en del om Tarantino som jag uppskattar väldigt mycket. Det brukar kunna vara snygga färger och härlig bild i hans filmer, vilket jag uppskattar.
Snygga färger var det även här, i viss mån. De har dock ett filter som ligger genom hela filmen här. Det ser ut som någon slags interference/static. Jag tyckte det var ett läckert filter... i ungefär 5 minuter. Sen blev skiten bara otroligt jobbig. Ibland zoomar bilden in snabbt på ett konstigt sätt, den blir mer blurrig, och färger etc. ändras/förstärks. Jag vet inte hur jag bäst ska beskriva det faktiskt.
Men det känns som den som haft ansvar för bildeffekter och filter har haft fullständig lekstuga och fullständigt spårat ur. Det blir alldeles för mycket, och det blir riktigt jobbigt att titta på, jag blir faktiskt stressad. Dessutom har de klippt på ett ganska stressigt sätt, jag tror det kan kallas "jumpcuts".
Med andra ord var denna film rent av skitjobbigt redigerad vad gäller filter, klippning, färger etc. Jag blev smått utmattad av att se den.
Dessutom var handlingen riktigt sunkig. Det här med virus eller vad det var (jag greppade faktiskt aldrig riktigt vad det var) är inte riktigt min grej. Det kan ha varit något experiment och någon sörja som läckt ut också, jag vet faktiskt inte.
Det var svårt att hänga med i svängarna i denna film, den kändes rörigt värre. Lite som att regissören mest velat göra en "cool" film. Men det bara händer massa random saker, och man får ingen vidare presentation till vilka karaktärerna är heller, eller vad de faktiskt har för roll. Vem var Bruce Willis i filmen tex? Jag har fan inte en aning.
Dock ska jag säga att jag fnittrade till vid ett par få tillfällen. Filmen har viss humor.
Men nej, det här var mest bara fånigt, stressande och rörigt.