The Valachi Papers (1972)
https://www.imdb.com/title/tt0068341/
Detta är den första filmen jag ser med Charles Bronson tror jag. Och jag måste säga att han har ett fruktansvärt tråkigt utseende!
När jag började titta på filmen så fick jag snabbt känslan av att jag nog inte skulle tycka den var så bra.
Men efter en stund tog det sig och den utvecklas till en riktigt bra maffia-film. Jag blev väldigt positivt överraskad.
Dock lider denna film av samma sak som många andra maffia-filmer. Att historien som berättas är utspädd över ganska lång tid, vilket gör att berättandet går väldigt fort ibland och att det hoppar mycket mellan olika scener, utan att man får den där riktiga genomgången om varför, när, hur osv. Det blir lite stressigt och hafsigt för mig. Tyvärr upplever jag det med många maffiafilmer, och en av de få som lyckats få till det utan att kännas för hafsigt är
Gudfadern.
Men nåja... tyvärr är det så med många maffiafilmer som sagt, det är inget unikt för just denna. Och jag kan uppskatta filmerna mycket trots det.
Sen är det en annan sak som skaver lite i mig med mafiafilmer jag inte sett innan, eller minns så bra. Det är att jag ofta har svårt att hålla isär karaktärerna och vilken familj de tillhör. Så ja... det finns en del saker med mafiafilmer som gör det lite svårt för mig. Men ändå älskar jag dom av någon anledning.
Att jag hade svårt att hänga med just nu kan ha varit på grund av trötthet och bristande fokus också.
Men likväl så tycker jag den här filmen är jättebra. Den är riktigt mysig på det där gamla maffiaviset. Jag är väldigt glad att jag gav den chansen, den var som sagt över mina förväntningar. Sen behöver jag se den någon gång till för att bättre hänga med och greppa hur allt hänger ihop.
Denna är verkligen att rekommendera om du gillar maffiatemat