2025-02-27, 09:34
Medlem
Niskalaukauss avatar
I'm Still Here
Filmen har ett betyg på 8,7 på IMDb.
Filmen är förjävla bra o jag ger den en 9a.
Såg nu att den finns med på Oscars nominerade inte bara bästa utländska film utan även i bästa film.
Har sett Konklaven o Dune: Part Two skulle någon av dom filmerna slå den här så är det ett skämt.
Skådespelet är på topp av alla Fernanda Torres borde ju vinna en Oscar för den här rollen.
Man märker att gubben blivit gammal för man mår fan dåligt när man tittar på en film som den här o man känner att hur både tårar o ilska vill komma ut.
Riktigt bra film som sagt.
Citera
2025-02-27, 11:26
Medlem
Bartman777s avatar
Amazonia: The Catherine Miles Story (1985)
https://www.imdb.com/title/tt0091902/

Varför är den här filmen med i en Kannibal-box? Det var med en kannibal i filmen i en scen, som slogs mot en annan inföding och förlorade.
Jag kan uppskatta kannibal-filmer, men detta borde inte ens klassas som det, även om den tycks marknadsföras som det.

Alltså, den här filmen var inte alls särskilt bra. Jag hade ändå någorlunda höga förväntningar på den. Jag tycker filmen förstörs med att det hoppar emellan hennes tid i jungeln och nutid, där hon sitter i någon slags B-rättegång. Det sättet att berätta gjorde inte den här filmen någon nytta. De kunde ha skippat det helt faktiskt, coh bara fokuserat på hennes tid i jungeln. Dessutom spoilades vissa saker tack vare att man ibland fick se henne sitta i rättegången och berätta, samt få frågor om hennes tid där.

Nej, det här var inte så lyckat alls. Tråkigt.
Citera
2025-02-27, 15:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Queen of spades (1949) Spader dam

Spökhistoria av Pusjkin, Spelgalen officer vill lära sig hur man vinner i ett hazardspel.

Äntligen efter alla år har jag fått svaret på vad det är för kortspel, det heter Farao, och är ett rent hazardspel. Historien kände jag till genom den trevliga serietidningsserien Illustrerade klassiker, där den förkommer (nummer 156)
Filmen då ?
Lite för lång för den relativt korta historien, den tappar fart i mitten, men tar sig på slutet.
3+/5 blir det från mig

IMDB 7,1 = 3,71/5
2543 röster
Citera
2025-02-27, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
IMDB 7,3 = 3,80/5
457912 röster

Får jag bara fråga, vad syftar din matematiska uträkning till som du har i slutet av varje recension? Jag har en aning men bättre om du förklarar själv.
Citera
2025-02-28, 16:43
Medlem
Bartman777s avatar
Jönssonligan dyker upp igen (1986)
https://www.imdb.com/title/tt0091314/

Som jag sagt om de tidigare filmerna i serien så älskar jag dessa filmer, och denna är inget undantag.
Allt som behövs finns där, humorn, känslan, timingen, musiken... allt är spot on!

Vet inte riktigt vad jag mer ska tillägga faktiskt. Det mesta som går att säga om dessa filmer har jag redan sagt angående de andra filmerna tidigare. Jag älskar dessa filmer som sagt.
Citera
2025-02-28, 19:38
Medlem
Bartman777s avatar
The Bamboo House of Dolls (1973)
https://www.imdb.com/title/tt0071189/

Vad är det jag har sett?
Jag brukar ju gilla B-filmer och lite brutalt våld. Women in prison-film också. Klart jag blir nyfiken.

Men vad är detta?

Den börjar lovande, men sen blir det någon katt-och-råtta lek av allt. Det var inte riktigt vad jag hade hoppats på. Nej jag vet inte vad jag mer ska säga om den här filmen. Musiken var inte heller alls bra.

Det finns B-filmer, och sen finns det filmer som denna.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om den mer.
Citera
2025-03-01, 15:37
Medlem
BanjoBobs avatar
Tittade på Michael Clayton igår. https://www.imdb.com/title/tt0465538/

George Clooney är posterboy för denna och han gör väl ingen av sina mest spektakulära roller direkt. Han gör en väldigt ”safe” roll som fixare på en advokatbyrå och går mest runt och muttrar i kostym, som vanligt. Å andra sidan är det ju vad han gör bäst så ur den synvinkeln är det inget fel. Handlingen kretsar kring nämnda advokatbyrå och en excentrisk delägare som får ett sammanbrott under ett möte, skämmer ut sig för att sedan försvinna. Clooneys roll blir att spåra upp mannen och försöka få honom på banan igen. När detta misslyckas så tar advokatbyrån till mer drastiska åtgärder för att tysta honom.

Filmen är egentligen som klippt och skuren för att kunna bli jättebra, men Georges något tråkiga roll tillsammans med en hyfsad seg handling där det är allt för långt mellan tillfällena när något faktiskt spännande händer gör att filmen känns som den trampar vatten till största delen. Allt känns tillrättalagt, segt och förutsägbart och jag kan inte ge denna mer än en tveksam tvåplus av fem möjliga.

-Bob
Citera
2025-03-01, 20:49
Medlem
Geomeisters avatar
Waterhole #3, 1967.
https://www.imdb.com/title/tt0062477..._0_q_waterhole

Handlingen: Ett gäng udda tjuvar lyckas stjäla något värdefullt från den amerikanska armén, men vad har dessa stulit och var tar den vägen?

Snark. Snark.

En "komedi" där gammeldags western musik med sång för handlingen vidare. Sången i sig har jag inga problem med, men den passar inte till filmen. Filmen är delvis ganska brutal och andra gånger mest flamsig. Musiken känns ofta fel.

James Coburn är huvudrollen och det är kul att se Bruce Dern i mindre biroll. Margaret Blye skulle kunna passat in riktigt bra också, men mixen mellan klassiska western och det som ska vara roligt (vilket det sällan var) fungerade inte för mig.

En svår film att se klart med engagemang. Slutet blev bara trams.

Filmen får två hästar av fem möjliga.
Citera
2025-03-02, 18:06
Medlem
Geomeisters avatar
Regissören Christopher Nolans mest kontroversiella film (åtminstone i skrivande stund) ..

Tenet, 2020.
https://www.imdb.com/title/tt6723592...2_in_0_q_Tenet

Filmen där Nolan försökte för mycket. Den intelligenta aspekten med tid och rum blir mer rörig än intelligent. I sökandet att göra något smart blir mycket dialog mer steril än engagerande.

Brydde jag mig om handlingen? Delvis. Det finns pampiga scener. Scenerna specifikt skapande för att stå ut gör det. Miljöerna i de olika länderna är fint fångade. Jag förstod ungefär vad som hände, men speciellt mot slutet blir det snabba resor mellan tid och rum. Nerven av vad som skedde var svag.

Av de stora rollerna var ingen direkt dålig, men ingen stod ut heller. Man följer John David Washington (Denzels son) som under resan träffar tre av de andra återkommande. Sir Michael Caine är med i en kort scen. Han var den enda som var lite humoristisk. Jag hade gärna sett mer av honom och mer humor överlag. En allvarlig film kan ha andra aspekter också.

Jag har sett samtliga filmer av Christopher Nolan förutom Following och Oppenheimer. Denna är den svagaste jag sett. Den är inte lika dålig som jag förfarande (utöver högt betyg på IMDB har jag aldrig sett eller hört någon säga att den var bra), men inget jag kan rekommendera heller. Filmens röriga natur och dess längd gör den relativt tuff att se klart.
Citera
2025-03-03, 14:37
Medlem
Bartman777s avatar
The Valachi Papers (1972)
https://www.imdb.com/title/tt0068341/

Detta är den första filmen jag ser med Charles Bronson tror jag. Och jag måste säga att han har ett fruktansvärt tråkigt utseende!

När jag började titta på filmen så fick jag snabbt känslan av att jag nog inte skulle tycka den var så bra.
Men efter en stund tog det sig och den utvecklas till en riktigt bra maffia-film. Jag blev väldigt positivt överraskad.

Dock lider denna film av samma sak som många andra maffia-filmer. Att historien som berättas är utspädd över ganska lång tid, vilket gör att berättandet går väldigt fort ibland och att det hoppar mycket mellan olika scener, utan att man får den där riktiga genomgången om varför, när, hur osv. Det blir lite stressigt och hafsigt för mig. Tyvärr upplever jag det med många maffiafilmer, och en av de få som lyckats få till det utan att kännas för hafsigt är Gudfadern.

Men nåja... tyvärr är det så med många maffiafilmer som sagt, det är inget unikt för just denna. Och jag kan uppskatta filmerna mycket trots det.

Sen är det en annan sak som skaver lite i mig med mafiafilmer jag inte sett innan, eller minns så bra. Det är att jag ofta har svårt att hålla isär karaktärerna och vilken familj de tillhör. Så ja... det finns en del saker med mafiafilmer som gör det lite svårt för mig. Men ändå älskar jag dom av någon anledning.

Att jag hade svårt att hänga med just nu kan ha varit på grund av trötthet och bristande fokus också.

Men likväl så tycker jag den här filmen är jättebra. Den är riktigt mysig på det där gamla maffiaviset. Jag är väldigt glad att jag gav den chansen, den var som sagt över mina förväntningar. Sen behöver jag se den någon gång till för att bättre hänga med och greppa hur allt hänger ihop.

Denna är verkligen att rekommendera om du gillar maffiatemat
Citera
2025-03-03, 16:33
Medlem
Longlegs (2024)

Maika Monroe som FBI-agenten Harker som tillsammans med sin kollega på 90-talet jagar en seriemördare. Morden består egentligen av familjer som begår murder-suicide, men den hale Longlegs är på något sätt inblandad.

Min uppfattning är att den här filmen blev ganska hypad, vilket jag inte riktigt föll för, och jag var skeptisk till Nicolas Cage som antagonisten Longlegs. Skulle han spela över? Jag tycker att han gjorde ett bra jobb, då hans rollfigur faktiskt var rätt obehaglig - dock mest i de första scenerna där man bara får se en del av hans ansikte.

Deprimerande atmosfär, grått och kallt, brist på varma färger, och Harker är inte heller den muntraste personen. Det är inte The Silence of the Lambs, men över förväntan.
Citera
2025-03-03, 19:13
Medlem
Niskalaukauss avatar
True Confessions (Avslöjandet)
Filmen har ett betyg på 6,3 på IMDb.
En film om korruption av olika former. Filmen fångar inte mitt intresse. Trotts skådespelare som Robert De Niro o Robert Duvall som spelar ett brödrapar. Men manuset är inte tillräckligt starkt.
Så mitt betyg blir en 5a.

The Order
Filmen har ett betyg på 6,8 på IMDb.
Det här är en bra film o jag gillar den. Ger den 7 i betyg.
En enkel film om bankrån som kanske är något mer.
Bra skådespel av Jude Law o Tye Sheridan o Nicholas Hoult.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in