2025-01-11, 23:53
Medlem
Kundalinis avatar
The Player, av Robert Altman
Såg den på bio när den hade premiär. Fortfarande lika snygg och smart. Riktigt snygg öppningsscen.

8 / 1+

För Några Dollar Mer

https://www.imdb.com/title/tt0059578/

Klassisk westernrulle, som Sergio Leone gjorde efter succen med För en Handfull dollar, remaken av Kurosawas Yojimbo. Riktigt bra och stämningsfull med Clintan, den omåttligt coole Lee van Cleef och Gian Maria Volonté (Clintan och Volonté var för övrigt båda med i För en handfull dollar).

Tycker För Några Få Dollar Mer är bättre. Fantastiskt foto och skådespeleri, liksom musiken och manuset. Det syns tydligt hur mycket Tarantino påverkats av Leone (i alla fall om man vet på förhand att han själv sagt detta...)

9 / 10
Citera
2025-01-12, 01:11
Medlem
Agent 007 ser rött (From Russia with Love) från 1963

Den andra Bondfilmen.
Jag tyckte att filmen var bättre än den första Bondfilmen. Scenerna var mer imponerande och förmodligen mer påkostade. Exempelvis när platsen där zigenarna håller till blir attackerad av bulgarerna så används det en del statister. Saker som detta gjorde filmen mer intressant än den första filmen.
Filmen håller ett högt tempo (förmodligen gör de flesta Bondfilmer det) vilket gör att den inte blir trist.
Det är en mycket bra film för sin tid men ändå bara högst en sevärd film idag. Dvs den går att titta på men är ändå inte på något sätt spektakulär med dagens mått.
Bond får sina första prylar av Q i den här filmen, en portfölj med en funktion och andra prylar som kommer till användning.

Jag gillade filmen sådär
Citera
2025-01-12, 02:15
Medlem
Geomeisters avatar
There Was a Crooked Man... (1970)
https://www.imdb.com/title/tt0066448...rooked%2520man

Ett gäng rider in emot finare herrgård. Personerna inne i herrgården gör sig redo för äta fin middag, men snart får de annat att tänka på..

Det här är en skön vilda västern film med b.la. Kirk Douglas, Burgess Meredith och Warren Oates. Manusförfattarna är delvis samma som till den betydligt mer kända filmen Bonnie and Clyde (1967). Karaktärerna är minnesvärda. Både de större rollerna och de halvstora.

Filmen är inte alls lika rak som många andra filmer utan vissa scener kan kännas som märkliga sidospår. Stämningen i filmen leds av ett kul soundtrack och filmen är varken ett rent drama, en komedi eller en actionfilm utan ett slags mellanting där mycket fungerar.

Just denna version såg mycket bättre ut än tillhörande trailern (vid intresse försök hitta nyare version). Tycker på det stora hela att filmen åldrats bra. En film som inte tar sig självt på för stort allvar.

Tummen upp från mig!
Citera
2025-01-12, 11:31
Medlem
Bret-Harts avatar
Flickan från ovan- Ungefär som "Ghost" fast i mitt tycke mindre ledsam och mer flummig om man så vill och jäkligt bra på det den gör
Citera
2025-01-12, 14:50
Medlem
Bartman777s avatar
Go-ji-jeon (The Front Line) (2011)
https://www.imdb.com/title/tt2007387/

Detta är nog min favoritkrigsfilm. Den utspelar sig under slutet av Koreakriget.
Den är så oerhört stark. Jag sitter med rysningar flera gånger under filmen och får även en tår vid något tillfälle. De har lyckats få fram så tydligt att både nord och syd egentligen bara var människor, varken mer eller mindre.

Det är ju skönt att slippa den vanliga svartvita hollywood-grejen där det är en god och en ond sida också. Just det blir lätt tröttsamt med hollywoods filmer. Men i denna film blir det så mycket mer gråzoner.

Musiken i filmen är även väldigt vacker och passande.

Gillar du krigsfilmer så rekommenderar jag denna starkt, om du inte sett den.

Har du sett den? Vad tycker du om den?
Citera
2025-01-12, 17:58
Medlem
The Arrival från 1996

https://www.imdb.com/title/tt0115571/

Filmen var stundtals spännande men var ändå bara sådär.
Betyget 6,2 på imdb är nog rättvist.
Charlie Sheens skådespelarinsats var medioker och kändes inte alltid äkta.
Filmen var väldigt 90tal med scener och effekter som nog var bra på 90talet.
Filmen var sevärd och var en tidskapsel från 96 med gamla datorer och datorprogram.
Citera
2025-01-12, 19:14
Medlem
Dorniers avatar
Snövit och de sju dvärgarna (Snow White and the Seven Dwarfs, 1937)

Disneys första långfilm, baserad på den gamla sagan om Snövit. Detta var världens första tecknade långfilm i färg. Den blev en stor framgång och banade vägen för fler långfilmer från Disney, som bara hade gjort kortfilmer tidigare. Mycket charmig och trevlig film och fantastiskt fint tecknad, särskilt alla djuren Snövit träffar på när hon flyr till skogs undan sin styvmor den elaka drottningen.

Klippet när dvärgarna spelar och sjunger brukar vara med i Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul i SVT. Då är det dubbat på svenska, här är det i original. Kul i båda versionerna.

The Silly Song (The Dwarfs' Yodel Song) Snow White and the Seven Dwarfs (1937)

-

Pongo och de 101 dalmatinerna (One Hundred and One Dalmatians, 1961)

Disney-långfilm där man för första gången använde en förenklad teknik där man inte behövde färglägga alla teckningar för hand. Detta för att spara tid och pengar då föregående Disney-långfilm Törnrosa (1959) var en mycket dyr produktion som gått med förlust. Det märks att det är en viss skillnad i Pongo, men resultatet funkar bra ändå och filmen är rolig och bra. Utspelas i England och en häst, katt och gammal hund är som hämtade ur British Army.

101 DALMATIANS THE COLONEL CAPTAIN AND SERGEANT TIBBS
Citera
2025-01-12, 19:54
Medlem
Kanastras avatar
Jag såg sos - en segelsskapsresa från 1988. Finns på tv4 play.
Har väl sett den oräkneliga gånger genom åren och tyckte den var kul på 90-talet, nu ser jag den lite mer med nostalgiska ögon - 'ja just ja det där tyckte jag var kul'.
Den är ju helt okey som underhållning och jag minns att i den där filmen var första filmen jag såg en av mina favoriter bland svenska skådisar, Tor Isedal i. Han har ju glasskiosken, båtmacken, fisket, ordningsvakteriet. Bara olika mössor för olika näringar, typ. Sedan dess har jag sett honom i mycket på svt öppet arkiv. Bra är han!
Har man haft lite med båtfolk att göra har man hört dom återanvända visa repliker från filmen åtskilliga gånger..
Citera
2025-01-12, 20:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Efter Bröllopet

Så vansinnigt bra... klockrent manus, superba skådespelarinsatser i samtliga roller och den där patenterade danska stilen som gör att man glömmer att man kollar på film och tror att det är reality-tv.

Filmen är riktigt deprimerade så det är inget för de svaghjärtade men jag älskade den, har inte gråtit så mycket sen jag såg Umberto D.

Jag måste fundera på om denna inte kan vara värd 10 / 10. De femmor jag delar ut 0-2 stycken per månad är 9 / 10 som jag avrundar uppåt, ytterst sällan delar jag ut perfekta poäng men denna är stark kanditat.
Efter bröllopet går på Svt nu.

Jag är inte lika översvallande som du.

Jag tyckte både manus och skådespelarinsatser hade en del brister.

Vissa repliker var infantila.

Men 6 av 10 ger jag den.
Citera
2025-01-12, 22:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Metropolis (1927)

I en framtidsvärld, år 2026 (således redan nästa år) bor arbetare i underjordiska fabriker.

Det var dags för en omtitt, det var mycket länge sedan jag såg den.

Och visst är det en storslagen historia, tänk att det är nästan 100 år sedan.
Scendekoren är fantastisk även med våra mått mätt.
4/5

IMDB 8,3 = 4,24/5
191821 röster
Citera
2025-01-13, 02:48
Medlem
Goldfinger från 1964

Den tredje Bondfilmen.
Handlingen går ut på att Bond försöker ta reda på och sätta stopp för skurken Goldfingers planer.
Filmen var bra och jag kan konstatera att Sean Connery gör sig bra som James Bond. Den var helt klart den bästa av de tre första Bondfilmerna och höll ett högt tempo så den blev aldrig tråkig.

Jag tyckte att filmen var bra men inte superbra.
Citera
2025-01-13, 10:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Roaring city (1951). Alt. Sisters in crime

Problemmagneten OBrien blir inblandad i uppgjorda boxningsmatcher.

Ännu en film om den äventyrliga båtuthyraren.
Den var stöpt i samma form som de övriga, med en OBrien som bankas ner ett antal gånger under den knappa timman filmen är.
Tre filmer fanns det i serien, nu har jag sett dom alla, och riskerar inte att snubbla på fler.
2

IMDB 5,7 =3,09/5
186 röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in