2024-11-04, 03:21
Bannlyst
Joker 2..
Den var kass, vilka idioter som gjorde en värdelös uppföljare på en bra film,
Citera
2024-11-04, 14:14
Medlem
Madagascars avatar
Medan åren går.

Går på Svt Play.

Av Mike Leigh.

Handlar om ett par i äldre medelåldern. Eller snarare - filmen handlar om relationer som andra har till detta par - jag tror detta är en aspekt som gör filmen så bra och sevärd. Paret är stabila och egentligen ganska tråkiga. Men de är goda, varma och inbjudande till andra med mer trasiga liv att delta.

Hon som spelar Mary är en riktigt bra skådis.

Filmen skildrar bara vardagliga händelser. Jag tycker detta är skickligt gjort - äkta. Men jag förmodar många skulle tycka detta är tråkigt.

7/10
Citera
2024-11-04, 15:01
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Le Samouraï (1967)
https://www.imdb.com/title/tt0062229/

Jag hade rätt höga förväntningar på den här filmen, men oj vad besviken jag blev.
Den var riktigt tråkig. Och efter drygt halva filmen gått tyckte jag det verkade lyfta lite, men det föll lika platt väldigt snabbt igen. Scenografin och bilden var ful också, inget som tilltalade mig estetiskt överhuvudtaget, något som kan rädda upp vissa filmer annars för min del.

Den svarta kvinnan som spelade piano på klubben vid ett par tillfällen kunde väl ha ansträngt sig lite mer för att få det att se realtistiskt ut när hon slog an tangenterna. Det såg väldigt stelt och fake ut när hon "spelade".

Det finns dock något jag gillade. Öppningsscenen när huvudpersonen ligger på en säng och röker. Det är filmat från samma vinkel hela tiden och det var en riktigt skön känsla över just den scenen. Han bara ligger där och blossar lite avslappnat. Det gillade jag.

Sen gillade jag det faktum att det gick 10 minuter av filmen innan någon överhuvudtaget sa något i filmen. Det bidrog också till en speciell känsla jag gillade.

Men nej, bara nej. Det var inte mycket som kändes rätt med den här filmen, utöver detaljerna jag nämnde nu under de första 10 minuterna. Denna film behöver jag inte se om igen.
Dra på trissor.

Jag minns den som sofistikerad och mycket bra.

Måste se den igen efter att ha läst din recension/upplevelse.

Återkommer.
Citera
2024-11-04, 15:26
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Dra på trissor.

Jag minns den som sofistikerad och mycket bra.

Måste se den igen efter att ha läst din recension/upplevelse.

Återkommer.
Samma här men Melville har ju en viss stil på sina filmer som kanske inte går hem hos alla. Jag har sett 8 filmer av honom hittills och inte blivit besviken en enda gång.

Nu vet jag inte läget med Bartman777 men annars skulle jag ändå rekommendera att ge honom en ny chans. Le cercle rouge är mycket, mycket bra!

Men som sagt är tycke och smak är olika, vilket det ska vara!
Citera
2024-11-04, 16:21
Medlem
Am I Racist? 2024

Matt Walsh senaste film om rasism i Amerika var ganska rolig tycker jag. Inte lika rolig som What is a Woman? Kanske för att transsex-agendan i grunden är en sjukare politisk agenda än antirasismen.

Jag har läst rapporter om att publiken på bio i USA ofta skrattar sig igenom hela filmen pga all dumhet som är förknippad med den pågående globalt distribuerade antirasistiska agendan vilken avslöjar sig själv som en djupt rasistisk agenda, avsedd att skapa problem istället för att reducera de som finns. Jag skrattade ibland åt det men blev oftare arg.

Matt Walsh själv är ganska underhållande, särskilt för en dokumentär, men ibland blir han lite väl raljerande. Det är ändå en ganska bra och framför allt en mycket viktig film som tar problemet med den omfattande antivita agendan på allvar. Men hade jag fått önska mig något hade Walsh berättat mer om ursprunget till och makten bakom denna agenda som rasar globalt. Nu är det ju så att han finansieras av den neokonservativa republikanen Benjamin Shapiros bolag Daily Wire vilket gör en sådan djupdykning politiskt omöjlig.

Shapiro byggde sitt kändisskap på aggressiv men klok retorik mot den sjuka genusagendan som ska få alla människors självuppfattning och identitet att vackla och i förlängningen destabilisera hela samhällen, i motsats till vad den påstås: stärka dem. Shapiro använde sin offentliga raketstart till att plötsligt öppet verka för den israeliska lobbyn, bli du och hej med Netanyahu, och stödja en valseger för Trump i presidentvalet i USA imorgon. För Israels skull.

Fast jag är glad för vad Shapiro och Walsh ger oss med denna spexiga dokumentär eftersom de frågor som ställs annars sällan ställs mer än vid privata fikabord och dylikt. När de annars offentliga debattörerna vägrar göra det, är det bra att någon alls gör det, och bidrar till mångfalden i den offentliga debatten.

Allra trevligast i filmen var när Walsh mötte vanliga amerikaner, som ett gäng vita gubbar i en MC-klubb och människor i ett svart bostadsområde i den före detta djupa amerikanska slavsödern. Vanligt folk är faktiskt oftast goda människor.
Citera
2024-11-04, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife

Vanligt folk är faktiskt oftast goda människor.

Menar du i USA eller överhuvudtaget?
Citera
2024-11-04, 20:40
Medlem
Baghead (2023)

En ung dam ärver ett gammalt hus, och det visar sig att det i källaren finns en människoliknande varelse som kan tillkalla avlidnas andar och anta den fysiska form de hade i livet. Hon får veta detta genom en kille som redan känner till saken och som dyker upp och vill träffa sin avlidna fru. Varelsen har en säck på huvudet - därav den dåliga titeln. Kanske hade någon fantasilös producent också med saken att göra.

Det här var ganska dåligt, inte särskilt spännande eller otäckt, delvis därför att tjejen var en sån idiot att man inte ens hejade på henne; en del i att något blir spännande är ju att man vill att det ska gå bra för protagonisten.
Citera
2024-11-04, 21:14
Medlem
Kanastras avatar
Jag såg The great escape igår på tv4 play.
Krigsfångar som är bevisat skickliga på att rymma skickas till ett tyskt läger avsett för att just hålla mästerrymlingar på plats.
Dom börjar naturligtvis genast att planera hur dom ska rymma och kommer fram till att gräva gångar ut från lägret. Mycket behöver tillverkas för att kunna gräva och stötta upp gångarna och all jord måste gömmas nånstans, pass, kläder, allt möjligt måste ordnas.
Filmen är lite långsam och lång och lite märkliga scener där vissa är komiska nästan á la Nils Poppe för att i nästa scen vara brutala och ledsamma.
Steve McQueen, Charles Bronson och James Garner är med i den.

Filmens låt känner nog alla igen: https://www.youtube.com/watch?v=MbsuAbTTsV8
Citera
2024-11-05, 02:17
Den onda dockan

Dockan är ond, ungen är söt och en riktigt bra barnskådis och filmen är en klassiker. Speciellt hemsk är den inte och ej heller särdeles rolig så på det planet är det kanske inte en helt lyckad film om man väljer någon av dem infallsvinklarna, men trots det finns det mycket att gilla i denna atmosfäriska skräck. En skräck som kanske är mer riktad mot barn eller ungdomar förvisso men som, för att vara en besatt ond docka-film, film är den ändå sevärd och är en idag en film jag kan tycka om. Titeln är en av de mest minnesvärda och bra mycket bättre än originaltiteln "Child's Play". Har någon sett tv-serien, är den att rekommendera?

På imdb har Den Onda Dockan 6.7 och det är väl ett habilt betyg men jag landar nog ändå i ett betyg som är närmre en 4a än en 3a så jag drar till med 7.3/10.
Citera
2024-11-05, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Oj jag hoppas det inte är en kuggfråga men jag menar överallt oavsett vilken ras eller kultur de har eller kommer ifrån. Det är åtminstone min föreställning om saken även om jag långt ifrån har varit i hela världen.

Undantaget kanske är Newcastle i England. Just där råkade jag träffa på en hel del okända men uppenbart otrevliga vanliga människor på stan, som om de passade i 'Get Carter" med Michael Caine och Britt Ekland som spelades in i stan. https://m.imdb.com/title/tt0067128/
Men det var nog bara otur. Säkert är även de flesta Newcastlebor goda människor.

Hoppas jag inte blir bannad nu, för jag har fått flera varningar från moderatorer att jag skriver ovidkommande saker och tjafsar för mycket med andra användare istället för att korrespondera med eller bemöta dem i PM. Jag glömmer den möjligheten, vilket iofs är lätt när de offentligen skriver att de hoppas jag ska dö, brinna i helvetet och så vidare eftersom jag har fel åsikter, byter till ett annat av alla deras flashback-konton och fortsätter ösa sin frustration över mig och andra som de vill tysta eller se döda. Undrar hur mycket mer hat Matt Walsh får utstå? Jag är glad att jag inte är kändis eller influerare. Blir jag bannad är jag genast helt glömd. Det är också bra. Då slipper mina hatare åtminstone lida av sitt hat mot mig. Vanliga svenskar är iaf ändå för det mesta goda människor.

Oj ok..
Jag hoppas verkligen inte att moderatorerna bannar dig.
Du får väldigt gärna pm:a mig
nån gång om du vill.
Om filmer eller vadsomhelst mellan himmel och jord.
Jag gillar ju iaf utan undantag dina inlägg här.
Jag kanske inte alltid håller med men din åsikt är alltid relevant för mig.
Det är trist med folk som känner att dom hela tiden behöver ha vassa armbågar på ett diskussionsforum.
Senast redigerad av GoneForever 2024-11-05 kl. 04:30.
Citera
2024-11-05, 19:31
Medlem
The Northman (2022).

The Northman är en actionfilm av den amerikanska regissören Robert Eggers. Berättelsen handlar om vikingar som dödar för sin släkts heder på Island (blodshämnd) och bygger löst på en medeltida nordisk legend. Huvudpersonen är den unge vikingaprinsen Amleth (Alexander Skarsgård) och som bara lever för att hämnas sin fars mord.

Robert Eggers är känd för sina tre filmer, The Witch, The Lighthouse, och The Northman. Northman är en blodig actionfilm med enkel handling och kanske inte riktigt något mästerverk men om man är intresserad av vendetta och vikingar så bör man se filmen.

Betyg: 6/10.
Citera
2024-11-05, 20:07
Medlem
Bartman777s avatar
Morrhår & ärtor (1986)
https://www.imdb.com/title/tt0091555/

Alltså, den här filmen är så rolig
Jag har sett den några gånger förut, men det känns som den har växt med tiden. Jag uppskattade den ännu mer nu än tidigare gånger jag sett den.

Gösta Ekman gör det bra i sin roll, han är ju en bra skådis. Även kul att se Lena Nyman och en ung och väldigt snygg Sanna Ekman.

Filmen är underhållande mer eller mindre hela tiden och jag har en väldigt trevlig stund när jag ser den.
Bästa scenen tycker jag är...

Mycket trevlig film!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in