2025-02-03, 06:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Once upon a time in the west (1968) Harmonica-en hämnare

En kvinnlig jordägare väntar på att järnvägen ska komma till Västern, men är inte medveten om att en lejd mördare är ute efter henne.

Med högt omdöme på IMDB och plats 52 på 250 topplistan, så fanns det en förväntningar.
Men jag blev inte särskilt imponerad, det var som vilken Western som helst, men betydligt långsammare.
över 2,5 timmar lång
3/5 blir det från mig.

IMDB 8,5 = 4,33/5
363259 röster

Finns just nu på Svt play.
Citera
2025-02-03, 10:14
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Once upon a time in the west (1968) Harmonica-en hämnare

En kvinnlig jordägare väntar på att järnvägen ska komma till Västern, men är inte medveten om att en lejd mördare är ute efter henne.

Med högt omdöme på IMDB och plats 52 på 250 topplistan, så fanns det en förväntningar.
Men jag blev inte särskilt imponerad, det var som vilken Western som helst, men betydligt långsammare.
över 2,5 timmar lång
3/5 blir det från mig.

IMDB 8,5 = 4,33/5
363259 röster

Finns just nu på Svt play.
Jag blev inte heller särskilt imponerad av den filmen när jag såg den för ett par år sedan. Jag förstår inte riktigt vad grejen är där.

Själv såg jag igår Jönssonligan & Dynamit-Harry (1982) https://www.imdb.com/title/tt0084189/

Jag fullständigt älskar Jönssonliganfilmerna! De är helt underbara!
Humorn är så skön och dum, Gösta Ekman är ett geni och har sådan fingertoppskänsla vad gäller kroppsspråk osv. Både Brunnberg och Gusafsson gör sina roller otroligt bra också, det är så spot on där också.

Karaktären Rocky har jag dock otroligt svårt för, han blir väldigt tröttsam och är för korkad och ängslig. Men jag kan ha överseende med det då filmen ändå är fantastisk.

Jag råkade se denna film innan första filmen som kom 1981 nu. Brukar försöka se de i kronologisk ordning annars. Men det gör inte så mycket nu när jag ändå sett filmerna hur många gånger som helst redan. Jag skriver väl om den filmen senare.
Citera
2025-02-03, 10:57
Medlem
SpicySauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag blev inte heller särskilt imponerad av den filmen när jag såg den för ett par år sedan. Jag förstår inte riktigt vad grejen är där.

Själv såg jag igår Jönssonligan & Dynamit-Harry (1982) https://www.imdb.com/title/tt0084189/

Jag fullständigt älskar Jönssonliganfilmerna! De är helt underbara!
Humorn är så skön och dum, Gösta Ekman är ett geni och har sådan fingertoppskänsla vad gäller kroppsspråk osv. Både Brunnberg och Gusafsson gör sina roller otroligt bra också, det är så spot on där också.

Karaktären Rocky har jag dock otroligt svårt för, han blir väldigt tröttsam och är för korkad och ängslig. Men jag kan ha överseende med det då filmen ändå är fantastisk.

Jag råkade se denna film innan första filmen som kom 1981 nu. Brukar försöka se de i kronologisk ordning annars. Men det gör inte så mycket nu när jag ändå sett filmerna hur många gånger som helst redan. Jag skriver väl om den filmen senare.
Jag gjorde ett försök för inte allt för länge sen att se om dom.

De var ju misserabelt usla. :/ Snacka om att nostalgi färgar minnet ibland.

Samma sak med Strul och Drömkåken - störtlöjliga. Klarade inte mer än ~30min.
Citera
2025-02-03, 15:11
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpicySauce
Jag gjorde ett försök för inte allt för länge sen att se om dom.

De var ju misserabelt usla. :/ Snacka om att nostalgi färgar minnet ibland.

Samma sak med Strul och Drömkåken - störtlöjliga. Klarade inte mer än ~30min.
Kul att det kan vara så olika för oss.
Själv älskar jag dom som sagt, precis som Drömkåken och Strul också.
Citera
2025-02-03, 16:55
Medlem
SpicySauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Kul att det kan vara så olika för oss.
Själv älskar jag dom som sagt, precis som Drömkåken och Strul också.
Jag mindes de också som bra, särskilt Strul, men det var inte alls något jag borde sett om upptäckte jag fort.

/SS
Citera
2025-02-03, 18:56
Medlem
Familjen Addams (The Addams Family) från 1991

https://www.imdb.com/title/tt0101272/

Bedragare planerar att stjäla från den avvikande familjen Addams och använder sig av en person som ser ut som familjens försvunna farbror.

Filmen var faktiskt rolig än i dag nu när jag är vuxen.
De bra skådespelarna Raul Julia och Anjelica Huston är roliga att se i denna film. Det är synd att Raul Julia dog så tidigt för han var en bra skådespelare och rolig.
Filmen höll ett bra tempo, var välgjord och underhållande.

6,9 är ett rättvist betyg.
Citera
2025-02-03, 21:41
Medlem
Den heliga familjen Addams (Addams Family Values) från 1993

https://www.imdb.com/title/tt0106220/

Onkel Fester faller offer för en bedragerska och manslukerska som är ute efter hans pengar och rikedom.

Filmen var okej som familjefilm och var rätt lik den första filmen i skämt och komik.

6,8 är ett rättvist betyg.
Senast redigerad av Frihare 2025-02-03 kl. 21:44.
Citera
2025-02-03, 23:28
Medlem
Astralhopps avatar
Såg denna film nyss: NINJA - Action Martial Art med Scott Adkins. Bra action och klart sevärd.
Finns gratis här: https://www.youtube.com/watch?v=pabc...l=MovieCentral
Citera
2025-02-04, 11:23
Medlem
Bartman777s avatar
The Girl Next Door (2007)
https://www.imdb.com/title/tt0830558/

Den här filmen har frambringat tårar flera gånger hos mig. Nu har jag sett den ett antal gånger, så det blir inte lika starkt för mig längre, men den här filmen berör mig fortfarande helt klart.

Storyn bygger på det verkliga fallet om Sylvia Likens och hennes öde.

Jag har läst rätt mycket om det fallet och sett en del autentiska bilder. Filmen stämmer kanske inte jättebra överens med verkligheten alla gånger, men samtidigt finns där flera delar som stämmer överens med verklighetens historia.

Offret, som i denna film kallas Meg, gör ett bra jobb i sin roll som en allmänt glad och snäll tjej som tyvärr blir utsatt för väldigt hemska saker. Hon gör den rollen bra.

Det enda jag inte riktigt är tillags med i denna film är att jag hade önskat en bättre spegling av verkligheten. Men det är detaljer å andra sidan. Jag vill minnas att den andra filmen om denna händelse "An American Crime" speglar den verkliga storyn på ett bättre sätt, om man iaf tänker på detaljer.

Men ändå föredrar jag denna film framför An American Crime, då denna har en känsla som jag inte riktigt finns med i den andra filmen.

Detta är en bra och stark film.
Citera
2025-02-05, 11:46
Medlem
Bartman777s avatar
3:10 to Yuma (1957)
https://www.imdb.com/title/tt0050086/

Den här filmen var okej.
Det är bra skådespel av Glenn Ford, som spelar outlaw. Handlingen känns intressant när jag läser om filmen, men det blev väl inte riktigt så bra som jag hoppades på.

Musiken kändes ganska udda i första halvan av filmen, det var ganska eget, vilket i sig inte behöver vara något dåligt. Men jag tyckte den kändes lite off. Dock blev musiken å andra sidan mycket bra och passande mot slutet av filmen, då både musik och stämning i filmen bytte lite skepnad.

Vet inte om jag har någon djupare analys än så kring denna film faktiskt. Brukar ju inte vara ett fan av att sätta ett sifferbetyg på filmerna jag ser, men i detta fall känns det ganska klockrent som en 2/5 för min del.
Citera
2025-02-06, 06:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hobsons choice (1954) Vad kvinnan vill

Snål skohandlare i 1800-talets England vägrar låta sina döttrar att gifta sig.

Bygger på en teaterpjäs från tidigt 1900-tal.

En rätt charmig film, den bärs upp av Charles Laughton och John Mills, som spelar mästerligt i sina roller.
Kul att se Prunella Scales i en tidig roll, hon som kanske är mest känd för sin roll som Sybil i Fawlty towers.
3+/5

IMDB 7,7 = 3,98/5
9268 röster
Citera
2025-02-06, 08:53
Medlem
Astralhopps avatar
Såg Terminator 2 i går kväll. En sevärd actionklassiker från 1991 med Arnold Schwarzenegger och Linda Hamilton. 137 min. Enligt min mening den bästa av alla Terminatorfilmerna. Imdb 8.6

https://movies2watch.tv/watch-movie/...t-day-hd-19609
Senast redigerad av Astralhopp 2025-02-06 kl. 08:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in