Flashback bygger pepparkakshus!
2020-09-06, 11:18
Medlem
Ambelains avatar
"A Perfect World" - 1993
https://www.imdb.com/title/tt0107808/

Kevin Costner, Clint Eastwood, m.fl.

---

Södra USA under tidiga 1960-talet.

Två förhärdade yrkeskriminella rymmer från fängelser under vapenhot, varav den ena av banditerna är Kevin Costner.
Efter rymningen letar de båda efter en ny flyktbil att stjäla, mitt inne i en stillsam småstad.
I småstaden bor en ensamstående mamma och hennes 8-årige pojke.
Hon tror på Jehovas vittnen, och pojken får därför inte lov att leka "Trick or Treat" med sina kompisar.

Kevin Costners kumpan går oinbjuden in, och tilltvingar sig mat av mamman, och försöker våldföra sig på henne.
Då dyker plötsligt Costner upp, och ger sin kumpan en rejäl råsop så han blir ledsen i ögat.

Kevin Costner är sur på sin kumpan, men bestämmer sig för att det bästa hade varit att kidnappa den lille pojken och använda honom som gisslan, som skydd mot polisen.

De åker iväg med pojken.
Men eftersom kumpanen är ond så dröjer det inte länge förrän han försöker sig på att göra pojken illa, och då måste Costner visa sig på styva linan igen - och han Mördar kumpanen i kallt blod.

Sen åker han och pojken iväg ensamma, ut på de små småvägarna i södra USA.

Polisen kopplas såklart in, och eftersom det är ett hemskt gisslandrama med farliga förbrytare och en liten oskyldig pojke som gisslan, så passar guvernören på att göra det till politiskt jippo inför sin återvalskampanj - och han ger till lokale sheriffen (Clint Eastwood) sin nya, "Hi Tech-husvagn" för att använda som ambulerande ledningscentral.

Clint Eastwood, och en kvinnlig kriminolog, samt några till från rättsväsendet, hoppar alltså in i husvagnen och så åker även den ut på de små småvägarna - på jakt efter de farliga förbrytarna och den oskyldige lille pojken.

---

Under resans gång får man lära sig mer än bara det ytligaste om de olika karaktärerna.
Den onde förbrytaren Kevin Costner visar sig ha andra kvaliteter än att bara var ond, och den hårdkokte sheriffen Clint Eastwood visar sig ha ett bagage han med.

Trots att det är ett gisslandrama av särskilt hjärtskärande format, så visar det sig snart att förbrytaren Costner och den lille pojken blir vänner.
Han visar förvisso aldrig upp några av sina värsta personlighetsdrag för just den lille pojken (men väl för andra som inte faller honom i smaken), utan han är tydlig med att han inte kommer göra pojken illa.

Men, han är en hårdför förbrytare, och han tvekar inte inför att göra andra människor illa.
Ibland visar han dessutom upp riktigt brutala, ondskefulla rent av, tendenser ...
Att han lider av någon slags sociopatisk störning är nog inte för långt från sanningen (fast det är en påhittad historia ... ).

---

Clint Eastwood visar att han inte bara kan spela karaktärer, utan även sköta regiarbetet samtidigt.
Det är inte han som skrivit manus, men jag tror att han ändå har haft ett finger med i några små tillägg.

Som vi lärt känna Eastwood (som filmskapare) så tycks han ha en viss dragning åt det mer "konservativa hållet," och han gör oss inte besvikna här heller.
Att han gillar sådant som familjevärden, tydliga könsroller, att man inte ger sig på svaga, att mobbing och övergrepp alltid måste bestraffas, och alltid sätter personligt ansvarstagande högst upp på dagordningen, är lika tydligt i denna som i tex "Gran Torino" - och han visar ätt även om man är ondskefull livstidskriminell så kan man ändå ha vissa förlösande kvaliteter.

---

Detta är en ganska så bra film, och jag hade gärna kunnat se om den igen.

Storyn som sådan flyter på bra, utan några störande uppehåll eller så, och karaktärerna både presenteras - och vidareutvecklas - på ett sätt som flyter samman fint under filmens gång.

Skådespelarinsatserna är stundtals mycket bra, och framförallt så är alla trovärdiga.
Och det gäller även för Kevin Costner, som kanske hade en svår roll att handskas med.
För han skulle ju dels framställa sig som en förhärdad yrkeskriminell som kunde mörda i kallt blod utan att ens rycka på axlarna, samtidigt som han - utan att förlora i trovärdighet - också skulle kunna visa medkänsla med okända som farit illa - eller höll på att fara illa.
Han var alltså både en slags moralisk förebild, samtidigt som han var allt annat än det ...

Och båda dessa, så motsatta extremer, lyckades den lille pojken identifiera och agera på (på ett sätt som bara den som ser filmen kommer förstå).

---

Som sagt ... det är ingen dålig film.

Jag hade gärna rekommenderat den.
Det är en film som inte är för svår, och samtidigt inte heller för ytligt tramsig.

En bra film helt enkelt.

---

Betyg:

4 av 5
Citera
2020-09-06, 11:21
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tyvärr har du helt fel.
Greker är ett folk som inte uppför sig bra någonstans, inte ens om dom utvandrat till andra länder.
Ränderna går aldrig ur.

Men det är alltid kul att skriva om film, det kommer lite påhopp då och då.
Att just du, Sadeyes, skulle göra det förvånar mig.

Men då vet jag var jag har dig framöver.

Trams.

Att just Herr.Dittling skulle vara en trångsynt, fördomsfull och rasistisk gnäll gubbe förvånar mig. Men då vet vi vart vi har dig framöver.
Citera
2020-09-06, 11:38
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Du fångade mitt intresse. Adderat den till min filmlista. Aldrig hört om den tidigare, och man har ju läst om hur hemskt apartheid var, så blir intressant att se.
Nja, alltså ... det är ju inte direkt en film OM apartheid, som du tycks tro.

Den skildrar förvisso livet i den apartheid-stat som Sydafrika var.
Men det är inte apartheid-systemet som står i centrum (som många andra filmer om Sydafrika).

Det hade kanske varit svårt att förstå sig på filmen om man inte hade haft kunskaperna om apartheid som mental bakgrund, men filmen som så fokuserar ju inte på just det.

Filmen skildrar ju egentligen bara sådant som de aktuella fotograferna hade varit med om.

Tex så börjar filmen med att en ensam nybörjare till frilansande fotograf som på eget bevåg ger sig in rakt i "lejonets kula," så att säga.
Det hade varit en våldssam sammandrabbning, och han ville få några bra foton.
Men när han ensam vandrar omkring inne i kåkstaden så börjar plötsligt Zulu-krigare, utklädda i krigardräkt med spjut och machete i händerna, att gå man ur huse för att förfölja honom.

Han blir livrädd - eftersom de, bevisligen, nyss hade mördat en hel hop människor, och han börjar springa. Han springer för sitt liv, med en hel bunte Zulu-krigare hack i häl
Och han springer bara djupare och djupare in i kåkstaden.
Till slut kommer han till ett "förbjudet område" - en samling hus som inga fotografer eller journalister någonsin hade vågat gå in till, och när han råkar springa in i ett av husen så kommer han in till den grupp som var ledarna.

Det visar sig att de inte var sympatiskt inställda till ANC, utan snarare tvärtom var de dödsfiender till ANC, eftersom de menade att ANC hindrade den från att arbeta och tjäna pengar.
ANC försökte tvinga folk att inte arbeta hos vissa arbetsgivare, liksom ANC ibland försökte förbjuda folk från att handla i vissa affärer eller handla vissa varor (pga politiska skäl).

Men oavsett vilka politiska skäl det än var, så menade dessa att det ju drabbade alla som bara försökte tjäna sitt levebröd och försörja sina familjer.
Och därför uppstod detta fiendskap mellan ANC och dessa Zulu-krigarna.

Och de slogs på liv och död, på riktigt blodigt allvar alltså.
Deras konflikt var minst av inbördeskrigskaraktär - fast med tydlig rituell prägel.

Och, som jag menade, så bara Skildras detta - som en Händelse som denne fotograf var med om.
Men ingen försöker koppla det till någon apartheid eller göra andra politiska poänger av det i filmen.

Det är "bara" en film som handlar om de dramatiska händelser som dessa fotografer var med om.
Det var minst lika dramatiskt som livet för krigskorrespondenter.
Citera
2020-09-06, 17:38
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nja, alltså ... det är ju inte direkt en film OM apartheid, som du tycks tro.

Den skildrar förvisso livet i den apartheid-stat som Sydafrika var.
Men det är inte apartheid-systemet som står i centrum (som många andra filmer om Sydafrika).

Det hade kanske varit svårt att förstå sig på filmen om man inte hade haft kunskaperna om apartheid som mental bakgrund, men filmen som så fokuserar ju inte på just det.

Filmen skildrar ju egentligen bara sådant som de aktuella fotograferna hade varit med om.

Tex så börjar filmen med att en ensam nybörjare till frilansande fotograf som på eget bevåg ger sig in rakt i "lejonets kula," så att säga.
Det hade varit en våldssam sammandrabbning, och han ville få några bra foton.
Men när han ensam vandrar omkring inne i kåkstaden så börjar plötsligt Zulu-krigare, utklädda i krigardräkt med spjut och machete i händerna, att gå man ur huse för att förfölja honom.

Han blir livrädd - eftersom de, bevisligen, nyss hade mördat en hel hop människor, och han börjar springa. Han springer för sitt liv, med en hel bunte Zulu-krigare hack i häl
Och han springer bara djupare och djupare in i kåkstaden.
Till slut kommer han till ett "förbjudet område" - en samling hus som inga fotografer eller journalister någonsin hade vågat gå in till, och när han råkar springa in i ett av husen så kommer han in till den grupp som var ledarna.

Det visar sig att de inte var sympatiskt inställda till ANC, utan snarare tvärtom var de dödsfiender till ANC, eftersom de menade att ANC hindrade den från att arbeta och tjäna pengar.
ANC försökte tvinga folk att inte arbeta hos vissa arbetsgivare, liksom ANC ibland försökte förbjuda folk från att handla i vissa affärer eller handla vissa varor (pga politiska skäl).

Men oavsett vilka politiska skäl det än var, så menade dessa att det ju drabbade alla som bara försökte tjäna sitt levebröd och försörja sina familjer.
Och därför uppstod detta fiendskap mellan ANC och dessa Zulu-krigarna.

Och de slogs på liv och död, på riktigt blodigt allvar alltså.
Deras konflikt var minst av inbördeskrigskaraktär - fast med tydlig rituell prägel.

Och, som jag menade, så bara Skildras detta - som en Händelse som denne fotograf var med om.
Men ingen försöker koppla det till någon apartheid eller göra andra politiska poänger av det i filmen.

Det är "bara" en film som handlar om de dramatiska händelser som dessa fotografer var med om.
Det var minst lika dramatiskt som livet för krigskorrespondenter.

Nu brukar jag inte läsa hela dina inlägg, om det gäller en film jag inte sett, då du spoilar en film lite för mkt i mitt tyckte. Du fick mig redan vid Sydafrika, brutalt våld och fotografer Sen ville jag inte läsa mer.

Gillar att se film utan att knappt veta ett knyst om den. Bara en trailer eller en kort beskrivning avslöjar ofta för mycket.

Du är en suverän skribent dock!
Citera
2020-09-06, 19:30
Medlem
Redline (2009)
https://imdb.com/title/tt1483797/

Tecknad rulle om en racingtävling. Vet inte vad jag ska skriva..

Fartfyllt! Och originellt tecknat. Njutning att se på.

Lite kul att se en film jag aldrig hört talas om, så inser jag att; aha, det är härifrån skaparna till "Rick and Morty" fått det och det. Känns som Rick och Morty själva hade fastnat för denna, zappandes på det intergalaktiska tvnätet, helt i deras smak!

-You sons of bitches

(7 års tecknande, budget $30M)

Finns engelskdubbad på tuben som jag tror de själva släppt där, men de gjorde stor förlust på denna..

6,5?/10
Imdb 7,5/10

Svårt att betygsätta denna för mig, det blir mer en konstupplevelse trots konventionellt upplägg, en lättsam och fartfylld sådan.
Citera
2020-09-06, 19:39
Medlem
KingBowsers avatar
The Incredible Torture Show
Jag brukar gilla såna här filmer och detta är inte något undantag. Konstigt att jag missat denna pärla!
Citera
2020-09-06, 20:58
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Rancho Deluxe
Året var 1975
Den tveksamma svenska översättningen: Fräcka som fan
https://www.imdb.com/title/tt0073605/?ref_=nm_flmg_act_73

En ung Jeff Bridges och Sam Waterston i en komedi med lös handling.

Handlingen är vag och på vissa platser uppfattade jag inte ens om det fanns en handling, men Bridges/Waterston samt några mindre roller är sköna karaktärer. En del scener och dialog är både oväntade och kaxiga. Speciellt en nakenscen är autentisk och kul samtidigt! Den härliga 1970-tals andan känns igenom rutan.

Just min version hade halvdan bildkvalitet och då det här inte direkt är vidare känd film undrar jag om den överhuvudtaget finns i något bättre. Lägg till en klippning mellan karaktärer som gör handlingen diffus.

En halvdan film baserat på en kul idé med ett par sköna scener får bli min kortare recension.

Rekommenderas? Nja, men gillade faktiskt både Bridges och Waterston mer efter jag sett filmen.

Betyg?

Senast redigerad av Geomeister 2020-09-06 kl. 21:03.
Citera
2020-09-06, 21:13
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen var Rancho Deluxe
Året var 1975
Den tveksamma svenska översättningen: Fräcka som fan
https://www.imdb.com/title/tt0073605/?ref_=nm_flmg_act_73

En ung Jeff Bridges och Sam Waterston i en komedi med lös handling.

Handlingen är vag och på vissa platser uppfattade jag inte ens om det fanns en handling, men Bridges/Waterston samt några mindre roller är sköna karaktärer. En del scener och dialog är både oväntade och kaxiga. Speciellt en nakenscen är autentisk och kul samtidigt! Den härliga 1970-tals andan känns igenom rutan.

Just min version hade halvdan bildkvalitet och då det här inte direkt är vidare känd film undrar jag om den överhuvudtaget finns i något bättre. Lägg till en klippning mellan karaktärer som gör handlingen diffus.

En halvdan film baserat på en kul idé med ett par sköna scener får bli min kortare recension.

Rekommenderas? Nja, men gillade faktiskt både Bridges och Waterston mer efter jag sett filmen.

Betyg?

Den finns bara på en gammal och dammig DVD utgåva som är OOP.
Citera
2020-09-07, 00:38
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var The Boston Strangler
Året var 1968
https://www.imdb.com/title/tt0062755/?ref_=nm_flmg_act_46

Henry Fonda, George Kennedy, Tony Curtis m.fl. i en film baserad på verkliga händelser/en bok. Inte så svårt att gissa om vad via titeln.

Handlingen kan till en start kännas mycket standard, men har en oväntad tvist. Det var däremot mer filmskapandet som imponerade på mig än själva handlingen. Filmen lägger in en del tricks som gör filmen mindre förutsägbar, skippar många klichéer, viktig historisk händelse tas med i filmen och rent allmänt är det många små detaljer som gör filmen intressant. Det känns klart att det är riktiga filmskarpare bakom denna film. Mycket som görs är inga genidrag utan skulle enkelt kunna göras av andra så jag undrar varför det inte görs. Skulle t.ex. en Beck-film lägga in 1/10 av finessen ifrån denna film skulle betyget öka direkt.

Skådespeleriet är bra och dialogen likaså. Större rollerna har tre helt skilda personligheter och andra mindre roller slängs in på ett realistiskt sett.

Det som sänker filmen lite för mig är just att spänningsmoment aldrig riktigt fanns där på ett sätt jag skulle önskat, men i princip allt annat får tummen upp.

Betyg?

Citera
2020-09-07, 01:35
Bannlyst
Batman Begins (2005)

Det här är första Batmanfilmen regisserad av Christopher Nolan. Filmen är väldigt bra och jag tycker det är en bra blandning aV action och handling. Det är en film som inte ska missas. Bra skådespelare.

8/10
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2020-09-07 kl. 01:41.
Citera
2020-09-07, 03:02
Bannlyst
The Autopsy Of Jane Doe (2016)

En ganska ordentlig skräckfilm.

Det är ingen film att bli rädd till, men den är istället obehaglig.

7/10
Citera
2020-09-07, 03:08
Medlem
Cape Fear.
Såg den igår natt igen, typ 4de gången.
Gud vad den blir sämre med tiden, visst
R.De Niro gör en bra insats men hela rullen är smått pinsam efter tidens tand.
Var guld när den kom nu är den kattguld om ens de.
5av10 ändå godkänd men mest pga Bob DeNiro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in