"BAC Nord - (2020)
https://www.imdb.com/title/tt10404944/
---
Fransk polisfilm, baserad på ett verkligt korruptionsfall.
Vi får följa ett polis-team som är specialinriktade på gängkriminalitet i Marseilles norra innerstadsgetton.
Dessa gängen i Marseille har bokstavligt tagit över vissa av dessa getto-områden, särskilt sådana som är strategiskt välanpassade för att kunna barrikadera sig och kunna kontrollera vem som kommer in till området.
De olika gängmedlemmarna har olika arbetsuppgifter, och går till jobbet som vem som helst, med en tidtabell och allt.
Ett sådant arbete är att vara vakt vid ingången till området, och där sitter de alltså i sina solstolar året runt, och så fort något misstänkt närmar sig så larmar de sina gängkamrater.
Det kan var både polisens kommer, liksom fientligt sinna gägäng som vill attackera och ta över.
---
(
Och för den som vill se hur det kan se ut, så räcker det med att gå till Marseille på Google Maps Street View och titta på några av de så betong-gettona som finns där.
Och sen leta reda på ingången, och där med egna ögon se allt från utkikar på solstolar, till byggda barrikader osv. Jag trodde inte på det förrän jag själv såg det ... det är kanske så framtiden kommer att bli även här. Och med tanke på att det var så det såg ut i vissa av de amerikanska storstadsgettona för 50 år sedan (70-80-talen) så visar väl detta att det kommer hit nu också.).
---
Men, för att fortsätta, så får man följa polis-teamet när de gör sina räder in på något av områdena i sitt polisområde.
Ibland lyckas det, andra gånger kommer gängen rusandes för att ge dem på moppo.
För att få ett övertag så har de skaffat sig infiltratörer, som de är snälla och rara mot för att få bra uppgifter. Bla så har de börjar dela ut narkotika till sina "tjallare."
När det börjar dra ihopa sig, mot filmens upplösning, så ger de sin topp-infiltratör hela 5 kg kokain, i utbyte mot uppgifter om var centralpersonerna inne i gettot är och bor, osv.
Sen blir det stort anfall in på området.
Hela saken är välkänd i Frankrike eftersom deras "Internal Affairs" inte gillade metoderna som dessa poliser använde sig av, och de blev åtalade och dömda för att ha handlat med narkotika själv.
Eftersom de vägrade avslöja vem som var infiltratören så blev de dömda.
Inte ens deras (teamets) chef ville medge att allt var gjort i enlighet med order uppifrån.
Så det blev en ordentlig skandal.
Men hur det gick till och hur det slutade får ni själv se i filmen.
---
Jag tyckte väl, att filmen på sin höjd var lite intressant emellanåt.
Särskilt i skildringen av Marseilles gettostrukturer, eller hur man ska kalla det.
Det är svårt att förstå hur de styrande i staden kunde, kan, acceptera det och inte bara vräker de ansvariga rätt upp och ner.
Men, men ...
Spännande var iaf filmen aldrig.
Jag hade svårt för att bry mig, om några av karaktärerna faktiskt.
Ingen av personligheterna som skildrades hade något sympatiskt över sig tyckte jag.
Om något så framstod de alla som helylles, bror duktig-typer (trots att filmen visade hur några av dem minsann rökte hasch och hade sig).
De var helt utan karisma blev mitt intryck. Döda karaktärer, dessvärre.
Det kändes som att titta genom ett nyckelhål på något okänt som hände - men som var helt skilt från en själv.
Så på det sättet var det en misslyckad film.
Det enda som var intressant var som sagt det jag skrev om ovan.
---
Lågt kommer därför omdömet bli.
Betyg:
2.5 av 5, möjligtvis ...