2024-04-04, 18:09
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Beck dödläge

Helt okej vet inte vad man mer ska säga.
Citera
2024-04-04, 18:42
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Ja faktiskt, jag gillar dem båda också mer och mer, men när jag såg om ettan för ett tag sedan med familjen blev jag chockad över den brutala avrättningen som jag hade glömt.

Tvåan är bäst trots att den "franska" bögen Serge inte är med. Den visar upp en Eddie Murphy med bredd och har superfin scenografi. Många bilder ur den skulle kunna bli snygga affischer på en vägg.

Eddie Murphy är med i polisskolan.. Du menar kanske att en av dom är lik Eddie?
Citera
2024-04-04, 19:32
Medlem
Jag såg just American Friends; 1991 Handmade films

Ett oväntat guldkorn - där M Palin är en lärare i Oxford förförra århundradet - åker på resa till Alperna - och blir kär till trots att lärare på Oxford inte får vara med kvinnor.
Citera
2024-04-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Eddie Murphy är med i polisskolan.. Du menar kanske att en av dom är lik Eddie?
Snuten i Hollywood 1 och 2?
Citera
2024-04-04, 23:44
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Snuten i Hollywood 1 och 2?

aha my bad…

Ja Eddie Murphy är kungen! På den tiden spec med alla andra riktigt bra rullar han var med! Talas om en till snuten i hollywood har jag läst
Citera
2024-04-05, 22:44
Medlem
carminaburanas avatar
Cargo med Martin Freeman i australiensk zombie apokalyps. Tyckte den var helt ok 6.5/10
Citera
2024-04-06, 02:35
10 Rillington Place från 1971

What happened to the women at 10 Rillington Place? The story of British serial killer John Christie

Tydligen verklighetsbaserad då det fanns en mördare, i England, vid namn John Christie. Här är han kallt och sävligt hövlig skådespelad av Richard Attenborough. Det är inte så många framträdande roller i filmen utan det är främst mördaren, hans fru (som har en nedtonad roll) och ett av hans offer och hennes man som blir snärjd. Mannen spelas mästerligt av John Hurt, som spelar en något simpel man som inte kan läsa eller skriva och som olyckligt nog lägger sitt liv i John Christies perversa händer efter att en "olycka" drabbar det unga paret med en bebis.

5/5
Citera
2024-04-06, 12:13
Medlem
Ambelains avatar
"The Lost Boys" - (1987)

Corey Heim, Corey Feldman, Kiefer Sutherland, Jason Patric, m.fl...

---

Ja, de flesta vet nog vad det är för film, med tanke på dess ålder liksom den kultstatus den visst fått under årens lopp.

För er som ändå inte vet så kan jag förklara att det är en sk "Tonårsfilm" förklädd till Vampyr-film med synnerligen suspekta och bisarra sexuella Övertoner.

Huvudrollerna (Corey Heim o Jason Patric, samt deras mamma) flyttar till en småstad i norra Kalifornien (som inte ser ut som en småstad alls i filmens version), och de hamnar mitt i en stor festival på stranden ... eller om det är ett nöjesfält kanske.

I vilket fall som helst så är det tydligt att traktens ungdomsgäng har hittat andra sätt att roa sig själv på.
Bla inkluderande mord på ensamma överviktiga ordningsvakter som skällt ut dem.
Mord med övernaturlig karaktär, får man väl tillägga (de flyger).

Till slut så blir det iaf klart att ungdomsgänget (under Kiefer Sutherlands styre) är vampyrer.
De försöker få förstärkning och när den nyinflyttade Jason Patric kommer dit å försöker de rekrytera honom, genom att locka med ledarens flickvän.
Han accepterar emellertid.

Det är nu det börjar spåra ur.

För när han kommer hem igen, så ser man hur lillebror Corey Haim ligger naken i badkaret och badar och smörjer in sig med tvål osv.
Utanför dörren står storebror Jason Patric och försöker desperat hindra sig själv från att rusa in till sin nakne, badande lillebror.
Han kämpar verkligen av all sin kraft mot sina nyfunna, mörka lustar.
Den naken 13-årige Corey Heim utövar tydligen en så stark lockelse på storebrodern att det blir riktigt jobbigt.

Alltså ...
Vad var det egentligen för något.
Varför valde de just en naken, badande lillebroder som den svettiga, lystne storebroderna inte kunde lägga band på sig själv för att få rusa in till och se naken - förmodligen "kyssa på halsen" också.

De hade ju kunnat skildra den scenen på så många andra sätt som helst.
Men de gjorde den incestuös ...
Jag kan inte fatta, egentligen. Hahaha.

Hela filmen var som en omskrivning för sexuella relationer mellan äldre erfaren och yngre oerfaren av samma kön.

Och tydligen drabbades flera i filmteamet av allehanda "problem" efter att ha spelat in den filmen också.
Corey Haim själv, han blev sig aldrig lik igen och förklarade själv att allting hade med just den filmens inspelning att göra.

Det enda man kan säga är att Hollywoods maktspelare är en synnerligen äcklig bunch, gubbsjuka gubbjävlar.

---

Just det ja, en annan sak som måste tas upp också, det är den saxofonspelande muskelknutten som står på scenen och spelar rockstjärna.
Med väl inoljad överkropp och tjutande saxofon ...
Det var nästan för bra för att vara sant.
Men sant var det ... och så oerhört 80-tal att jag nästan började gråta av saknad.

80-talet var verkligen ett sinnessjukt årtionden.
Det går inte att komma från.
Citera
2024-04-06, 12:44
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
För er som ändå inte vet så kan jag förklara att det är en sk "Tonårsfilm" förklädd till Vampyr-film med synnerligen suspekta och bisarra sexuella Övertoner.
Förmodligen ett litet lapsus, men hela vampyr-genren handlar helt och hållet om sex. Från Flückinger, 1732, John Polidori, 1819, Viktor Rydberg, 1848 och inte minst boken Carmilla, 1872 till Bram Stokers Dracula (1897) och framåt. Sexualiteten är helt avgörande för genren i både subtila och ”övertydliga” toner och handlingar.
Citera
2024-04-06, 22:15
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2011
Filmen var Moneyball
https://www.imdb.com/title/tt1210166..._0_q_moneyball

Vanligtvis handlar sportfilmer om en specifik person eller ett lag. Ofta någon/några som är förlorare och har en viktig match som kan ändra allt.

Det är INTE vad denna film handlar om. Den här handlar om en gammal spelare inom amerikansk baseboll som sadlade om till att bli en "general manager" (vet inte vad det korrekta begreppet blir på svenska). Han möter en oväntad vän och tillsammans ändrar de systemet till hur lag byggs upp. Allt baserat på verklig historia från tidigt 2000-tal.

Kul med en idé som inte gjorts många gånger om, men det här är en otroligt smal film. Jag antar att valet av Brad Pitt som huvudperson var väldigt medvetet för att göra filmen mer mottaglig för vanlig publik. Det hjälper till viss del. Skådespeleriet är det inget fel på. Inte dialogen heller. Har man dock inget vidare intresse i sporten eller förståelse för vad vissa saker betyder så flyger mycket över ens huvud. Det bara bara siffror och snack hit och dit. Några scener sätter sig, men mestadels blir det en seg upplevelse.

Brad Pitt spelar tillsammans med Jonah Hill och det fungerar oväntat bra. Jag anar att Jonah Hills karaktär i The Wolf of Wall Street med Leonardo DiCaprio på något sätt går att leda till detta projekt. Har inga belägg för det, men det skulle inte förvåna mig.

Skulle jag rekommendera film denna till någon som jag vet brinner för amerikansk baseboll? Inte alls omöjligt. Kommer jag rekommendera denna till någon som bara vill ha underhållning? Nej.
Senast redigerad av Geomeister 2024-04-06 kl. 22:19.
Citera
2024-04-06, 23:45
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Kraftidioten

https://m.imdb.com/title/tt2675914/

Visste inte först att Cold Pursuit var en remake på filmen men märkte det snabbt.

Gillade den här.mer.än den andra. Stellan Skarsgård gjorde en väldigt bra eill här
.
Citera
2024-04-06, 23:57
The Reckless Moment från 1949

After discovering the dead body of her teenage daughter's lover, a housewife takes desperate measures to protect her family from scandal.

Kvinnor i knipa, män som smälter som choklad i varmt dassvatten inför kvinnans skönhet och en stark matriark som inser att familjen är allt och lite mord är en mindre blessyr jämfört med vikten av att välja rätt färg på granen.

Varför måste kvinnor skrika och gråta så mycket på film? Är de rädda för döden eller lider dem av en emotionell störning?
Ja, det var bara en passus i en momentär lapsus över kvinnans fragila natur som allt för ofta gör sig påmind på film.

En bra, välspelad och kort film. Spänning och en bit melodram.

4/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in