Året var
2011
Filmen var
Moneyball
https://www.imdb.com/title/tt1210166..._0_q_moneyball
Vanligtvis handlar sportfilmer om en specifik person eller ett lag. Ofta någon/några som är förlorare och har en viktig match som kan ändra allt.
Det är INTE vad denna film handlar om. Den här handlar om en gammal spelare inom amerikansk baseboll som sadlade om till att bli en "general manager" (vet inte vad det korrekta begreppet blir på svenska). Han möter en oväntad vän och tillsammans ändrar de systemet till hur lag byggs upp. Allt baserat på verklig historia från tidigt 2000-tal.
Kul med en idé som inte gjorts många gånger om, men det här är
en otroligt smal film. Jag antar att valet av Brad Pitt som huvudperson var väldigt medvetet för att göra filmen mer mottaglig för vanlig publik. Det hjälper till viss del. Skådespeleriet är det inget fel på. Inte dialogen heller. Har man dock inget vidare intresse i sporten eller förståelse för vad vissa saker betyder så flyger mycket över ens huvud. Det bara bara siffror och snack hit och dit. Några scener sätter sig, men mestadels blir det en seg upplevelse.
Brad Pitt spelar tillsammans med Jonah Hill och det fungerar oväntat bra. Jag anar att Jonah Hills karaktär i The Wolf of Wall Street med Leonardo DiCaprio på något sätt går att leda till detta projekt. Har inga belägg för det, men det skulle inte förvåna mig.
Skulle jag rekommendera film denna till någon som jag vet brinner för amerikansk baseboll? Inte alls omöjligt. Kommer jag rekommendera denna till någon som bara vill ha underhållning? Nej.