Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-08, 20:48
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Gillar också grenen.
Vilka krigsfilmer skulle du gärna se om?
Saving Private Ryan, We Were Soldiers, The Front Line (orig-titel: Go-ji-jeon) och även The Thin Red Line är väl några jag gillar och gärna ser om lite då och då. Vet inte om jag missat någon.
Citera
2025-06-08, 21:26
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Saving Private Ryan, We Were Soldiers, The Front Line (orig-titel: Go-ji-jeon) och även The Thin Red Line är väl några jag gillar och gärna ser om lite då och då. Vet inte om jag missat någon.

Tackar!

Sett dem (utom The Front Line).

Flags of our fathers/Letters from Iwo Jima är rätt ok.
Annars tunnsått med bra krigsfilmer på sista tiden...
Citera
2025-06-08, 21:54
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Tackar!

Sett dem (utom The Front Line).

Flags of our fathers/Letters from Iwo Jima är rätt ok.
Annars tunnsått med bra krigsfilmer på sista tiden...
Tack, jag kollade in dom lite nu.
Det är alltså två separata filmer, men gjord av samma regissör och de handlar om samma sak, om jag förstår det rätt?
Citera
2025-06-08, 23:55
Medlem
Niskalaukauss avatar
Blev tre filmer med polaren igår.

Freud's Last Session
Filmen har ett betyg på 6,1 på IMDb
Jag ger den en 5a vilket betyder varken bra eller dåligt enligt min skala.
Finns egentligen inget att klaga på mer än att jag aldrig känner något för karaktärerna.
O handlingen är heller inget som är speciellt intressant.

The Artifice Girl
Filmen har ett betyg på 6,6 på IMDb.
Filmen handlar om Gareth som skapat ett AI för att få fast pedofiler.
Gillar det vet inte riktigt varför.
Väldigt få personer i filmen Gareth spelas av Franklin Ritch i dom 2 första akterna o i 3e akten spelas han av Lance Henriksen.
Jag ger den 6,5 i betyg.

De förlorade barnens stad
Filmen har ett betyg på 7,4 på IMDb.
Ja vad ska man säga måste vara bland det mest udda jag sett.
Man kanske skulle säga att det är en dröm.
Jag ger den en 6a i betyg.
Citera
2025-06-09, 02:13
Medlem
Geomeisters avatar
10 Rillington Place, 1971.
https://www.imdb.com/title/tt0066730/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm_1_in_0_q_10%2520rilling

Historien om en riktig brittisk seriemördare.

En simpel och välgjord historia. Mycket detaljrikedom kontra konstant spänning eller våld. Bra dialog och bra skådespel. Huvudrollen av Richard Attenborough känns som något David Dencik kunnat göra rättvisa idag.

Likt många "riktiga" filmer är det flera olika vinklar eller fokus. Min enda större kritik är att filmen är långsam och då lite väl långsam. Man förstår snabbt på ett ungefär vad som kommer hända och även om saker är välgjorda känns vissa bitar som transportsträckor. Mer intensitet i dessa delar hade inte skadat.

Gillar man mer realistiska thrillers skulle jag rekommendera denna. Har man lågt uppmärksamhetspan samt föredrar fart och fläkt är denna inte för dig.

Godkänd +
Citera
2025-06-09, 16:56
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Little Children

Föräldrarna i en amerikansk förort är både oroliga och upprörda över att det bor en man som blottar sig för barn i deras för övrigt så lugna och trevliga stad. Medborgare framför sina protester i TV och en före detta polis driver en kommitté som varnar folk för blottaren.

I förorten bor Sarah Pierce tillsammans med sin man och sin treåriga dotter. Sarah är hemmafru och tillbringar större delen av sin tid tillsammans med sin dotter, Lucy. De går ofta ner till parken, där Sarah umgås med de andra hemmafruarna medan Lucy leker för sig själv. Sarah har inte mycket gemensamt med de andra kvinnorna, så hon känner sig utanför.

En dag kommer Brad Adamson till parken med sin son, Aaron. Alla kvinnorna, utom Sarah, brukar kalla Brad för "Balkungen" bakom hans rygg. De slår vad med Sarah om att hon inte skulle kunna lyckas få Brads telefonnummer. Sarah får inte hans nummer, men hon kysser honom istället. Det blir början på en romans mellan Sarah och Brad, trots att de båda är gifta och har barn på varsitt håll.
Citera
2025-06-09, 19:26
Medlem
Geomeisters avatar
Efter ett liv i våld "dödande" han sig själv så han kunde leva i fred. Kyrkan blev hans nya kallelse. En värld som bara blivit ännu grymmare lämnar honom dessvärre inget val. Världen behöver... Django!

Django Strikes Again alternativt Django 2 - Il grande ritorno, 1987.
https://www.imdb.com/title/tt0093113/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_Django%25202

År 1966 kom originalet Django som blivit en av vilda västerns största kultklassiker. Efteråt lanserades det många filmer som försöker leva på namnet. Quentin Tarantinos Django Unchained blev filmen som verkligen satte Django på kartan för ny generation. Emellan originalet och Tarantinos version kom den andra filmen.

En lågbudget efterföljare mer än tjugo år senare när subgenren är helt död. Det säger nog mycket om produktionen. Scenbytena är dålig kvalitet. Actionscenerna är knappast av högsta rang. Skådespeleriet är inte världsklass (även om några etablerade skådespelare är med).

Det är en klassisk hämndhistoria där idéerna är kul. Istället för förutsägbart blir det ofta oväntade mindre svängningar med mycket självdistans toppat med passande humor. Handlingen i sig är brutal, men det är mest ett sätt att effektivisera det som händer. Göra vissa moment än mer tillfredställande.

Betyget på IMDB är mediokert värre, men detta var precis vad jag behövde. Helgens skönaste film. Inte bästa, men skönaste. Gillar man spaghetti western är det bara slå på och njuta!

Senast redigerad av Geomeister 2025-06-09 kl. 19:28.
Citera
2025-06-09, 23:08
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Tack, jag kollade in dom lite nu.
Det är alltså två separata filmer, men gjord av samma regissör och de handlar om samma sak, om jag förstår det rätt?

Ja, som jag förstått det.

Men man får se Iwo Jima från bägge sidors perspektiv.
Jag tyckte den japanskvinklade var klart mer sevärd.

Bägge rekommenderas!
Citera
2025-06-10, 01:10
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ja, som jag förstått det.

Men man får se Iwo Jima från bägge sidors perspektiv.
Jag tyckte den japanskvinklade var klart mer sevärd.

Bägge rekommenderas!
Tackar, jag ska skriva upp iaf den japanska till att börja med, i min att-se-lista!
Citera
2025-06-11, 04:12
Medlem
Gullivers resor (1939) som är den animerade från Fleischer Studios, så en viktig karaktär har en röst misstänkt lik Karl-Alfred men även Långben förekommer.

Den finns f n på SVTplay och är exakt lagom lång med 76 minuter. Inte perfekt överallt men ett seriöst försök med lyxigt handritade scener då de försöker kontra Disneys Snövit som kom två år tidigare.

https://www.imdb.com/title/tt0031397/?ref_=ext_shr

Betyg: 7 av 10 Faithful Forever.
(sång som var Oscars nominerad)
Senast redigerad av OnlyHans.Redux 2025-06-11 kl. 04:19. Anledning: Fettext till titel
Citera
2025-06-11, 14:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Mäster detektiven Blomkvist (1947)

Om en klipsk gosse som löser en juvelkupp.

En film som är tänkt för en lite yngre publik. Men jag tycker ändå att den var ok.
Boken läste jag nog som barn, jag kände igen historien.
3/5 från mig.

Polisen kör en Volvo PV53

IMDB 6,1 = 3,27/7
184 räster
Citera
2025-06-11, 22:05
Medlem
Bartman777s avatar
Den siste revejakta (2008)
https://www.imdb.com/title/tt1054116/

Jag hittade denna på second hand för en tjuga och tänkte ge den en chans, jag brukar ju gilla norska komedier.

Alltså, den är väl kanske inte jätterolig, även om den har sina små stunder. Denna känns mer åt dramahållet isåfall. Men hur som helst så uppskattar jag ändå filmen till viss del. Det är väldigt fin bild, fina, starka färger och höga kontraster. Ljuset är också snyggt. Så filmen blir skön att kolla på rent estetiskt. Sen är känslan i filmen rätt skön också, så den blir behaglig som helhet.

Musiken är bra också tycker jag, många bra låtar är med.

Sen tappade jag bort handlingen en aning mot slutet, jag hade svårt att hänga med vad som hände och hur de olika delarna i handlingen hängde ihop. Men det gjorde inte så mycket, jag kanske förstår nästa gång jag ser filmen. Och den var ändå skön att se.

Detta är absolut ingen fullpoängare till film, men den var ändå rätt mysig, behaglig och lite smårolig. Skön film att se faktiskt
Senast redigerad av Bartman777 2025-06-11 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in