Året var
2000
Filmen var
Battlefield Earth
https://www.imdb.com/title/tt0185183..._flmg_t_44_act
Nu blir vi farliga!
En film som fått
2,5 / 10 i betyg på IMDB med 83.000 röster. Den film jag sett med överlägset sämst betyg. Är den SÅ dålig? Häng med!
Året är 3000 och mänskligheten har tillsynes gått tillbaka till stenåldern istället för någon ultrateknisk värld med AI och flygande bilar. Människan finns inte i miljardtal längre utan har likt gamla indianerna mindre stammar där de lever ett primitivt liv. Vad var det egentligen som förde människan tillbaka i utvecklingen?
Jag ska medge att starten på filmen med mängder av slow motion och oklar inriktning inte var mycket att skryta med. Jag trodde denna normallånga filmen skulle ge mig en lååång söndagseftermiddag. Efter en stund tycker jag filmen givit hyllningar till flera kända sci-fi/actionfilmer på originellt sätt.
Effekterna är daterade och ska man gå igenom hela filmen är den knappast perfekt. Trots detta mycket mer intressant än mycket som görs idag och klart bättre än det mesta med så lågt betyg på IMDB.
Barry Pepper gör en bra roll, tvisterna i handlingen är ofta intressanta och sättet det blir nya scener är snyggt. Jag tycker det finns både intelligens och hjärta att finna i denna film.
Den har onekligen sina negativa aspekter, men någon 2,5 / 10 filmen är det definitivt inte. För mig. Jag skulle säga att det är en tydligt daterad, men ändå sevärd film för de som gillar sci-fi.