2024-01-01, 00:28
Medlem
kompjuters avatar
The Game (1997) med Michael Douglas och Chris Penn.
Jag har sett den säkert 10 ggr och det är precis en sån film jag kan se många gånger, många bra scener och en sjuk plot.
Senast redigerad av kompjuter 2024-01-01 kl. 00:45.
Citera
2024-01-01, 09:40
Medlem
Bret-Harts avatar
The sin eater- Väldigt märklig film som inte var min kopp te
Citera
2024-01-01, 09:41
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
The sin eater- Väldigt märklig film som inte var min kopp te

Vad handlade den om?
Citera
2024-01-01, 09:44
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Vad handlade den om?

Något om präster och konstiga ritualer påminde lite om Ninth gate med Johnny Deep, fast den filmen var bättre
Citera
2024-01-01, 14:55
Medlem
Niskalaukauss avatar
Killers of the Flower Moon
Som vanligt vad gäller Scorsese så är den ju jävligt snyggt gjord vad gäller hur den är filmad.
Skådespelarna gör väl helt ok insatser.
Men vilken jävla tråkig film den greppade i alla fall inte tag i mig eller min polare när vi kämpade oss igenom denna långa extremt tråkiga film.
Den har alltså ett betyg just nu på IMDb på 7,8 den kan få 4,8 av mig o då är varenda poäng att den just är snygg.

Leave the World Behind
Jag gillar verkligen filmer av den här typen. Där man inte riktigt vet vad man ska vänta sig.
Snyggt gjord skådespelar insatserna känns realistiska.
Den har alltså ett betyg just nu på IMDb på 6,5 den kan få 8 av mig.

Ingen av dom här filmerna ger mig någon woke känsla.
Citera
2024-01-01, 18:38
Medlem
Geomeisters avatar
Årets första film. God fortsättning till alla som läser!

Året var 1952
Filmen var The Greatest Show on Earth
https://www.imdb.com/title/tt0044672...flmg_c_122_act

En film om en riktigt påkostad cirkus som åker på turné i staterna.

Det blir en vag jämförelse möjligtvis, men 1990-talets kända Titanic handlar främst om ett skepp och dess olycka. Den filmen bakar in annat för att locka en större publik. På liknande sätt handlar denna film om en cirkus.

För mig är de stora namnen Charlton Heston och James "Jimmy" Stewart, men de är bara delroller likt en handfull andra och stort antal statister. Skådespeleriet är bra dock aningen daterat ibland. Det finns en del scener som inte skulle förekomma i nyare film på samma sätt. Det bra överväger dock det dåliga.

På ett sätt är filmen en stor reklam för att locka folk till cirkus. Främst som publik, men kanske även som arbete. Koreografin och detaljer i allt är imponerande. Det är riktiga djur som utför saker, det är humor, det är musik, det är lite spänning, skådespelarna (eller stuntmännen) bjuder på olika trick och allt däremellan. Problemet blir endast att för mycket av filmen blir som att gå på cirkus. Delhandlingarna hamnar i skymundan.

Mitt betyg landar på 5,9 / 10. Bra på många sätt, men då den är lång och fokuserar mer på en cirkus-show än en "riktig handling" så når den inte riktigt godkänt sträcket.
Citera
2024-01-01, 19:06
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Årets första film. God fortsättning till alla som läser!

Året var 1952
Filmen var The Greatest Show on Earth
https://www.imdb.com/title/tt0044672...flmg_c_122_act

En film om en riktigt påkostad cirkus som åker på turné i staterna.

Det blir en vag jämförelse möjligtvis, men 1990-talets kända Titanic handlar främst om ett skepp och dess olycka. Den filmen bakar in annat för att locka en större publik. På liknande sätt handlar denna film om en cirkus.

För mig är de stora namnen Charlton Heston och James "Jimmy" Stewart, men de är bara delroller likt en handfull andra och stort antal statister. Skådespeleriet är bra dock aningen daterat ibland. Det finns en del scener som inte skulle förekomma i nyare film på samma sätt. Det bra överväger dock det dåliga.

På ett sätt är filmen en stor reklam för att locka folk till cirkus. Främst som publik, men kanske även som arbete. Koreografin och detaljer i allt är imponerande. Det är riktiga djur som utför saker, det är humor, det är musik, det är lite spänning, skådespelarna (eller stuntmännen) bjuder på olika trick och allt däremellan. Problemet blir endast att för mycket av filmen blir som att gå på cirkus. Delhandlingarna hamnar i skymundan.

Mitt betyg landar på 5,9 / 10. Bra på många sätt, men då den är lång och fokuserar mer på en cirkus-show än en "riktig handling" så når den inte riktigt godkänt sträcket.

Filmen vann 2 Oscars, bl a bästa film, inte kattpiss. https://www.imdb.com/title/tt0044672...s/?ref_=tt_awd
Citera
2024-01-01, 22:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
My Fair Lady (1964)

Prisbelönt musikal som bygger på Shaws bok Pygmalion, om en språkprofessor som antar ett vad om att göra en "enkel" flicka till socitetsdam i 1910-talets London.

Undrar om jag har sett den tidigare, men nu har jag det.
Även om musikaler inte riktigt är min grej, så tycker jag ändå att den var sevärd.
Rex Harrison har väl aldrig varit bättre.
Men minst lika bra var Stanley Holloway som Elizas pappa, han sjöng också de flesta av sångerna man känner igen från musikalen.
En ung Jeremy Brett finns med, han kommer senare att gestalta Sherlock Holmes på ett utmärkt sätt.

3+/5

IMDB 7,7 = 3,98/5
100333 röster
Citera
2024-01-03, 19:55
Medlem
Bartman777s avatar
Home Alone 2: Lost in New York (1992)
https://www.imdb.com/title/tt0104431/

Som jag nog skrev angående första filmen så tillhör dessa mina absoluta favoritfilmer. Denna är inte lika bra som första, men inte långt ifrån!
Citera
2024-01-04, 15:00
Medlem
The Shining
Stanley Kubricks mästerverk från 1980 med Jack Nicholson behöver väl knappast någon närmare presentation. Även om miniserien från 90-talet är mer trogen boken så klår denna adaption miniserien med hästlängder!
Citera
2024-01-04, 21:12
Medlem
Bartman777s avatar
The Breakfast Club (1985)
https://www.imdb.com/title/tt0088847/

Jag hade glömt hur mycket jag älskar den här filmen. John Hughes kunde verkligen det här med att göra filmer. Den är så himla vacker, och jag vill sitta där på kvarsittningen tillsammans med de andra och ge dom alla en stor kram. Jag skulle också vilja följa med dem i skolan nästa dag och bara se hur det fortsatte emellan dom. Den här filmen är fantastisk och jag vill nästan gråta efter att ha sett den.

Varning för Jönssonligan (1981)
https://www.imdb.com/title/tt0083276/

Visst, jag har ganska svårt för Nils Brandts karaktär "Rocky". Han känns för korkad och barnslig, till en nivå som bara blir jobbig att betvittna. Men trots det älskar jag de "riktiga" Jönssonliganfilmerna, de är så himla lagom sköna bara. Humorn passar mig och jag älskar varje stund av filmerna.
Citera
2024-01-04, 22:54
Medlem
Raiders of the Lost Ark (1981)

Den första filmen om arkeologen och äventyraren Jones, som här tar på sig uppdraget att finna Arken med tio Guds bud innan nazisterna lyckas finna den. Med revolver, piska och en fedora som inte flyger av ens när han sitter i ett öppet flygplan ger han sig iväg för att först träffa en gammal flamma som har en artefakt som han behöver för att hitta Arken.

Fransmannen och rivalen Belloq leder tyskarnas utgrävningar i Kairo där Arken ska finnas, och det blir således en jakt på vem ska hinna först. Någon actionscen är ganska farsartad (för komisk effekt?), medan andra är mer välgjorda.

Indiana Jones and the Last Crusade (1989)

Nazisterna är igång igen, denna gång för att hitta den Heliga Gralen, och med en amerikan i spetsen. Indy har här en sidekick, hans far, vars roll Sean Connery iklär sig. Jones den äldre, som även han är arkeolog men inte har varit ute på äventyr som sin son, står för vissa komiska inslag, men det blir även seriösa sådana. Jag tycker att Ford här har kommit in i rollen som Indy nämnvärt mer än i ovanstående film, vilket torde vara ganska självklart.

Kanske blir budskapen i dessa filmer tyngre om man är religiös, men det är inget jag kan uttala mig om. Oavsett så är de båda klassiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in