2020-02-24, 07:40
Medlem
Geomeisters avatar
Marnie
Året var 1964
https://www.imdb.com/title/tt0058329/?ref_=nv_sr_srsg_0

Filmen dök upp mitt i Sean Connerys första runda som James Bond. Han ser ut precis som James Bond också, men bjuder faktiskt på en mångt och mycket annat roll. Jag kan skriva fel, men det känns än idag som att Sean Connery mest är respekterad för att vara en cool kille/gubbe som var första Bond mer än för alla roller han faktiskt spelat genom åren. Oavsett är han i mina ögon den solklart största behållningen av denna film.

Kvinnliga huvudrollen är jag mer kritisk mot. Det finns vissa scener då hon är bra, men ofta är det daterat grafiskt, daterad dialog eller bara "random" som dagens generation skulle kalla det. Vet inte om det är på grund av henne, Alfred Hitchcock eller annat.

Handlingen är eller försöker vara komplex. Ibland väcks ett intresse upp, men det är för många beståndsdelar som är daterade eller känns fel för att någon vidare spänning ska väckas. En del blir förklarat, men vet inte hur mycket det hjälper egentligen för vid den tidpunkten tror jag många inte bryr sig överdrivet mycket. Mega-spoiler som inte bör läsas av den som genuint vill se filmen:

Musiken i filmen är typisk dåvarande filmmusik som ska vara spännande, men då filmen inte är särskilt spännande känns det ofta bara fel.

Något som gjorts rätt är dock Hitchcocks foto och upplägg för scener. År 1964 var Hollywood i en förändring och Hitchcock var fortfarande mer intresserad av det gamla sättet trots att han fick kritik för det. Rätt eller fel? En scen som tydligt inte taget ifrån verklig gata tycker jag än idag ser snygg ut. Enligt tillhörande dokumentär verkar jag ensam om det då alla verkar föredragit en verklig plats. Jag tycker dock det lägger till en viss charm. Andra detaljer gör att filmen står ut. Det är ofta skillnad på en film skapad av Hitchcock, Tarantino eller de Palma kontra dussin-regissörer som gör jobbet, men inte verkar ha mycket av en vision eller öga för detalj. Dock finns det tyvärr även grafiska saker som är daterade idag.

Ska man göra något filmmaraton om Sean Connery eller Alfred Hitchcock kan man absolut se denna film, men det negativa hänger rätt högt över denna film vilket gör den mer till en film i mängden än något annat. IMDB har givit ett skapligt betyg. Jag är mer kritisk.

Betyg?

Citera
2020-02-24, 20:36
Medlem
arneankanns avatar
Filmer jag sett den senaste tiden:

The Lighthouse: Väldigt udda men riktigt bra thriller. Både Robert Pattinsson och Willem Dafoe gör ruskigt starka insatser i filmen och jag tycker ärligt talat Robert vart rånad på sin Oscars-nominering. Filmen är skum och säkert inte för alla, men jag tycker stämningen är fullständigt perfekt. Den är liksom ständigt perfekt obehaglig.
8/10

Marriage Story: Sanslöst vacker film om allt som är jobbigt med skilsmässa. Den berörde, men var ändå inte så jobbig att titta på som jag förväntat mig, men jag kan tänka mig att det är värre om man gått igenom det själv eller varit skilsmässobarn. Adam Driver och Scarlett Johansson är båda helt otroliga i sina roller. Så jäkla övertygande. Jag ryser bara av att tänka på dem. I synnerhet tycker jag om Scarletts insats och hon växer verkligen på mig som skådespelare för varje film jag ser henne i. Tyvärr går Laura Dern in och toköverspelar i ett antal scener vilket tar ifrån en inlevelsen, men filmen är bra ändå!
8/10

Joker: Nämen, ännu en Oscars-nominerad film med en helt löjligt bra huvudrollsinnehavare? Jodå, det vart väl lite av ett tema ett tag. Ingen har väl missat hypen Phoenix har fått för den här filmen och jag ska inte vara den som säger emot något. Han porträtterar en tragisk karaktär och man känner verkligen med honom. Dock tycker jag inte att han är The Joker. Filmen hade fungerat ännu bättre för mig om den inte var baserad på the Joker. Så för mig är detta inte den bästa Jokern någonsin (det är Cameron Monaghan), men den klart mest gripande tolkningen utav karaktären.
9/10

Venom: Inte så dålig som jag hade förväntat mig, men inte heller bra. Det kändes som vilken som helst utav MCU-rullarna och i vanlig ordning är jag övertygad om att den hade mottagits bättre om det var en film som Marvel stod bakom. Den är alldeles för lättsam för att vara en film baserad på Venom.
5/10

Spider-Man: Far From Home: Samma film som alla andra MCU-filmer, kort och gott. Underhållande och bjuder på några skratt, men oerhört förutsägbar och med ett koncept man har sett 75 gånger nu. Det är dags för att Marvel att bjuda på något nytt och fräscht snart. Jake Gyllenhaal är dock världens bästa skådespelare och Mysterio är en av de bättre skurkarna i MCU.
6/10
Citera
2020-02-24, 21:00
Bannlyst
Dragged Across Concrete Det var länge sedan jag glodde på en film med Mel Gibson. I denna spelar han och Vince Vaughn två suspenderade poliser som av rastlöshet bestämmer sig för att följa efter en man som senare visar sig tillhöra ett våldsamt gäng som utför ett bankrån.

5/10

Haunt En film om Halloween och ett gäng studenter som bestämmer sig för att besöka ett skrãckhus ute på landsbygden. Vandringen där inne börjar med plastspindlar och plastskelett men utvecklas snart till något mycket mer våldsamt. Det enda att klaga på är en scen med spegelvänd skrift vilken är lätt att läsa. Men ändå måste det användas en spegel för att förstå skriften.

5/10
Citera
2020-02-24, 23:42
Medlem
Geomeisters avatar
The Big Bounce
Året var 2004
https://www.imdb.com/title/tt0315824...nm_flmg_act_58

Lättsam "chillar-film" med Owen "Wow" Wilson och ett gäng udda skådespelare. Skådespeleriet är det ingen högre nivå på, men det behövs inte riktigt heller. Det är en lättsam film som bara glider på.

Snygga miljöer gör att det nästan känns som en reklamfilm för filmens ort. Under hela filmen finns det även bakgrundsmusik som gör att filmen lunkar på bättre än vad den kanske gjort utan.

Den övergripande handlingen är inget speciellt, men jag gillar det lugna upplägget och hur scener presenteras. Det finns så många sådana här komedier att för många faller i ett förutsägbart upplägg. Här känns det mer naturligt. Även det sexuella presenteras på ett snyggt sätt. Det är inte för skyddat eller för överdrivet.

Jag kan förstå det mediokra betyget på IMDB, men utöver sista fjärde/femtedelen av filmen som bara var skum tyckte jag det var en lättsam och skön film att titta på.

Betyg?

Senast redigerad av Geomeister 2020-02-25 kl. 00:14.
Citera
2020-02-25, 05:22
Bannlyst
Bliss Dezzy håller på med en målning inför en visning. Nästan varje kväll ägnas åt att festa hårt med knark och alkohol och nästan varje dag ägnas åt att sniffa knark för att öppna upp sinnet och få inspiration. Under kvällarna av festande har hon syner och ser saker som schockar henne och under dagarna blir målningen mer och mer förändrad. Det tar nu inte lång tid innan blodet flödar.

En av de bättre filmerna i denna genre.

8/10
Citera
2020-02-25, 05:27
Medlem
JackSm1ths avatar
Gemeni Man.

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt1025100/

Jag kan faktiskt sträcka mig till betyg 6/10. Så kass var den inte.
Citera
2020-02-25, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hej.

Du har helt rätt, The stranger är sevärd.

Då får jag ta och se den.

Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Den repliken är bra. Jag gillar att det finns en del humor/den typen av realism i filmen. Det finns även annan bra dialog i filmen, men det blir kvalitetsskillnader. Viss dialog håller hög klass och annan väsentligt lägre.

Starten av filmen i sig är rörig. Man slängs in i en handling utan vidare förklaring. För mig var det inte helt klart om James Coburn och gänget var amerikaner, britter, tyskar, ryssar eller annat. När det var engelsk dialog trodde jag först det var amerikanare förklädda till tyskar eller bara amerikanare mot tyskar. Det är inte direkt språket i sig som förbryllar mest utan bristen på förklaring. Språket gör det bara steget värre. Då filmen är rörig och daterad måste man vara rätt iakttagande för att förstå allt enligt mig.

Tack för förklaringen! Det låter ju som att det var väldigt otydligt, och att man som tittare nästan förväntades veta från början vad det var fråga om. Tveksamt om jag någonsin ser om den, men man vet aldrig.
Jag höll nästan på att säga att Maximilian Schell verkar ha varit ganska typecastad, men han har tydligen spelat en del annat också, bl.a. Otto Frank i The Diary of Anne Frank. Wolf Kahler däremot...

iBoy

Tänkte att det kunde vara kul att se Maisie Williams i något annat än Game of Thrones, där hon spelar Arya. Killen det handlar om ska besöka sin kompis, eller rättare sagt kärleksintresse, Williams, och då har några bovar straxt innan tagit sig in i hennes lägenhet. De riktar ett vapen mot honom, och han rusar därifrån och blir skjuten i huvudet. Saken är bara den att kulan, förutom att ha träffat honom ytligt, också träffar hans telefon, och några små bitar av den hamnar i hans huvud, vilket gör att han sedan kan kontrollera elektronik omkring sig. Han bestämmer sig för att använda sin nya kraft till att hämnas. Sedan var allt väldigt förutsägbart. Det som slog mig var att han så snabbt kom över det som hans nya förmågor innebar när de först visade sig; en massa ljud från telefoner och modem och texter från SMS och annat runt omkring honom. Inget What's happening to me?! eller något sådant. Inget sammanbrott.
Citera
2020-02-25, 11:53
Medlem
Man-o-Hasts avatar
The Perfection En Netflixare om kvinnliga celloister och deras manliga lärare. Denna saliga blandning börjar som en film med erotiska vibrationer, går över till något som verkar bli en skräckis som utspelar sig i Kina (passar perfekt i dessa dagar med Coronaviruset) och slutar som en hämndfilm. Vad som stannar kvar efter att ha glott på denna är varför i slutet av filmen ordet PERFECTION får E nummer två att vända på sig så att det blir spegelvänt med F så att FE utmärker sig. Är det möjligt att FE har en viss betydelse i vissa kretsar?

5/10
Citera
2020-02-25, 13:56
Bannlyst
A Zori zdes tihie (1972) Kommendant Vaskov lämnas ensam kvar på en försvarsposition att vänta på nytt manskap efter att de andra har sänts iväg på annat håll. När de nyanlända har ankommit visar de sig vara kvinnliga luftvärnsbatterister. Förutom lite konflikter mellan Vaskov och kvinnorna verkar allt lugnt till en dag då två tyska fallskärmsoldater uppmärksammas i skogen inte långt därifrån och det blir bestämt att dessa två ska tas till fånga. Det är inte så mycket skjuta i denna film om sovjetiska soldater förutom i de sista 40 minuterna eller så. Jag blev väldigt förvånad att se nakna kvinnor i en sovjetisk film från 70-talet. De tjeckoslovakiska filmerna hade inga problem att visa sådant men jag kommer inte ihåg att jag sett nakna kvinnor i en sovjetisk film som var gjord innan 80-talet.

7/10

A Zori zdes tihie (2015) Denna nya version följer traditionen hos dagens ryska krigsfilmer vilka verkar vilja inpränta hos folket att det mestadels var SS-soldater som slogs i Sovietunionen. Eller också kanske de ryska producenterna och regissörerna bara har en fascination över Waffen-SS och känner sig tvungna att stoppa in dom i alla sina krigsfilmer. Det är dessutom så fel i filmen att SS-soldaterna bär uniformer som endast fallskärmsjägarna hade (förmodligen därför att de var fallskärmsoldater i originalversionen och versionen från 1972). Förutom dessa två saker så var filmen helt ok att glo på.

5/10
Senast redigerad av pethom 2020-02-25 kl. 14:16.
Citera
2020-02-25, 23:39
Bannlyst
Depraved Filmen är inte helt olik Frankensteins Monster när det gäller tanken att skapa nytt liv från olika människodelar. Filmen slutar med kaos men ändå lyckligt så ta fram näsdukarma.

6/10

Lords of Chaos Detta är nog en av de bästa och roligaste hårdrocksfilmerna på denna sida av 80-talet. Utspelad i Norge med bl.a. amerikanska skådisar och handlar om metallbanden Mayhem, Burzum och lite mer. Även om jag inte gillade 80-talet vidare mycket så ger den lite nostalgikänsla från den tiden.

8/10
Senast redigerad av pethom 2020-02-25 kl. 23:49.
Citera
2020-02-26, 00:41
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Lords of Chaos. Detta är nog en av de bästa och roligaste hårdrocksfilmerna på denna sida av 80-talet. Utspelad i Norge med bl.a. amerikanska skådisar och handlar om metallbanden Mayhem, Burzum och lite mer. Även om jag inte gillade 80-talet vidare mycket så ger den lite nostalgikänsla från den tiden.

8/10

Kul att du gillade den! Jag älskar metal utan att egentligen kunna så mycket. Därför blev jag nyfiken när den dök upp på Viaplay. Viaplay säger skräck. Är det mest skräck, drama eller biografi enligt dig?
Senast redigerad av Tenedor 2020-02-26 kl. 00:43.
Citera
2020-02-26, 06:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
3:10 to Yuma (1957)

En man ska bevaka en tillfångatagen banditledare och se till att han kommer med tåget till Yuma för rättegång.

Såg att Geomaister sett den nyligen, och blev nyfiken.

Slutet gjorde nog att jag inte riktigt stämmer in i Geomaisters omdöme, men 3+/5 är den värd

IMDB 7,6 = 3,93/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in