"Born in East LA" - (1987)
https://www.imdb.com/title/tt0092690/
Cheech Martin, Daniel Stern, JAn-Michael Vincent, m.fl...
---
Cheech Martin (från "Cheech och Tjong"-filmerna) har inte bara huvudrollen, utan han har både skrivit manus och regisserat hela alltet.
Det märks ...
Isf så handlar filmen om en trött, överårig hemmaboende man (Cheech) som får en uppgift av sin mamma att åka till ett lager för att hämta en släkting från Mexiko, som nyss kommit över gränsen.
För hon ska åka på resa till en annan delstat.
Så Cheech blir "ensam hemma" ...
Det slutar emellertid inte så bra som han tänkte sig.
För på det lagret rusar in ett helt koppel migrationspoliser, som fångar in allesammans.
Inklusive Cheech (som går under namnet "Rudy" i filmen).
Och eftersom han inte kan hålla sig från att tramsa med förhörsledaren, så blir han inte betrodd som amerikansk medborgare utan blir Deporterad till bakom gränsen (Tijuana).
Nu börjar Rudys vedermödor.
För det visar sig vara svårt att komma i kontakt med anhöriga därhemma (de var ju på semester i annan stat).
Och i fängelset sitter ett gäng vansinniga, bibelläsande gangstrar som vill pressa ut honom på stålar för att slippa få stryk.
Men, han slipper ut.
Och väl ute så lyckas han till slut komma i kontakt med en amerikansk krogägare (som är Daniel Stern, som är känd som Joe Pescis kumpan i Ensam hemma-filmen).
Det var en rolltolkning som jag inte hade förväntat mig, men han gjorde det ganska bra och var trovärdig som halvskum och laid back amerikansk restaurangägare.
De blir iaf kompisar.
Han träffar en tjej. Han råkar ut för fler vedermödor, och lyckas vara med om lite trevligt samtidigt.
Allt är inte bara nattsvart.
Dessutom får han användning för sina kunskaper i tyska språket (därför han kallas Rudy) när han får ett mexikanskt spelemansband att spela för tyska turister på tyska, och de ger rikligt med dricks pga det).
Men han vill bara hem.
Till slut återstår bara att låta sig bli smugglad över gränsen.
Ska han lyckas ...
Va? Ska han, ska han ???
Vatror ni? Ska han lyckas?
---
Dett är en film som mest påminner om europeiska sk Pilsnerfilmer än amerikanska mainstreamkomedier.
Cheech Martin använder sig av alla pilsnerfilmens billiga trick (som att spela upp på dubbla hastigheten för att det ska se ut som att alla springer som yra höns).
Det är de dåliga delarna av filmen.
Men häpnadsväckande nog så finns det ett par, tre helt godkända partier som han verkligen inte behöver skämmas över.
Men, annat måste man faktiskt ifrågasätta.
Som tex en rödhårig blondin som faktiskt bara fotvandrar i filmen, och folk stirrar på henne.
Jag vet inte om det är roligt, faktiskt.
Hon är inte ens särskilt snygg ...
Och, som sagt, det bästa i filmen var ju Ensam hemma-skådespelaren - Daniel Stern.
Bland det bästa, det fanns en del annat som var bra också - men han överraskade verkligen.
---
Så, en helt klart godkänd komedi.
Med sina förtjänster liksom sina fel.
Men jag ångrar inte att jag såg den och jag somnade inte heller.
Omdömet blir emellertid inte mer än knappt godkänd.
För det var ju på snudden en amatörfilm.
Inte blev det bättre heller när Cheech Martin ändra texten på "Born in the USA" och skrålade den till Bruce Springsteens melodi - "Born in East LA."
Betyg:
+2.9 av 5