2023-12-08, 12:46
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
The Fighter 2010 ned Christian Bale, Mark Wahlberg etc..

Jäklar vilken film! Haft den på min lista i flera år! Ännu bättre att den var baserad på verkliga händelser!

Går sakta och säkert igenom samtliga Bale filmer

4/5 !

Han gör nästan bara guld.
Citera
2023-12-08, 16:13
Medlem
Bret-Harts avatar
Conan-The barbarian från 2010 med jason Momoa, hade inga förväntningar alls på denna rulle men blev glatt överraskad, jävligt rå var den också, lite jobbiga dataeffekter i slutet men annars solid, det blir 6 av 10 Flashback dasar från mig
Citera
2023-12-08, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Child's Play (1988)
https://www.imdb.com/title/tt0094862/

från imdb: "A struggling single mother unknowingly gifts her son a doll imbued with a serial killer's consciousness."

Jag tycker denna film är skön. Jag gillar verkligen filmerna från mitten av 80, början på 90-talet, det var så otroligt skön känsla i dom. Vet inte vad jag ska skriva mer, jag gillar kultfilm, vilket jag tycker detta bör klassas som.

Dom första två Child's Play är grymma.
Alla borde se dem.
Citera
2023-12-08, 21:27
Medlem
Alien: Covenant (2017)

Det här är alltså den andra Alien-prequeln och den sjätte filmen i Alien-franchisen. Sigourney Weaver är ute ur bilden, både bokstavligt talat och i övrigt, och har således flytt fältet för längesedan. Hjältinnebaben ses här i form av Katherine Waterston.

Ett colony ship är ute och åker i rymden, och besättningens uppdrag är att hitta en lämplig planet där de kan starta, jamen precis, en koloni. De ligger dock i kryosömn, men deras android David (Michael Fassbender) väcker dem efter att en rymdstorm pajat rymdskeppet något. Sedan får de en signal som tycks ha mänskligt ursprung. Självklart måste de kolla upp saken.

Filmen anknyter till den första prequeln Prometheus (2012), och H.R. Gigers välkända alien dyker givetvis upp, och det blir en del action. Men ett stort fokus läggs på androiden David och hans tvilling...

Och det visar sig att de två har olika synsätt på saker, som på deras egen skapare och deras egen roll i det stora hela.

En värdig prequel, skulle jag säga, och kanske aktuell i dessa tider med allt tal om AI - i synnerhet för dem som rädda och omedvetet vill skrämma upp sig ytterligare för att ännu mer befästa sin fasa inför framtiden.
Senast redigerad av W.S. 2023-12-08 kl. 21:30.
Citera
2023-12-08, 23:01
Medlem
drinksareonmes avatar
Leave the world behind.

Jäkla bajsfilm och slutet var ju bara jaha var det allt.

1/5
Citera
2023-12-09, 07:36
Medlem
fernebos avatar
Leave the world behind 2023 (Netflix)

Tyckte till skillnad mot föregående att denna var bra. Mycket bättre än jag hade förväntat mig. Rätt bra undergångskänsla när världen bokstavligt talat går åt helvete när Julia Roberts med familj är på semester på landet. Kan förstå att vissa stör sig på slutet och att man inte får nån riktig förklaring eller avrundning, men det är ju inte riktigt det som är filmens fokus.

8/10
Senast redigerad av fernebo 2023-12-09 kl. 08:30.
Citera
2023-12-09, 22:11
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1999
Filmen var The Mummy
https://www.imdb.com/title/tt0120616..._The%2520Mummy

Tom Cruise gjorde år 2017 en egen film om The Mummy som blev hans karriärs största flopp så vitt jag vet. Jag antar att det var denna film (trilogi) som någon tyckte skulle föras upp på film igen och Cruise hoppade på projektet.

Spola tillbaka några decennier och Brendan Fraser var på tapeten. Här är en påkostad och relativt tidig film med CGI. Idag spottas det ut filmer med CGI för att det gissningsvis är billigt och man kan göra mycket på standardiserade sätt. Det var inte fallet här. Mycket tid lades ner för miljöer och figurer. Miljöerna håller bra kvalitet. Man ser dock på figurerna att de inte tagit tidens tand lika väl. Överlag föredrar jag det som gjordes här framför mycket som kommit efteråt trots skavanker.

Musiken fungerar. Snygga tjejer är alltid välkommet. Likt många actionfilmer förloras dock handlingen i en evig attack av händelser. Det är lite skräck, relativt mycket humor och saker som händer hela tiden. Det som skulle kunna utgöra en mer genuin handling försvinner i allt annat. Humorn fungerar ibland, men blir rätt tröttsam. "Jump scares" är hyfsat inlagda och actionscenerna blir så många att man tappar intresset.

Är filmen bättre än Tom Cruise version? Ja. IMDB sätter 7,1 / 10. Det känns lite som att jag sett annan film än övriga som givit det betyget. För mig får den kanske 5,4 / 10.
Senast redigerad av Geomeister 2023-12-09 kl. 22:14.
Citera
2023-12-09, 22:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Nobody (2021)

Bob Odenkirk ses här som en familjefar i suburban America, som lever i ett kärleks- och sexlöst förhållande med sin fru, och det ter sig som en tragisk komedi där livets inrutade rutiner med upp på morgonen, missa sopbilen ("You missed the trash" från frun varje gång) sitta på jobbet och titta på siffror på en skärm, komma hem och sova med kuddar som delar upp dubbelsängen i två halvor på repeat, och tristessen är total.

Men sedan händer det givetvis något, och Hutch, som han heter, börjar hitta tillbaka till sitt forna och riktiga jag. Jag kom först att tänka på Kevin Bacon i Death Sentence, men det här visade sig vara något annat; inte en förvandling, utan en återgång.

Resten av filmen då? Överdriven men, men ganska underhållande. Påminde ibland om John Wick, förutom den realistiska detaljen att huvudpersonen faktiskt får stryk, även han.
Jag såg den också nu. Eller nästan hela.

Nobody är bara en sämre kopia på tidigare liknande filmer. Dessutom överdriven och fånig. Fick mig att tänka på MacGyver.

Imdb-betyg är 7.4. Jag har sällan sett ett så missvisande betyg. Jag ger den 4 av 10.

Är detta ett Netflix-fenomen? Netflix-producerade filmer får högre betyg än vad de förtjänar!? Typ folk som knappt varit på bio tycker om skräpet.
Senast redigerad av Madagascar 2023-12-09 kl. 22:19.
Citera
2023-12-10, 14:39
Medlem
Ambelains avatar
"The Color of Friendship" - (2000)
https://www.imdb.com/title/tt0213565/

Diverse skådespelare ...

---

I Sydafrika går en tonårstjej omkring och drömmer om att få åka på utbytesresa till USA, men hon är orolig för vad hennes far ska säga.
Hennes far är Apartheid-polis, och han är mycket glad för att han nyss tagit en känd ANC-uppviglare och satt i fängelse.

Otippad nog så accepterar han, och går med på att släppa iväg dottern sin till syndens och rasblandningens Mecka i USA.
Dock vet de inte till vilken familj hon ska komma.
Men, hur annorlunda kan det väl vara. Det är ju ändå ett västland "precis som Sydafrika" resonerar de - enligt filmen - "halvt förståndshandikappade" föräldrarna.

Samtidigt så går en annan tonårsflicka omkring i Los Angeles och drömmer om sina afrikanska rötter.
Och hon vill prompt släppa in en afrikansk utbytesstudent i sitt hem.
Hennes far är en amerikansk kongressledamot.
Han vill inte alls att någon afrikan ska komma hem till dem, till deras fina civiliserade hem.
Men efter lång som och men så går även han med på det.

Så kommer då dagen för det stora mötet, Dagen D, eller hur man ska kalla det.
Den amerikanska familjen väntar tålmodigt på flygplatsen, och ingen verkar passa in på det de förväntat sig.
Iaf inte förrän det kommer en ung blondin och går rakt förbi dem.
Till slut så verkar det emellertid som att hon har ärende till dem, trots att hon inte heller verkar förstå.

När poletten slutligen trillar ner så börjar hon illskrika och springer upp på den amerikanska tonårstjejen rum och låser in dig (hur hon visste var de var förtäljer inte historien).

Sen blir det väl som man kan förvänta sig av en film.
Inte vilken film som helst, utan en film som faktiskt verkar ha blivit inspelad av "Hallmark."
Dvs det företag som gör sådana där tramsiga gratulationskort osv och Feel Good-filmer.

De har t.o.m. med "sjungande telegram" i filmen ... =)
Ja, det är ju en Hallmark-produktion ...

Filmen är som man kan förvänta sig.
De tidigare så bittra urfienderna blir snart bästa vänner. Och alla deras fördomar visar sig komma på skam.
Sydafrika-tjejen förstår att den amerikanska - svarta - familjen inte alls är hennes betjänter, och dessutom så kommer hon inte få lov att smaka barn och ägg so morgonmål.
Nej, i USA äter man Fruity Loops ...

Ja ...
Sen såg jag faktiskt inte så mycket mer.
Ty somnade jag gjorde.

---

Jag ve tinte vad man ska säga.
Det var ju ett filmatiserat Gratulationskort. Med glättiga rosaskimrade pärmar.
Ingen vill någon nåt ont, inte egentligen. För allt är missförstånd.

Nu gissarjag förvisso, för jag såg ju aldrig hur den fortsatte. Men det är inte jättesvårt att ana att även den sydafrikanske Apartheid-polispappan som fångat den berömde ANC-skurken han också lär sig en läsa och åter omedelbart till Robben Island och släpper ut Ala fångarna.
För det är ju vår.

---

Omdömet blir att jag inte tror att jag kommer att se om den filmen.
Förmodligen inte helelr se klart den.
Fast att jag blir lite störande nyfiken nu när jag skriver detta ... =)

Betyg

1 av 5
Citera
2023-12-10, 15:00
Medlem
Ambelains avatar
"Born in East LA" - (1987)
https://www.imdb.com/title/tt0092690/

Cheech Martin, Daniel Stern, JAn-Michael Vincent, m.fl...

---

Cheech Martin (från "Cheech och Tjong"-filmerna) har inte bara huvudrollen, utan han har både skrivit manus och regisserat hela alltet.
Det märks ...

Isf så handlar filmen om en trött, överårig hemmaboende man (Cheech) som får en uppgift av sin mamma att åka till ett lager för att hämta en släkting från Mexiko, som nyss kommit över gränsen.
För hon ska åka på resa till en annan delstat.
Så Cheech blir "ensam hemma" ...

Det slutar emellertid inte så bra som han tänkte sig.
För på det lagret rusar in ett helt koppel migrationspoliser, som fångar in allesammans.
Inklusive Cheech (som går under namnet "Rudy" i filmen).

Och eftersom han inte kan hålla sig från att tramsa med förhörsledaren, så blir han inte betrodd som amerikansk medborgare utan blir Deporterad till bakom gränsen (Tijuana).

Nu börjar Rudys vedermödor.
För det visar sig vara svårt att komma i kontakt med anhöriga därhemma (de var ju på semester i annan stat).
Och i fängelset sitter ett gäng vansinniga, bibelläsande gangstrar som vill pressa ut honom på stålar för att slippa få stryk.

Men, han slipper ut.
Och väl ute så lyckas han till slut komma i kontakt med en amerikansk krogägare (som är Daniel Stern, som är känd som Joe Pescis kumpan i Ensam hemma-filmen).
Det var en rolltolkning som jag inte hade förväntat mig, men han gjorde det ganska bra och var trovärdig som halvskum och laid back amerikansk restaurangägare.

De blir iaf kompisar.

Han träffar en tjej. Han råkar ut för fler vedermödor, och lyckas vara med om lite trevligt samtidigt.
Allt är inte bara nattsvart.

Dessutom får han användning för sina kunskaper i tyska språket (därför han kallas Rudy) när han får ett mexikanskt spelemansband att spela för tyska turister på tyska, och de ger rikligt med dricks pga det).

Men han vill bara hem.
Till slut återstår bara att låta sig bli smugglad över gränsen.

Ska han lyckas ...
Va? Ska han, ska han ???
Vatror ni? Ska han lyckas?

---

Dett är en film som mest påminner om europeiska sk Pilsnerfilmer än amerikanska mainstreamkomedier.
Cheech Martin använder sig av alla pilsnerfilmens billiga trick (som att spela upp på dubbla hastigheten för att det ska se ut som att alla springer som yra höns).

Det är de dåliga delarna av filmen.
Men häpnadsväckande nog så finns det ett par, tre helt godkända partier som han verkligen inte behöver skämmas över.

Men, annat måste man faktiskt ifrågasätta.
Som tex en rödhårig blondin som faktiskt bara fotvandrar i filmen, och folk stirrar på henne.
Jag vet inte om det är roligt, faktiskt.
Hon är inte ens särskilt snygg ...

Och, som sagt, det bästa i filmen var ju Ensam hemma-skådespelaren - Daniel Stern.
Bland det bästa, det fanns en del annat som var bra också - men han överraskade verkligen.

---

Så, en helt klart godkänd komedi.
Med sina förtjänster liksom sina fel.

Men jag ångrar inte att jag såg den och jag somnade inte heller.

Omdömet blir emellertid inte mer än knappt godkänd.
För det var ju på snudden en amatörfilm.

Inte blev det bättre heller när Cheech Martin ändra texten på "Born in the USA" och skrålade den till Bruce Springsteens melodi - "Born in East LA."

Betyg:

+2.9 av 5
Citera
2023-12-10, 16:55
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1993
Filmen var Rising Sun
https://www.imdb.com/title/tt0107969..._flmg_t_15_act

En kvinna mördas på ett hemskt sätt. Polisen sätter två personer på ett fall som visar sig bli mer komplicerat än väntat.

Filmen är baserad på en bok och det märks på handlingen. Det är många aspekter och många karaktärer. Vem har gjort det och varför? Det är mycket att hålla reda på och diverse aspekter spelar in för att göra filmen mer unik i en gigantisk genre.

Det blir dock inte den smarta thrillern de hoppas på, men annat i filmen görs rätt. Det är kul att se Sir Sean Connery, Harvey Keitel, Wesley Snipes, Steve Buscemi med flera. Humorn sitter helt rätt. Jargongen fungerar mer än väl. Det nakna i filmen är gjort på rätt sätt. Tempot i filmen är kanske väl långsamt då filmen är relativt lång, men fungerar i det mesta. Lagomt med action. Inte för mycket eller för lite.

Jag skulle inte säga att detta är någon av skådespelarnas bästa filmer, men ändå skön. Ett välkommet tillskott i deras kataloger. IMDB säger 6,2 / 10. Någonstans där landar även jag. Typisk film man förr skulle råka se på TV och fastna framför.
Citera
2023-12-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag såg den också nu. Eller nästan hela.

Nobody är bara en sämre kopia på tidigare liknande filmer. Dessutom överdriven och fånig. Fick mig att tänka på MacGyver.

Imdb-betyg är 7.4. Jag har sällan sett ett så missvisande betyg. Jag ger den 4 av 10.

Är detta ett Netflix-fenomen? Netflix-producerade filmer får högre betyg än vad de förtjänar!? Typ folk som knappt varit på bio tycker om skräpet.

Ingen aning.

Jag betygsätter aldrig, men hade kanske gett den 5 av 10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in