2020-02-10, 11:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrihaffi
Du ser en massa riktigt gamla filmer. Var får du tag på dem alla?
Nätet.
Citera
2020-02-10, 16:39
Medlem
Kefalonias avatar
Uncut Gems med Adam Sandler som spelar halvtuff blingblinghandlare.
Med stora spelskulder har han konstant huliganer efter sig som vill driva in sina stålar.
Citera
2020-02-10, 17:40
Medlem
Geomeisters avatar
True Grit
Året var 2010
https://www.imdb.com/title/tt1403865/?ref_=nv_sr_srsg_0

En western där något händer och goda jagar dom onda. Inte speciellt unikt, men den unga huvudrollen (som gör sin första film!) och uppbyggandet av filmen gör det desto mer unikt.

Filmen är baserad på samma grund som en tidigare version med John Wayne. Jag såg denna film först hos en vän och gillade den. Såg John Wayne-filmen många år senare och trots tidens tand tyckte jag den också var skaplig. Min idé nu var att jämföra filmerna, men tittar man på lika mycket film som jag och ett antal andra på forumet är det egentligen svårt, åtminstone för mig, att minnas filmerna så pass bra att göra en rättvis jämförelse. Spontant är filmerna inte alls särskilt lika varandra, vilket jag tycker är positivt. Det är inte samma film med olika skådespelare utan två olika upplevelser.

Jag föredrar denna film utan att nedvärdera den med John Wayne.

Miljöerna är vackra och filmen är visuellt värd ett biobesök eller någon slags större TV/duk. Musiken läggs in minimalt på bra ställen. Det finns en huvudroll, men man följer inte bara en hjälte hela tiden utan fokuset skiftar på ett intressant sätt.

Kritik? Det blir en del dialogsrunkande i vissa scener. Massa fina ord eller förklarande av samma sak som i mina ögon blir träligt att titta på. Många kanske älskar denna typ av Coen/Tarantino-dialog, men just här tycker jag inte den bidrar med mycket. Starten av filmen är välgjord, men ganska seg på grund av detta. Det är när jakten börjar som filmen verkligen går igång för mig.

Många scener bjuder på något oväntat. Mycket är välkommet för att ge filmen ett mer modernt stuk istället för att vara för lik äldre westerns. Det finns dock vissa händelser som är överflödiga och känns forcerade. Less is more (ibland).

Bröderna Coens första western och helt klart en modern western värd att se.

Betyg?

Citera
2020-02-11, 01:56
Bannlyst
Vivir Es Facil Con Los Ojos Cerrados Antonio, som är engelsklärare, åker till Almeria för att få en chans att se John Lennon som spelar in en film där. På vägen plockar han upp Belén, som är på väg till Malaga, och Juanjo, som dragit hemifrån eftersom han är trött på sin farsa. Tillsammans upplever de lite äventyr i trakten av Almeira. En riktigt trevlig spansk film speciellt om man gillar skådisen Javier Cámara.

6/10
Senast redigerad av pethom 2020-02-11 kl. 01:58.
Citera
2020-02-11, 02:08
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
The Perfection

Skön rulle med mörk humor, ett bra soundtrack och skickliga skådespelare. Kan absolut tänka mig att se fler av Richard Shepards filmer!
Citera
2020-02-11, 09:55
Medlem
Harrihaffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
True Grit
Året var 2010
https://www.imdb.com/title/tt1403865/?ref_=nv_sr_srsg_0

En western där något händer och goda jagar dom onda. Inte speciellt unikt, men den unga huvudrollen (som gör sin första film!) och uppbyggandet av filmen gör det desto mer unikt.

Filmen är baserad på samma grund som en tidigare version med John Wayne. Jag såg denna film först hos en vän och gillade den. Såg John Wayne-filmen många år senare och trots tidens tand tyckte jag den också var skaplig. Min idé nu var att jämföra filmerna, men tittar man på lika mycket film som jag och ett antal andra på forumet är det egentligen svårt, åtminstone för mig, att minnas filmerna så pass bra att göra en rättvis jämförelse. Spontant är filmerna inte alls särskilt lika varandra, vilket jag tycker är positivt. Det är inte samma film med olika skådespelare utan två olika upplevelser.

Jag föredrar denna film utan att nedvärdera den med John Wayne.

Miljöerna är vackra och filmen är visuellt värd ett biobesök eller någon slags större TV/duk. Musiken läggs in minimalt på bra ställen. Det finns en huvudroll, men man följer inte bara en hjälte hela tiden utan fokuset skiftar på ett intressant sätt.

Kritik? Det blir en del dialogsrunkande i vissa scener. Massa fina ord eller förklarande av samma sak som i mina ögon blir träligt att titta på. Många kanske älskar denna typ av Coen/Tarantino-dialog, men just här tycker jag inte den bidrar med mycket. Starten av filmen är välgjord, men ganska seg på grund av detta. Det är när jakten börjar som filmen verkligen går igång för mig.

Många scener bjuder på något oväntat. Mycket är välkommet för att ge filmen ett mer modernt stuk istället för att vara för lik äldre westerns. Det finns dock vissa händelser som är överflödiga och känns forcerade. Less is more (ibland).

Bröderna Coens första western och helt klart en modern western värd att se.

Betyg?

Har inte sett den gamla versionen, men efter att bara sett trailern till den så kunde jag konstatera att filmerna har en del gemensamt. Dialog bland annat som bara kopierats rätt av.
Citera
2020-02-11, 14:56
Medlem
Harrihaffis avatar
Troop zero 2019
Möjligtvis 2019 bästa film. Älskar huvudkaraktärens attityd! Och så är det ju en vacker historia om vänskap! Skadar ju inte att filmen dels handlar om att utforska rymden. Har ett visst intresse där. Sen är det ju extra kul att höra både en svensk, finsk och japansk hälsning från barn till yttre rymden i sammanband med slut texterna.
Just ja! Filmen är rolig också!
Citera
2020-02-11, 15:36
Bannlyst
Kuroi Kawa En japansk film om folket i ett boendekomplex i Tokyo och en ung kvinna som hambar i klorna på en smågangster och den student som vill ha henne för sig själv. Att det ligger en amerikansk militärbas i närheten är lätt att se på grund av alla barer och de horor som hänger i gatuhörnen.

4/10
Citera
2020-02-11, 20:25
Medlem
PsychoChillers avatar
Uncut Gems (2019)

Vad ska man säga? Klassisk men fulländad Safdie. Det som är bättre här än i Good Time är det organiska soundtracket, det gör hela filmjäveln till en pågående hjärtattack. Fantastisk klippning och scenografi blottar en för mig okänd del av New York och gör det till en drivande kraft i storyn. Och skådespeleriet, oh mama... Sandler är minst lika bra som i Reign Over Me, men det är nykomlingarna som imponerar mest. Julia Fox och Kevin Garnett spelar som om dom aldrig gjort annat.

5/5
Citera
2020-02-12, 00:45
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Nick Of Time

Ganska förutsägbar men samtidigt underhållande rulle. Johnny Depp och Christopher Walken gör bra ifrån sig.
Citera
2020-02-12, 02:17
Bannlyst
Uncut Gems Den senaste filmen med Adam Sandler om gangsters av olika slag och annat i den svängen i NY var mycket bättre än de tråkverk som Scorscese gjort de senaste åren. Uncut Gems var lik den danska Pusher på så sätt att man kände av den stress Sandlers karaktär hade i jakten på pengar och stenbiten med opaler.

9/10
Senast redigerad av pethom 2020-02-12 kl. 02:20.
Citera
2020-02-12, 23:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Skyscraper kom ju in på Netflix. Då var man tvungen att se den fastän man blundade väldigt mycket. Fan inget kul att vara höjdrädd och se sådana filmer. Tycker ju också den fått ett rätt orättvist betyg på IMDB på 5,8. Så jävla dåligt sett till t.ex Die Hard är den ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in