"Jules" - (2013)
https://www.imdb.com/title/tt15428940/
Ben Kingsley, Harriet Harris, Jane Curtin m.fl.
---
En pensionärsfilm, med sagokaraktär.
Allt utspelas i en småstad, var livet har sin stilla gång.
På kommunhusets månatliga möten kommer de lokala gnällspikarna och kverulanterna, liksom de ensamma pensionärerna som fortfarande tycker att De har något att komma med.
När det blir dags för medborgarförslagens tur, då står de i kö för att säga sitt.
Ben Kingsley är en av huvudpersonerna, och han är en äldre farbror som bor i ett mycket stort hus, ensam. Ibland kommer hans oroliga dotter på besök och sjåpar med honom. Pratar om hans tilltagande förvirring.
En natt vaknar han av ett fruktansvärt dån från trädgården.
Det visar sig vara ett Flygande Tefat som kraschat.
Mitt i hans azaleor.
Självklart meddelar han kommunfullmäktige nästa möte, i förbifarten när han ändå håller på och framför sitt vanliga medborgarförslag om nya övergångsställen ...
- "
Har gubben till slut tappat det," ser man att de övriga i lokalen tänker, och de tittar på varandra med menande blickar.
Men, det är mycket riktigt ett flygande tefat som kraschat i hans blomsterrabatt.
Och hans azaleor har blivit förstörda.
Efter några dagar klättrar emellertid en utomjording ut från sitt flygande tefat, och lägger sig lidande på trädgårdsgången. Han är uppenbarligen illa däran.
Men farbrorn bryr sig inte.
Till slut går det inte att bara ignorera lidande längre, så han börjar så sakta visa varelsen lite omtänksamhet och slutligen har han blivit inlockad in i huset.
Utomjordingen kan inte tala, så det är bara farbrorn som får prata och bjuda på äpplen.
Efter ett tag får hans nyfikna pensionärskollegor från kommunmötena också reda på att farbror faktiskt huserar en livs levande utomjording i sitt hus.
Självklart vill de också vara med om det hela.
---
Filmen handlar om detta, om dessa pensionärers stilla vardagsliv i slutet av livet och vad som händer när en utomjording plötsligt hamnar i deras mitt.
Det är inte så att det blir oerhört dramatiskt, som man kanske hade kunnat tänka sig.
Nej, alls inte.
Och ibland känns det som att någon gärna hade fått lov att jobba lite hårdare i filmteamet.
Men det är som det är och det får bli som det är.
Istället för att se filmen som en enda storslagen filmupplevelse, så vill jag nog mer se den som en film med några få utvalda Scener, som kanske inte var så dåliga precis.
Och jag frågar mig vad det egentligen är som filmen handlar om.
Handlar den ... verkligen ... om ett möte med en plötsligt uppdykande Utomjording ...
Eller är det mest ett slags dramatiskt tillägg, något som syftar till att få publiken att se på det som sker "i bakgrunden, " i deras, de tre pensionärernas, liv ???
Jag vet inte, som sagt, men jag kan nog misstänka att det är det som syftas på.
Frågor som - "What if" ... dyker ju upp lite då och då i filmen.
- "Tänk om man hade haft en allsmäktig utomjording ... OM ... det, eller det hade hänt en ... ".
Tex.
Hur annorlunda hade kanske allt kunnat utvecklas, om någon/något med "magiskt trollspå" hade kunnat träda in och ... rättad hela situationen.
Men, hur skulle man isf förklara det ... för "Omvärlden" ???
Och ... "Om man hade fått Chansen" ... hade man tagit den då ???
---
Ja, som ni ser så blir det inget klarspråk här inte.
Jag tänker ju inte avslöja något helt i onödan, utan ni för allt lov att titta själv och själv tänka till lite.
---
Som sagt, filmen var inte fullt så bra som den Borde ha varit, som den Hade kunnat bara.
Men man får ta det för vad det är, eller blev.
Den är ju ändå fullt sevärd, och man lider inte illa av hur den presenteras.
Det är inte första gången man får se just pensionärer i samband med "Utomjordingar."
Vi minns ju filmen "
Cocoon" från 80-talet, eller när det nu var.
Det är inte alls samma film, och jag tror att filmskaparna varit medvetna om de yttre likheter och verkligen ansträngt sig för att separera de båda berättelserna.
Det är ju lite i det som det blir lite "konstigt."
Nästan på gränsen till oförklarligt eller åtminstone lite väl Bisarrt.
Och ... "Är det inte meningen att utomjordiska magiska varelser ska vara ... Alltigenom Goda ???"
Kanske "Godhet" inte bedöms på samma sätt för "dom" som för oss, bara ...
Men visst blir man lite ... fundersam =)
Det skadar inte.
Betyget då:
Vissa scener måste man, som sagt, ge ett högre betyg åt.
Men samtidigt så finns det fler som inte är riktigt fullständiga.
Så det är ingen 5:a.
Men kanske det Hade kunnat vara det?
Kanske ...
Eftersom jag faktiskt har tänkt på den, i dagarna nu efteråt och t.o.m. pratat om den med andra, så var det ju något som berörde mig.
Så jag måste nog ge den, trots allt, en:
Betyg:
4 av 5
(
med ett litet minus kanske, men ändå ... )