Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-06, 22:18
Looker från 1981
https://www.imdb.com/title/tt0082677...=hm_rvi_tt_i_1

En framstående plastikkirurg gör finstämda operationer på redan perfekta kvinnor. Han förstår inte varför de vill operera sig men det framkommer att de måste göra det för att bli än mer fulländade för den reklamfilm de ska spela in-. En efter en dör dem tills enbart en är kvar. Någon mystisk man med mustasch ses runt mordplatserna och vid mordtillfällena lyser ett mystiskt sken.

Sista tjugo minuterna var riktigt bra men jag ska försöka att inte låta dem färga mitt omdöme för mycket. Även det allra första i filmen är bra då rejält fina bröst är i bild.

Tycker den sci-fi-mässiga delen är riktigt skarp och skrämmande och påminner mycket om samtiden med AI och deepfakes. Filmen överlag är dock rätt seg men den elektroniska musiken bygger en tät atmosfär.

Det som var mest märkligt och osammanhängande var hur den svarta polisen framställdes som en av huvudrollerna för att sedan nästan försvinna helt ur filmen. Och i slutet när han är bärande av handlingen så ges hans framställan ett väldigt kyligt och distanserat porträtt.

2/5
Citera
2023-10-06, 22:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Midnight In Paris (2011)

Jag tycker den är tråkig och borde inte stå under kategorin humor, jag försökte se lite komedi, men det enda jag ser är en sörja med ointressanta dialoger och totalt ointressant handling, jag vill ha något annat än våld ibland, men här saknar jag nästan det, för det är så lugnt och jag får inte ens skratta litegranna eller visa några känslor. Se inte denna filmen.

4/10
Jag såg den nyss. Går på Svt nu.

Jag har sett många av Woodys filmer men inte denna.

Jag tyckte den var mycket bra. Väldigt rolig idé med en snubbe som förflyttas i tid i Paris och träffar tidigare kulturpersonligheter.

Inte komedi där man garvar så mycket med likväl en komedi tycker jag.
Citera
2023-10-06, 23:04
Medlem
Gosifs avatar
Jag såg nyss Path to War från 2002 med bl.a Michael Gambon, Donald Sutherland och Alec Baldwin.

Handlar om Lyndon Johnsons tid efter Kennedy-mordet och hur han hanterade Vietnam-kriget!

En av det bättre filmerna på länge som jag har sätt om kriget i Vietnam..

Skoningslös och gripande drama!

4.5 vassa knivar av 5 möjliga
Citera
2023-10-07, 06:59
Bannlyst
Jag såg senast The Punisher från 1989. Det är den med Dolph Lundgren.

Har aldrig läst serien den bygger på, så har ingen aning om hur trogen filmen är, men tyckte den var underhållande. Mörk, med högt tempo rakt igenom!

Betyget blir 4 ninjor av 5.
Citera
2023-10-07, 09:12
Medlem
Bartman777s avatar
American Graffiti (1973)
https://www.imdb.com/title/tt0069704/

Handling, saxat från imdb: "A group of teenagers in California's central valley spend one final night after their 1962 high school graduation cruising the strip with their buddies before they pursue their varying goals."

Jag vet inte hur jag ska börja... den här filmen är helt fantastisk i mitt tycke. De har verkligen lyckats med stämningen fullständigt. Det händer inte så mycket eller dramatiska saker i filmen, utan den bygger mer på känslan och musiken som är. Bilden är jättevacker och hela filmen är fullproppad av skön 50/60-talsmusik, det är helt spot on hela tiden.

Filmen får mig verkligen att vilja hoppa in i en tidsmaskin och åka till just den kvällen denna film utspelar sig och vara med där. Men i sinnet är jag nästan där, jag försvinner i princip från den verklighet jag befinner mig i.

Sån sjukt bra feelgood-film. Allt filmen spelar på är på topp.
Citera
2023-10-07, 11:05
Tampopo från 1985
https://m.imdb.com/title/tt0092048/?...7_nm_1_q_tampo

En japansk film om nudlar och mat överlag. Var en bra blandning av aptitretande maträtter och noggrant studerande och närbilder av hur folk åt och hur viktigt mat är för sammanhållning och hur viktigt mat är i alla kulturer. Något som störde mig var en liten detalj; en välklädd man i vit kostym köper ett nyss fångat ostron av en tjej vid vattnet. När han ska sluka ostronet skär han sig i läppen. Sedan gräver hon ur ostronet och lägger det i sin hand för att hjälpa honom och säger att han är välkommen att säga upp det ur hennes handflata. Så långt så gott, men sedan slickar hon av hans blodiga läppar. Usch!

4/5
Citera
2023-10-07, 12:35
Gomudeppô från 1962
https://m.imdb.com/title/tt2075192/?ref_=hm_rvi_tt_i_1

Handlar om några vänner i tjugoårsåldern (är svårt att bedöma med japaner) som börjar och slutar filmen med att skjuta med gummibandspistoler. Däremellan är de ute och flanerar bl a och åker tåg och läser upp vad de olika företagsnamnen heter och gör.

4/5
Citera
2023-10-07, 13:54
Medlem
Ambelains avatar
"Jules" - (2013)
https://www.imdb.com/title/tt15428940/

Ben Kingsley, Harriet Harris, Jane Curtin m.fl.

---

En pensionärsfilm, med sagokaraktär.
Allt utspelas i en småstad, var livet har sin stilla gång.
På kommunhusets månatliga möten kommer de lokala gnällspikarna och kverulanterna, liksom de ensamma pensionärerna som fortfarande tycker att De har något att komma med.
När det blir dags för medborgarförslagens tur, då står de i kö för att säga sitt.

Ben Kingsley är en av huvudpersonerna, och han är en äldre farbror som bor i ett mycket stort hus, ensam. Ibland kommer hans oroliga dotter på besök och sjåpar med honom. Pratar om hans tilltagande förvirring.

En natt vaknar han av ett fruktansvärt dån från trädgården.
Det visar sig vara ett Flygande Tefat som kraschat.
Mitt i hans azaleor.

Självklart meddelar han kommunfullmäktige nästa möte, i förbifarten när han ändå håller på och framför sitt vanliga medborgarförslag om nya övergångsställen ...

- "Har gubben till slut tappat det," ser man att de övriga i lokalen tänker, och de tittar på varandra med menande blickar.

Men, det är mycket riktigt ett flygande tefat som kraschat i hans blomsterrabatt.
Och hans azaleor har blivit förstörda.

Efter några dagar klättrar emellertid en utomjording ut från sitt flygande tefat, och lägger sig lidande på trädgårdsgången. Han är uppenbarligen illa däran.
Men farbrorn bryr sig inte.
Till slut går det inte att bara ignorera lidande längre, så han börjar så sakta visa varelsen lite omtänksamhet och slutligen har han blivit inlockad in i huset.

Utomjordingen kan inte tala, så det är bara farbrorn som får prata och bjuda på äpplen.

Efter ett tag får hans nyfikna pensionärskollegor från kommunmötena också reda på att farbror faktiskt huserar en livs levande utomjording i sitt hus.
Självklart vill de också vara med om det hela.

---

Filmen handlar om detta, om dessa pensionärers stilla vardagsliv i slutet av livet och vad som händer när en utomjording plötsligt hamnar i deras mitt.
Det är inte så att det blir oerhört dramatiskt, som man kanske hade kunnat tänka sig.
Nej, alls inte.

Och ibland känns det som att någon gärna hade fått lov att jobba lite hårdare i filmteamet.
Men det är som det är och det får bli som det är.

Istället för att se filmen som en enda storslagen filmupplevelse, så vill jag nog mer se den som en film med några få utvalda Scener, som kanske inte var så dåliga precis.

Och jag frågar mig vad det egentligen är som filmen handlar om.
Handlar den ... verkligen ... om ett möte med en plötsligt uppdykande Utomjording ...
Eller är det mest ett slags dramatiskt tillägg, något som syftar till att få publiken att se på det som sker "i bakgrunden, " i deras, de tre pensionärernas, liv ???

Jag vet inte, som sagt, men jag kan nog misstänka att det är det som syftas på.

Frågor som - "What if" ... dyker ju upp lite då och då i filmen.
- "Tänk om man hade haft en allsmäktig utomjording ... OM ... det, eller det hade hänt en ... ".
Tex.
Hur annorlunda hade kanske allt kunnat utvecklas, om någon/något med "magiskt trollspå" hade kunnat träda in och ... rättad hela situationen.
Men, hur skulle man isf förklara det ... för "Omvärlden" ???

Och ... "Om man hade fått Chansen" ... hade man tagit den då ???

---

Ja, som ni ser så blir det inget klarspråk här inte.
Jag tänker ju inte avslöja något helt i onödan, utan ni för allt lov att titta själv och själv tänka till lite.

---

Som sagt, filmen var inte fullt så bra som den Borde ha varit, som den Hade kunnat bara.
Men man får ta det för vad det är, eller blev.
Den är ju ändå fullt sevärd, och man lider inte illa av hur den presenteras.

Det är inte första gången man får se just pensionärer i samband med "Utomjordingar."
Vi minns ju filmen "Cocoon" från 80-talet, eller när det nu var.
Det är inte alls samma film, och jag tror att filmskaparna varit medvetna om de yttre likheter och verkligen ansträngt sig för att separera de båda berättelserna.

Det är ju lite i det som det blir lite "konstigt."
Nästan på gränsen till oförklarligt eller åtminstone lite väl Bisarrt.
Och ... "Är det inte meningen att utomjordiska magiska varelser ska vara ... Alltigenom Goda ???"
Kanske "Godhet" inte bedöms på samma sätt för "dom" som för oss, bara ...

Men visst blir man lite ... fundersam =)

Det skadar inte.

Betyget då:

Vissa scener måste man, som sagt, ge ett högre betyg åt.
Men samtidigt så finns det fler som inte är riktigt fullständiga.

Så det är ingen 5:a.
Men kanske det Hade kunnat vara det?
Kanske ...

Eftersom jag faktiskt har tänkt på den, i dagarna nu efteråt och t.o.m. pratat om den med andra, så var det ju något som berörde mig.

Så jag måste nog ge den, trots allt, en:

Betyg:

4 av 5

(med ett litet minus kanske, men ändå ... )
Citera
2023-10-07, 22:12
True believer från 1989
https://www.imdb.com/title/tt0098524...q_true%2520bel

En f.d. passionerad advokat hänger sitt yrkesliv till att försvara simpla och sorgliga narkomaner, när han en gång i tiden brann för viktigare frågor. En dag kliver en orientalisk kvinna in på hans kontor med en tolk och hon vill att han ska försvara hennes son som sitter dömd för ett mord för åtta år sedan i China Town och nu är åtalad för att ha mördat en nazist i en fängelsevendetta. Vår advokat ser inte mycket poäng i att försvara den åtalade för hans självförsvarsmord utan han vill istället gå tillbaks i tiden och öppna upp det gamla fallet. På vägen möter han en mäktig fiende i Manhattans distriktsåklagare samt en till synes vanlig egenföretagare som bara anställer ex-kriminella.

Filmen är rätt bra och historien är intressant men det är något med James Woods överspel som är lite komiskt som gör att jag har svårt att ta filmen på allvar. Hade han varit mer nedtonad så skulle filmen känts som en vanlig rättegångsfilm men nu känns den lite off.

3/5
Citera
2023-10-07, 22:15
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
American Graffiti (1973)
https://www.imdb.com/title/tt0069704/

Handling, saxat från imdb: "A group of teenagers in California's central valley spend one final night after their 1962 high school graduation cruising the strip with their buddies before they pursue their varying goals."

Jag vet inte hur jag ska börja... den här filmen är helt fantastisk i mitt tycke. De har verkligen lyckats med stämningen fullständigt. Det händer inte så mycket eller dramatiska saker i filmen, utan den bygger mer på känslan och musiken som är. Bilden är jättevacker och hela filmen är fullproppad av skön 50/60-talsmusik, det är helt spot on hela tiden.

Filmen får mig verkligen att vilja hoppa in i en tidsmaskin och åka till just den kvällen denna film utspelar sig och vara med där. Men i sinnet är jag nästan där, jag försvinner i princip från den verklighet jag befinner mig i.

Sån sjukt bra feelgood-film. Allt filmen spelar på är på topp.

Det här är en kultfilm för oss bilentusiaster, finns väl ingen som gillar den som inte sett den en så där 10-20 gånger, med maxat ljud. Skall ses på Bio helst.

Du observerade väl att det var en av de första filmerna som Harrison Ford var med i.
Citera
2023-10-08, 03:33
Medlem
Madagascars avatar
Helene

Om Helene Schjerfbeck. Konstnär.

Satans bra film. Inte så jävla mycket snack. Bilder. Klipp. Skådespelare.

Se den!!

Går på Svt. Några timmar till.
Citera
2023-10-08, 08:22
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Du observerade väl att det var en av de första filmerna som Harrison Ford var med i.
Om inte annat så antar jag det, då han är väldigt ung i den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in