2022-06-25, 14:39
Pale Rider från 1985

Clintan är en pastor snedstreck revolverman i vilda västern där LaHood styr en liten guldletarby med sin järnhand. 20 ton sand blästrar han bort om dagen med sina starka vattenkanoner. Några familjer i en liten del av samhället letar guld på det gamla sättet med hacka och spett och vaskning. LaHood vill ha bort dem.

3/5
Citera
2022-06-25, 17:17
Medlem
Geomeisters avatar
Fly Away Home alternativt Den långa resan | Året var 1996
https://www.imdb.com/title/tt0116329...nm_flmg_act_53

Det finns två aspekter av denna film.

1) Det filmen är baserad på: En gubbe som lyckades ta ett luftfordon och föra gäss efter sig lik en flockledare eller vad det kallas.

2) Den inbakade handlingen för att göra en spelfilm av det hela: En ung flicka och mor är med i en bilolycka. Mamman avlider, men inte flickan. Flickan tas senare hand om sin excentriska far och hittar snart något som ger hennes liv en mening.

Slå ihop dessa aspekter och du får en relativt mogen barnfilm. Jeff Daniels karaktär gör filmen både löjligare och mer seriös. Fotot har åldrats bra samt att det finns tillräckligt väsentligt för att en vuxen ska kunna titta på allt och inte zooma ut.

Betyg av IMDB? 6,9 / 10
Mitt omdöme: 5,9 / 10
Senast redigerad av Geomeister 2022-06-25 kl. 17:19.
Citera
2022-06-25, 20:57
För en handfull dollar från 1964

Den första delen av dollartrilogin. Jag har alltså inte sett denna film innan vilket förvånar mig. Det är Clintan som bekant, som rider in i staden San Miguel. Där härskar två familjer: Baxters och Rojos. Familjeöverhuvudet Baxter är stadens sheriff och Rojos är banditer där ena brodern Ramon är den alla talar om. Tyckte barnet Jesus som var tack gode dios med väldigt lite i filmen var extremt irriterande.

Clintan försöker alliera sig med bägge sidorna samtidigt som han spelar dem mot varandra för egen vinning.

3/5
Citera
2022-06-25, 22:46
The Duff från 2015

Designated ugly fat friend. Bianca är en omedveten duff bland sina två snygga vänner. Folk pratar med Bianca för att komma närmre hennes två heta väninnor.

Filmen är väldigt förutsägbar och dramat i filmen är hjärndött. Deras problem är säkert hämtade från verkligheten, men det är.en fjantig verklighet som jag inte vill kännas vid. Stör mig på humor som utgår från att sociala medier och ungdomars mobilberoende är galet samtidigt som man gör nån form av social kommentar över det blandat med humor.

Det enda bra med filmen är några få minuter innan slutet. Filmen är.fortfarande igång när jag skriver detta, för den kan inte hålla mitt intresse uppe.

1/5
Citera
2022-06-26, 10:29
Medlem
Niskalaukauss avatar
Såg Oscars vinnaren Drive My Car bästa utländska film. Väldigt lång 3 timmar jävligt välgjord riktigt bra skådespelar prestationer. Mycket av handlingen utspelar sig i en teaterrepetition där dem läser repliker från teatern dom repeterar vilket gör att i alla fall jag hade svårt att hålla koncentrationen uppe.

Sedan såg vi en klassiker Dr. Strangelove. Det var länge sedan jag såg den så vi valde att se om den.
Filmen är från 1964 och är väl en antikrigsfilm speciellt vad gäller kärnvapen. 3 gånger Peter Sellers
Slim Pickens som Maj. 'King' Kong har väl den scenen man kommer ihåg mest från filmen. Sedan dyker ju en ung James Earl Jones upp som jag kände igen mest på rösten.
Sterling Hayden som Brig. Gen. Jack D. Ripper som startar det hela, när han pratar om varför känns han verkligen som en Qanon snubbe från idag.

Såg Motherless Brooklyn välgjord film om korruption. Huvud personen hade tourettes så man funderade om han spelar över eller inte, men jag tycker nog inte det så här när man funderat ett tag.
Citera
2022-06-26, 11:33
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
För en handfull dollar från 1964

Den första delen av dollartrilogin. Jag har alltså inte sett denna film innan vilket förvånar mig. Det är Clintan som bekant, som rider in i staden San Miguel. Där härskar två familjer: Baxters och Rojos. Familjeöverhuvudet Baxter är stadens sheriff och Rojos är banditer där ena brodern Ramon är den alla talar om. Tyckte barnet Jesus som var tack gode dios med väldigt lite i filmen var extremt irriterande.

Clintan försöker alliera sig med bägge sidorna samtidigt som han spelar dem mot varandra för egen vinning.

3/5
Man bör förstås nämna två saker i sammanhanget.

Dels att filmen är en nyinspelning av Akira Kurosawas Yojimbo - Livvakten (1961). En klassiker som filmats i många olika skepnader genom åren.

Dels att detta var den första spaghettiwestern-filmen och räknas som epokgörande i genren. Clint Eastwood blev genom sin medverkan en internationell superstjärna.
Citera
2022-06-26, 11:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Modern Times (1936). Moderna tider

Vari luffaren Charlie Chaplin får jobb vid ett löpande band, och utpekas som strejkledare.

En film jag faktiskt inte sett tidigare, och med ett starkt renome på IMDB, med plats 46 på topplistan, så hade jag en del förväntningar.
Men filmen är mestadels stumfilm med textskyltar, något man inte väntar sig 1936.

Jag måste nog säga att jag blev gruvligt besviken, det känns som att namnet Chaplin är heligt, och allt han gjort måste få toppbetyg.
Här spelar han mot söta Paulette Goddard, som senare skulle bli hans hustru.

Nej, jag blev inte imponerad av filmen, 2/5

IMDB 8,5 = 4,33/5
238338 röster
Citera
2022-06-26, 11:58
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Men filmen är mestadels stumfilm med textskyltar, något man inte väntar sig 1936.
Den är ju känd som den sista stumfilmen, så jag vet inte varför du skulle förvänta dig något annat även om den så är producerad 1936.

Trist att du inte gillar den. Jag tycker det är en väldigt trevlig och rolig satir över hur okomplicerad människan är i en kontext där omgivningen är så långt ifrån naturlig den kan komma.

Såg Cloak & Dagger från 1984 (UHD-BD från VS) nyligen. Antagligen är den mest intressant sett ur det psykiatriska perspektivet, då Davey uppenbarligen lider av schizofreni samt GAD i samband med hur hans familjeband ser ut. Går helt klart att dra paralleller med hur Davey framställs med Elliott i E.T., då båda spelas av Henry Thomas och har liknande karaktärsdrag. Också kul med ett så uppenbart tydligt Atari-tema, vilket blev passé i princip i samband med att filmen släpptes.
Citera
2022-06-26, 12:41
God Bless America från 2011

Regisserad av självaste Bobcat Goldthwait. Handlingen är rätt så genial och enkel. En man tröttnar på att leva i skitlandet USA med all ytlighet och hatpropaganda så han börjar skjuta folk.

3/5
Citera
2022-06-26, 12:55
Medlem
Electra Glide in Blue (1973)

Kortväxt motorcykelsnut lyckas klura ut att ett misstänkt självmord i själva verket är ett mord. Han blir befordrad men hans nya tjänst visar sig inte vara vad han hoppats på.

Egensinnig rulle som börjar intressant men jag lyckas i alla fall inte hålla intresset uppe hela filmen.

Betyg: 2/5
Citera
2022-06-26, 19:13
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:

Regisserad av självaste Bobcat Goldthwait. Handlingen är rätt så genial och enkel. En man tröttnar på att leva i skitlandet USA med all ytlighet och hatpropaganda så han börjar skjuta folk.

3/5

Jag gillar den filmen.
Citera
2022-06-26, 19:27
Medlem
snivlems avatar
Citat:

3/5

Fan den nutida klassikern....Får bli en repris av den här i afton. i brist på att få utföra liknande dåd själv så får man fantisera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in