Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-02, 14:11
Medlem
The Emerald Forest 1985 (Amazonas - Smaragdskogen)
https://imdb.com/title/tt0089087/

Från samma regissör som Deliverence/Den sista färden. (Lite samma genre också)

En ingenjör överser bygget av en ny kraftverksdamm i utkanten av Amazonas regnskog, tar med familjen för att visa hur arbetet går till, dukar upp fika, och sen är sonen borta.

Sonen hade innan sett leende människor i skogen sa han, men fadern lyckades inte se dem när han skulle visa, men hittar en pil efter sonens försvinnande, sedan börjar fadern leta, år efter år.

Baserad på verklig händelse.

Jag blev glatt överraskad över filmen, aldrig hört talas om, bjöd på mer än jag kunde gissa.

Det är mycket regnskog, indianer, kultur och natur. Och det är inget minus att indianstammen som tog grabben har vackra kvinnor!
Skådespeleriet ligger på samma nivå som Deliverence!

6,9 på IMDB
Lite svårt här, som spelfilm lägger jag den lite lägre, men som helhet är den lätt värd en 7:a, en stark sådan.
Citera
2022-01-02, 16:26
Medlem
Spring (2014)

Amerikansk kille hamnar i trubbel och drar till Italien där han träffar på en babe, som visar sig vara något annat än han trodde.

Annorlunda film, med en kombination av romantik och skräck i ett långsamt tempo som inte borde lämna någon oberörd.
Citera
2022-01-02, 16:57
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Spring (2014)

Amerikansk kille hamnar i trubbel och drar till Italien där han träffar på en babe, som visar sig vara något annat än han trodde.

Annorlunda film, med en kombination av romantik och skräck i ett långsamt tempo som inte borde lämna någon oberörd.

Tack för tipset, blir denna ikväll!

Verkar intressant.
Citera
2022-01-02, 19:47
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1997
Filmen var One Night Stand
https://www.imdb.com/title/tt0119832/?ref_=nm_flmg_act_38

One Night Stand? Låter som en film med massa sex eller någon B-version av Sex And The City. Oväntat och lyckligtvis är den djupare än så.

I huvudrollen ser vi Wesley Snipes mitt uppe i hans action/komedi fas. Den här är dock så långt man kan komma ifrån Blade, U.S. Marshals eller White Men Can't Jump. Är du ute efter den stilen av film är det här inget för dig.

Betyget på IMDB? 5,8 / 10

Filmen för mig balanserar antingen över eller under det betyget genom hela filmen. Filmen är medveten om sin genre och undviker klichéer. En del skådespeleri är långt över vad jag förväntade mig. Flera scener är klart minnesvärda samtidigt som filmen är bredare än vad man kan tro. Det är lite relationer, drama, humor, musik och vad du vill. Bra grejer.

Det finns tyvärr musik som ligger på stora delar av filmen och är högre än dialogen. Jag provade att titta utan undertext och jag hörde knappt vad de sa. Fick starta om efter några minuter med text. Musiken som är på fungerar bitvis, men ibland inte alls. Filmens ton varierar kraftigt ifrån scen till scen också. Ibland känns det som två om inte tre helt olika filmer. Lägg till att filmen försöker trixa till det lite med flera olika sätt att förmedla vad som hände. Något av dessa saker var okej. Det mesta helt överflödigt och daterat.

Mitt betyg? 5,8 / 10. Tycker det på IMDB stämmer rätt bra. Knepig film att rekommendera, men har klart saker i sig som är sevärda. Det dyker även upp ett antal kända ansikten utöver Wesley Snipes, vilket är lite kul.
Citera
2022-01-02, 20:54
Medlem
Moon (2009)

Sci-fi som påminner om 2001: A Space Odyssey. Sam jobbar ensam på en månbas med att skörda helium-3 som nu används som energi på Jorden. Han har ett treårskontrakt som det bara återstår ett par veckor på innan han får åka hem - tror han.

Sam spelas av Sam Rockwell, som gör ett väldigt bra jobb. Han är bra på att spela lite halvknäpp; Sam i filmen har under tre års tid inte haft annat sällskap än en superduperdator, vars röst görs av Kevin Spacey, och direktkommunikationen med Jorden är bruten, så han får spela in och skicka videomeddelanden till sin fru, och får inspelade videomeddelanden från henne. Han inser själv att han varit där för länge: "I'm talking to myself on a regular basis"

Att säga mer om handlingen vore att spoila filmen. Men man kan säga att det är spänning utan sedvanlig rymdfilmsaction. Brittisk- och amerikanskproducerad film som antagligen inte hade en jättestor budget. Filmen har ett soundtrack av Clint Mansell, som var det som fick mig att fortsätta att titta när jag såg filmen första gången, efter att ha blippat mellan kanalerna på TV:n och råkade hamna i introt till Moon.

På slutet blir det:

Citera
2022-01-02, 20:59
Medlem
Såg The Warriors nyligen.
En film där spelet mellan far och två söner är starkt. En boxnings film är det i grunden. Kan tyckas banalt men den var stark. Sista 15 min är episka. Jag brukar säga om jag fäller en tår så är filmen bra. Japp det trillade tårar längs kinderna !
4 plus av 5
Citera
2022-01-03, 02:36
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1982
Filmen var Death Wish II
https://www.imdb.com/title/tt0082250/?ref_=nm_flmg_act_18

Originalet Death Wish ifrån 1974 gjorde att Charles Bronson gick från omtyckt biroll och huvudperson i mindre filmer till en actionstjärna trots han var över femtio år gammal. Ytterligare åtta efteråt kom denna efterföljare. En ökänd serie hade påbörjats!

Radiostationerna alarmerar i starten av filmen att brottsligheten stigit. Bronsons karaktär har sedan förra filmen hittat tillbaka till ett någorlunda trevligt liv, men något händer och snart är jakten på gång!

En handlingsmässigt typisk efterföljare. Snarlik handling som är mer överdriven och lite sämre igenomtänkt än tidigare filmen. Hur allt startar är inte direkt filmvärldens mest intelligenta scen

De onda i filmen är löjliga, men är de är brutala, minnesvärda och underhållande. I förra filmen var en ung Jeff Goldblum en av de onda. I denna är det bland annat en annan numera känd skådespelare. 1980-talets miljöer gör mycket, en del riktigt naket skadar inte (inte att alla ska stå i perfekta skyddade vinklar) och trots överdriven handling sker saker som inte helt fördummar allt.

Bronsons karaktär dyker upp här och där. Han skadas brutalt, men verkar snart vara fullt igång igen trots bristande vård och hög ålder. Det hade inte skadat att ha lite mer genuint skådespel än tuff action och sköna one liners. Trots saker som dessa var jag konstant underhållen. Filmen hade ett högre betyg på IMDB än väntat också (innan jag sett filmen). Ser fram emot att se efterföljarna, men allt har sin tid.

Betyg på IMDB? 6,0 / 10
Mitt betyg? Instämmer med IMDB
Senast redigerad av Geomeister 2022-01-03 kl. 02:43.
Citera
2022-01-03, 20:01
Medlem
Do not look up. Den var inte bra. Det mest intressanta är om det var Meryl Streeps nakna gum-rumpa man såg i slutet när de steg ur rymdskeppet. Nej hon är nog för fin av sig och lät en stand-in göra scenen. Oaktat det, det är nog så Streeps ser ut idag.
Citera
2022-01-04, 13:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Flintstones in Rock Vegas (2000)

Vi får en tillbakablick hur Fred träffade Wilma, Och Barney träffade Betty, och en irriterande rymdvarelse studerar sexliv på Jorden.

den första Flinstonefilmen med riktiga skådespelare var en rätt kul ide.
Men här blev det mindre bra, man undrar lite vilka som var målgruppen.

Joan Collins, vid den här tiden 67 år, det kan man inte tro.
Rymdvarelsen var faktiskt Alan Cumming från serien Instinct
2-/5

IMDB 3,7 = 2,2/5
23130 röster (oväntat många)

Filmåret börjar inge vidare, men det borgar för att nästa film troligen blir bättre.
Citera
2022-01-04, 15:02
Sorcerer 1977
https://www.imdb.com/title/tt0076740/?ref_=nv_sr_srsg_6

Detta är i princip samma film som H.G. Clouzots film från femtiotalet - Fruktans lön. Bägge filmerna är baserade på en bok.

Filmerna skiljer sig lite åt. I denna film följer vi en flyktbilsförare, en palestinsk terrorist, en oärlig bankman och en yrkesmördare från Amerika söder om USA. Alla flyr till en liten håla i Sydamerika där livet inte är glamoröst. En dag får de en chans att transportera dynamit med läckande nitroglycerin till en anläggning. 8000 pesos per skalle, eller 40 000 pesos totalt (det är uträknat på fem pers fastän de är fyra). Av filmens fyra huvudpersoner så klarar tre stycken uppkörningen. Så väldigt praktiskt. Att filmens stjärna, Roy Scheider, klarar testet är inte förvånande då hans jobb är att köra, men varför en palestinsk terrorist och en fransk bankman skulle vara så bra på att köra lastbil förklaras inte. Vår käre yrkesmördare kommer ändå med som en av de fyra till slut efter att han har gjort en manöver.

Jag läste mig till att regissör William Friedkin ville ha en stor stjärna i huvudrollen, bl a Steve McQueen. Jag kan hålla med om att det vore smart ur ett ekonomiskt perspektiv då McQueen är ett större dragplåster än Scheider, men personligen föredrar jag Scheider framför McQueen och jag tycker Roy Scheider gör ett strålande jobb i filmen. Det var en tydlig nick till Hajen i filmen, som inte står med på imdbs Connections-lista.

Här är bevis på vilket kristet höger-extremt skitland USA är: Due to the subtitles at the beginning of the film many theater patrons began complaining, believing that they had unknowingly paid to see a foreign film. In order to alleviate that, special posters were quickly printed up and posted in the theater lobby which stated the following. "YOUR ATTENTION PLEASE. To dramatize the diverse backgrounds of the principal characters in "Sorcerer", two of the opening sequences were filmed in the appropriate foreign languages - with subtitles in English. Other than these opening scenes, "Sorcerer" is an English-language film." Mkt snack nuförtiden om att dagens filmtittare har "damp" och en låg koncentrationsförmåga men här ser vi svart på vitt att "amerikanerna" (idioterna har inte ens ett funktionellt korrekt ord för sina invånare) alltid har varit imbeciller.

9/10, inte lika bra som originalet men väldigt väldigt sevärd och antagligen Friedkins bästa film då jag föredrar denna framför hans mer välkända och mer uppskattade och mer kommersiellt gångbara klassiker som heter French Connection och Exorcisten.
Citera
2022-01-04, 19:59
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Legend 2015

”Legend” är den sanna historien om de beryktade gangstrarna och tvillingbröderna Ronnie och Reggie Kray, om deras uppgång och fall i 60-talets London. Tillsammans tar bröderna över staden, men samtidigt som deras imperium växer hotas deras starka band av maktkamper, galenskap, samt en kvinna. Filmen är baserad på John Pearsons bok ”The Profession of Violence: The Rise and Fall of the Kray Twins”.

En av de bästa filmer jag sett på ett tag,men Tom Hardy är ju nästan alltid bra =)
7/10

https://www.imdb.com/title/tt3569230/
Citera
2022-01-04, 20:24
Medlem
zxcvb45s avatar
The Kindred

Brittisk skräck, segt brinnande tempo men en sevärd film med inte en helt väntad plot.

https://www.imdb.com/title/tt10306450/

5/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in