2021-02-03, 20:05
Medlem
Gräns.
Svens film från 2018.
Sämsta skit jag sett på länge.

Se inte filmen.
Citera
2021-02-03, 20:34
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
The Best Years of Our Lives (1946)
Tre veteraner från andra världskriget, Homer, Al och Fred, återvänder till USA och försöker bearbeta sina upplevelser.

En film som håller än idag och som var före sin tid och vågade visa hur krig förändrar både de som strider och de som är kvar. Uppfriskande med en Hollywood-krigsfilm som inte är överdrivet patriotisk.
Starka insatser av både vana skådespelare och amatörskådespelare.

Betyget landar på 4/5
Tack för recensionen. Jag såg av en slump 10-15 minuter av den tidigare idag när den gick på SVT. Jag hade inte möjlighet att titta längre än så men ska ta och se filmen i sin helhet på Play. Under de få minuterna jag såg så slogs jag faktiskt direkt av skådespeleriet.
Citera
2021-02-03, 20:34
Medlem
Det har hunnit bli flera veckor sedan nu men den senaste filmen jag såg var "Cruel Intentions" från 1999. En drama rikligt kryddad med sexuella anspelningar. Riktas främst till ungdomar.

Handlingen är denna: Det är sommarlov. Kathryn har just blivit övergiven av sin kille. För att hämnas ber hon sin blaserade styvbroder Sebastian, stadens okrönte mästare i att förföra, om att få sin före detta killes nya tjej att framstå som ett fnask. Samtidigt slår de två vad om något annat: Kan Sebastian förföra den fromma och pryda Annette, den nya rektorns dotter, innan skolan börjar igen? Om inte, får Kathryn Sebastians bil. Lyckas han däremot, får Sebastian Kathryn.

På svenska har titeln översatts till "En djävulsk romans" och den träffar verkligen rätt. Det känns som att djävulen har ett finger med i de romantiska spelen här. I kontrast till detta finns goda krafter som vill motverka de brutala och skoningslösa lekarna som styvsyskonen Kathryn (utmärkt spelad av Sarah Michelle Gellar) och Sebastian Valmont (lika utmärkt spelad av Ryan Phillippe) står för.

En röd tråd löper genom hela filmen och den tar sig aldrig jättemycket vatten över huvudet, men visst hade man ändå kunnat skala ned handlingens alla beståndsdelar något. Det är lite för tvära kast här och var.

När det gäller ungdomsfilmer/high-school-filmer som den här brukar dialogerna vara lite för klämkäcka och forcerade för min smak. "Cruel Intentions" är inget undantag så det antecknar jag på minussidan. Kanske är just dialogtyper som dessa oundvikliga?

En annan sak som inte heller är riktigt bra är rollkaraktären Cecile (spelad av Selma Blair). Har svårt att förstå mig på den rollen.

Filmen påminner om en annan film som jag gillar, "She's All That", som också utkom 1999. Det är dock den enda sammankopplingen jag kan göra. Den här filmen känns rätt originell och det bör antecknas som ett plus i protokollet.

Betyget som den fått på IMDB (6.8) tycker jag är en aning högt men jag vill egentligen inte avskräcka någon från att se den. "Cruel Intentions" är inte dålig på något sätt men jag hade lite högre förväntningar. Tack vare Google och deras "Andra har också frågat"-rubriker blev slutet lite väl spoilat för mig, men det gjorde inte mycket. Avslutningen är minnesvärd.

Jag är lite inne på samma spår som Aftonbladets recensent Jens Peterson var 1999 när han gav sig på verket. Han var dock än mer konfunderad än mig.
Senast redigerad av InformationSociety 2021-02-03 kl. 20:47.
Citera
2021-02-05, 15:17
Medlem
Palm Springs (2020)
Rekommenderar! Använder liknande koncept som Groundhog day + bra kemi mellan skådisar + kul.
Citera
2021-02-05, 18:06
Medlem
Galen-Ekorres avatar
In The Tall Grass

Denna var faktiskt bättre än jag räknat med! Välgjord och spännande film med bra skådespelare.
Citera
2021-02-06, 07:55
Medlem
Mannen på taket 1976 - En riktigt bra beck-film med Carl-Gustaf Lindstedt, sven Wolter, Thomas Hellberg m.m, riktigt annorlunda för att var Svensk film och med många minnesvärda scener. Helt klart en av Bo Widerbergs bästa filmer.

Victoria 1979 - Baserad på en roman av Knut Hamsun som jag ej har läst, riktigt seg, tråkig, händelselös, livlös, stel och ful film som inte lyckas med att förmedla någonting, lämnade mig helt likgiltig. Bo Widerbergs sämsta tillsammans med Fimpen enligt mig.
Citera
2021-02-06, 09:55
Medlem
Spring Uje, spring.
En riktig skitfilm. Vänster och PK propaganda.
Citera
2021-02-06, 16:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dangerous crossing (1953). En man försvinner

Ung söt dam (Jeanne Carin) åker på smekmånadskryssning, men hennes man försvinner spårlöst.

Inte alls så pjåkig, lite ovisst in i det sista innan de sista pusselbitarna faller på plats. 3+/5

IMDB 7,0=3,67
Citera
2021-02-06, 19:10
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Todos tenemos un plan
Engelsk titel: Everybody Has a Plan
Året var 2012
Språk: Spanska
https://www.imdb.com/title/tt1674772...nm_flmg_act_10

Viggo Mortensen i en spansk thriller !

I något sumpmarksområde kidnappas en äldre man på ett amatörmässigt sätt. Kidnapparens vänner tycker det var en jäkligt dålig plan och dödar den äldre mannen så att han inte skulle kunna peka ut någon.

Filmen berättar inte överdrivet mycket från start utan de flesta luckorna blir ditlagda med tiden på oftast snygga sätt. Det finns dock några luckor som aldrig riktigt sätts dit tyvärr vilket sänker filmen en aning för mig. Huvudpersonens motivation känns tveksam tror filmen vunnit mycket på att ge mer klarhet på just den punkten.

Kameravinklarna är simpla och allt är på spanska även Viggo Mortensens dialog. Det är inte särskilt mycket action, men det finns och filmen är överlag mörk. Inget jag skulle rekommendera till en barnfamilj eller folk endast vara vid stora blockbusters. Jag gillar däremot mycket av hur filmen utvecklar sig och idén är intressant. Kan förstå varför någon som Viggo Mortensen hellre spelar in en sådan här film emellanåt än bara massa Lord of the Rings/Marvel/andra gigantiska produktioner.

En godkänd film för den vill se något mer udda och intimt.

Betyg på IMDB? 5,6 / 10
Mitt betyg: 5,9 / 10
Citera
2021-02-06, 23:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
A dolls house (1973). Ett dockhem

Ibsens filmatiserade pjäs, vari en en bankdirektören hustru utsätts för utpressning för ett förskingringsbrott

Ett mycket trist drama. Såg den enbart för Anna Massey, men hon var inte med många minuter.
1+/5

IMDB 6,4=3,4/5
Citera
2021-02-07, 00:27
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
A dolls house (1973). Ett dockhem

Ibsens filmatiserade pjäs, vari en en bankdirektören hustru utsätts för utpressning för ett förskingringsbrott

Ett mycket trist drama. Såg den enbart för Anna Massey, men hon var inte med många minuter.
1+/5

IMDB 6,4=3,4/5
Vet gode herrn om man se den på någon sk streamingtjänst?
Citera
2021-02-07, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vet gode herrn om man se den på någon sk streamingtjänst?

Youtube är störst på äldre filmer

edit: man kanske inte får lista piratsidor?
Senast redigerad av hodde 2021-02-07 kl. 01:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in