En film jag hade en hel del förväntningar på då jag anade att den skulle påminna om Thriller - En grym film och I spit on your grave. Sen så var den ju regisserad utav Abel Ferrera dessutom
Tycker filmen var störtskön med mycket känsla och stämningsfull musik. Dåligt skådespeleri men anser att denna typ av kultklassiker ska ha dåligt skådespeleri så det var helt enligt riktlinjerna Topp 3 utav Rape-n-Revenge filmer som jag har sett och betyget landar på stabila.
Liam Neeson är ett träd på liknande sätt som Sean Connery är en drake i "Dragonheart". Det låter inte särskilt lockande, men filmen är ingen förutsägbar barnfilm eller dum actionrulle. För mig är den inte bara oväntat bra utan bra på riktigt!
Filmen arbetar på flera olika plan och delhandlingarna går in i varandra på intressanta sätt. Det stämmer att det delvis är en barnfilm, men den är betydligt djupare än t.ex. "SVJ". Där SVJ var grafiskt snygg, men rätt dumförklarade mot vuxna människor är denna tvärtom.
Skådespeleriet är bra och dialogen likaså. Istället för att visa barn massa solskenshistorier som berättar ingenting om verkliga livet gör denna rätt. Blandar fantasi med stenhård sanning.
Jag var högst tveksam till att se denna utan lockades mest av Lian Neeson och Sigourney Weaver. Är väldigt glad att jag chansade. Det är i filmer likt denna dagens generation utmärker sig. En film som rekommenderas starkt.
Betyg?
4 / 5
Senast redigerad av Geomeister 2018-09-02 kl. 12:22.
Liam Neeson är ett träd på liknande sätt som Sean Connery är en drake i "Dragonheart". Det låter inte särskilt lockande, men filmen är ingen förutsägbar barnfilm eller dum actionrulle. För mig är den inte bara oväntat bra utan bra på riktigt!
Filmen arbetar på flera olika plan och delhandlingarna går in i varandra på intressanta sätt. Det stämmer att det delvis är en barnfilm, men den är betydligt djupare än t.ex. "SVJ". Där SVJ var grafiskt snygg, men rätt dumförklarade mot vuxna människor är denna tvärtom.
Skådespeleriet är bra och dialogen likaså. Istället för att visa barn massa solskenshistorier som berättar ingenting om verkliga livet gör denna rätt. Blandar fantasi med stenhård sanning.
Jag var högst tveksam till att se denna utan lockades mest av Lian Neeson och Sigourney Weaver. Är väldigt glad att jag chansade. Det är i filmer likt denna dagens generation utmärker sig. En film som rekommenderas starkt.
Betyg?
4 / 5
Jag var heller inte speciellt intresserad av filmen men såg den för något år sedan. Tycker den var smått fantastisk. Går hela tiden på rätt sida vad gäller fantasi kontra allvar. Faller egentligen inte i någon av de gropar jag var rädd att den skulle göra (i.e. att den antingen skulle bli för mycket action eller att den skulle ge oss klyscha på klyscha, eller både och).
Välgjord, bra budskap och en överlag väldigt bra film.
Vad kan man säga? Själva definitionen av kalkonrulle, en rykande hög med hundskit. Jeff Bridges, jävla Jeff, vad fan gör du? Det är inte konstigt att Seventh Son aldrig nämns när man drar exempel ur Alicia Vikanders CV.
Vad kan man säga? Själva definitionen av kalkonrulle, en rykande hög med hundskit. Jeff Bridges, jävla Jeff, vad fan gör du? Det är inte konstigt att Seventh Son aldrig nämns när man drar exempel ur Alicia Vikanders CV.
Rösten på Jeff, vad fan är dealen?! Jag tror att Vikander är glad att man knappt ser henne på postern på imdb om man inte medvetet anstränger sig, mycket mycket glad tror jag till och med att hon är över det faktumet.
Fyra domare får stå till svars i nazisträttegångarna 1948
Med 8,2 och plats 134 på Imdb blev jag lite nyfiken på den. Dessutom har jag aldrig hört talas om den, vilket spädde på min nyfikenhet.
Att det var rättegångar borde jag ha gissat, jag får skylla mig själv. Förmodligen var det en mycket motiverad film 1961, femton år efter kriget. Vi som, tack och lov, inte var med på den tiden, har kanske lite svårt att värdera filmens värde idag.
Fyra domare får stå till svars för alla tusentals domar där dom dömde folk till koncentrationsläger. Alla döms till livstids fängelse.
I eftertexterna framkommer det att ingen av de ca.100 livstidsdömda domarna satt kvar i fängelse 1961
Men rollistan imponerar, Spencer Tracy bäst på plan bland alla andra utmärka skådespelarinsatser.
Tyvärr är filmen 2,29 lång. Det är på tok för långt.
Och det är nog filmlängden i kombination med rättegångar som gör att jag inte kan förmå mig att ge mer än 2+/5
En amerikansk kärnfamilj i förorten blir trakasserad av demoner via media. Dom anlitar ett medium för att gå till bukt med problemet...
Riktigt bra specialeffekter för sin tid och bitvis ganska spännande och med comic relief mellan varven. Filmens klimax var dock lite av en besvikelse. Bra soundtrack!
Dagens film blev Änglar och demoner från 2009. Av Langdon-filmerna har jag bara sett Da Vinci-koden (2006) och början av Inferno. I filmen ska Robert Langdon (Tom Hanks) som är symbolforskare på Harvard i Cambridge tillsammans med partikelfysikern Vittoria Vetra (Ayelet Zurer) förhindra att en bomb detonerar i Vatikanen. En grupp under täckmanteln Illuminati har kidnappat fyra kardinaler då biskopsstolen i Rom är vakant och tänker genomföra en större terrorattack för att ta kontroll av Vatikanen.
Är man intresserad av teologi eller historia så är filmen intressant, katolska kyrkans olika institutioner och organisationsstruktur. Finns inte så mycket att gnälla om direkt - filmen är spännande. Vissa moment är förutsägbara men skådespeleriet är bra, och det är en hel del konversationer på tyska och latin men även italienska. Så det är inte mycket pratande på engelska med dåliga dialekter när det inte är nödvändigt.
En amerikansk kärnfamilj i förorten blir trakasserad av demoner via media. Dom anlitar ett medium för att gå till bukt med problemet...
Riktigt bra specialeffekter för sin tid och bitvis ganska spännande och med comic relief mellan varven. Filmens klimax var dock lite av en besvikelse. Bra soundtrack!
Betyg: 3/5
Nyversionen är riktigt kass, originalfilmen är ett mästerverk i jämförelse.
Sammanfattning : Brukar gilla Raymond Chandler filmer hyfsat mycket. Var inne på detta med deckare under min uppväxt men har vuxit ifrån genren på äldre dagar. Philip Marlowe som huvudkaraktär som så ofta i Raymond´s filmer. En deckare med två handlingar som hänger ihop och på så sätt så är det ju lite intressant och Sterling Hayden gör som alltid en stark insats. Elliout Gould ser mest ut som Jean-Paul Belmondo i filmen Pierrot Le Fou och det funkar ju. Men näe, får nog lägga deckarkarriären på hyllan så att säga, kommer nog aldrig uppskatta en film i den genren tror jag.
Rösten på Jeff, vad fan är dealen?! Jag tror att Vikander är glad att man knappt ser henne på postern på imdb om man inte medvetet anstränger sig, mycket mycket glad tror jag till och med att hon är över det faktumet.
Rösten, dumflinet och blandningen av dialekter... Det är så makalöst dåligt. Jag skiter vanligtvis i kulturpersonligheters diverse snedsteg; Polanski knullar barn, den våldtog den och den, han misshandlade sin fru, någon är mördare och en annan scientolog - so what? Men efter Seventh Son känner jag verkligen hur all respekt jag hade för Jeff Bridges är som bortblåst.
Noirfilm och 7,1 på Imdb, förutsättningarna var goda.
Vad man fick noir ifrån, begriper jag inte.
Det var 90 minuters tristess.
En man hängs för ett brott, han lämnar efter sig en nyfödd gosse.
Gossen växer upp, hela tiden mobbad för sin hängde far.
Märkligt nog blir han kvar i byggden, och en kväll träffar han på sin plågoande, och slår ihjäl honom.
Sheriffen är en klipsk man, han märker att gossen, som nu växt upp, bär sig underligt åt, och lägger ihop två och två.
När drevet går, med hundar och allt, försöker vår man att smita, men ändrar sig, och ger upp.
Det här var riktigt tråkigt på alla sätt, hittar inget förmildrande. 2-/5
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!