2019-11-05, 18:14
Medlem
Harrihaffis avatar
"Choke Canyon"(1986)
Bra actionfilm! Kul att se Lance Henriksen("alien" mm) och framför allt Stephen Collins som jag mest känner igen från "sjunde himlen"!

Någon annan som sett den här?
Citera
2019-11-06, 21:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Tread softly stranger (1958)

Engelsk noirfilm med mord och ond bråd död.

Härligt rå noirfilm, tappar lite tempo i mitten, men absolut sevärd om man gillar sånt här.
4/5
Citera
2019-11-06, 23:13
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Wailing (2016) | 🌑🌑🌑🌓🌕 |

En rad bisarra mord i den lilla staden Goksung får den lokala polisen att klia sig i huvudet och fundera på om någon slags smitta är orsaken. Misstankarna riktas dock snart mot den mystiska japanska man som anlänt - det ryktas om att han sysslar med ondskefulla ritualer.

Det är så förbannat härligt när en film lyckas hålla upplösningen hemlig och sen verkligen leverera ett slut som lämnar en närmast förstummad. Vanligtvis kan man lista ut något så när hur det kommer sluta - speciellt med skräckfilmer - men The Wailings avslutande halvtimme är något av det mest intensiva jag har sett och jag satt som i trans ända tills eftertexterna väckte mig till liv igen. Det bästa slutet jag sett på mycket länge.

Det behövde den för även om resten av filmen är bra så engagerade den inte till fullo. Det största problemet var avsaknaden av en karismatisk protagonist. Polisen och familjefadern Jong-goo känner jag inte ett dugg för. Han och hans fånar till kollegor skulle inte kunna utreda ett snatteri och när dessutom deras chefer är trångsynta blir utredningen av de bisarra morden en seg historia. Det är inte speciellt bra med så ointressanta karaktärer i en film som är 2.5h lång.

Annars är bildspråket på topp och atmosfären byggs upp med gott om läskiga stunder. Jag blev tveksam när det började glida in på exorcism och religion för det tycker jag bara är löjligt men det mixar också in uråldriga folklegender och liknande som gör det mer intressant. Ondskan i den här filmen känns faktiskt genuin.

Ju längre den pågick ju mer kröp den in under skinnet på mig. Ett exempel är scenen med det rituella "slagsmålet" med sina trummor och dansande som först bara är skrattretande men blir jävligt obehaglig med sin ihärdighet. Nerven finns där hela tiden och ibland når den outhärdliga höjder.

Framförallt då med det briljanta slutet som kommer hemsöka mig en lång tid. Ibland vill man se om en film direkt för man får en sån ahaa-känsla när det är över. Allt bara kommer ihop, detaljerna fanns där hela tiden men det var gömt så skickligt att man inte såg det. Vilket klimax för en fram till dess bra, men seg film.
Citera
2019-11-07, 00:24
Medlem
mrbooms avatar
Såg en till Action/Crime och rankar de jag sett i år:

1. To Live and Die in L.A. (1985)
2. Brawl in Cell Block 99 (2017)
3. The Gangster, the Cop, the Devil (2019)
4. Dragged Across Concrete (2018)
Citera
2019-11-07, 10:37
Medlem
Harrihaffis avatar
Hollywood vice squad
Oväntat lite naket för en film som handlar om prostitusion. Rätt sjysta stunts i den, men i slutändan är det samma ämne som så många tv-serier massproducerar avsnitt om utan att fånga något intresse hos mig, så varför skulle jag ge något högre betyg eller tycke till den här?
Citera
2019-11-08, 01:42
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Deep Red

Håller på att beta av en Argento-box jag köpte och nu var det dags för Deep Red från 1975.

Handlar om en musiker som ser sin granne bli mördad i fönstret när han är på väg hem en kväll.
Han kan inte släppa mordet och börjar undersöka fallet själv tillsammans med en journalist.

Filmen verkade inte särskilt intressant till en början men efter ett tag var jag helt fast och ville verkligen veta vem mördaren var. Filmen höll spänningen uppe hela vägen till slutet och det är inte ofta det händer. En riktigt bra rulle med en bra twist på slutet.

4/5 i betyg.
Citera
2019-11-08, 11:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En dödsdöm har rymt (1956)

En fransk fånge rymmer från ett tyskt fängelse i Lyon 1943

Mycket bättre än så här blir det inte 5/5

Ingen film för dom som vill tuffa komentarer, häftiga effekter, och färg, den här filmen saknar allt detta.
Citera
2019-11-08, 12:36
Medlem
mrbooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
En dödsdöm har rymt (1956)

En fransk fånge rymmer från ett tyskt fängelse i Lyon 1943

Mycket bättre än så här blir det inte 5/5

Ingen film för dom som vill tuffa komentarer, häftiga effekter, och färg, den här filmen saknar allt detta.
Najs ska såklart ses. Hur var upplevelsen av 20-tals biografen ?
Citera
2019-11-08, 13:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrboom
Najs ska såklart ses. Hur var upplevelsen av 20-tals biografen ?
Man hade lyckats ganska bra, men det var dyrt.

Hur var det nu med Peter Falks debutfilm ?
Citera
2019-11-08, 15:20
Medlem
Harrihaffis avatar
True believer(1989)

Sen åttiotalsfilm som handlar om en rättegång... och av någon anleddning finner jag filmer med rättegångar väldigt underhållande... Sen var det lite kul att se Kurtwood Smith spela någon annan än Red i that 70's show!
Citera
2019-11-08, 22:38
SÅ jäkla irriterande att jag inte får fram namnet på filmen jag just såg, ligger på Youtube så de lägger inte ut namnen på filmerna för att de inte ska bli borttagna..

Iallafall en skräckfilm, med Exorcism tema, ska visst vara från i år, vissa kräks lite i munnen antar jag när det är ännu en Exorcism film, men denna är helt klart annorlunda, bra skådisar annorlunda story än i de flesta andra liknande filmer, jag gillade den skarpt.

Länk till filmen på Youtube https://www.youtube.com/watch?v=p4kC...y6krWo54Sa%3A6
Citera
2019-11-08, 22:39
Medlem
Skäms nästan att säga det.

Fast and furious 7..

Fyfan vad dåliga dessa filmer är, den stängdes av ganska snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in