2019-04-23, 21:45
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
Vinyan
Den är absolut inte dålig och jag kan tänka mig att se den fler gånger. Det som tynger ner filmen lite är att den är lite seg i början och att den slutar precis när det börjar bli spännande.

Mitt minne sviktar rejält när det kommer till Vinyan. Men du borde se fler filmer av Fabrice du Welz om du inte gjort det, Calvaire och Alléluia är riktigt bra!
Citera
2019-04-23, 21:51
Medlem
HarryScheinens avatar
Harold & Maude (Hal Ashbys magnum opus från 1971)

9 av 10 kinematografer
Citera
2019-04-23, 21:58
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Harold & Maude (Hal Ashbys magnum opus från 1971)
9 av 10 kinematografer
Bara en av de bästa filmer som gjorts. Ren livsglädje. Hatet mot den när den kom......... Idag rättmätigt en kultklassiker, har sett den minst tjugo gånger.
Och den är bra mycket bättre än Alien Covenant som jag just sett. Bara en rak upprepning av gamla klyshor från de andra alien filmerna, samt lite från Blade Runner.
Citera
2019-04-23, 22:07
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Bara en av de bästa filmer som gjorts. Ren livsglädje. Hatet mot den när den kom......... Idag rättmätigt en kultklassiker, har sett den minst tjugo gånger.
Och den är bra mycket bättre än Alien Covenant som jag just sett. Bara en rak upprepning av gamla klyshor från de andra alien filmerna, samt lite från Blade Runner.

Håller helt med dig. Jag blir knäckt varje gång jag ser den - har bara sett den 8-9 ggr. Så vacker och sorglig i samma andetag, och Cat Stevens musik ovanpå allt. Tårarna hänger alltid i luften. Lite samma upplever jag med hans film Being There Mr. Chance med Peter Sellers - man faller ihop till en liten hög efteråt. Briljant!
Citera
2019-04-24, 00:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Midnight limited (1940)

Ett antal tågresenärer rånas på nattågen, en agent kallas in.

Lite romans/kriminslfilm, det hade nog varit bättre utan den där romansen.
Men det här var 1940, så man får väl ha lite överseende med det.
3/5 är den värd, tycker jag.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2019-04-24 kl. 00:30.
Citera
2019-04-25, 00:28
Avengers end game. Stort Marvel fan som sett alla tidigare filmer och de flesta serierna.

Blev både nöjd men på något sätt lite antiklimax. Vette fan var vissa saker som var jätte bra andra grejer som var mindre bra. Någon enstaka cringe scen men också några riktigt starka scener .

Ska se om den i morgon . Måste nog sjunka in innan man riktigt bra greppa allt och ge ett rättvist betyg . Men än så länge 8/10 kanske växer kanske sjunker.
Citera
2019-04-25, 01:30
Medlem
jay.simpsons avatar
Primal Fear med en ung Edward Norton och Richard Gere.

Citat:
Ursprungligen postat av moviezine.se
Skyldig? Oskyldig? De här frågorna är det inte upp till Chicago-advokaten Martin Vail att bestämma. Hans jobb är att försvara, speciellt om ett fall gör så att hans namn dras upp extra mycket. När Vail hör att en utfattig pojke är anklagad för mord på en ärkebiskop så tar han sig an fallet, angelägen om medias intresse. Vad han inte vet, är att det kommer att nysta upp obehagliga saker bortom hans fattningsförmåga.

Typiskt 90-tals kriminaldrama, courtroom drama. Seg början för att byggas upp och bli intressant. Norton är en bra skådis, underskattad.
Citera
2019-04-25, 01:43
Bannlyst
Stranger Than Fiction (2006)

En trevlig film med Will Ferrell som har en berättarröst i huvudet och söker hjälp av en man spelad av Dustin Hoffman.
Inte jätterolig men endå underhållande, tiden då Will Ferrell medverkade i bra filmer tillskillnad från nu när han är löjligt överdriven och skrikig.

7/10

https://m.imdb.com/title/tt0420223/?ref_=m_nv_sr_1

Trumbo (2015)

En kommunist (spelad av Bryan Canston) är en screenwriter som blir svartlistad från Hollywood pga av hans politiska åsikter.

Svårt att tycka synd om en kommunist/vänsterextremist men fel att bli inspärrad pga det.
Hade ju inte vart fel o se omvända roller o se en film om det motsatta i det politiska spektrumet i dagens samhälle, en nazist som blir blacklisted tex. Det hade dem aldrig vågat göra en film om
Det sjuka är att folk tycker det är hemskt att det var så, men bryr sig inte om folk blir blacklisted eller åsiktsförföljda från extremhögern. Hyckleri?

Baserat på verkliga händelser, är väl en sevärd rulle baserad på verkliga händelser. En aning seg ibland.

6/10

https://m.imdb.com/title/tt3203606/?ref_=m_nv_sr_1
Senast redigerad av Schibban 2019-04-25 kl. 01:46.
Citera
2019-04-25, 07:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
And then there were none (1945)

Filmatisering av bok Tio små negerpojkar.
Tio personer, okända för varandra, bjuds in till ett slott på en ö.
En efter en dör dom, vem är mördaren.

Klassiker som det var dags att se om igen.
Egentligen vet jag inte om grundhistorien håller för en noggrannare granskning, vem ger sig iväg till ett öde slott på en ö med en inbjudan från någon dom inte känner.
Men om man tar filmen för vad den är, så är det en hyggligt spännande mordgåta.
3/5
Citera
2019-04-25, 15:03
Medlem
Rakiis avatar
The War Zone (1999)

Tim Roths debut som filmregissör är en karg och kall gestaltning av en familj i totalt mörker i sann Lars Norén-anda. Filmen kretsar kring tonåringen Tom som råkar komma på sin pappa och storasyster tillsammans under märkliga former och börjar misstänka att de har ett incestuöst förhållande. Jag ska kanske klargöra att detta inte är en film för alla, speciellt om man har svårt för realistiska skildringar utav misär i brittisk miljö med allt vad deras socialrealism går ut på. Kan man däremot ta till sig filmer som berättar mänsklig misär på ett högst trovärdigt sätt och inte viker undan med blicken så är det en rekommendation. En film jag själv sett ett antal gånger nu och återkommer till mellan varven, men ja, ingen munter historia som målas upp.

3/5
Citera
2019-04-25, 15:21
Medlem
Rebali179s avatar
Dabbe 5: Curse of the Jinn på Netflix med min Syster
Netflix länk https://www.netflix.com/se/title/81043540
IMDB Länk https://www.imdb.com/title/tt3886722/

Har hos min syster och hon ville se på Netflix så vi valde denna film
En blanding av blair witch project & The Grudge.
Samtidigt så är det lite nervkittlande vissa stunder men det går på tomgång.
Har sett detta fel med en del skräckfilmer. Så denna höll inte måtet.
Betyg 1/5
Citera
2019-04-25, 15:23
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
And then there were none (1945)

Filmatisering av bok Tio små negerpojkar.
Tio personer, okända för varandra, bjuds in till ett slott på en ö.
En efter en dör dom, vem är mördaren.

Klassiker som det var dags att se om igen.
Egentligen vet jag inte om grundhistorien håller för en noggrannare granskning, vem ger sig iväg till ett öde slott på en ö med en inbjudan från någon dom inte känner.
Men om man tar filmen för vad den är, så är det en hyggligt spännande mordgåta.
3/5

En av de bättre versionerna av Tio Små Negerpojkar.
Håller helt med dig om denna film
Klassiker helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in