2019-04-25, 17:04
Medlem
Rakiis avatar
Trapped (1982)

Hillbillyfilm där Henry Silva spelar Henry Chatwill som finner sin fru i säng med en annan man, varav Henry bestämmer sig för att göra något åt saken och döda mannen i fråga. Vad han inte räknat med är att ett gäng ungdomar som är på genomresa i skogsmarkerna blir vittne till händelsen och Henry plus entourage ger sig av på jakt efter ungdomarna.

Ingen vidare bra rednexploitationrulle för att tala klarspråk, rentav ganska så tråkig och filmens höjdpunkt innan man når klimax cirka 60 minuter in är rutinerade Henry Silva som var en skådespelare av rang då det begav sig. Han lyfter filmen helt på egen hand som inte har så värst mycket andra kvalitéer, förutom lite nakna bröst och byfånar som man kan skratta åt. Någon på Filmtipset jämförde denna med Southern Comfort, Hills klassiska film i subgenren, egentligen är det enda filmerna har gemensamt är att utomstående personer blir jagade av lokalbefolkningen. Utöver det finns det inte mycket andra likheter vad gäller kvalitén mellan filmerna, Trapped känns som en billig tv-film vid sidan av Southern Comfort, som dessutom saknar den där riktiga nerven som åtminstone jag gärna hade sett filmen ha.

Finalen då, de sista 30 minuterna? Jovars, det är fullt duglig underhållning jämfört med föregående 60 minuterna. Det bjuds på en halvdann biljakt som bidrar med lite fart till filmen, som gått på sparlåga innan dess. Tråkigt kan tyckas att en film som besitter potential som den här gör, gjord med omtanke och omsorg i rätt regissörs händer slarvas bort som den gör. Nu är den mest ett hafsverk som jag snabbt kommer att glömma bort, och ingen film man nödvändigt måste se om man är ett fan av hillbillyfilm.

2/5
Citera
2019-04-25, 17:50
Bannlyst
A Perfect World (1993)

Två män kidnappar en pojke från en familj som är "med i" Jehovas vittnen.
Kevin Costner spelar ena kidnapparen och Clint Eastwood polisen som jagar dem, Clintan regisserar även rullen.

En trevlig och underhållande film, kanske den bästa jag sett med Kevin Costner som huvudskådis.

https://www.imdb.com/title/tt0107808/?ref_=rt_li_tt
Citera
2019-04-26, 07:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Das indische grabmal (1959) Tigern från Bengalen

Tysk arkitekt på uppdrag i Indien blir kär i tempeldanserska, som även faller Maharadjan i smaken.

En av Fritz Langs sista filmer. Märkligt nog kändes den väldigt otidsenlig.
Den var också väldigt rörig, det var svårt att få alla gubbar och deras lojaliteter att passa in.
Bitvis kände man igen Fritz utmärkta hantverk, och filmen hade vackra och ovanliga miljöer, i färg.
En härligt underjordisk labyrint finns också med.
Men Fritz får nöja sig med 3-/5 för det här.
Kanske i överkant, men miljöerna var spännande.
Citera
2019-04-26, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schibban
A Perfect World (1993)

Två män kidnappar en pojke från en familj som är "med i" Jehovas vittnen.
Kevin Costner spelar ena kidnapparen och Clint Eastwood polisen som jagar dem, Clintan regisserar även rullen.

En trevlig och underhållande film, kanske den bästa jag sett med Kevin Costner som huvudskådis.

https://www.imdb.com/title/tt0107808/?ref_=rt_li_tt
Skall ses idag.
Citera
2019-04-26, 15:47
Bannlyst
SLC Punk! (1998)

Man får följa två punkare/anarkister ena spelad av Matthew Lillard (han som har Shaggy rösten i Scooby-Doo), dem knarkar och super på skeva fester.

En rätt skoj och annorlunda komedifilm, alltid gillat Mattew Lillard från andra filmer Scream tex.
mer en sevärd.

6.5/10

https://www.imdb.com/title/tt0133189/?ref_=rt_li_tt

The Upside (2017? 2019?)

Kevin Hart spelar en man som ska ta hand om en äldre gubbe som är förlamad från nacken neråt (Bryan Cranston).

En konstig kombo med Kevin Hart, Bryan Cranston och Nikole Kidman.
En riktig feelgood rulle som fick mig att småskratta då o då.

7/10

https://www.imdb.com/title/tt1987680/?ref_=rt_li_tt
Citera
2019-04-27, 01:05
Medlem
Citat:
"Carlyle är en av mina absoluta favoritskådespelare. Jag har dragit mig ifrån Trainspotting 2 av sequel-anledningen du nämner. Med tanke på ditt betyg verkar du ändå rekommendera den till någon som inte förväntar sig några mästerverk, eller har jag misstolkat dig helt?"

Nydammad.Potatis, Aa den är mer en sevärd Men inte alls lika bra som 1an såklart.
Bara Carlyles framträdande gör filmen värd att se, galet bra av han.

Tack! Given i min filmlista nu
Citera
2019-04-27, 01:57
Medlem
LFCYNWAs avatar
Drugstore Cowboy (1989)

Man får följa en grupp missbrukare som rånar apotek längs med den nordvästra kusten i Amerika för att försörja sina vanor. Filmens stora stjärna och behållning är Matt Dillon som spelar Bob ledaren av gruppen som även består av hustrun Dianne, bästa kompisen Rick och hans flickvän Nadine. Filmen känns mycket sjuttiotal och man väver ihop det bra med foto och soundtrack. Det är uppenbart direkt att dylika historier bara kan sluta på ett sätt. Trevligt att William S. Burrough dyker upp också.

Filmen ger en bra inblick i livet hos en missbrukare och hur tankarna alltid är fokuserade på nästa sil och därigenom prio ett.

3/5
Citera
2019-04-27, 11:59
Medlem
Citat:
[b]

The Upside (2017? 2019?)

Kevin Hart spelar en man som ska ta hand om en äldre gubbe som är förlamad från nacken neråt (Bryan Cranston).

En konstig kombo med Kevin Hart, Bryan Cranston och Nikole Kidman.
En riktig feelgood rulle som fick mig att småskratta då o då.

7/10

https://www.imdb.com/title/tt1987680/?ref_=rt_li_tt

Verkar vara en remake på en något tidigare film med samma handling. The Intouchables (2011)

https://www.imdb.com/title/tt1675434/
Citera
2019-04-27, 13:39
Bannlyst
Såklart... Murica har ingen fantasi.
Hyffsad remake iallafall.
Har sett den där franska filmen, tror den är det iallafall.
Minns inte så mycket ifrån den så visste inte att den här va en remake ens :S

Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Verkar vara en remake på en något tidigare film med samma handling. The Intouchables (2011)

https://www.imdb.com/title/tt1675434/
Citera
2019-04-27, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nydammad.Potatis
Tack! Given i min filmlista nu

Kul att du gillade den
Citera
2019-04-27, 15:16
Medlem
Geomeisters avatar
127 Hours och året var 2010
https://www.imdb.com/title/tt1542344...nm_flmg_act_96

Starten ger ett halvdant intryck, men ganska snart bjuder filmen på en minnesvärd scen. Filmen fortsätter och igen händer något oväntat (om man inte ser massa trailers och annat strunt). Bra gjort.

Därefter blir det en blandad historia och mina tankar gick emot The Revenant (2105). Den här filmen är inte direkt lik, men påminner om den... En light version. Kortare och enklare att se igenom (The Revenant är en tung film som verkligen kräver rätt humör). Överlag tycker jag James Franco gör ett bra jobb. Dock blir filmen lite seg emellanåt och lite modern klippning (endast bitvis) drar ner helheten.

Allt som allt en sevärd film. Överaskade bra måste jag skriva utan att överdriva.

Betyg?
Citera
2019-04-27, 15:31
Medlem
smoerreboms avatar
highwaymen 2019 och triple frontier 2019, känns som 3/5 or båda två
tbx på netflix efter nåt halvår sen sist
Det är lite kul, båda dessa har fått mkt synpunkter om att de ska vara sååå långsamma. De var väl inte långsammare än typ vadsomhelst från 90-talet.
Som vanligt har netflix lyckats få en relativt ny lovande regissör att göra sin sämsta film igen. (JC Chandor)
Highwaymen var njutbart med bra skådespelare, bra att de helt tog bort skurkarna. Den drog lite sista halvtimmen innan avrättningen möjligen men ingen katastrof och aldrig direkt tråkig
Triple Frontier var kul eftersom det görs så lite action av riktiga regissörer nuförtiden. Redan i första scenerna märkte man att det var ett proffs som klippt ihop grejerna. Ruggigt spännande när de var hos knarkbaronen oxå. Dessa slags filmer är dock alltid så frustrerande när folk inte gör riktigt som man vill utan hela tiden gör en massa dumma saker.

Båda filmerna är lite ovanliga eftersom de båda känns som något man faktiskt skulle kunna tänka sig att se om. Hur många netflix filmer kan man säga det om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in