2022-07-07, 17:24
Medlem
Trollmias avatar
Nagai sanpo (A long walk) 2006

Ett japanskt tårdrypande drama om en pensionerad högstadie-rektor som efter sin frus död flyttar in i en liten lägenhet. Där möter han en liten flicka, Sachi, som är utsatt för både misshandel och andra övergrepp. Men efter en tid så får han flickans förtroende och de ger sig ut på en resa för att nå ett mål där man kan se blå himmel, sockervadds-lika moln och en vit fågel.

2 tim 15 min lång tear-jerker till film.

3 trollhattar av 5 får den av mig.
IMDB-rating: 7,1 av 10
Citera
2022-07-07, 20:01
Medlem
Trollmias avatar
South Park: Post Covid 2021
IMDB-rating: 7,5 av 10

South Park: Post Covid, the return of Covid 2021 IMDB-rating: 7,5 av 10

Båda filmerna är på ca 1 timme vardera... Och titlarna säger sig självt vad det handlar om... men för att gå lite djupare: Kenny hade hittat orsaken till Covid, men han blev dödad. Nu måste gänget hitta orsaken efter att ha mötts upp vid Kennys begravning. Många pekningar åt höger o vänster. Stackars Jimmy Valmer kan knappt dra sin skämt utan måste vara så politiskt korrekt så att hans skämt är helt poänglösa.

Folk som är bekanta med South Park - shit is about to happen

Jag ger dock 2,8 trollhattar av 5.. men de kör med systemet som vanligt.

Citera
2022-07-07, 20:20
Bannlyst
Vinnaren tar allt (Little Fauss and Big Halsy) 1970

: Halsy är en kvinnornas man, man möter honom tidigt i filmen under ett motorcykel race i öknen. Han står brevid och ser på. Och Little möter man tidigt också. En töntigare version av Halsy. Bor med mamma och pappa men kör race också. De två ger sig i lag och filmen är lite melankolisk. Little blir kär i en kvinna som Halsy så klart får och de går skilda vägar efter det. Men kommer att stöta på varandra senare. Filmen är en sån där kompis-relation-livet film. Det händer inte jättemycket egentligen men man får läsa undertexten och vara mellanmänsklig.

Annars funkade filmen bra på bioduken. Ingen sagan om ringen men ändå coola miljöer och snygga motorcyklar. Samt tjejer som Halsy gång på gång lämnar morgonen efter.

Halsy spelas av Robert Redford. och Michael J. Pollard spelar Little

Ger filmen 3/5.
Senast redigerad av Kultursprache 2022-07-07 kl. 20:26.
Citera
2022-07-07, 21:27
There's nothing out there från 1991

Titeln ger en hint om vad filmen handlar om. Det är en film som driver med skräckfilmsklichéer. Det påstås att Wes Craven fick sin idé till Scream från denna. De två filmerna är dock väldigt olika och Scream är väldigt mycket mer slipad. Det är väl egentligen främst karaktären Nick i denna film som Wes snodde och gav liv i Scream genom Jamie Kennedys Randy.

Denna film är på något sätt associerad med Troma, vilket inte brukar betyda kvalité. Och monstret i filmen är sannerligen en docka som karaktärerna själva gör levande genom att röra på sig själva när monstet anfaller dem, i bästa Ed Wood-stil. Monstret kan skjuta laser ur ögonen vilket förtrollar offret och gör att personen går monstrets ärenden. Annars biter den folk och äter upp dem. Verkar som männen dödas medan monstret vill fortplanta sig med kvinnorna.

Har för mig att de sa att detta var en omtyckt film av Kevin Smith.

Min skiva började hacka i slutet vilket såklart sög. Först förbannade jag wowhd där jag köpt filmen, för att sedan sätta i dvd-kopian och se klart filmen. Då mindes jag och kollade på blurayskivan att den var väldigt smutsig eftersom att den legat med spelytan uppåt säkert en månad och tilldragit sig smuts och visst solljus. Så felet var mitt och skivan funkar nog bra i framtiden. Men annars är det ett bra koncept att köpa en bluray eller 4K och få med t ex en dvd av filmen också, så att om olyckan skulle vara framme så har man åtminstone en kopia av filmen, ändock med sämre audiovisuell kvalité.

3/5
Citera
2022-07-07, 22:52
Medlem
Trollmias avatar
The Addams Family 2 2021

Den andra animerade filmen med The Addams Family. Den har sina roliga scener.. men näää, Den första serien från sextiotalet är bäst, sen har vi filmerna från -90talet med Angelica Houston som Morticia...

Men det är en stunds tidsfördriv..

2 av 5 trollhattar.
IMDB-rating: 5,4 av 10.
Citera
2022-07-08, 00:33
Medlem
Eyeball (1975)

Italiensk thriller om amerikansk turistgrupp som är i Barcelona. Plötsligt börjar turisterna en och en falla offer för en galen mördare vars modus operandi är att hugga ut ögonen på stackarna. Det står snart klart att gärningsmannen är en av turisterna men vem? En garvad snut på gränsen till pension jobbar hårt för att knäcka gåtan och turistgruppen fortsätter av någon outgrundlig anledning att åka på sevärdheter fast typ hälften av dom har mördats.

1975 kanske det var en nagelbitare till thriller men nu har den blivit en oavsiktlig komedi. Löjeväckande och infantil på alla sätt och vis. Men ändå lite charmig.

Betyg 2/5
Citera
2022-07-08, 00:37
Medlem
Questioneers avatar
Fallen,filmen handlar om en demon som hoppar från människa till människa och tvingar de att begå hemska gärningar. Bra film, rekommenderas.
Citera
2022-07-08, 05:48
Fade to black från 1980

En ung filmintresserad man bor ihop med sin rullstolsburna moster och dagdrömmer om ett liv bland filmens idoler. Hans stora hjälte är James Cagny i White Heat. Han är oduglig på sitt jobb och kommer ofta försent. Kollegorna tycker han är ett ufo och han försjunker mer och mer in i filmens trygga illusoriska värld. En dag, likt i Falling Down, blir missödena samlade på en oöverstiglig hög och Eric tappar för ett ögonblick verklighetsuppfattningen och gör något ödesdigert. Nu är vägen utstakad och allt leder till ett olyckligt slut för vår problemtyngde antihjälte.

3/5, en väldigt tidig roll för Mickey Rourke i en betydande biroll. Även Chris Pines mamma är med, vill imdbs triviasektion meddela.
Citera
2022-07-08, 09:39
Medlem
Trollmias avatar
National Lampoon's Movie Madness 1982

Tre olika avsnitt i filmen som handlar om tre olika handlingar i filmer och driver med dem å det grövsta.
Growing Yourself: att utveckla sig själv, familjeliv.
Success Wanters: Att snabbt ta sig framåt i livet. (Smör eller margarin, det är frågan det..)
Municipalians: Snutfilmernas snutfilm!!

3 av 5 trollhattar bara för att jag har sån torr o skruvad humor.
IMDB ger en mycket sämre rating: 3,1 av 10
Citera
2022-07-08, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amaddei
Eyeball (1975)

Italiensk thriller om amerikansk turistgrupp som är i Barcelona. Plötsligt börjar turisterna en och en falla offer för en galen mördare vars modus operandi är att hugga ut ögonen på stackarna. Det står snart klart att gärningsmannen är en av turisterna men vem? En garvad snut på gränsen till pension jobbar hårt för att knäcka gåtan och turistgruppen fortsätter av någon outgrundlig anledning att åka på sevärdheter fast typ hälften av dom har mördats.

1975 kanske det var en nagelbitare till thriller men nu har den blivit en oavsiktlig komedi. Löjeväckande och infantil på alla sätt och vis. Men ändå lite charmig.

Betyg 2/5
Tyckte den lät bra, jag gillar Giallo ska se om jag hittar den på något sätt
Citera
2022-07-08, 20:42
Insider från 1999

Baserad på en verklig berättelse om Big Tobacco och ammoniak bl a i cigaretter. Al Pacino spelar journalisten på 60 Minutes och Russell Crowe spelar kemisten som får sparken från tobaksbolaget eftersom att han ställer obehagliga frågor. Givetvis måste profit gå före folks hälsa.

En film med väldigt många välkända ansikten. Såpass många att jag ibland hade svårt att hänga med. T ex Rip Torn är med i filmen, men han är knappt med annat än som ett seriöst och belevat ansikte.

Läste Eberts recension om filmen och tydligen är en del av berättelsen friserad för att göra bättre filmupplevelse.

Trodde till en början att det var självaste Mike Wallace som spelade sig själv, men det var Christopher Plummer som gjorde en övertygande gestaltning. Dock i vissa av nyhetsinslagen så var det den verklige Mike Wallace, men då zoomade de inte in på skärmen så att man skulle tydligt upptäcka det. Ett lite märkligt grepp kan tyckas, som delvis förtog illusionen.

Tyckte en del av musiken var som hämtad ur Gladiator,.men den filmen kom året efter. Men det är med delvis samma artist som sjunger sådär inlevelsefullt och förtrollande - Lisa Gerrard. Undrar om Ridley Scott tog inspiration från denna filmen när hans Gladiator tonsattes?

Vanligtvis brukar jag inte känna igen en regissörs kännetecken. Men nu reagerade jag på ett tydligt släktskap mellan denna, Collateral och Heat. Något med musiken och ett foto som har en viss distinkt stil.

Första filmen med Philip Baker Hall jag ser efter hans död. Robert Harper är också med i en liten men effektiv roll. Han dog 2020 i Rotterdam. Fascineras av skådespelare likt honom som är väldigt perifera men har ett par stora hits under bältet. Han är ju med i Once upon a Time in America. Detta blev den sista filmen han gjorde, inte ens 50 år fyllda.

Gillar avslutningen på Eberts recension:
"The Insider" had a greater impact on me than "All the President's Men," because you know what? Watergate didn't kill my parents. Cigarettes did.

En spännande men något segdragen film. Håller med imdb angående 7.8. Ger den 4/5, i svagaste laget.
Citera
2022-07-08, 23:34
Road to Zanzibar från 1941

Bob Hope och Bing Crosby (och Dorothy Lamour) åker till kulisser som föreställer Afrika. Vad som sedan händer vet jag inte, men det var bitvis kul att se Bob och Bing underhålla varandra. I slutet går de in med hela afrikafräsket och träffar några kannibaler som känner till Musse Pigg. Bob brottas med en gorilla som hade behövt datoranimeras eller animatronics eftersom att det är för smärtsamt uppenbart att det är en människa inuti en helt okej dräkt.

Som sagt så vet jag inte vad filmen handlar om. Någon som är kär i någon? Kunde inte följa med utan undertext och dagdrömde mig igenom stora delar av filmen.

Simpel underhållning för simpelt folk.

2/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in