2019-02-12, 22:56
Medlem
Geomeisters avatar
When a Man Loves a Woman och året var 1994
https://www.imdb.com/title/tt0111693...nm_flmg_act_71

Positiv start i filmen!

Filmen blir dock ganska deppig efter ett tag. Andy Garcia spelar bra och de två små tjejer som är med är också mycket bra. Meg Ryan och hennes roll är lite mer en berg och dal bana som går mot toppen alldeles i slutet. Visserligen har hon nog den svåraste rollen också.

Filmen är inte vad jag förväntade mig, men visst är det en "tjejfilm" om man säger. En överläggande handling som kanske inte intresserar gemene kille på samma sätt som en tjej. Trots att detta ämne inte är någon av mina favoriter väger det som är bra faktiskt upp. Det finns en del charm och välskrivna scener. Även genuint skådespeleri.

När jag var liten under det underbara 1990-talet kändes dessa Tom Hanks/Hugh Grant/Andy Garcia/Richard Gere kärleksfilmer som ett stort "no no" och det var säkert rätt.. Då. Som liten grabb hade jag nog inte uppskattat denna alls. Idag är den ändå rätt bra på sina sätt och jag blev berörd.

Betyg?
Citera
2019-02-12, 23:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The mob (1951). Polisfällan

En polisman får ett undercoverjobb och ska leta upp vilka som ligger bakom ett brottssyndikat.

Riktigt bra film, 4/5 tycker jag att den värd.
Citera
2019-02-13, 01:58
Medlem
Geomeisters avatar
The Blob och året var 1958
https://www.imdb.com/title/tt0051418...nm_flmg_act_28

Filmhistoriens larvigaste idé? Kanske, men faktiskt en väl sevärd film!

Steve McQueen som är betydligt mer känd ifrån senare filmer är huvudperson. Trots filmens, åtminstone i dagens mått, korta längd dyker det upp en mängd olika skådespelare. Samtliga på ett naturligt sett även mindre roller känns välplacerade.

Filmen hade inte något särskilt stor budget, men håller i det allra mesta bra idag. Visst finns det några effekter som idag kunde gjorts bättre och kvinnornas dialog är lite daterade, men i det allra mesta står den sig bra.

Tempot är bra (även om slutet gärna kunde varit lite längre) och även om idén bakom filmen är löjlig faller den sig rätt realistisk. Filmen är limiterad, men gör mycket bra under sina limiteringar. Istället för att få filmen att vara smartare/snyggare/mäktigare än vad dom hade resurser till så skalade dom av den. Vilket gjort den mer tidlös.

Betyg?
Citera
2019-02-13, 10:57
Medlem
Floating Weeds (1959) av Yasujirō Ozu

En kabuki grupp hamnar på en ö i södra Japan.

Denna är svår att recensera, då filmen bär ett egendomligt tempo.
Väldigt stilla rör sig berättelsen fram, och en kan inte gissa vad som kommer härnäst
då Ozu väljer att inte affektera sina scener, utan låter varje scen tala för sig.

Filmen har både inslag av drama och komedi, och i vissa scener när huvudkaraktären (Komajuro) konfronterar en viss sabotör, blir det övergripande obehagligt då våld som framförs i stilla miljöer (när kameran inte gör tricks med vinklar eller närbild, musik ackompanjerar eller överdrivet agerande från aktörerna) blir mer realistiskt.

Vackra scener och varm dialog bär dock filmen.

En fim som kanske tåls att se om, då den inte frivillig lämnar ut allt.

3/5
Citera
2019-02-13, 11:57
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Sweet Virginia (2017)

Liten indiefilm om en småstad som härjas av en psykopat efter att ett beställningsmord gått åt pipsvängen.

Jon Bernthal, främst känd från tv-serier som Punisher och The Walking Dead, spelar en smått traumatiserad tjurryttare (rodeo-snubbe, ni vet) som sadlat om till motellägare medan den för mig okände Christopher Abbott gör en kanoninsats som nämnda psykopat - en yrkeskriminell snubbe med självförakt och extrema aggressionsproblem.

Det är en ganska förutsägbar film men nämnda skådespeleri, det medvetet långsamma tempot, den naturliga ljussättningen och det allt mer ovanliga draget att låta tittaren själv dra slutsatser om karaktärer istället för att stapla expositionsdialog på höjden gjorde mycket.

7/10.

Minns att jag gillade denna. Hade koll på Bernthal långt innan The Punisher men förstår att han e känd för dom flesta därifrån. Han är minst sagt en av de tyngre i hans generation.
Senast redigerad av zxcvb45 2019-02-13 kl. 12:01.
Citera
2019-02-13, 12:16
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Minns att jag gillade denna. Hade koll på Bernthal långt innan The Punisher men förstår att han e känd för dom flesta därifrån. Han är minst sagt en av de tyngre i hans generation.

Jag har bara koll på honom från The Accountant som jag gillade. Härlig brorrelation i filmen.
Citera
2019-02-13, 12:28
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jag har bara koll på honom från The Accountant som jag gillade. Härlig brorrelation i filmen.

Har ej sett den ännu, tror jag fick upp ögonen för Bernthal runt 2014 när Fury kom, sen dess har han i stort sett bara briljerat.
Citera
2019-02-13, 15:07
Bannlyst
Next (2007)

En ganska rolig film med onödig action, skulle passa bättre som en drama/Komedi.
Cgi är ganska dålig, men kanske okej för att vara 2007.

https://www.imdb.com/title/tt0435705/?ref_=rt_li_i

6/10

Dog Eat Dog (2016)

En helt okej film där William Dafoe spelar en rolig karaktär med Nicholas Cage.
Man märker hur regissören snor lite väl mycket från Tarantino.
Sevärd

https://www.imdb.com/title/tt4054654/?ref_=nv_sr_1

5.5/10
Citera
2019-02-13, 15:50
Medlem
Bret-Harts avatar
De två sista delarna av Göstas rariteter-Kalabaliken i Bender och Dödspolare, bägge var sjukt dåliga
Citera
2019-02-13, 17:18
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Heavenly Creatures
En bra gammal rulle av Peter Jackson som jag missat men kul att jag upptäckte den nu. Kate Winslet är bra som vanligt.
Citera
2019-02-13, 20:48
Medlem
mrbooms avatar
Destroyer (2018)

Plot:
LA-polisen Erin Bell återfår kontakten med det kriminella gäng hon för ett tjugotal år sedan infiltrerade undercover tillsammans med partnern Chris. Att på nytt möta gängmedlemmarna väcker traumatiska minnen av ett uppdrag med katastrofal utgång, och triggar den hämndlystnad som länge förföljt Erin. Hon tvingas åter konfrontera den hänsynslöse gängledaren Silas, samtidigt som hon desperat tacklar sitt livs svåraste uppdrag: att hålla sin sextonåriga dotter från den sortens män hon själv kommit att förakta.

Omdöme:
Nicole Kidman är bra i denna med en karaktär som är både tuff och mänsklig. Och vilken mäktig förvandlig efter dom 20 plågade åren, så rufsig och sargad hon ser ut.

Men tyvärr så kände jag mig rejält otillfredsställd när sluttexterna rullade.
Dom två största anledningarna till det är dels alldeles för lite tid med den något psykopatiska gängledaren Silas och att det inte blev någon uppgörelse med en spännande shootout.

Betyg 6/10
Citera
2019-02-13, 21:15
Medlem
Thunderhogs avatar
The French Connection

Föstår inte hur denna film undgått mig. Tyckte den var riktigt bra. Storyn var tight, karaktärerna intressanta och sista halvtimmen kunde man inte ta bort ögonen ifrån skärmen.

9/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in