2018-12-29, 21:48
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregersnegrer
Sunshine (2007):

En annars bra SciFi-film som tyvärr slutar som fiasko. Kan inte här annat än hålla med Janne Ahlgrens recension på Discshop. Filmen är snygg, helt ok skådespelare för ett gäng som ska springa runt på en rymdfärja, lite mystik, och vackert foto. Man har till och med skapat en jävligt irriterande, känslomässig karaktär spelad av Rose Byrne så att gänget är komplett! Men så småningom börjar filmen förfalla och slutet lämnar en med ett "aha, det var så det slutade, då vet vi det...".

Jag ger den ändå en stark trea eftersom den är vacker, inte blir alltför irriterande med sina skådisar som ska vara irriterande och även för att det mesta som annars görs inte ens förtjänar starka ettor. Jag kan gärna se filmen om igen om fem år eller så. Och kanske har den då vuxit i mina ögon, vem vet.

3/5

Sunshine är en av mina favorit sci-fi filmer. Dock är det som du säger. Vacker, grymt sountrack och man får verkligen en bra känsla för hur små vi är i universum. Dock spårar filmen ur sista tredjedelen då det blir någon form av thriller istället.
Citera
2018-12-29, 23:07
Medlem
Collateral Damage (2002)

En brandman mister sin familj i ett terrordåd och beslutar sig för vendetta. Jakten för honom till Columbia och gerillan...

En klassisk premiss men nu i kölvattnet av WTC-attackerna och samtidigt lite anti-amerikansk vilket skiljer den från den absoluta majoriteten av liknande filmer. En twist i slutet gör den till en sevärd film. Annars klassik Arnold-esque - hard power, droids och muskler.

Betyg: 3/ 5
Senast redigerad av mystic_handyman 2018-12-29 kl. 23:21.
Citera
2018-12-29, 23:21
Medlem
Geomeisters avatar
Blade Runner 2049 och året var 2017
Varning: Lång
https://www.imdb.com/title/tt1856101/?ref_=nv_sr_1

Nu blir det spoilers! Häng med!

Citera
2018-12-30, 04:22
Bannlyst
Bird Box (2018)

En skräp film som känns lite som The Happening.
Så jävla förusägbar så det blir löjligt.
Varken spännande eller läskig, enu en dålig Netflix film.

https://m.imdb.com/title/tt2737304/?ref=m_nv_sr_1

4/10
Citera
2018-12-30, 12:06
Medlem
smoerreboms avatar
https://www.imdb.com/title/tt2315596/

Galveston 2018

Ingen höjdare. Väldigt mkt sånt som man sett förut men det var Ben Foster och den utspelar sig i Texas.
Citera
2018-12-30, 13:16
Medlem
rd2s avatar
Zingo
https://www.imdb.com/title/tt0154034/?ref_=nv_sr_6

Såg filmen av en slump igår natt och blev mycket positivt överraskad av innehållet.
Otroligt märklig film och för mig en som sticker ut i svenska filmbranschen.

8/10
Citera
2018-12-30, 13:31
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baptisten555
The Meg https://www.imdb.com/title/tt4779682/?ref_=nv_sr_1

Har medvetet undvikit filmen eftersom jag känt på mig att den skulle suga, men hade fan inget annat att kolla på idag så....

Fattar inte hur man kan göra nya filmer och köra med alla jävla klichéer som typ finns, allt går
att räkna ut långt innan det hänt...

Halvdålig CGI, skulle kunna ge filmen 3/10

En oväntad grej dock, att höra Carolas Hey mickey på nått asiatiskt språk
Jag såg också "The Meg" efter lång tids tvekan.

Och, precis som du, så ångrade jag mig omedelbart.

Vissa filmer som är gjorda för en särpräglad "lokal smak" brukar sällan fungera så bra på den internationella publiken.
Och så var det även här.
"The Meg" var ju till del finansierad av kinesiska pengar, och hade fått Krav från kineserna.
Dvs krav på att den skulle vara lättillgänglig för en Kinesiska publik.

Tyvärr har kineserna en konstig smak, som passar för bara kineserna, och blir helt omöjligt att förstå för utomstående.

Så filmen kämpade mot två olika "herrar" som båda drog åt var sitt håll.
Det blir aldrig, elelr sällan, bra då. För de verkar ju inte ha kunnat samsas, eller velat kompromissa.
Utan det tycks ha varit något av en huggsexa, där båda sidorna slagits med näbbar och klor för sin rätt att ha med löjliga lokala saker.

Tex den kinesiska badstranden, med så många badringar i vattnet att drunkningsdöden nästan stod skriven på badringarnas sidor.
"Häftigt," tycker den kinesiska publiken ... men helt oförsvarligt, och oförståeligt, för den västerländska - som vuxit upp under strikta säkerhetsbestämmelser osv ...

Ja, filmen var helt enkelt inte ens Rolig.
Citera
2018-12-30, 17:00
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kanske ingen riktig film.
The pursuaiders (snobbar som jobbar) episod 21.
A death in the family

Det lustiga med den är att den inte visades i svensk TV, i varje fall inte då den visades första gången 1971-72.

Här sker en väldigt massa mord i släkten Sinclair, syftet verkar vara att bli förste arvinge av släktens jätterikedom.
Brett Sinclair (Roger Moore) känner sig, med rätta, lite hotad.

Lagom spännande underhållning 3/5
Citera
2018-12-30, 18:24
Medlem
jay.simpsons avatar
Phantom thread Daniel Day Lewis sista film innan pension. Utifrån handlingen 50-talets haute couture klänningsmakare för den brittiska och europeiska eliten som har en komplicerad relation till sin omgivning. Han faller för en ung servitris som blir hans älskarinna, musa, modell som utmanar hans tillvaro. Hon vill ha ut mer av deras relation. Deras förhållande är komplicerat då han är fast i sina rutiner som inte får ruckas på. Utifrån handlingen låter det som en pretentiös film filmen var förvånansvärt lockande och intrigerande.
Citera
2018-12-30, 18:53
Medlem
Geomeisters avatar
Body Double och året var 1984
https://www.imdb.com/title/tt0086984/?ref_=nv_sr_1

Brian De Palma!

En film där själva handlingen är lite otydlig, men ändå till stora delar intressant. Filmen är sexig, välgjord och ofta underhållande. Handlingens helhet vet jag inte om den imponerade på mig och det finns några viktiga detaljer längs vägen som hindrar mig ifrån något högre betyg. I det stora hela är det dock en rätt absurd film som påminner smått om klassiska "Rear Window".

Betyg?
Citera
2018-12-30, 19:00
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Emmanuelle (1974)

Inte så tokigt, men inte så jättebra heller. Lite för cheesy för att det ska bli riktigt bra. Men skön stämning, intressant tidsresa till Bangkok på 70-talet, många snygga kvinnokroppar, osv gör att jag ändå är nöjd med att ha sett filmen.

Emmanelle 2 (1975)

Ungefär lika bra som ettan, mer eller mindre av samma skäl. Rätt nöjd med att ha sett den.
Citera
2018-12-30, 19:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Mordet på orientexpressen (2017)

Meningslös nyinspelning av filmen, med damma namn, från 1974.

Dessutom ett praktexempel på hur man inte får ut någonting ur dessa, normalt sett, utmärkta skådespelarna.

Riktigt tråkig film, men fint foto var det, det medges, och räddar filmen till 2-/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in