Escape from L.A. och året var
1996
https://www.imdb.com/title/tt0116225...nm_flmg_act_26
Efterföljaren till Escape from New York!
Kurt Russell känns mest som en stereotypisk Arnold/Sylvester och att man dragit upp det till elva. Fysiskt passar han i filmen, men det mesta av dialogen kan man både ha och mista. Skådespeleriet överlag är inte denna films starka punkt. Det känns som en mix mellan en seriösare "Terminotor"-film med någon b-films action.
Kvinnliga huvudkaraktären bidrar inte med mycket, men alltid tyckt hon var söt. Resten av karaktärerna är hit eller miss. Det blir en blandad komplott.
Filmens musik gillar jag och själva "världen" är kul att titta på. Det är överdrivet, kul, lättsamt och tungt. Visuellt är den både snygg och daterad på sina platser. Kreativiteten är det inget fel på. Även om filmen ofta känns som något av en påkostad b-film så tycker jag filmen väger upp på andra platser. Spontant tycker jag den här är bättre än Escape from New York, speciellt då slutet bjuder på en del substans.
Jag var skeptisk till denna film, men när den var klar tycker jag faktiskt den bjuder på en skön actionrulle. Det verkar även bli årets sista film för min del. Jag får passa på att önska alla ett Gott Nytt År. Ni som är ensamma eller sjuka idag. Slå på en bra film vid 23:00, höj volymen extra högt och njut!
Betyg?