2018-12-30, 20:04
Medlem
Patrik2108s avatar
The Man from U.N.C.L.E. (2015)
https://www.imdb.com/title/tt1638355/

En komedi helt i min smak med mycket subtil humor. Det var knappt ett enda sexskämt. Det enda i sexväg var ett par 2-3 s stön i avlyssningsapparat. Även där fick man till en det humoristiska på ett nedtonat sätt. Den kvinnliga huvudrollen spelas av Alicia Vikander och hon är den enda rikssvenska kvinnliga stjärnskådespelare som jag faktiskt gillar. Åtminstone är hon ypperlig på i roller som allvarlig smårg ung kvinna.

7.5 /10
Citera
2018-12-30, 22:21
Medlem
Geomeisters avatar
Beck - Mannen utan ansikte och året var 2001
https://www.imdb.com/title/tt0300983/?ref_=ttep_ep2

Jag såg delar av denna film på TV för "inte så länge sedan" och hittade snart denna film inplastad för 10 kronor på DVD. Senare märkte jag att det var samma film. Därav har den legat hemma ett tag. Mina förväntningar var inte skyhöga precis, men behöver något lättsmält idag kände jag.

Blev positivt överraskad trots att jag mindes ungefärliga handlingen.

Persbrandt bjuder på lite sköna kommentarer. Handlingen är inte så glasklar eller slumpmässig som den kan vara och den tar upp ett sedan länge aktuellt ämne i Sverige.

Den här skulle jag spontant vilja placera kring den starkare hälften av Beck-filmer!

Betyg?
Citera
2018-12-30, 23:38
Medlem
The Old Man & the Gun, https://www.imdb.com/title/tt2837574/ , Robert Refords sista(?) film. Lättsam, makligt tempo, varm och charmig, nästan bara gamlingar i rollerna. Mig passade den utmärkt, tyckte den var bra, lätt att se, det händer inte mycket men man sitter heller inte och förväntar sig action. IMDB's btyg tycker jag är klockrent, 7,3/10.
Citera
2018-12-30, 23:42
Medlem
Baptisten555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Tex den kinesiska badstranden, med så många badringar i vattnet

Ja, filmen var helt enkelt inte ens Rolig.

Haha ja typ 2 meter utanför stranden så var det typ 40 meter djupt.....
Citera
2018-12-31, 00:36
Medlem
Gavins-Friends avatar
Jumanji (2017) då stenen är med förstod jag att det skulle vara en riktig "mainstream film" men var en av de bättre filmerna med honom. Tyvärr fanns det mycket mer potential till att bli riktigt bra, bra "universum" som inte utnyttjades till fullo.

Slökollar på Ghost in the shell just nu. Känns som en hetsig Blade Runner fast mycket mycket sämre. Scarlett Jo är snygg iaf. så alltid nåt. Orkar inte fokusera på filmen, händer för mycket konstigt hela tiden. Får mig mer sugen att se om Blade Runner 2049 istället.
Citera
2018-12-31, 00:43
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregersnegrer
Sunshine (2007):

En annars bra SciFi-film som tyvärr slutar som fiasko. Kan inte här annat än hålla med Janne Ahlgrens recension på Discshop. Filmen är snygg, helt ok skådespelare för ett gäng som ska springa runt på en rymdfärja, lite mystik, och vackert foto. Man har till och med skapat en jävligt irriterande, känslomässig karaktär spelad av Rose Byrne så att gänget är komplett! Men så småningom börjar filmen förfalla och slutet lämnar en med ett "aha, det var så det slutade, då vet vi det...".

Jag ger den ändå en stark trea eftersom den är vacker, inte blir alltför irriterande med sina skådisar som ska vara irriterande och även för att det mesta som annars görs inte ens förtjänar starka ettor. Jag kan gärna se filmen om igen om fem år eller så. Och kanske har den då vuxit i mina ögon, vem vet.

3/5
Håller i stort sett med. Om jag en dag blir filmskapare ska jag göra en remake av Sunshine. Den är helt fantastisk på många sätt men slutet suger. Första 40min är riktigt bra.

Hade det känts mer äkta och haft bättre slut hade det varit en väldigt bra film.

Missad potential. Ge mig några hundra miljoner så fixar jag en remake.
Citera
2018-12-31, 00:51
Medlem
Tvonds avatar
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Helt klart en av de bättre jag sett under 2018 betyg 9 av 10 billboards. Sam,Woody och Frances dominerar i denna mörka komedi ?
Citera
2018-12-31, 01:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dear murderer (1947)

En engelsk affärsman kommer hem efter flera månader på resa, och kommer på sin fru med otrohet.

En hygglig noirhistoria som inte riktigt når ända fram.
3-/5
Citera
2018-12-31, 02:33
Medlem
Geomeisters avatar
Desierto och året var 2015
Språk: Delvis på spanska/mexikanska
https://www.imdb.com/title/tt3147312...nm_flmg_act_10

Två godkända filmer idag och här är en till. Det är svårt att misstolka Desierto som film även om mycket av dialogen (det är inte överdrivet mycket dialog) är på spanska/mexikanska. Starten av filmen är rå och ensidig. Lite väl ensidig för min smak. Ungefär halvvägs blir den dock mindre förutsägbar och blir ett eller två steg bättre.

Den som ogillar action behöver inte titta på denna, men den som gillar action kommer kanske gilla vad den ser. Fotot är snyggt i filmen på ett simpelt sätt. Det är inga "Blade Runner 2049"-effekter utan mest fin natur och välkomna färger när man bor i ett grått Sverige.

Fin natur, rå och inte lika förutsägbar som man kan tro gör denna till en "okänd" liten silverklimp!

Betyg?
Citera
2018-12-31, 03:07
Rachel, Rachel från 1968 regisserad av Paul Newman med hans fru Joanne Woodward i huvudrollen, 7.4 på IMDb.

Mycket bra film. Speciellt första halvan som var bland det bästa jag sett, sedan tappat filmen min uppmärksamhet avsevärt tyvärr. Filmen handlar om Rachel som bor med sin mamma på en liten lantlig småort. Rachel har lättare psykiska problem som aldrig riktigt förklaras. Tror det var något från barndomen med fadern. Någon form av sjuklig fascination/kärlek till fadern. Vet inte.

Visste inte riktigt att Joanne var Pauls fru. Jag har ju såklart läst det något gång, men det har inte fastnat. En vacker kvinna och porträttet av Rachel fascinerar mig.

Ska ser fler filmer regisserade av Paul och se fler filmer med Joanne, men det får bli nästa år. Såg att jag nyss sett henne i hennes sista mer eller mindre riktiga film roll - Philadelphia. Kopplade inte det då.

Betyg: 4/5

Var trevligt att se en klassisk film med kvinnor i fokus.
Citera
2018-12-31, 03:54
Bannlyst
Apostle (2018)

Var inget att hänga i granen, alldeles för seg och tråkig i längden, första 40 min byggdes upp bra men sluta med ett Meeeeh.
En man som ska rädda sin syster från en sekt, utspelar sig tidigt 1900 tal

https://m.imdb.com/title/tt6217306/?ref=m_nv_sr_1

5.5/10
Citera
2018-12-31, 16:59
Medlem
Geomeisters avatar
Escape from L.A. och året var 1996
https://www.imdb.com/title/tt0116225...nm_flmg_act_26

Efterföljaren till Escape from New York!

Kurt Russell känns mest som en stereotypisk Arnold/Sylvester och att man dragit upp det till elva. Fysiskt passar han i filmen, men det mesta av dialogen kan man både ha och mista. Skådespeleriet överlag är inte denna films starka punkt. Det känns som en mix mellan en seriösare "Terminotor"-film med någon b-films action.

Kvinnliga huvudkaraktären bidrar inte med mycket, men alltid tyckt hon var söt. Resten av karaktärerna är hit eller miss. Det blir en blandad komplott.

Filmens musik gillar jag och själva "världen" är kul att titta på. Det är överdrivet, kul, lättsamt och tungt. Visuellt är den både snygg och daterad på sina platser. Kreativiteten är det inget fel på. Även om filmen ofta känns som något av en påkostad b-film så tycker jag filmen väger upp på andra platser. Spontant tycker jag den här är bättre än Escape from New York, speciellt då slutet bjuder på en del substans.

Jag var skeptisk till denna film, men när den var klar tycker jag faktiskt den bjuder på en skön actionrulle. Det verkar även bli årets sista film för min del. Jag får passa på att önska alla ett Gott Nytt År. Ni som är ensamma eller sjuka idag. Slå på en bra film vid 23:00, höj volymen extra högt och njut!

Betyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in