2018-10-18, 19:10
Medlem
QwertySalms avatar
Fight club.

Den var helt okej film. Ger den 3/5
Citera
2018-10-18, 19:27
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Misogyni är helt okej på film!

Mjo, så länge som det hålls inom ramarna för film och litteratur (och andra konstformer med för den delen), men i verkliga livet är det inget vidare ärligt talat.

Citat:
Ursprungligen postat av hugTracersbutt
Exakt. Och där "barnet" spelas av en uppenbart äldre person, vilket jag förstår varför, men vilket bara bidrar till filmens skumma känsla. Men några av zombie-effekterna är ganska roliga i den.

Haha ja, som du säger ger filmen ifrån sig en slags olustig känsla med kombinationen av vuxenbarnet och hela den incestuösa tematiken, plus lite zombies på det. En jag följer på Instagram måste nog ha Sveriges största Burial Ground-samling, han har en massa olika utgåvor av den från olika bolag och till olika format. Fast å andra sidan är ju han nog ensam tävlande om att ha den största samlingen med nämnda film i Sverige, de flesta har nog ett ex om de är inne på genren så att säga.
Senast redigerad av Rakii 2018-10-18 kl. 19:30.
Citera
2018-10-18, 19:36
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Mjo, så länge som det hålls inom ramarna för film och litteratur (och andra konstformer med för den delen), men i verkliga livet är det inget vidare ärligt talat.

Givetvis, eller det kanske inte är så givet på Flashback. Men anything goes i kultur och jag kan älska filmer som Killer Joe medans Indiana Jones and the Temple of Doom nästan gjorde mig till kvinnohatare.
Citera
2018-10-18, 19:50
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Givetvis, eller det kanske inte är så givet på Flashback. Men anything goes i kultur och jag kan älska filmer som Killer Joe medans Indiana Jones and the Temple of Doom nästan gjorde mig till kvinnohatare.

Jo jag förstår helt och hållet vad du menar. På samma sätt som jag kan skratta åt det misogyna våldet i Ichi the Killer där det är over the top, går inte att ta på allvar.
Citera
2018-10-18, 20:19
Medlem
Neofytens avatar
Citat:

"We're not sinking, we're craaaaashiiiiiing!" Det roliga är att jag ändå har en hat-kärlek till den rullen, var den första Indiana-filmen jag såg när jag var grabb, satt sig på minnet. Och givetvis sa den där onda kultledaren "Kali maaa, kött-filé!" när det var dags för lava-time haha....ahh vilka minnen!
Citera
2018-10-18, 22:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Bron över floden Kwai. Var länge sedan jag såg den. Den håller dock riktigt bra. Helt klart en väldigt bra film.

Det är en fantastisk film, en av mina få 10or. Förutom att den är spännande med intressanta karaktärer, så är den psykologiskt riktig. Vem skulle vilja att ens skapelse, som man varit med och byggt och känt sig stolt över, förstörs, liksom..? Stoltheten över arbetet krigsfångarna lagt ner blev så stark att de glömde vilka de skulle vara lojala emot. Och så kan det säkert bli, i sådana isolerade och extrema miljöer.

https://www.imdb.com/title/tt0991156/?ref_=fn_al_tt_1

Jag har också sett en film om andra världskriget: Die Gustloff (2008). En tysk TV-film om katastrofen (som hände på riktigt) i krigets slutskede januari 1945, då en rysk ubåt sänkte ett tyskt passagerarfartyg med c:a 10 000 personer ombord. De flesta civila, kvinnor och barn, som flydde från östra delen av tyskland där ryssarna redan trängt in, till västra. Kaptenen vet inte vem han kan lita på, eftersom många tyskar var trötta på kriget vid denna tid, och hade insett att Hitler skulle komma att förlora ändå. De kunde till och med ha ett intresse i att utföra sabotage mot sina egna, bara för att få slut på pinan fortare. Dessutom är befälsordningen inte klar; det finns flera kaptener ombord...

Det här är inte Hollywood; det är blekare. Dels är färgerna blekare rent bokstavligt, dels är huvudpersonerna inte så vackra eller renodlat enastående, de dramatiska respektive sentimentala scenerna är inte lika dramatiska och sentimentala, musiken är inte lika bombastisk utan går mer stillsamt i moll mer eller mindre hela tiden... Men det är ju en smaksak, om man gillar detta bättre eller sämre än en Hollywoodproduktion som Camerons "Titanic". Jag tycker att filmen var sevärd i alla fall.

6/10
Senast redigerad av Merwinna 2018-10-18 kl. 22:24.
Citera
2018-10-18, 22:14
Medlem
Samizdats avatar
Cronos (1993)

Det här är mer eller mindre en föregångare till del Toros boktrilogi, sedermera tv-serie, The Strain (trilogi 2009-2011, tv-serie 2014-2017).

Såväl Cronos som The Strain kretsar kring en pantlånare/antikvitetshandlare vars antagonist är en gammal, skröplig man som desperat söker efter odödlighet. Dessutom handlar båda om vampyrer, och i båda förekommer ärkeänglar och en gammal bok skriven på ett forntida språk.

Jag har läst böckerna och sett tv-serien och därför blev detta mer intressant än vad det annars skulle ha varit. Men även helt fristående är det en fullgod regidebut från den gode del Toro.

3/5
Citera
2018-10-18, 22:19
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jo jag förstår helt och hållet vad du menar. På samma sätt som jag kan skratta åt det misogyna våldet i Ichi the Killer där det är over the top, går inte att ta på allvar.

Jag är ingen psykolog så jag vet inte vad det beror på att jag kan älska allt från lyteskomik till våld på film, saker som jag verkligen avskyr irl.

Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
"We're not sinking, we're craaaaashiiiiiing!" Det roliga är att jag ändå har en hat-kärlek till den rullen, var den första Indiana-filmen jag såg när jag var grabb, satt sig på minnet. Och givetvis sa den där onda kultledaren "Kali maaa, kött-filé!" när det var dags för lava-time haha....ahh vilka minnen!

Men vad tänkte dom med när dom skrev bruden? Var det ingen som stannade upp och sa hörrni, vi har gjort Willie till ett jävla fittnylle? Det borde för övrigt göras fler och mörkare filmer om Kali och Thuggee.
Citera
2018-10-18, 23:29
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Men vad tänkte dom med när dom skrev bruden? Var det ingen som stannade upp och sa hörrni, vi har gjort Willie till ett jävla fittnylle? Det borde för övrigt göras fler och mörkare filmer om Kali och Thuggee.

Mhm, jag skyller allt på Spielberg, han hade väl ansiktet fullt av fitta under tiden antar jag för jag ser nu på Imdb att han gifte sig med skådisen som spelar henne 1991 såååå ja, that's it.
Citera
2018-10-19, 00:32
Medlem
Only the brave. En av de bättre jag sett på åratal och då har jag ändå sett ganska mycket film.

Den är verklighetsbaserad och handlar om den stora skogsbranden i västra usa för några år sedan. Man får följa en grupp "brandmän"(granite mountain hotshots) som försöker bekämpa elden. Josh brolin är väl huvudrollen och samt jennifer connely och jeff bridges är med.

inte alls så kaosartat som filmen om world trade center var.
Citera
2018-10-19, 00:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Cash on demand (1961). Pengarna på bordet.

På julafton får en stroppig bankdirektör besök av en man från ett försäkringsbolag.
Han vill se vad banken har för säkerhetsrutiner, för den händelse att banken rånas.

Det kändes lite för mycket som ett teaterstycke, men 3/5 är den värd, tycker jag.
Citera
2018-10-19, 00:42
Bannlyst
Leave No Trace Enligt imdb så handlar filmen om en pappa och hans dotter som lever ett idealiskt liv i en stor stadspark i Portland. Jag är inte så säker på att en tonårstjej som säkert vill lära sig saker i skolan, hänga med kompisar och vara torrare och varmare under regniga dagar tycker att ett liv som en luffare i skogen är idealiskt. Om de nu sticker in till staden för att köpa mat, varför kan farsan inte låta dem bo i ett litet hus utanför staden istället för luffarliv i skogen? Jag kan däremot hålla med om att det är härligt att sova under bar himmel om vädret tillåter och även att gå omkring i djupa skogen.

5/10
Senast redigerad av pethom 2018-10-19 kl. 01:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in