Citat:
Ursprungligen postat av
Junketer
Bron över floden Kwai. Var länge sedan jag såg den. Den håller dock riktigt bra. Helt klart en väldigt bra film.
Det är en fantastisk film, en av mina få 10or. Förutom att den är spännande med intressanta karaktärer, så är den psykologiskt riktig. Vem skulle vilja att ens skapelse, som man varit med och byggt och känt sig stolt över, förstörs, liksom..? Stoltheten över arbetet krigsfångarna lagt ner blev så stark att de glömde vilka de skulle vara lojala emot. Och så kan det säkert bli, i sådana isolerade och extrema miljöer.
https://www.imdb.com/title/tt0991156/?ref_=fn_al_tt_1
Jag har också sett en film om andra världskriget:
Die Gustloff (2008). En tysk TV-film om katastrofen (som hände på riktigt) i krigets slutskede januari 1945, då en rysk ubåt sänkte ett tyskt passagerarfartyg med c:a 10 000 personer ombord. De flesta civila, kvinnor och barn, som flydde från östra delen av tyskland där ryssarna redan trängt in, till västra. Kaptenen vet inte vem han kan lita på, eftersom många tyskar var trötta på kriget vid denna tid, och hade insett att Hitler skulle komma att förlora ändå. De kunde till och med ha ett intresse i att utföra sabotage mot sina egna, bara för att få slut på pinan fortare. Dessutom är befälsordningen inte klar; det finns flera kaptener ombord...
Det här är inte Hollywood; det är blekare. Dels är färgerna blekare rent bokstavligt, dels är huvudpersonerna inte så vackra eller renodlat enastående, de dramatiska respektive sentimentala scenerna är inte lika dramatiska och sentimentala, musiken är inte lika bombastisk utan går mer stillsamt i moll mer eller mindre hela tiden... Men det är ju en smaksak, om man gillar detta bättre eller sämre än en Hollywoodproduktion som Camerons "Titanic". Jag tycker att filmen var sevärd i alla fall.
6/10