Citat:
Ursprungligen postat av
bombacci
Tack för en rolig recension, smålog flera gånger
Har bara sett glimtar av första filmen men det har jag mest gjort för att jag gillar Mikael Nyqvist och tyckte det var lite häftigt att han lyckades nå ut till Hollywood senare i sin karriär.
Mikael Nyqvist är inte med i tvåan. Däremot Peter Stormare, som spelar rysk maffiaboss i filmen. (Varför kan inte nån film för en gångs skull ha SVENSK maffia? "Tuudie-hoodie, bring us the meatballs!") Det är denna ryska maffiaboss som har Wicks älskade Mustang. Wick dödar en massa av dennes mannar, men sparar ändå bossen, som ligger bakom mannarnas beteende? Va? Vilken rudimentärt normal person skulle göra det? Som att besegra nazityskland, men sen låta Hitler och övriga nazitoppar leva som pensionärer.
Mera dumheter. Wick är otroligt bra sammankopplad med andra gangsters och har också egna gömmor med vapen och pengar. Han tar regelmässigt ifrån andra våldsverkare deras vapen, men måste av någon anledning tigga om en ynka pistol hos Lawrence Fishbournes figur. Denna ger honom pistolen, men behåller ett av de två magasinen som hör ihop med den. För det är ett pris ute på Wicks huvud, på sju miljoner dollar, och då får han bara sju patroner, istället för fjorton. Eeh? Vad har de sju miljonerna med sju patroner att göra? Om nu LF underförstått debiterade Wick sju miljoner dollar för pistolen (vilket jag inte uppfattade) borde han bjussat på en hel lastbil med patroner. Speciellt med tanke på att om motståndarna mular Wick (för att han har slut på ammunitionen ganska snart) så kommer LF få se sig om i månen efter sina sju miljoner.
Som sagt, en film med logiska hål stora som Titanic.
Om du gillar filmer med mycket pang-pang och överdrivet, men berättigat våld, se istället Punisher: War Zone med Ray Stevenson, som är en riktig skådis. Mycket bättre.
Keanu Reeves enda bra film någonsin är tonårsäventyret Bill & Ted's Excellent Adventure.
Annars suger han i allt. Vilket också kanske förklarar hans framgångar, talanglösheten till trots. Har hört att han är bög och då finns det visst andra vägar i Hollywood att ta sig fram på.