2018-12-25, 21:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Miror mirror (2012). Spegel spegel

Version av Snövit där man uppenbarligen inte läst sagan.

Om man ska misshandla en saga på det här sättet, så är det väl bättre att skriva en helt ny saga.
Humbug, som man säger den här tiden på året.
2/5
Citera
2018-12-25, 22:49
Medlem
Rebali179s avatar
Fanny and Alexander (1982) på TV2 idag
https://www.imdb.com/title/tt0083922/

Jag har faktiskt aldrig sett denna mastondont film / TV-Serie.
så nu när den gick på TV idag så blev det äntligen av
Inte illa måste jag säga om denna klassiker
Riktigt mäktigt men mörk på samma gång ,
Men jag kommer att se den flera gånger med tiden
En mörk men bra klassiker
Betyg 5/5
Citera
2018-12-25, 23:11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Fanny and Alexander (1982) på TV2 idag
https://www.imdb.com/title/tt0083922/

Jag har faktiskt aldrig sett denna mastondont film / TV-Serie.
så nu när den gick på TV idag så blev det äntligen av
Inte illa måste jag säga om denna klassiker
Riktigt mäktigt men mörk på samma gång ,
Men jag kommer att se den flera gånger med tiden
En mörk men bra klassiker
Betyg 5/5

Mycket bra film som du skriver och tänkte själv se 5-timmarsversionen (bara sett 3h-versionen tidigare) i dagarna som kommer. 2 timmar bidrar nog väldigt mycket till filmens helhet, synd bara att den långa versionen enbart tycks säljas utomlands, Criterion har släppt en fin utgåva av den.
Citera
2018-12-25, 23:20
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Mycket bra film som du skriver och tänkte själv se 5-timmarsversionen (bara sett 3h-versionen tidigare) i dagarna som kommer. 2 timmar bidrar nog väldigt mycket till filmens helhet, synd bara att den långa versionen enbart tycks säljas utomlands, Criterion har släppt en fin utgåva av den.

Man får väl hoppas att det kommer ett släpp snart .
men konstigt att 5 timmars versionen inte finns i Sverige än
Citera
2018-12-25, 23:23
Medlem
carlpetersen73s avatar
"Lyckligare kan ingen vara", småputtrig film som fördriver två timmar.
Citera
2018-12-25, 23:59
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The holiday (2006)

Två unga damer med kärleksproblem, en i Amerika, en i England, byter bostad för ett par veckor för att glömma sina karlar.

Romantisk film som kanske inte gick hem hos mig, dessutom var den ovanligt lång, över två timmar.
Men var väl hyfsad.
3-/5
Citera
2018-12-26, 00:05
Bannlyst
ultraviolet , gillar sexiga objekt
Citera
2018-12-26, 01:46
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjockballe
John Wick: Chapter 2 (2017)

Såg denna igår. Tänkte att det kunde vara skönt med lite mindless action efter allt juligt, men jag hade glömt vilken oerhört obegåvad skådis Keanu Reeve är. Han kan inte prata. Han kan inte gå, springa eller slåss. När han rör sig så rör han sig som en överviktig kille med för tung röv. Hatade Reeves mer och mer ju längre filmen pågick och tyckte till slut tom hans ansikte var vidrigt. Han ser ut som en mongol.

Ingenting i filmen är logiskt. John, eller Jonathan som han egentligen heter, Wick äger en pitbull, men hunden har varken något namn eller mening med att finnas till i filmen. Filmens point of no return är en scen i vilken en maffiaboss vill kalla in en tjänst från Wick. Maffiabossen ska ha hjälpt Wick i något tidigare läge och Wick är skyldig honom en tjänst. Men Wick avböjer, utan att ens fråga vad tjänsten går ut på!

Jag kan tänka mig några tusen varianter av rätt oskyldiga tjänster som någon skulle kunnat fråga efter. "Kan du mata mina akvariefiskar medan jag är på semester i Frankrike?" eller "Kan jag få låna din bil några dagar eftersom min Bentley inte startar?".

Men eftersom det trots allt är en maffiaboss som frågar är det mer sannolikt att det rör sig om något betydligt mindre oskyldigt än akvariefiskar och bilar. OK, figuren Wick är alltså en mördare som tar livet av folk lika bekymmersfritt som när vi andra slår ihjäl flugor som irriterar oss. Alla i hans värld vet det dessutom. Att be honom döda någon är som att be en bilmekaniker fixa en bil. På tal om bilar, i början av filmen återtar Wick en Mustang som han älskar och det första han gör med bilen är att smasha den totalt, flera gånger. Gör man verkligen så med saker man älskar? Ingen jag känner gör det i alla fall.

Filmen i övrigt är som ett dataspel typ Wolfenstein. Wick tar livet av hundratals idioter som alla har antingen mycket dålig syn eller inte lärt sig skjuta överhuvud taget.

Det finns en scen jag tyckte var både befängd och på något sätt charmig. Man kan i filmen tydligen lägga ut ett döds-kontrakt på någon. Detta kontrakt sköts av ett gäng attraktiva kvinnor i en telefonväxel från 50-talet. Med skrivmaskiner, stora stämplar och fasta telefoner med snurrskiva. Dessutom med en Commodore 64 som skickar ut kontraktet till alla som har appen i sin mobil. Oh-la-la!

I filmens huvudscen ska Wick ta livet av en kvinnlig maffiaboss, men hon föregriper honom genom att göra det som de gamla romarna gjorde. Hon skär upp sina vener i ett bad. Wick sätter en kula i huvudet på henne ändå. Varför? Inte för att minska hennes smärta, för att dö på det romerska sättet ska vara det minst smärtsamma, man tynar stilla bort. Vilket Wick borde känna till, yrkesmördare som han är.

Trots allt negativt jag sagt om Keanu Reeves lyckas han faktiskt leverera en replik på rätt sätt. Han säger i ett läge att oavsett vilka mördare man sänder efter honom kommer han ha ihjäl dem alla. Han säger det som en halvt rubbad, besatt man. Tyvärr säger han alla sina repliker som en rubbad man. Hur i helvete blev den här idioten skådis?

Om du vill ha lite mindless action kan du se den här filmen. Men gör det inte som jag gjorde, nykter. Sup till lite först. Precis som fula brudar blir attraktivare efter några järn blir den här filmen det också.

Tack för en rolig recension, smålog flera gånger

Har bara sett glimtar av första filmen men det har jag mest gjort för att jag gillar Mikael Nyqvist och tyckte det var lite häftigt att han lyckades nå ut till Hollywood senare i sin karriär.

John Wick filmerna verkar dock riktigt kassa. Jag tycker Keanu Reeves ser bra ut men han är ingen bra skådespelare. Osäker på målgruppen men det här är väl en film för de yngre åldrarna eller? Fast det saknas nog lite mer naket och lite yngre skådespelare för att tilltala folk i 15-25 års åldern misstänker jag.

Edit: Såg att chapter två fått 7.5 på imdb ganska bra betyg ändå.
Citera
2018-12-26, 02:28
Medlem
Geomeisters avatar
Urge och året var 2016
https://www.imdb.com/title/tt4083572/?ref_=nv_sr_1

Vad i...?

Pierce "James Bond" Brosnan marknadsförs på förpackningen och visst är han med, men någon huvudroll är han inte. Här får han leva ut sina drömmar som en Bondskurk kan man säga. Han är faktiskt lite rolig. Det kan jag ge honom.

Det här är ärligt talat ingen film någon behöver se så jag kör lite spoilers. Du kan givetvis se den, men IMDB och jag ljuger inte med betyget denna gång!

Det börjar med att ett gäng ifrån överklassen (där "Hyde" ifrån That 70's Show är med) åker till lyxig stuga på en ö via helikopter. På kvällen går dom till någon klubb och till denna punkt är det ändå en hyfsat underhållande tonårsrulle. Ingen mästerkass, men fungerar att döda tid på.

Klubben bjuder dock på överdrivna moment och ganska snart ballar filmen ut totalt. Det är nämnligen så att det finns en ny drog man bara får ta en gång. Alla tar den och samtliga förutom en har kvällen i sitt liv. Drogen gör att man känner sig som sin perfekta version och man blir ohämmad.

Givetvis tar dom mer droger och då börjar hela helvetet. Snart är det som en b-films slasher film eller något. Lite naket och slumpmässiga händelser gör att man orkar se vidare, men särskilt bra kan jag inte påstå att det blir.

Saker bara händer utan förklaring (utöver att dom tagit droger då) och ön ballar ut totalt. Skådespeleriet är inte på högsta nivå heller vill jag lova.

Till filmens försvar finns det finns humor som fungerar och lite naket. Sedan finns det väl någon slags moral i det hela också.

Betyg?
Citera
2018-12-26, 03:27
Medlem
tjockballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Tack för en rolig recension, smålog flera gånger

Har bara sett glimtar av första filmen men det har jag mest gjort för att jag gillar Mikael Nyqvist och tyckte det var lite häftigt att han lyckades nå ut till Hollywood senare i sin karriär.

Mikael Nyqvist är inte med i tvåan. Däremot Peter Stormare, som spelar rysk maffiaboss i filmen. (Varför kan inte nån film för en gångs skull ha SVENSK maffia? "Tuudie-hoodie, bring us the meatballs!") Det är denna ryska maffiaboss som har Wicks älskade Mustang. Wick dödar en massa av dennes mannar, men sparar ändå bossen, som ligger bakom mannarnas beteende? Va? Vilken rudimentärt normal person skulle göra det? Som att besegra nazityskland, men sen låta Hitler och övriga nazitoppar leva som pensionärer.

Mera dumheter. Wick är otroligt bra sammankopplad med andra gangsters och har också egna gömmor med vapen och pengar. Han tar regelmässigt ifrån andra våldsverkare deras vapen, men måste av någon anledning tigga om en ynka pistol hos Lawrence Fishbournes figur. Denna ger honom pistolen, men behåller ett av de två magasinen som hör ihop med den. För det är ett pris ute på Wicks huvud, på sju miljoner dollar, och då får han bara sju patroner, istället för fjorton. Eeh? Vad har de sju miljonerna med sju patroner att göra? Om nu LF underförstått debiterade Wick sju miljoner dollar för pistolen (vilket jag inte uppfattade) borde han bjussat på en hel lastbil med patroner. Speciellt med tanke på att om motståndarna mular Wick (för att han har slut på ammunitionen ganska snart) så kommer LF få se sig om i månen efter sina sju miljoner.

Som sagt, en film med logiska hål stora som Titanic.

Om du gillar filmer med mycket pang-pang och överdrivet, men berättigat våld, se istället Punisher: War Zone med Ray Stevenson, som är en riktig skådis. Mycket bättre.

Keanu Reeves enda bra film någonsin är tonårsäventyret Bill & Ted's Excellent Adventure.
Annars suger han i allt. Vilket också kanske förklarar hans framgångar, talanglösheten till trots. Har hört att han är bög och då finns det visst andra vägar i Hollywood att ta sig fram på.
Citera
2018-12-26, 06:59
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjockballe
Mikael Nyqvist är inte med i tvåan. Däremot Peter Stormare, som spelar rysk maffiaboss i filmen. (Varför kan inte nån film för en gångs skull ha SVENSK maffia? "Tuudie-hoodie, bring us the meatballs!") Det är denna ryska maffiaboss som har Wicks älskade Mustang. Wick dödar en massa av dennes mannar, men sparar ändå bossen, som ligger bakom mannarnas beteende? Va? Vilken rudimentärt normal person skulle göra det? Som att besegra nazityskland, men sen låta Hitler och övriga nazitoppar leva som pensionärer.

Mera dumheter. Wick är otroligt bra sammankopplad med andra gangsters och har också egna gömmor med vapen och pengar. Han tar regelmässigt ifrån andra våldsverkare deras vapen, men måste av någon anledning tigga om en ynka pistol hos Lawrence Fishbournes figur. Denna ger honom pistolen, men behåller ett av de två magasinen som hör ihop med den. För det är ett pris ute på Wicks huvud, på sju miljoner dollar, och då får han bara sju patroner, istället för fjorton. Eeh? Vad har de sju miljonerna med sju patroner att göra? Om nu LF underförstått debiterade Wick sju miljoner dollar för pistolen (vilket jag inte uppfattade) borde han bjussat på en hel lastbil med patroner. Speciellt med tanke på att om motståndarna mular Wick (för att han har slut på ammunitionen ganska snart) så kommer LF få se sig om i månen efter sina sju miljoner.

Som sagt, en film med logiska hål stora som Titanic.

Om du gillar filmer med mycket pang-pang och överdrivet, men berättigat våld, se istället Punisher: War Zone med Ray Stevenson, som är en riktig skådis. Mycket bättre.

Keanu Reeves enda bra film någonsin är tonårsäventyret Bill & Ted's Excellent Adventure.
Annars suger han i allt. Vilket också kanske förklarar hans framgångar, talanglösheten till trots. Har hört att han är bög och då finns det visst andra vägar i Hollywood att ta sig fram på.

Jo jag vet det var därför jag skrev ” första filmen” , upptäckte John wick filmerna när Nyqvist dog o jag kollade in hans imdb. Jag är inte så förtjust i ray stevenson som Punisher, tycker Thomas Jane gör det bättre o många ansedd som en bättre skådespelare med. Han tackade mej till en uppföljare pga han tyckte manuset var gör dåligt. Nog många skådespelare som skulle strunta i det o mest kolla in hur många $ de kan få istället. Jo hehe eick filmerna är inget jag har planerat att kolla igenom, men kan vars roligt o läsa någon besvikens recensions som din. Du gav inte John wick vhsptet two något betyg trot jag
Citera
2018-12-26, 07:44
Bannlyst
Taken 3 (2014)

3:an höll också och den var betydligt klyschigare och nästan lite på gränsen till vimsigt. Det var mycket action i filmen, det köper jag, men också blir den lite ointressant och det spårar ut lite. Helt okej film, men föregångarna var betydligt bättre.

6/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in