"Teen Wolf" - (1985)
https://www.imdb.com/title/tt0090142/
Michael J. Fox, Jerry Levine, m.fl.
---
Precis före Mega-Succén med "Tillbaka till framtiden" hade Michael J Fox spelat in en annan film, helt ovetandes om hur snabbt hans liv skulle komma att förändras efter bara några månader.
Så, lille Michael tackade glatt ja när han fick erbjudandet om att få spela en varulv med tonårsproblem, och talang för basketboll.
Michael är emellertid inte varulv i början av filmen, utan en helt vanlig, lätt misslyckad småstadskille, som vill mer av livet än vad livet gett honom.
Och, som tonåring är det inte ovanligt att kroppen börjar ... förändras.
Det är precis vad som händer för Michael, men med det lilla kruxet att det är långa hårtestar som börjar växa ut här och var, liksom naglarna börjar förändras till ... oklippta och otvättade gammelmansnaglar. Och ögonen börjar lysa röda och skrämma butiksbiträden som vägrar sälja öl till minderåriga.
Plötsligt en dag så är Michael emellertid helt förändrad. Han känner inte igen sig ... Alls.
Inte så konstigt kanske, för i hans spegel är det inte sig själv han ser, utan ... en "Chewbacka med ledsna ögon."
Det är varulven.
Så Michael blir förtvivlad och vet inte vad han ska göra. Och en vacker dag när skolans basketlag håller träning, så blir han nerbrottad av alla lagkamraterna.
Michael blir då arg.
Och han förvandlas till Chewbacka ...
Alla lagkamraterna blir rädda, står och stirrar på honom.
Men Chewbacka kommer snabbt på råd, och börjar dribbla med basketbollen, löper längst med spelplanen med väldiga kliv, och hoppar upp mot korgen för en riktig Slam Dunk.
Mål.
Alla blir glada, och ingen tänker längre på hur konstigt det var att lille Michael plötsligt bara förvandlades till Chewbacka ... bara sådär, mitt i alltihopa ...
Nu är Chewbacka plötsligt Populär, och alla vill vara hans kompis.
Flickor som tidigare ratat honom vill nu bli bestigna av honom i omklädningsrummen. Så snart hörs det ett vällustigt ylande över skolgården. Det är från Chewbacka.
---
Vad ska man säga ... ?
Som varulvsfilm är det en klar kalkon. Varulven lyser med sin frånvaro och istället serveras vi en skamlös blåkopia av Chewbacka.
Visst är det meningen att filmen ska vara en komedi, men ändå ... att gestalta just en Varulv som något så osexigt och oskrämmande som en "ledsen Chewbacka", det är lite påfrestande ...
Fast i sanningens namn så är just Det kanske inte ens det minst trovärdiga med filmen.
För, bara det att det är självaste Michael J Fox som ska föreställa det lokala basketlagets främsta stjärna - halvdvärg som han ju är ...
Ja, vad ska man säga.
Och det finns faktiskt fler "varulvar" i filmen.
Chewbackas pappa är tydligen den som är den ansvarige, den som överfört den genetiska sjukdomen så oansvarigt till sin son ... och hans varulvskostym är faktiskt Ännu mindre skrämmande, och Ännu mindre sexig.
Det liknar mest en ... skäggig skogshuggare.
---
Michaels stjärna skulle, som sagt, otippat ta fart och skjuta mot himlen, redan före "Teen Wolf" fått premiär. Trots att denna spelades in före "Tillbaka till framtiden" alltså.
Och Michael skulle komma att ångra sig, men det är lätt att vara efterklok och det visar väl mest hur mycket man är beredd att stå ut med som "kämpande skådespelare."
---
Jag vet inte ens varför jag såg filmen.
Jag bara fick för mig att det kanske hade kunnat vara "kul" att se på en film som åtminstone Verkade vara en "typisk 80-talsrulle".
Det var den också, inklusive den kassa musiken och det "spännande klädmodet."
"Solglasögon" med "persienner av plast" istället för mörkt glas, och livremmar av en centimeters bredd. Midjekavajer.
---
Om "Teen Wolf" bara hade haft en lite, lite, lite bättre gjord varulvskostym så hade den nog kunnat få så högt betyg som 1.1 av 5 möjliga.
Men, som det istället blev, så kom den bara upp i ...
Betyg
1 av 5