2018-09-26, 14:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
Thursday från 1998. En av dom bättre Tarantino "inspirerade" filmerna. Se den oklippta, den vanliga versionen är sönderklippt.

Den minns jag som riktigt bra, borde se om den nu när du nämnde den!

Känns som att den flugit under radarn för många filmtittare, sällan man hör någon nämna den, tråkigt nog.
Citera
2018-09-26, 14:51
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Känns som att den flugit under radarn för många filmtittare, sällan man hör någon nämna den, tråkigt nog.

Jag har sett den! #nämnd
Citera
2018-09-26, 16:07
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
med ett grymt score och kargt foto.
Såg lite av den häromdagen för andra gången och för någon anledning hade jag helt glömt bort musiken.
Ruskigt bra är den! Sätter verkligen tonen där den ska vara.
Citera
2018-09-26, 16:47
Medlem
Geomeisters avatar
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back | Året var 1980
https://www.imdb.com/title/tt0080684/

Spoilers!

Den främsta favoritfilmen hos många Star Wars fanatiker (om jag uppfattat det rätt). Några år har jag gått sedan senaste filmen. Både i verkligheten och i filmen. Mark Hamill har växt på sig bra och är bättre i denna film. Överlag skulle jag säga att skådespeleriet är en nivå högre i denna film.

Starten av filmen gillar jag. När första kriget snart kommer tycker jag det blir väldigt ofokuserat som det ofta är i krigsscener. Många karaktärer att följa och det blir mest rörigt. Jag gillar det som kommer efter. Något filmen överlag gör bra är att använda "världen" omkring. Att det inte bara är goda mot onda utan monster och annat som gör allt mer levande. Filmen är dock lite långsammare än originalet på gott och ont. Scenen i "monstret" med Han Solo och co kunde kortast ner tycker jag.

Hade gärna sett mer med Yoda.

Slutet är mycket bra. Duellen mellan Luke och Darth Vader är mil bättre än det påkrystade i "The Force Awakens". Det är dock fortfarande lite väl mycket C3PO. Hade gärna sett mer ifrån andra än höra honom hela tiden.

Den här filmen ser jag som marginellt bättre än första filmen, men inte tillräckligt för att ge bättre betyg. Fortfarande en lättsedd film med mycket som händer. Kan tänka mig att många olika som tittar uppskattar olika saker med filmen.

Betyg?
Senast redigerad av Geomeister 2018-09-26 kl. 16:50.
Citera
2018-09-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Finns ett par härligt komiska scener:
Citera
2018-09-26, 19:59
Medlem
Geomeisters avatar
Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi | Året var 1983
https://www.imdb.com/title/tt0086190...nm_flmg_act_46

Spoilers!

Jag gillar filmens första halva lika mycket som dom två tidigare filmerna, men andra halvan känns stressad. Luke berättar för Leia att dom är syskon och att han måste konfrontera Darth Vader. I nästa scen står Luke och hänger med Darth Vader som att dom vore bästa vänner eller något. Hur kom han dit? Är det SÅ enkelt att nå rymdens mäktigaste man?

Wookies är gulliga och jag förstår deras roll när dom dyker upp och i slutet vid festandet, men att stormtroupers och andra onda med kraftiga utrustningar och skjutvapen besegras så enkelt av små björnar med medeltida vapen? Jag har sett någon kritisera det tidigare och ja, det drar ner en del. Inte för att Star Wars i sig är realistiskt, men något mer slagkraftigt hade dom kunnat hitta på.

Lukes möte i övrigt med Darth Vader i slutet är bra, men när allt är över och far/son ska säga hej då säger Luke " I will never leave you" och väldigt snart är han på ett plan därifrån.

Nåja. Detaljer. Detaljer.

Hela starten med Jabba the Hut är mycket underhållande, musiken är bra som alltid och slutstriden är bra. Det har varit ganska kul att se alla filmerna kort inpå varandra med inblick om dom senare filmerna då några saker är lättare att förstå (oavsett hur dåliga/bra filmerna i sig är).

Betyg?
Citera
2018-09-27, 00:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The hidden hand (1942)

Exentriskt rik dam dör. En hoper med odrägliga arvtagare dyker upp.
Men hon har spelat dom ett lömskt spratt.

Har inte åldrats väl, 2-/5
Citera
2018-09-27, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Arrival Mycket bra science fiction...
Kanske filmen UFO är något för dig om du inte redan sett den?

Filmen handlar om ett ufo som uppmärksammas av folk på Cincinatti flygplats vilket tilldrar sig uppmärksamheten från både FBI och en matematikstuderande kille. Filmen är mer matematik, speciellt den s.k. finstrukturkonstanten, än gröna gubbar i silverkläder men intressant ändå.

6/10
Senast redigerad av pethom 2018-09-27 kl. 01:24.
Citera
2018-09-27, 02:21
Medlem
Out of the Furnace (2013)

Två bröder växer upp i en liten håla i mellanvästern. Den ena jobbar på den lokala fabriken, medan den andra är mer okontrollerad och spänningssökande. Då den mer äventyrslystne övertalar en dubiös herre att anordna en fight mitt ute i hillbilly-land får det ödesdigra konsekvenser vilket tvingar den laglydige att ta lagen i egna händer...

Först och främst, riktigt bra ensemble med Christian Bale, Woody Harelson, Willem Defoe och Casey Affleck. Även Forest Whitaker skall nämnas. Fint foto och okej story. Filmen dalar dock lite när den reduceras till en simpel vendetta/hämndhistoria, även om just hämndbegäret tvingar fram karaktärsutvecklingen hos protagonisten. Första halvan var lite mer engagerande.

Betyg: 3/5
Citera
2018-09-27, 02:53
Medlem
My Blueberry Nights (2007)

En ung kvinna är stamgäst på ett café i New York och lämnar staden efter att ett förhållande tagit slut. Färden går västerut och inkluderar både Memphis och Nevada. Resan leder till många möten - med en alkoholiserad polis vars äktenskapsproblem får fatala konsekvenser, samt med en kvinnlig pokerspelare vars risktagande drar in kvinnan i en deal som tar dom båda till Las Vegas. Cirkeln sluts och kvinnan återvänder till New York och caféet, reinkarnerad som en ny människa av upplevelserna...

Wong Kar Wai har ett säreget bildspråk med långa, svepande tagningar. Detta såg man i Chungking Express, In the Mood for Love samt 2046. Det är nästan att betrakta som konstfilm, lite poetisk realism i denna. Det laboreras mycket med färger och olika motiv används, i detta fall något så trivialt som paj. Melankolisk, vemodig och lågmäld, på sina ställen nästan lite romantisk. En riktigt mysig film...

Betyg: 3/5
Citera
2018-09-27, 14:28
Medlem
Krickerts avatar
Tårtgeneralen.

Jag föraktar champagnekommunisten Filip Hammar,men den här var riktigt underhållande.

Filmen känns som ett tidsdokument från 80-talet fast att den är inspelad 2018.

Rekommenderas för er som är uppvuxna på 80-talet.
Citera
2018-09-27, 15:31
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Out of the Furnace (2013)
Vill minnas att den var väldigt stiligt filmat med bra skådisar men storyn var verkligen inget att hänga i granen.
Efter första halvan som du säger så sjunker intresset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in