Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi | Året var
1983
https://www.imdb.com/title/tt0086190...nm_flmg_act_46
Spoilers!
Jag gillar filmens första halva lika mycket som dom två tidigare filmerna, men andra halvan känns stressad. Luke berättar för Leia att dom är syskon och att han måste konfrontera Darth Vader. I nästa scen står Luke och hänger med Darth Vader som att dom vore bästa vänner eller något. Hur kom han dit? Är det SÅ enkelt att nå rymdens mäktigaste man?
Wookies är gulliga och jag förstår deras roll när dom dyker upp och i slutet vid festandet, men att stormtroupers och andra onda med kraftiga utrustningar och skjutvapen besegras så enkelt av små björnar med medeltida vapen? Jag har sett någon kritisera det tidigare och ja, det drar ner en del. Inte för att Star Wars i sig är realistiskt, men något mer slagkraftigt hade dom kunnat hitta på.
Lukes möte i övrigt med Darth Vader i slutet är bra, men när allt är över och far/son ska säga hej då säger Luke " I will never leave you" och väldigt snart är han på ett plan därifrån.
Nåja. Detaljer. Detaljer.
Hela starten med Jabba the Hut är mycket underhållande, musiken är bra som alltid och slutstriden är bra. Det har varit ganska kul att se alla filmerna kort inpå varandra med inblick om dom senare filmerna då några saker är lättare att förstå (oavsett hur dåliga/bra filmerna i sig är).
Betyg?